• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

PJW

Audemars
2-Faktor
Ni som har en 36:a, hur bra är den egentligen? Bra, som i jämförelse med annat, ta t ex en Sub-C. Eller en Aquaterra av senare snitt, keramisk Planet Ocean eller nåt annt lite mer påkostat. Är det liknande känsla eller känns den billigare? Att den är mindre står utom allt tvivel, men bortsett från det.
Och storleken i sig, den ser såklart mindre ut än mycket annat av förklarliga skäl, men upplevelsen kan ju vara något helt annat.
Så, hur känns den?
Kan tyvärr inte uttala mig om hur den är relativt andra moderna klockor du listar men jag är nöjd med min. Den utgör en stabil och stryktålig go-to-klocka i min vintage-tunga ’samling’. Använder den under oömmare aktiviteter, semester och emellanåt i rotation. Trivs toppen med storleken - det var vad som tilltalade mig när jag köpte den för två år sedan. Har lite grövre handleder om 18,5-19 cm och har en extra länkbit för att kunna bära den bekvämt under riktigt varma perioder.
86EA2256-400D-448D-A1F4-55B1B4B80089.jpeg
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Kan tyvärr inte uttala mig om hur den är relativt andra moderna klockor du listar men jag är nöjd med min. Den utgör en stabil och stryktålig go-to-klocka i min vintage-tunga ’samling’. Använder den under oömmare aktiviteter, semester och emellanåt i rotation. Trivs toppen med storleken - det var vad som tilltalade mig när jag köpte den för två år sedan. Har lite grövre handleder om 18,5-19 cm och har en extra länkbit för att kunna bära den bekvämt under riktigt varma perioder.
86EA2256-400D-448D-A1F4-55B1B4B80089.jpeg
Tack för din kommentar! Precis i stil med det jag sökte. Köpte mig en Smith Everest 36:a precis, och slogs av att den var riktigt trevlig i sin tämligen lilla storlek.
Sambon slängde lystna blickar efter den och undrade vad det var för en liten klocka jag nu skaffat. Det ser ju ut som ett damur... Sonen också impad, medan han konstaterade att "det är en sån där man-nästan-måste-ha-skjorta-till-klocka".
Själv slogs jag av hur fin den var och vilken närvaro den gav.
Så. Andra 36:r började genast spinna i huvudet. Och bilderna som finns på manliga armar, någon ådra och lite hår på, precis som din bild visar, och så en 36:a på det. Riktigt sobert. Klassiskt.
Snyggt!
Du tycker aldrig att den är i minsta laget? Även om du nu förvisso är vintage-van?
Känslan hos den är kassaskåpssolid. Eller?
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Generellt är kvalitetskänslan väldigt bra. Tycker caset är riktigt bra, länken ej i Rolex-standard men nära inpå. Jämfört med de Omegor du beskriver är hårdvaran enligt mig av snarlik standard :)
Verket är ett moddat ETA-verk vilket kanske är lite tråkigt med tanke på att Tudor numer har bra egna verk, dock håller det tiden mycket mycket bra så det spelar kanske mindre roll. Om du generellt gillar 36mm säger jag kör, den bärs lätt på armen men ger ett stabilt intryck tack vare den större kronan :)
IMG_20190203_100902.jpg
Kalas! Tack för kommentar. Jag tror att jag gillar 36, men är ännu lite osäker. Hur som helst ger det en bild av klass och finess tycker jag.
Upplever du den proportionerlig? Har inte tänkt på kronans storlek, men det stämmer att den är rätt stor. Hur känns resten ihop?
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Ni som har en 36:a, hur bra är den egentligen? Bra, som i jämförelse med annat, ta t ex en Sub-C. Eller en Aquaterra av senare snitt, keramisk Planet Ocean eller nåt annt lite mer påkostat. Är det liknande känsla eller känns den billigare? Att den är mindre står utom allt tvivel, men bortsett från det.
Och storleken i sig, den ser såklart mindre ut än mycket annat av förklarliga skäl, men upplevelsen kan ju vara något helt annat.
Så, hur känns den?
Har inte haft någon men pillat på dem många gånger. Fantastisk klocka. Jävligt solid länk, bra urverk. Tät till 100m. Vet inte vad mer man behöver egentligen.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Har inte haft någon men pillat på dem många gånger. Fantastisk klocka. Jävligt solid länk, bra urverk. Tät till 100m. Vet inte vad mer man behöver egentligen.
Samma här! Jag har klämt o provat o tycker den är kanonfin men för mig blir utseende o storlek fel på något sätt. Den ser för liten ut även om jag gillar lite mindre klockor. Men det är ju helt individuellt. Gillar man storleken har jag svårt att se några brister i klockan som sådan.
 

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Ni som har en 36:a, hur bra är den egentligen? Bra, som i jämförelse med annat, ta t ex en Sub-C. Eller en Aquaterra av senare snitt, keramisk Planet Ocean eller nåt annt lite mer påkostat. Är det liknande känsla eller känns den billigare? Att den är mindre står utom allt tvivel, men bortsett från det.
Och storleken i sig, den ser såklart mindre ut än mycket annat av förklarliga skäl, men upplevelsen kan ju vara något helt annat.
Så, hur känns den?
Kul att fler börjar få upp ögonen för BB36an! Jag instämmer med de tidigare talarna gällande klockan; jag är riktigt nöjd med min och används dagligen. Kan inte uttala mig om Rolex-jämförelsen men kvalitén känns absolut av, och urverket levererar god tidshållning. Storleken passar även mig perfekt på ~16,5 handleder. Den prydde armen även större delen av sommaren och det är svårt att tröttna på den, tycker jag :)
C584B907-0AA7-4EC1-AFE6-DA5AFC24D153.jpeg
CAD7D12A-6C13-421A-88BE-4726EE5BCAE9.jpeg
BC29AB81-C9E6-4095-B4CC-F796F43627E4.jpeg
 

Loda

Omega
Tack för din kommentar! Precis i stil med det jag sökte. Köpte mig en Smith Everest 36:a precis, och slogs av att den var riktigt trevlig i sin tämligen lilla storlek.
Sambon slängde lystna blickar efter den och undrade vad det var för en liten klocka jag nu skaffat. Det ser ju ut som ett damur... Sonen också impad, medan han konstaterade att "det är en sån där man-nästan-måste-ha-skjorta-till-klocka".
Själv slogs jag av hur fin den var och vilken närvaro den gav.
Så. Andra 36:r började genast spinna i huvudet. Och bilderna som finns på manliga armar, någon ådra och lite hår på, precis som din bild visar, och så en 36:a på det. Riktigt sobert. Klassiskt.
Snyggt!
Du tycker aldrig att den är i minsta laget? Även om du nu förvisso är vintage-van?
Känslan hos den är kassaskåpssolid. Eller?
Är rätt ny på det här med klockor, så jag säger inget om kvaliteten. När det gäller storleken kan jag säga att den bärs större än kompisens DJ som jag testade igår. Om man jämför med en AT 38,5 som du nämner så märks det att den är mindre, men inte med mycket. Hoppas det hjälper något. I övrigt känns den väldigt solid/stabil eller hur man ska uttrycka det.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Är rätt ny på det här med klockor, så jag säger inget om kvaliteten. När det gäller storleken kan jag säga att den bärs större än kompisens DJ som jag testade igår. Om man jämför med en AT 38,5 som du nämner så märks det att den är mindre, men inte med mycket. Hoppas det hjälper något. I övrigt känns den väldigt solid/stabil eller hur man ska uttrycka det.
Bra med DJ jämförelsen. Har gått i tankar om en sån, men bärs Todorn större så är det åt rätt håll känns det som.
Aquaterran har jag i samlingen så den känns bekant. Det är dock en klocka som jag inte upplever som direkt liten, snarare proportionerlig.

Ska nån av er som sitter med en Tudor BB 36:a släppa den vidare kan det hända att det finns intresse.
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Kalas! Tack för kommentar. Jag tror att jag gillar 36, men är ännu lite osäker. Hur som helst ger det en bild av klass och finess tycker jag.
Upplever du den proportionerlig? Har inte tänkt på kronans storlek, men det stämmer att den är rätt stor. Hur känns resten ihop?
Väldigt bra proportioner, speciellt i visarnas längd mot tavlans storlek. Dessutom är länken välkomponerad så klockan alltid lägger sig perfekt mot handleden :)
IMG_20190203_123657.jpg
IMG_20190116_130730.jpg
IMG_20190105_122526.jpg
IMG_20190105_122505.jpg
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Är rätt ny på det här med klockor, så jag säger inget om kvaliteten. När det gäller storleken kan jag säga att den bärs större än kompisens DJ som jag testade igår. Om man jämför med en AT 38,5 som du nämner så märks det att den är mindre, men inte med mycket. Hoppas det hjälper något. I övrigt känns den väldigt solid/stabil eller hur man ska uttrycka det.
Fast det finns det absolut delade meningar om. Jag tycker dj känns betydligt bättre i storlek o upplever inte den lika uppseendeväckande liten. Återigen tycke o smak.... men jag vill ändå väga in att det nog är ganska många som också tycker 36an ser för liten ut så den bör provas innan köp! Men grattis om man gillar storleken för då är den kanon!
 

m_s

Patek
2-Faktor
Igår fick jag ett mail från Harrods, vips blev det en rayyanbokning och en packad ryggsäck. Landar i London om 5 timmar. Då kommer update :)
C7700063-71BC-4ECE-8214-FF0F6462AF06.jpeg
Gillart, visar på att jag inte är den enda störda personen här på forumet. Ha en skön resa och njut lite av London också, rekommenderar en promenad på Old/New Bond Street och alla klockbutiker där :)
 
Topp