• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora Cartier Tank-passaround-tråden!

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Skrivkramp? Du?
Du har ju skrivit om dagens klocka(ett helt gäng), gjort en paketöppning av en 16613, sålt en Oysterdate, en movado, en Bratte och en Sjöö&Sandström och skällt på Anders Borg. Skrivkramp? Nä knappast! Kom igen nu!
:)
Ops, vilken sammanfattning.......
Det kommer, det kommer....
Så småningom...;)
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Alright. Tid för officiell avlämning - om inte annat för att slippa @Moorflax onda öga!
Nåja, skämt åsido. Det är svårt nog att hinna med allt man måste ändå.

Som jag skrev i nåt tidigare inlägg - innan det var min tur att ta över klockan så var jag verkligen helsåld.
Både på Cartier som tillverkare och på Tanken som sådan...
Kärleken till märket som sådant består - och till Tanken. ...Men kanske inte just denna referensen.

+ Detaljerna.
Tavlan är väldigt enkel, men skimrar ändå helt fantastiskt. Indexen är lite, lite, upphöjda, istället för att bara vara platt tryck på tavlan, vilket gör ljussken på tavlan extra effektfullt. Det gömda "Cartier" i "VII" är dessutom lite roligt!
Kronan. Precis som @JaTack (tror jag?) konstaterade så är det inte ofta man får in det här riktiga skenet i safiren. Men när man får det... Då är den helt magisk!
Visarna. Blånerade visare är verkligen heeelt fantastiskt! Samma sak som med kronan, för övrigt, de är precis, precis lagom blånerade. De lyser inte, men de skimrar alldeles lagom!

+ Smidigheten.
Den väger nästintill ingenting. Kändes lite märkligt i början, men det får ändå ses som en fördel på det stora hela.
Eftersom den också är platt som få så smiter den lätt in under skjortärmen.

+ Stilren.
Den optimala kostymklockan.
...så länge man har svart kostym, vit skjorta, ska väl sägas. Annars föredrar jag nog brunt band/guld.


- Spännet.
Visst - man vänjer sig... Men det ska inte behöva vara riktigt så här osexigt att ta av, och på, klockan.
Sen - och detta är verkligen en liten detalj - tycker jag att det är störigt att man valt två olika ytbehandlingar på de två delarna av spännet. Varför inte ha båda två polerade?
Plus för "gångjärnet", som ändå känns gediget.
Att klockan aldrig satt riktigt hundra på mig kan jag inte riktigt lasta klockan/spännet för. Mina armar är lite för taniga - till och med för en klocka av denna kalibern.

- Boetten.
Det blir helt klart rätt häftiga ljusspel i den nya formen på Cartiers Tank - där ovansidan är nästan helt plan.
...men nog tycker jag, på det stora hela att den gamla (rundare) boetten är snyggare. För att inte tala om att den nya är sju resor känsligare för repor.

-Storleken.
Visst... Jag har redan konstaterat att mina armar kan liknas vid spaghetti. Men ändå - jag hade gärna sett den någon millimeter mindre på både höjd och bredd.


Med allt detta sagt så vill jag, igen, passa på att tacka @JaTack för snyggt styrd passaround.
Och, också igen, poängtera att jag inte avsäger mig någon lotteriplats! Vinner jag den så kommer den att få stanna, och kommer att åka på varje gång det ska bäras svart kostym! ;)


IMG_0330.jpg


IMG_0332.jpg


IMG_0335.jpg


IMG_0337.jpg
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Dags att säga gonatt till Cartier efter en lång dag. Det har varit väldigt trevligt!
Men, några saker stör lite:
- Den är för lätt. Glömde kolla tiden på den eftersom den inte känns! :)
- Den är för fin. Alldeles för dressad, som @Totte sa är den gjord för svart kostym.
- Den går inte. Eller, man vet inte eftersom det inte finns nån sekundvisare. Måste lära sig att lita på den...

DSC_0612.JPG

Minutvisaren rör sig faktiskt var fjärde sekund om jag inte missminner, så nu kan du sitta och njuta av mikrorörelsen som jag gjorde ;)

Alright. Tid för officiell avlämning - om inte annat för att slippa @Moorflax onda öga!
Nåja, skämt åsido. Det är svårt nog att hinna med allt man måste ändå.

Som jag skrev i nåt tidigare inlägg - innan det var min tur att ta över klockan så var jag verkligen helsåld.
Både på Cartier som tillverkare och på Tanken som sådan...
Kärleken till märket som sådant består - och till Tanken. ...Men kanske inte just denna referensen.

+ Detaljerna.
Tavlan är väldigt enkel, men skimrar ändå helt fantastiskt. Indexen är lite, lite, upphöjda, istället för att bara vara platt tryck på tavlan, vilket gör ljussken på tavlan extra effektfullt. Det gömda "Cartier" i "VII" är dessutom lite roligt!
Kronan. Precis som @JaTack (tror jag?) konstaterade så är det inte ofta man får in det här riktiga skenet i safiren. Men när man får det... Då är den helt magisk!
Visarna. Blånerade visare är verkligen heeelt fantastiskt! Samma sak som med kronan, för övrigt, de är precis, precis lagom blånerade. De lyser inte, men de skimrar alldeles lagom!

+ Smidigheten.
Den väger nästintill ingenting. Kändes lite märkligt i början, men det får ändå ses som en fördel på det stora hela.
Eftersom den också är platt som få så smiter den lätt in under skjortärmen.

+ Stilren.
Den optimala kostymklockan.
...så länge man har svart kostym, vit skjorta, ska väl sägas. Annars föredrar jag nog brunt band/guld.


- Spännet.
Visst - man vänjer sig... Men det ska inte behöva vara riktigt så här osexigt att ta av, och på, klockan.
Sen - och detta är verkligen en liten detalj - tycker jag att det är störigt att man valt två olika ytbehandlingar på de två delarna av spännet. Varför inte ha båda två polerade?
Plus för "gångjärnet", som ändå känns gediget.
Att klockan aldrig satt riktigt hundra på mig kan jag inte riktigt lasta klockan/spännet för. Mina armar är lite för taniga - till och med för en klocka av denna kalibern.

- Boetten.
Det blir helt klart rätt häftiga ljusspel i den nya formen på Cartiers Tank - där ovansidan är nästan helt plan.
...men nog tycker jag, på det stora hela att den gamla (rundare) boetten är snyggare. För att inte tala om att den nya är sju resor känsligare för repor.

-Storleken.
Visst... Jag har redan konstaterat att mina armar kan liknas vid spaghetti. Men ändå - jag hade gärna sett den någon millimeter mindre på både höjd och bredd.


Med allt detta sagt så vill jag, igen, passa på att tacka @JaTack för snyggt styrd passaround.
Och, också igen, poängtera att jag inte avsäger mig någon lotteriplats! Vinner jag den så kommer den att få stanna, och kommer att åka på varje gång det ska bäras svart kostym! ;)


IMG_0330.jpg


IMG_0332.jpg


IMG_0335.jpg


IMG_0337.jpg
Väldigt bra sammanfattning, kvalitetsinlägg!

Jag vill också vinna, då har jag en vettig anledning till att ha finkläder på jobbet ;)
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Det är två lika, Herrmodellen i kvartsutförande 35x27 mm
Dammodellen är mindre, Automatarn större.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Vilken är Er favorit-tank??

När man läser på lite så finns det ju hur många modeller som helst de senaste hundra åren!!
Helst av alla hade jag nog ägt den vändbara Basculanten från 30-talet... Bra för hästpolo och dagfyllor... :pompus:

TankBasculante.jpg

TankBasculanteOpen.jpg
Dagfyllor kan ju vara ganska mysiga. Tror nog att Frank-tanken kan passa bra till just detta. Annars gillar jag Tank Francaise riktigt mycket.

C__Data_Users_DefApps_AppData_INTERNETEXPLORER_Temp_Saved Images_Cartier-Tank-Francaise-steel.jpg
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Vilken är Er favorit-tank??

När man läser på lite så finns det ju hur många modeller som helst de senaste hundra åren!!
Helst av alla hade jag nog ägt den vändbara Basculanten från 30-talet... Bra för hästpolo och dagfyllor... :pompus:

TankBasculante.jpg

TankBasculanteOpen.jpg
Jäkligt snygg, verkar ju gå att hitta till rimliga priser med, under 20k :)
TankBasculante13.jpg
 

Freddie L

Panerai
Jäkligt snygg, verkar ju gå att hitta till rimliga priser med, under 20k :)
TankBasculante13.jpg
Har kollat Tank vid några tillfällen sen det här äventyret drog igång, och också fastnat för Basculanten. Jag har en tokig dröm att min dressklocka (vilket tanken skulle kunna bli) ska vara i gulguld, och det ligger några sådana på C24. Tyvärr är de Quarts, skulle nog hellre föredra manuellt verk på "finklockan" (och till de priserna).

Edit: Blind på båda ögonen. Det finns en manuell guldare. Fan.
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Har kollat Tank vid några tillfällen sen det här äventyret drog igång, och också fastnat för Basculanten. Jag har en tokig dröm att min dressklocka (vilket tanken skulle kunna bli) ska vara i gulguld, och det ligger några sådana på C24. Tyvärr är de Quarts, skulle nog hellre föredra manuellt verk på "finklockan" (och till de priserna).

Edit: Blind på båda ögonen. Det finns en manuell guldare. Fan.
Kör!
4226334gross.jpg
 

Camo00

Patek
Står i fönstret och njuter av lite sol, kaffe och en helskön klocka! Den växer på mig!
Känns som den har en kaxig personlighet, även om en mekanisk vintage hade spöat den...
Den är rätt krävande dock, man kan verkligen inte ha den till för vardaglig klädsel, särskilt inte på svart kroko. Den känns också väldigt känslig, även om den klarat sig bra den här veckan.
DSC_0648.JPG
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Står i fönstret och njuter av lite sol, kaffe och en helskön klocka! Den växer på mig!
Känns som den har en kaxig personlighet, även om en mekanisk vintage hade spöat den...
Den är rätt krävande dock, man kan verkligen inte ha den till för vardaglig klädsel, särskilt inte på svart kroko. Den känns också väldigt känslig, även om den klarat sig bra den här veckan.
DSC_0648.JPG
Tänk om man var så uthållig att man klarade simborgarmärket. En annan får hålla till godo med Baddaren. :oops:
639d76a27187226379ab934376f0912b_800x600.jpg
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
image.jpg
Sista dagen med Tanken och sjutton vad jag är splittrad. Har varit sugen på en länge och denna är rätt storlek. Föredrar faktiskt stål framför guld på denna. Kvarts helt ok eftersom man bara kan plocka fram den när den ska på armen utan att behöva ställa den. Utan sekundvisare också bra. Vill man ha denna på armen behöver man inte veta sekunderna.
Tavlan är lite väl livlös.
De blå visarna och den blå stenen framhävs dock bra av just tavlan.
Boetten är som många sagt känslig och repan som finns har inte jag gjort, så det så.
Spännet har jag blivit sams med men det behövdes blodvite innan vi kom dit.
Jag skulle nog inte ge 19 papp för att köpa en ny men vinner jag den så får den stanna, i alla fall ett tag.
image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg
 

Elvis82

Cartier
2-Faktor
Har varit och mött @TiE för överlämning av tanken. Ett snabbt men trevligt möte.

Packade upp klockan så snart jag landat hemma vid köksbordet igen.

image.jpg
image.jpg

Tyvärr kunde jag genast konstatera att den inte var något för mig så bäddade in den igen utan att ens bry mig om att justera bandet.

@Jerico, om du har vägarna förbi Örebro eller vill ha den skickad till dig i förtid så PM:a din adress. (För visst var väl du näst på tur?).

Vid ev. lotterivinst kommer den säljas omgående och 5000:- går till BCF.

Edit: Tack för bra jobb med passaround dock!
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Har varit och mött @TiE för överlämning av tanken. Ett snabbt men trevligt möte.

Packade upp klockan så snart jag landat hemma vid köksbordet igen.

image.jpg
image.jpg

Tyvärr kunde jag genast konstatera att den inte var något för mig så bäddade in den igen utan att ens bry mig om att justera bandet.

@Jerico, om du har vägarna förbi Örebro eller vill ha den skickad till dig i förtid så PM:a din adress. (För visst var väl du näst på tur?).

Vid ev. lotterivinst kommer den säljas omgående och 5000:- går till BCF.

Edit: Tack för bra jobb med passaround dock!
Tjena. Ska kolla möteskalendern för nästa vecka!
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Då har den landat i Helsingborg. :)
Första tanke? Liiiiten. Jätteliten men jäkligt trevlig.
image.png


Den känner sig ännu mindre när den fick ligga bland några av mina dagligt använda klockor.
image.jpeg


Kommer bära den några dagar och återkomma med tankar då, kan ändras.
 

Wiliamo

Panerai
Ångrar bittert att jag inte anmälde mig till den här passarounden... Men ja ja, får följa era recensioner och dreggla på avstånd istället :)
 

Camo00

Patek
Då var den här Tank-veckan över!
Ber om ursäkt för bildbrist sista dagarna men min förbannade jävla Xperia la av igen, den här gången kameran...

Så hur är Tanken?
Liten, nätt och diskret. Samtidigt läcker, kaxig och med en känsla av lyx.
Svårmatchad, särskilt med svart läder. Men så liten och diskret att den inte tar över om man kör den till nerdressad klädsel.
Lite trist med quartz utan sekund, den känns "död" jämfört med de skramliga och nyckfulla mögelautomatare jag bär dagligen.
Summa summarum, fin klocka, men för fin för mig...
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Såja, då var min vecka nästan över. :(
Tankar? Liten men naggande god.
Härlig kvalitetskänsla och sitter underbart på armen.
Bandet var lite bråkigt att justera in men när man väl fick till det så är denna lösning av lås genial.
Passar denna mitt dagliga arbete? Absolut inte.
Passar denna min livsstil? Absolut inte.
Passar denna min klädstil? Absolut inte.
Passar denna min omkrets på armen? Högst tveksam.
Vill jag vinna denna klocka? Definitivt!
Provade att bära den i lördags till kostym och måste säga att detta är klockans hemmaplan.
Sitter klockrent under skjortan men sin blygsamma tjocklek och storlek.
Underbar kostymklocka, det jag saknar i min klocksamling.
Så, skit i att lotta, jag kan ta den direkt. :)
Skanförsöka få till en överlämning till @jabla senast onsdag.
image.jpeg
 
Topp