• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora förälder- och barntråden

oystercase

Cartier
Vet ej om någon tipsat om denna tidigare men tyckte den va riktigt fräck. Min egen unge är lite ung för klockor än men ni andra kanske har kids som vill veta mer om klockor.
20190331_200720.jpg
20190331_200655.jpg
Tack för tipset. Hade en liknande själv när jag var barn. beställde en till min 8 årige son som tvärvägrar förstå analoga klockor, trots att han är typ bäst i klassen i matte i övrigt??? (kunna klockan är tydligen en del av matteundervisningen)
 

RosaCasio

Cartier
Ja, jag är akademiker men med en arbetarbakgrund. Det enda jag egentligen gjort är att jag alltid uppmuntrat dom till att läsa böcker. Läser man böcker konmer mycket annat gratis.

Låter bra, läser bok direkt efter dagis för att lugna ner tempot lite och sen 2-3 när det är läggdags.
Vi har snålat med dagar som satan för att kunna ta ut senare när kidsen har sina sommarlov. Snåla innebär för mig att ta ut 2-3dar ers


Jag är ingen stjärna på området men något jag själv anser viktigt är att hålla tider och ha ett trevligt bemötande. Det bör alla barn ha med sig från tidig ålder.

Även om du är akademiker och saknar ovanstående har du det tuffare att ta dig fram i livet.

Själv är jag förvånad över hur många föräldrar som helt ogenerat kommer in för sent med sina ungar till skolan. Jävligt risig förebild till sina barn.
Hålla tider är viktiga för oss ( säger jag en dag då min fru försov oss alla med 45 minuter pga att hon glömde sätta igång alarmet)
Så länge man tillser att barnen blir djurgårdare så kommer livets framgångar på köpet!
Inte en chans, barnen blir MFF-are om intresse för sport och framgång finns.
 

Ekberget

Cartier
Vi har snålat med dagar som satan för att kunna ta ut senare när kidsen har sina sommarlov. Snåla innebär för mig att ta ut 2-3dar ers
Funkar inte i våran livssituation just nu tyvärr då frugan pluggar o får riktigt usel penning. Annars hade jag gärna sparat massa dagar att ha tills killen är lite äldre.
 

Erik83

Cartier
Nu är det dags för mig att ta del av tråden! Blev pappa till en liten dotter för 6 veckor sedan!

Om två månader när vi har flyttat och är skrivna i Helsingborg är det dags att ställa sig i kö till förskola. Den som ligger närmast är en Montessori-förskola. Har hört både bra och dåligt om det, men det mesta man läser är ju från folk på familjeliv som inte kan ta att barnen får gränser och blir tillsagda, och dessutom stör sig på ordvalet "arbete" istället för lek.

Någon som har eller har haft sina barn i en Montessori-förskola? Erfarenheter?
 

zeke_varg

Omega
Nu är det dags för mig att ta del av tråden! Blev pappa till en liten dotter för 6 veckor sedan!

Om två månader när vi har flyttat och är skrivna i Helsingborg är det dags att ställa sig i kö till förskola. Den som ligger närmast är en Montessori-förskola. Har hört både bra och dåligt om det, men det mesta man läser är ju från folk på familjeliv som inte kan ta att barnen får gränser och blir tillsagda, och dessutom stör sig på ordvalet "arbete" istället för lek.

Någon som har eller har haft sina barn i en Montessori-förskola? Erfarenheter?
Grattis till kotten!

Jag har 0 erfarenhet från den typen av förskola. Läs på om Montessori o se om du hittar något som inte är ok med din syn på fostran o livet. Ta annat isf.

Generellt är vi för oroliga om allt kring barnen. Helt i onödan.
 

Erik83

Cartier
Grattis till kotten!

Jag har 0 erfarenhet från den typen av förskola. Läs på om Montessori o se om du hittar något som inte är ok med din syn på fostran o livet. Ta annat isf.

Generellt är vi för oroliga om allt kring barnen. Helt i onödan.
Tack :)
Ja, vad vi har läst verkar det bra, men hur det sedan funkar i praktiken behöver inte alltid vara samma.
Jotack, jag har förstått att jag nog inte kommer att sluta oroa mig nånsin. Min 87-åriga farmor oroar sig fortfarande för pappa.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Nu är det dags för mig att ta del av tråden! Blev pappa till en liten dotter för 6 veckor sedan!

Om två månader när vi har flyttat och är skrivna i Helsingborg är det dags att ställa sig i kö till förskola. Den som ligger närmast är en Montessori-förskola. Har hört både bra och dåligt om det, men det mesta man läser är ju från folk på familjeliv som inte kan ta att barnen får gränser och blir tillsagda, och dessutom stör sig på ordvalet "arbete" istället för lek.

Någon som har eller har haft sina barn i en Montessori-förskola? Erfarenheter?
Grattis!
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Jag fick min första när jag var 20 år gammal. Ska inte säga att jag var en bättre förälder då, men så orrhört mycket mer avslappnad. Och den ongen överlevde ändå. Det är vi ängsliga gubbar som är problemet!
(Vet ju inte om du är gubbe iofs).

Jo, I know, jag började 'vår' graviditet med att oroa mig över allt möjligt, typ 2 månader in bestämde jag mig för att jag kan inte oroa mig i 9 månader för att sedan oroa mig en livstid efter det - den mentala omställningen har placerat mig på en helt annan plats.

Och nu har min 8-månaders fått sin första fläskläpp dessutom - so it's all good. :)

...och jag tror att jag är, nästan (vilket är viktigt såklart), lika mycket gubbe!
 

oystercase

Cartier
Nu är det dags för mig att ta del av tråden! Blev pappa till en liten dotter för 6 veckor sedan!

Om två månader när vi har flyttat och är skrivna i Helsingborg är det dags att ställa sig i kö till förskola. Den som ligger närmast är en Montessori-förskola. Har hört både bra och dåligt om det, men det mesta man läser är ju från folk på familjeliv som inte kan ta att barnen får gränser och blir tillsagda, och dessutom stör sig på ordvalet "arbete" istället för lek.

Någon som har eller har haft sina barn i en Montessori-förskola? Erfarenheter?
1. Min fru gillar Montessori, och hon brukar ha rätt
2. Du har prioriterat fel, du ska inte fundera på var ungen ska gå på dagis, Du ska fundera på om du är ledig till sommar GTG i Helsingborg... @Allan Ballan
3. Vart flyttar ni? Har dålig koll på respektive montessori. Är det Ramlösa? (Glöm inte bort att uttala det Rammlösa)
4. Om ni ska bo på norr så kan jag rekommendera alla förskolor i st:jörgens skolområde. Maria park lär även vara bra (åtminstonde skolan) och pålsjöskogs förskola är bra (om man kan ha barnen hemma typ hela sommaren)
5. Välkommen till landets bästa stad, eller hur @jabla
 
Senast ändrad:

Allan Ballan

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
1. Min fru gillat Montessori, och hon brukar ha rätt
2. Du har prioriterat fel, du ska inte fundera på var ungen ska gå på dagis, Du ska fundera på om du är ledig till sommar GTG i Helsingborg... @Allan Ballan
3. Vart flyttar ni? Har dålig koll på respektive montessori. Är det Ramlösa (Glöm inte bort att uttala det Rammlösa)
4. Om ni ska bo på norr så kan jag rekommendera alla förskolor i st:jörgens skolområde. Maria park lär även vara bra (åtminstonde skolan) och pålsjöskogs förskola är bra (om man kan ha barnen hemma typ hela sommaren)
5. Välkommen till landets bästa stad, eller hur @jabla

Sommar gtg är i Juli. Håller på att spika datumet :).
 

Erik83

Cartier
1. Min fru gillar Montessori, och hon brukar ha rätt
2. Du har prioriterat fel, du ska inte fundera på var ungen ska gå på dagis, Du ska fundera på om du är ledig till sommar GTG i Helsingborg... @Allan Ballan
3. Vart flyttar ni? Har dålig koll på respektive montessori. Är det Ramlösa? (Glöm inte bort att uttala det Rammlösa)
4. Om ni ska bo på norr så kan jag rekommendera alla förskolor i st:jörgens skolområde. Maria park lär även vara bra (åtminstonde skolan) och pålsjöskogs förskola är bra (om man kan ha barnen hemma typ hela sommaren)
5. Välkommen till landets bästa stad, eller hur @jabla
Haha vad najs!
1. Jag får börja med en pudel. Det var inte montessori, svärmor hade fel. Det är Reggio Emilia som gäller på Maria Park förskola.
2. Vi flyttar första veckan i juni, jobbar i byggbranschen och antar att jag måste ta en del ledigt under byggsemestern. Jag är lätt på en GTG!
3. Mariastaden, ett av de nybyggda radhusen bredvid Linnéaträdgården.
4. Maria Park är närmast, och min fru gick på Pålsjöskogs förskola som liten :) den är nummer två!
5. Tack! Det behövdes inte jättemycket övertalning från frun!
 

oystercase

Cartier
Haha vad najs!
1. Jag får börja med en pudel. Det var inte montessori, svärmor hade fel. Det är Reggio Emilia som gäller på Maria Park förskola.
2. Vi flyttar första veckan i juni, jobbar i byggbranschen och antar att jag måste ta en del ledigt under byggsemestern. Jag är lätt på en GTG!
3. Mariastaden, ett av de nybyggda radhusen bredvid Linnéaträdgården.
4. Maria Park är närmast, och min fru gick på Pålsjöskogs förskola som liten :) den är nummer två!
5. Tack! Det behövdes inte jättemycket övertalning från frun!
St;Jörgen kör Reggio Emilia, det funkar kanon. Mer av ett förhållningssätt till barnen och deras sätt att upptäcka världen än några fasta principer. Vi är mycket nöjda!

Vi har bekanta som flyttar in i de husen med, kul! Mannen i den familjen är swatch samlare. (dock ingen KS:are)

Bra läge, då har du nästan krypavstånd till både jabla och mig. Vi bor på pålsö/tågaborg.
Välkommen!
 

Erik83

Cartier
St;Jörgen kör Reggio Emilia, det funkar kanon. Mer av ett förhållningssätt till barnen och deras sätt att upptäcka världen än några fasta principer. Vi är mycket nöjda!

Vi har bekanta som flyttar in i de husen med, kul! Mannen i den familjen är swatch samlare. (dock ingen KS:are)

Bra läge, då har du nästan krypavstånd till både jabla och mig. Vi bor på pålsö/tågaborg.
Välkommen!
Ja vad jag har läst om RE så verkar det riktigt trevligt! Svärfar bor bort mot er då, trevligt område det också, lite närmare stan :)
Swatch är ju ok det också, få in honom på ks :)
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Haha vad najs!
1. Jag får börja med en pudel. Det var inte montessori, svärmor hade fel. Det är Reggio Emilia som gäller på Maria Park förskola.
2. Vi flyttar första veckan i juni, jobbar i byggbranschen och antar att jag måste ta en del ledigt under byggsemestern. Jag är lätt på en GTG!
3. Mariastaden, ett av de nybyggda radhusen bredvid Linnéaträdgården.
4. Maria Park är närmast, och min fru gick på Pålsjöskogs förskola som liten :) den är nummer två!
5. Tack! Det behövdes inte jättemycket övertalning från frun!

St;Jörgen kör Reggio Emilia, det funkar kanon. Mer av ett förhållningssätt till barnen och deras sätt att upptäcka världen än några fasta principer. Vi är mycket nöjda!

Vi har bekanta som flyttar in i de husen med, kul! Mannen i den familjen är swatch samlare. (dock ingen KS:are)

Bra läge, då har du nästan krypavstånd till både jabla och mig. Vi bor på pålsö/tågaborg.
Välkommen!

Ja vad jag har läst om RE så verkar det riktigt trevligt! Svärfar bor bort mot er då, trevligt område det också, lite närmare stan :)
Swatch är ju ok det också, få in honom på ks :)
Reggio Emilia (eller varianter/anpassningar av det) är det nya svart sen ett antal år tillbaka och många förskolor kör med den typen av pedagogik, så även vår. Vi är supernöjda och det känns som att barnen verkligen blir sedda och bemötta för den de är.
 
Vi satte båda barnen i montessori förskola och sedan fortsatte dom med samma pedagogik när dom började skolan. Den yngsta går nu i fyran och den äldsta i sexan. Vad vi märkt med den äldsta är att, även om montessori var perfekt för honom i låg och mellanstadiet, att han nog nu skulle behöva en fastare hand och mer traditionell katederundervisning. Så det blir byte av skola för honom nu när han ska börja högstadiet. Min poäng är: barns behov ändras i takt med att dom utvecklas och blir egna individer. Man ska inte vara rädd för att förändra runt dem om man märker att behover finns.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Jag var 45 när jag fick min. Detta ger mig lite ångest ibland. När killen är 20 är jag pensionär.
Jag var 23 när jag blev pappa och har ibland haft ångest över det också så det går åt båda hållen. Med åren blir man både tryggare i sig själv och man hinner även skapa andra förutsättningar både praktiskt, ekonomiskt och på övriga plan.

Jag är dock övertygad om att du är en toppenpappa och du behöver absolut inte känna någon ångest över din ålder! Jag har själv en far som var i 40-årsåldern när jag föddes och är tacksam över de möjligheter det öppnade för och kan ibland önska att vi hade väntat lite längre men det är naturligtvis ingenting jag ångrar, att vi fick barn i tidig ålder alltså.

Det var som vår kloka barnmorska sa, att det egentligen aldrig är rätt tid att få barn men man får anpassa sig och göra det bästa efter omständigheterna. :)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag var 23 när jag blev pappa och har ibland haft ångest över det också så det går åt båda hållen. Med åren blir man både tryggare i sig själv och man hinner även skapa andra förutsättningar både praktiskt, ekonomiskt och på övriga plan.

Jag är dock övertygad om att du är en toppenpappa och du behöver absolut inte känna någon ångest över din ålder! Jag har själv en far som var i 40-årsåldern när jag föddes och är tacksam över de möjligheter det öppnade för och kan ibland önska att vi hade väntat lite längre men det är naturligtvis ingenting jag ångrar, att vi fick barn i tidig ålder alltså.

Det var som vår kloka barnmorska sa, att det egentligen aldrig är rätt tid att få barn men man får anpassa sig och göra det bästa efter omständigheterna. :)
Jag har fått barn både som 20-åring och som 38-åring. Är helt säker på att det finns för- och nackdelar med vilken ålder man än får dem i. Min äldsta kan jag förhoppningsvis vara pensionär med, något år i alla fall, och min yngsta kanske kan hälla i mer vin åt oss.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Jag har fått barn både som 20-åring och som 38-åring. Är helt säker på att det finns för- och nackdelar med vilken ålder man än får dem i. Min äldsta kan jag förhoppningsvis vara pensionär med, något år i alla fall, och min yngsta kanske kan hälla i mer vin åt oss.
Exakt, man är nog egentligen aldrig helt redo att få barn, man befinner sig bara på olika platser i livet som har både för - och nackdelar så ångest över att man är för ung eller för gammal ska man absolut inte ha! :)

Eller ja, det är väl kanske inte riktigt applicerbart hos Eastwood & Co. som får barn i 70-årsåldern. Där någonstans börjar nog vågskålen att tippa över med nackdelar...
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Jag var 23 när jag blev pappa och har ibland haft ångest över det också så det går åt båda hållen. Med åren blir man både tryggare i sig själv och man hinner även skapa andra förutsättningar både praktiskt, ekonomiskt och på övriga plan.

Jag är dock övertygad om att du är en toppenpappa och du behöver absolut inte känna någon ångest över din ålder! Jag har själv en far som var i 40-årsåldern när jag föddes och är tacksam över de möjligheter det öppnade för och kan ibland önska att vi hade väntat lite längre men det är naturligtvis ingenting jag ångrar, att vi fick barn i tidig ålder alltså.

Det var som vår kloka barnmorska sa, att det egentligen aldrig är rätt tid att få barn men man får anpassa sig och göra det bästa efter omständigheterna. :)

Tack för dina värmande ord.
Jag kanske oroar mig i onödan!
Jag var rätt omogen när jag var 23 så fick jag välja om hade jag nog ändå föredragit att ha barn senare. :) Jag blir riktigt imponerad av unga föräldrar som fixar allt detta med barn.

Fysiskt vill jag kunna hänga med i svängarna åtminstone tills ungen nått tonårsåldern så där är en annan aspekt som säkert går att påverka genom ett hälsosamt leverne.
 

RosaCasio

Cartier
Vi har en treåring och en ettåring och barnen har liksom så sjukt mycket leksaker. Vad kan man önska till barnen när det är dags för födelsedag och sånt?
 

HSK

Patek
2-Faktor
Vi har en treåring och en ettåring och barnen har liksom så sjukt mycket leksaker. Vad kan man önska till barnen när det är dags för födelsedag och sånt?
Aktiviteter. Antingen att ni får göra något kul som familj eller t.ex. att treåringen får lite egentid med farmor och farfar, moster eller vem det nu gäller.

Det händer lätt att man hamnar i skymundan när man får syskon av naturliga skäl då en liten en kräver (och får) så pass mycket mer uppmärksamhet och är man tre år är man samtidigt lite ung för att förstå det och kan uppleva det som orättvist. Man behöver få komma iväg ibland utan minstingen och känna att man får vara i fokus för en stund och jag är övertygad om att det skulle uppskattas mer än prylar.

Annars brukar böcker vara lärorikt och väldigt uppskattat och jag tycker inte riktigt att det faller under kategorin prylar. Här hemma finns det också leksaker i överflöd men böckerna är aldrig för många. ;)
 
Topp