• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den officiella MALM tråden

My name is malm James malm
DSC_1255.JPG

Hejsan har en fråga. Skulle justera länk åt farsan. Vad gör man om länken är för tajt när man sen skruvar dit en länkbit och då blir den för stor. Finns ju inga microjusteringar. Känns ju lite trist detta 🤔
DSC_1269.JPG
DSC_1270.JPG

Hejsan har en fråga. Skulle justera länk åt farsan. Vad gör man om länken är för tajt när man sen skruvar dit en länkbit och då blir den för stor. Finns ju inga microjusteringar. Känns ju lite trist detta 🤔
DSC_1269.JPG
DSC_1270.JPG
Maila till MALM och be om en halv länkbit. Då bör du kunna få till passformen. Har för mig att dom ordnat med det tidigare. Dom är dessutom extremt serviceminded, trevliga och snabba på att svara :)

Fråga fällande MALM Dalton 2.

När jag köpte min i somras så stod det att de var limited edition men nu säljs de utan att de nämns som limited.
Hur kommer det sig? Bestämde de att tillverka fler eller lyckades de inte sälja alla tidigare?

Screenshot_20211216-092420_Chrome.jpg

Min order:
Screenshot_20211216-092758_Chrome.jpg

Screenshot_20211216-092723_Gmail.jpg
Uppdatering, nu har de lagt till "LTD." men skriver inte ut hur många.

Screenshot_20220316-101518_Chrome.jpg

Priset verkar ha sjunkit en del också. De har kanske inte sålt så bra som de hoppats? Väldigt fina klockor oavsett!

Måste ju säga att det är riktigt bra pris för vad man får, svensk design och schweiziskt urverk med 68h power reserve för 7500kr (6000kr om man nöjer sig med ett vanligt Sellita)🤩
Nästan att man blir sugen, men ska hålla mig till de kommande dykarna (Commander/Frogdiver) istället.
A66B7CE6-07FB-4E71-BB82-704161AE77F8.jpeg

7E92B490-07E1-48D6-955F-02018078878E.jpeg

Måste ju säga att det är riktigt bra pris för vad man får, svensk design och schweiziskt urverk med 68h power reserve för 7500kr (6000kr om man nöjer sig med ett vanligt Sellita)🤩
Nästan att man blir sugen, men ska hålla mig till de kommande dykarna (Commander/Frogdiver) istället.
A66B7CE6-07FB-4E71-BB82-704161AE77F8.jpeg

7E92B490-07E1-48D6-955F-02018078878E.jpeg
Helt klart lockande 😍 Selitta urverk duger för mig 😀

Är det nått jag ska gnälla på så är det visarna på air wolfen, känns ju som att de har snott dom rätt av från Sinn. Lite synd då klockan annars känns som en egen design. Men trots det så tycker jag den är lyckad och är helt klart sugen på den nya viggen!

Är det nått jag ska gnälla på så är det visarna på den nya air wolfen viggen, känns ju som att de har snott dom rätt av från Sinn. Lite synd då klockan annars känns som en egen design. Men trots det så tycker jag den är lyckad och är helt klart sugen!
Håller med dig där! I övrigt tycker jag att den är riktigt vass, de gula detaljerna gör mycket.

Håller med dig där! I övrigt tycker jag att den är riktigt vass, de gula detaljerna gör mycket.
Ja de gör grymt mycket! Helt klart snyggare än den tidigare air wolfen.
Inte omöjligt att man slår till på en sådan🤔. Känns mycket bättre nu när de stoppar in riktiga urverk jämfört mot tidigare seagull också😊

F31A614B-36EA-4E0F-A04C-C4753729446D.jpeg

Tjena!
Fick hem den här förra veckan och har redan börjat fundera lite på vad jag vill göra med den.
Har sett andra bromsklockor med ”forced patina” och skulle gärna vilja ha lite åsikter och även tips om ni provat det själv. Tips på tillvägagångssätt samt vad man ska använda mottages med öppna armar. 😎

Tjena!
Fick hem den här förra veckan och har redan börjat fundera lite på vad jag vill göra med den.
Har sett andra bromsklockor med ”forced patina” och skulle gärna vilja ha lite åsikter och även tips om ni provat det själv. Tips på tillvägagångssätt samt vad man ska använda mottages med öppna armar. 😎
Nyligen blivit med en MALM Catalina i stål så var så klart tvungen att plöja tråden.

@Denke har väl låtit MALM själva snabba på patina-processen. Det jag tog med mig därifrån var ’ammoniak’ 😃

Min Catalina ligger i lådan med nytt gummi och den får snällt vänta till fredag innan den åker upp på handleden

Nyligen blivit med en MALM Catalina i stål så var så klart tvungen att plöja tråden.

@Denke har väl låtit MALM själva snabba på patina-processen. Det jag tog med mig därifrån var ’ammoniak’ 😃

Min Catalina ligger i lådan med nytt gummi och den får snällt vänta till fredag innan den åker upp på handleden

Det stämmer, jag fick hjälp av dem direkt. :)

Tjena!
När jag hade min Armida a1 i mässing så kokade jag två ägg, krossade dem lite lätt la ägg och klocka i en påse och förslöt påsen. Lät ligga så under några timmar och visst blev det lite "forced patina". Bara å prova, det går ju att återställa om man tycker det blev kattskit:)

Jävligt grym den där klockan förresten 😃👌

Trevligt! Har även hört att hårdkokta ägg kan vara något att prova!
@Denke du råkar inte ha någon bild på hur det blev?
Pratade just med MALM. De sa att om man går igenom med force patina så kan man glömma att återställa klockan. Någon som har erfarenhet?

När jag hade min Armida a1 i mässing så kokade jag två ägg, krossade dem lite lätt la ägg och klocka i en påse och förslöt påsen. Lät ligga så under några timmar och visst blev det lite "forced patina". Bara å prova, det går ju att återställa om man tycker det blev kattskit:)

Jävligt grym den där klockan förresten 😃👌
Kul att höra!
Kalla mig feg men känns ändå som att jag vill kunna återställa klockan till sitt originalskick så därför kanske jag får gå den vägen!
Hur och med vad rengjorde du klockan efteråt. Bakpulver och citronsaft har jag hört ska göra susen. ✌️

Tjena!
Jag begravde klockan i blomjord som jag dränkt in lite lagom med ättika. Fick ligga där något dygn och blev en liten början på patina ändå. Borde bli mera om man låter den ligga längre.( hade gladpack över så att det inte skulle torka ut så fort). Har inte testat om det går att återställa efter detta men det antar jag🤔
20211213_163718-01.jpeg
20220209_110034-01.jpeg

Jag begravde klockan i blomjord som jag dränkt in lite lagom med ättika. Fick ligga där något dygn och blev en liten början på patina ändå. Borde bli mera om man låter den ligga längre.( hade gladpack över så att det inte skulle torka ut så fort). Har inte testat om det går att återställa efter detta men det antar jag🤔
20211213_163718-01.jpeg
20220209_110034-01.jpeg
Härligt! Vad är det för band på sista bilden? Passade grymt bra!

Då fick man äntligen slänga på nyförvärvet på handleden. Väldigt bekväm. Bra storlek. Clean.
Ja, inget dåligt att säga såhär några timmar in
ED065A1E-7FE1-4B8D-BC49-8CA53D0A5ED3.jpeg

edit. Kom på en detalj som är önskvärd: minutmarkeringar för kronografen

Tillbaka
Topp