• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den smala tråden om ROLEX Yacht Master!

Första semesterveckan påbörjas på Gotland 🛥️
IMG_5697.jpeg
 

Bilagor

  • IMG_5698.jpeg
    IMG_5698.jpeg
    347.1 KB · Visningar: 7
Hur går det med nya kärleken? Får vi se lite fler bilder ute i det vilda?
Tyvärr så har jag ingen vana att ta bilder men ska bättra mej nu med denna pjäs. Ska ta en i solljus nästa gång så man får se glittret. En mulen bild påväg till affären kan jag bjuda på dock👍
IMG_20240702_143318384.jpg


Med det sagt är detta verkligen drömklockan. Har helt lagt samlingen åt sidan sen jag fick denna. Eventuellt kanske man kikar på några extra band men den sitter så bra på oysterlänken!!
 
Håller fortfarande åsikten att YM endast följt efter annat Rolex-stål i värdeökning. YM var en riktig hund när den släpptes.
 
Som sagt, det är vid havet vi trivs.
IMG_3320.jpeg
Couldn't agree more.

Känns som att en oproportionerligt stor del av att YM inte vunnit lika bred popularitet som övrigt Rolex stål är associationen till det otillgängliga livet på en yacht, som är få förunnat (åtminstone en egen). Lite avundsjuka spelar nog in där.

Men lika lite som man måste djupdyka med kväveblandning för att kunna bära och uppskatta en Sub, är det fullt möjligt att uppskatta allt båt- och vattenliv utrustad med en YM på armen. Åtminstone i Sverige är ju båtliv något som är öppet för alla plånböcker, från en eka med en liten snurra (eller bara åror) till båtar som tekniskt sett räknas som yachts (12+ meter).

YM är klockan som är kompetent för ett liv vid vatten men mer vanliga bad och ytvattensporter, istället för dykning. Segling också förstås, men inte bara det. Surfing i olika former, vattenskidor, SUP mm.

Visst, YM är designad för att vara en lyxig klocka. Men den lyxen kan vara en markering av att man uppskattar associerad lyx i många former. För vissa är den lyxen en svindyr yacht vid Medelhavet eller ett seriöst seglingsrace. För andra (mig inkluderad) är det även höjden av lyx med lite sill och potatis till brygglunch, eller en lång SUP-tur i morgonsolen följt av morgonkaffe, oavsett båtens/brädans storlek eller pris.

Det är lite som att det goda livet, enligt tool watch-puritanerna, är lite mindre värt att associeras med jämfört med de övriga Professional linjerna.

Rolex som varumärke har dock alltid haft dubbla fokus, både funktion och form, användbarhet och livsstil.

End of rant. Bild med ett par hundra meter till vattnet, close enough for now!
1000014561.jpg
 
Håller helt med!

Jag uppskattar YM mest för att den är riktigt snygg, men också för just associationen till segling. Även om jag inte själv seglar utan tar mig fram med motor, så uppskattar jag den miljön. Hav, hamn, öar, sol, vind, bad, SUP, fiske, etc.

…och hade Milgauss varit den klocka jag tyckte bäst om, så hade jag nog kunnat kombinera den och mina intressen ändå :)
 
Älskar hur mycket den gnistrar i solen. Men ännu snyggare är den i indirekt solljus/skugga

IMG_20240716_172918059.jpg
IMG_20240716_172818249_HDR.jpg
Har aldrig sett en platinum dial i det vilda, kan tänka mig att det överträffar bilderna 😊


Såg dock en tvåtons 35mm YM med vit tavla häromdagen ute i skärgården, men var på en dam i sällskap, inte läge att ge en komplimang från en främling...
 
Har aldrig sett en platinum dial i det vilda, kan tänka mig att det överträffar bilderna 😊


Såg dock en tvåtons 35mm YM med vit tavla häromdagen ute i skärgården, men var på en dam i sällskap, inte läge att ge en komplimang från en främling...
Det är stor skillnad i verkligheten. Ska vara otroligt tydlig med att min telefon (Motorola) har en bedrövligt dålig kamera. Gör inte klockan rättvisa för fem öre men kan inte låta bli😎

Tycker i stort sett varenda YM är fräsch. Riktigt svag för modellen. Tvåton, Stål med platinum, rose guld etc. Tycker även dom första helguld med bland annat vit urtavla är löjligt fräscha. Nånting med bezelns förhöjda siffor som gör sig så bra i olika material!!!
 
Tycker även dom första helguld med bland annat vit urtavla är löjligt fräscha. Nånting med bezelns förhöjda siffor som gör sig så bra i olika material!!!
Kan bara hålla med! Vit tavla på helguldslänk i 35mm som @Aurum har är helt otroligt vackert.

Håller med om att det är väldigt lyxigt att siffrorna på bezeln är reliefslipade och inte tryckta. Eftersom YR enbart har ädelmetaller på ringarna blir ju det verkligen något extra.
 
Har ingen Yacht men jag har polare med Volvo. Bonusbild på tavlan i solsken som jag älskar!
IMG_20240729_115324037_HDR.jpg
 

Bilagor

  • IMG_20240729_115257856_HDR.jpg
    IMG_20240729_115257856_HDR.jpg
    494.9 KB · Visningar: 2
  • IMG_20240729_115333464_HDR.jpg
    IMG_20240729_115333464_HDR.jpg
    335.7 KB · Visningar: 3
Finns inget bättre än att ta livsbeslut baserat på klockintresset😉
Haha, Rolex tänker sig nog att besluten oftast går i andra riktningen, men så är det när klockorna är inspirerande nog 😊

Lite mer kuriosa för att reda ut begreppen:

"A Yachtmaster qualification is a certificate of competence of the ability to handle either a sailing boat or motor boat (as endorsed) in certain prescribed conditions. Three different titles are specified; Yachtmaster Coastal (previously - and in some countries still - called Coastal Skipper), Yachtmaster Offshore, and Yachtmaster Ocean which specify the level of competence required and the area of operation certified.[1]"

Källa: Wikipedia (sökord Yachtmaster)

Yachtmaster Coastal = Coastal Skipper = Kustskepparintyg i Sverige.

Yachtmaster Offshore = Utsjöskepparintyg

Har för mig att det finns en svensk motsvarighet till Yachtmaster Ocean också, men ofta används Utsjöskepparen även där. Är förstås ganska ovanlig jämfört med de andra.
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp