• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora förälder- och barntråden

BadkarsPiraten

Vacheron
Det är flera föräldrar som är på ”min sida” i den frågan så det fungerar bra.
Man får helt enkelt inte ta bilder alls på våran förskola. Har hittills inte varit några problem alls. Gällande kalas och sånt som sker på fritiden så har det fungerat helt ok, har behövt förklara några gånger att ni får gärna ta bilder, men är min son med åker den inte upp på internet, Punkt slut. Hittills har det respekterats

Exakt så jag tänker med!
Skönt att det fungerar då :)
 

RosaCasio

Cartier
Vi lägger ut bilder på våra barn på Instagram och har inga direkta problem med det. Om andra barn är med på bild ( vilket sker väldigt sällan ) så frågar jag alltid föräldrarna om det är okej att lägga upp
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Tack!

Självklart kan det inte mätas i kronor men man vill ju inte elda pengar heller.



Haha får se om jag tar någon föräldraledighet... Man förlorar massor med pengar ju :bag:
Man får försöka och inte tänka på pengarna. Det handlar om några få år i livet då man kanske kan eller måste sänka levnadsstandarden lite för att få vara med om den enorma utvecklingen barn/bebisar har i början. Det är win-win för alla inblandade.

Jag tror att de allra flesta som inte tar sig tiden att vara ledig några månader med sitt barn ångrar sig i framtiden. Det är ingen som på sin dödsbädd har sagt: "jag önskar att jag hade spenderat mer tid på kontoret"

Jag tror vi la 5000 kr bara på kavatskor i år...
Tradera is da shit när det gäller kläder och skor för barn mellan 0 och 3 år. Både för att köpa och sälja bra märken - bra saker slits inte och har högt andrahandsvärde.

Det är annorlunda i slutet på dagis och i skolåldern. Förra helgen köpte jag vårskor till 8 + 10-årsgrabbarna. Jag kom hyfsat ok undan - 1500:- på XXL.
 
Har varit pappa i 5 månader nu.
Underbaraste, stressigaste, roligaste och räddaste tiden i mitt liv under det dom senaste 6 månaderna :D
Finns inget som kan beskriva känslan att få se ens son för första gången i sitt liv, helt galen känsla.
Blev kejsarsnitt för oss med, gick hur smidigt som helst och när vi väl blev meddelade om att det skulle bli kejsarsnitt så tog det ca 20 minuter så han var ute :D
Tiden efter så fick jag sköta rätt mycket då tjejen inte kunde komma upp ur sängen själv på typ 1-2 veckor.
Fråga på så ska jag svara så gott jag kan :)

Edit: Såg att inlägget var från igår så hoppas att allt gick bra idag! Stanna gärna någon dag extra istället för att stressa hem, vi åkte hem dag 3 och tjejen kunde inte komma upp på övervåningen där vi har sovrummet..
Ett annat tips är att köpa en barnsäng med svängbara hjul(Ungefär en sån man har på BB). Underlättade extremt för tjejen då hon hade svårt att bära sonen dom första veckorna. Använder den än idag då han sover efter maten :)

Edit nr2: Länk barnsängen. Glöm inte att skriva in rabattkoden på 25% :)

Nuså, nu är jag tillbaka på deltid här. Tänkte jag skulle meddela er alla och tacka så hemst mycket för stöttningen jag fick. Operationen gick bra och snabbt. Men vår dotter fick en väldigt tuff start och befinner sig just nu på neonatal men allt går åt rätt håll tack och lov. Var helt overkligt att få se och hålla henne i famnen för första gången, med dom små ögonen tittandes på en, obeskrivligt.

Frun har också börjat återhämta sig och står redan på benen men det gör ont, stressigt som tusan att springa mellan barnet och henne men det blir bra :)

Hur länge fick du/ni stanna hemma med frun? Du fick då ta ut pappadagar?

Tack för rabattkoden :)
 
Senast ändrad:

RickardW

Cartier
2-Faktor
Nuså, nu är jag tillbaka på deltid här Tänkte jag skulle meddela er alla och tacka så hemst mycket för stöttningen. Operationen gick bra och snabbt. Men vår dotter fick en väldigt tuff start och befinner sig just nu på neonatal och allt går åt rätt håll tack och lov. Var helt overkligt att få se och hålla henne i famnen för första gången och med dom små ögonen tittandes på en, obeskrivligt.

Frun har också börjat återhämta sig och står redan på benen men det för ont, stressigt som tusan att springa mellan barnet och henne men det blir bra :)

Hur länge fick du/ni stanna hemma med frun? Ni fick då ta ut pappadagar?

Tack för rabattkoden :)
Gud vad roligt och skönt att höra att det går åt rätt håll! Stort grattis :D
Du kommer att leva på adrenalin dom närmsta dagarna och ha världens smile på läpparna :D
Var först hemma dom 10 dagarna som man får efter en födelse. Har varit rätt lugnt på jobbet under vintern så jag hade turen att kunna jobba hemifrån nästan hela vintern.
Hade nog varit hemma minst 2-3 veckor totalt för låta tjejen komma upp på benen ordentligt och så man kommer igång med lite rutiner osv.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Själv har man panik över att inte få mycket tid med barnen (3,5 och 1,5 år). Börjar nytt jobb på måndag. Jobbat hemifrån hela barnatiden så traumatiskt att bara träffa dem 1,5h vaken tid i veckorna. Får se till att maxa helgerna antar jag...
 

MrPlow

Rolex
Tradera is da shit när det gäller kläder och skor för barn mellan 0 och 3 år. Både för att köpa och sälja bra märken - bra saker slits inte och har högt andrahandsvärde.

Det är annorlunda i slutet på dagis och i skolåldern. Förra helgen köpte jag vårskor till 8 + 10-årsgrabbarna. Jag kom hyfsat ok undan - 1500:- på XXL.

Jo vi ska väl kränga av allt när nr 2 är klar med det...
 
Gud vad roligt och skönt att höra att det går åt rätt håll! Stort grattis :D
Du kommer att leva på adrenalin dom närmsta dagarna och ha världens smile på läpparna :D
Var först hemma dom 10 dagarna som man får efter en födelse. Har varit rätt lugnt på jobbet under vintern så jag hade turen att kunna jobba hemifrån nästan hela vintern.
Hade nog varit hemma minst 2-3 veckor totalt för låta tjejen komma upp på benen ordentligt och så man kommer igång med lite rutiner osv.

Man tackar så mycket :). Jo det här med adrealin känner jag redan igen och så är man paranoid över allting. Tur att det finns sköterskor som är erfarna :D.

Va skönt att det löste sig så bra för dig, jag ska försöka vara hemma lite extra jag med. Glada dagar :D.
 

RosaCasio

Cartier
Man tackar så mycket :). Jo det här med adrealin känner jag redan igen och så är man paranoid över allting. Tur att det finns sköterskor som är erfarna :D.

Va skönt att det löste sig så bra för dig, jag ska försöka vara hemma lite extra jag med. Glada dagar :D.

Grattis till tillskottet. Skönt att höra att din fru mår bra efter omständigheterna.
Tiden med en nyfödd är fan oslagbar, men man får många oslagbara tillfällen senare också. Första året är så sjukt händelserikt när man tänker på det.
Själv har jag haft en heldag på lekplatser med vår 3 åring och 1 åring och det är magiskt.
 

MrPlow

Rolex
Vad ska man ha för bil om man är ganska lång och vill få plats med två monsterstora bilbarnstolar bak. Vi har en Passat från 2015 nu och jag får inte plats framför britax-monstret.

Obs vill helst slippa MPV.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Vad ska man ha för bil om man är ganska lång och vill få plats med två monsterstora bilbarnstolar bak. Vi har en Passat från 2015 nu och jag får inte plats framför britax-monstret.

Obs vill helst slippa MPV.
Det är nästan kört. Enklast att ställa åbäkena framför och bakom varandra och turas om att bita ihop i baksätet den korta tid båda barnen åker monsterstol...
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Vad ska man ha för bil om man är ganska lång och vill få plats med två monsterstora bilbarnstolar bak. Vi har en Passat från 2015 nu och jag får inte plats framför britax-monstret.

Obs vill helst slippa MPV.
Skoda Superb. Babyskydd fram och bakåtvänd stol precis bakom. Jag gjorde även andra föräldrar avis när jag fick plats med både dubbelvagn och en massa matkassar i bagaget efter veckans besök på ICA :)
 

Ekberget

Cartier
Vet ej om någon tipsat om denna tidigare men tyckte den va riktigt fräck. Min egen unge är lite ung för klockor än men ni andra kanske har kids som vill veta mer om klockor.
20190331_200720.jpg
20190331_200655.jpg
 

Lauda

Patek
2-Faktor
-Härligt att det finns trådar om precis allt på KS. Mitt bidrag i tråden kommer att handla om tips på klocka vid barnpassning (nyfött).

Like kort om händelsen:

Det ägde rum i fredags den 29/3 KL 15:08. Det blev 2 veckor tidigare än planerat så man var inte förbered till 100% när det kommer till små praktiska saker. Men allting gick bra och vi är helt överlyckliga.:baby:
C4164686-227B-44FA-A734-7160FA96D674.jpeg

Det var bara att lämna jobbet, skippa 10:mötet, sätta sportläget och köra i väg till förlossningen...
C58CD1F1-E165-428B-BC0D-28EEF331126F.jpeg

Dagens klocka var en dykare (SRPD11). Det känns stabilt med en dykare på armen i fall man befinner sig i närheten när vattnet går skulle man kunna säga lite humoristiskt.
22D546D4-F923-4758-8BD8-0A5CEB3C2B73.jpeg

Min Seiko dykare hade en stark närvaro även under förlossningen när jag höll i min partners hand...
983EA9EB-170D-4134-9C66-37A6A0D9BAB0.jpeg

Vad händer sen då när bebisen är ute och den ska bäras? Det går inget nöd om klockan. En dykare ska vara gjord för tuffa förhållanden. Men bebisen som ska bäras och ska tas hand om vill man naturligtivs inte skada med sin spännet eller kanterna av sin dykare. Det kändes oskönt med klockan då man var tvungen att av klockan rätt ofta.:dead:

Lösningen för mig blev min Casio AW1200 som jag har @TH4L1N att tack för. Klockan erbjuder otroligt mycket komfort och praktiska funktioner. Mjukt och vänligt mot huden gummiband. Förutom boetten så är även spännet gjort av plast. Tillräckligt vattentätt och 5st larm som verkligen kan komma till användning när man ska följa upp olika aktiviter hos bebisen. Klockan behöver inte tas av när barnet ska bära eller när blöjan ska bytas.:cigar:
3583A113-C9FE-4229-B55C-D8B47CD90059.jpeg

84C46E76-C50F-4843-92D2-AB8409CB486A.jpeg
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
-Härligt att det finns trådar om precis allt på KS. Mitt bidrag i tråden kommer att handla om tips på klocka vid barnpassning (nyfött).

Like kort om händelsen:

Det ägde rum i fredags den 29/3 KL 15:08. Det blev 2 veckor tidigare än planerat så man var inte förbered till 100% när det kommer till små praktiska saker. Men allting gick bra och vi är helt överlyckliga.:baby:
C4164686-227B-44FA-A734-7160FA96D674.jpeg

Det var bara att lämna jobbet, skippa 10:mötet, sätta sportläget och köra i väg till förlossningen...
C58CD1F1-E165-428B-BC0D-28EEF331126F.jpeg

Dagens klocka var en dykare (SRPD11). Det känns stabilt med en dykare på armen i fall man befinner sig i närheten när vattnet går skulle man kunna säga lite humoristiskt.
22D546D4-F923-4758-8BD8-0A5CEB3C2B73.jpeg

Min Seiko dykare hade en stark närvaro även under förlossningen när jag höll i min partners hand...
983EA9EB-170D-4134-9C66-37A6A0D9BAB0.jpeg

Vad händer sen då när bebisen är ute och den ska bäras? Det går inget nöd om klockan. En dykare ska vara gjord för tuffa förhållanden. Men bebisen som ska bäras och ska tas hand om vill man naturligtivs inte skada med sin spännet eller kanterna av sin dykare. Det kändes oskönt med klockan då man var tvungen att av klockan rätt ofta.:dead:

Lösningen för mig blev min Casio AW1200 som jag har @TH4L1N att tack för. Klockan erbjuder otroligt mycket komfort och praktiska funktioner. Mjukt och vänligt mot huden gummiband. Förutom boetten så är även spännet gjort av plast. Tillräckligt vattentätt och 5st larm som verkligen kan komma till användning när man ska följa upp olika aktiviter hos bebisen. Klockan behöver inte tas av när barnet ska bära eller när blöjan ska bytas.:cigar:
3583A113-C9FE-4229-B55C-D8B47CD90059.jpeg

84C46E76-C50F-4843-92D2-AB8409CB486A.jpeg

Ett stort grattis! Yes. En gummiklocka är bäst för ändamålet.
 

TH4L1N

Omega
-Härligt att det finns trådar om precis allt på KS. Mitt bidrag i tråden kommer att handla om tips på klocka vid barnpassning (nyfött).

Like kort om händelsen:

Det ägde rum i fredags den 29/3 KL 15:08. Det blev 2 veckor tidigare än planerat så man var inte förbered till 100% när det kommer till små praktiska saker. Men allting gick bra och vi är helt överlyckliga.:baby:
C4164686-227B-44FA-A734-7160FA96D674.jpeg

Det var bara att lämna jobbet, skippa 10:mötet, sätta sportläget och köra i väg till förlossningen...
C58CD1F1-E165-428B-BC0D-28EEF331126F.jpeg

Dagens klocka var en dykare (SRPD11). Det känns stabilt med en dykare på armen i fall man befinner sig i närheten när vattnet går skulle man kunna säga lite humoristiskt.
22D546D4-F923-4758-8BD8-0A5CEB3C2B73.jpeg

Min Seiko dykare hade en stark närvaro även under förlossningen när jag höll i min partners hand...
983EA9EB-170D-4134-9C66-37A6A0D9BAB0.jpeg

Vad händer sen då när bebisen är ute och den ska bäras? Det går inget nöd om klockan. En dykare ska vara gjord för tuffa förhållanden. Men bebisen som ska bäras och ska tas hand om vill man naturligtivs inte skada med sin spännet eller kanterna av sin dykare. Det kändes oskönt med klockan då man var tvungen att av klockan rätt ofta.:dead:

Lösningen för mig blev min Casio AW1200 som jag har @TH4L1N att tack för. Klockan erbjuder otroligt mycket komfort och praktiska funktioner. Mjukt och vänligt mot huden gummiband. Förutom boetten så är även spännet gjort av plast. Tillräckligt vattentätt och 5st larm som verkligen kan komma till användning när man ska följa upp olika aktiviter hos bebisen. Klockan behöver inte tas av när barnet ska bära eller när blöjan ska bytas.:cigar:
3583A113-C9FE-4229-B55C-D8B47CD90059.jpeg

84C46E76-C50F-4843-92D2-AB8409CB486A.jpeg
Stort grattis till Er fantastiska dotter kompis :)
 

zeke_varg

Omega
Har ni råd och möjlighet, gå ner i tid när dagis/skola är igång (du har enligt lag rätt till.. men som egen kan det kanske vara tufft) . Jag kör 80% o hinner med i veckorna.

Se dock till att ni jobbar 80%... inte bara att ni går ner till 80%ig lön. Lätt hänt att det kompensationsjobbas på kväll annars.
 
Har ni råd och möjlighet, gå ner i tid när dagis/skola är igång (du har enligt lag rätt till.. men som egen kan det kanske vara tufft) . Jag kör 80% o hinner med i veckorna.

Se dock till att ni jobbar 80%... inte bara att ni går ner till 80%ig lön. Lätt hänt att det kompensationsjobbas på kväll annars.

Bra tips, inget man i vanliga fall tänker på. Jag vill verkligen inte missa den första och kanske den mysigaste tiden med min dotter?

För övrigt;
Idag fick vi bada henne för första gången :D. Läkarna tror att vi blir utskriva från sjukhuset i slutet på veckan :). Ska bli så grymt mysigt och få hem henne.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Har du nått tips hur du har hjälpt dina barn till deras framgångar? Är du själv akademiker?
Det finns nog inte några enkla och snabba lösningar som fungerar för alla. Jag tror att en positiv inställning till skolan i tidig ålder är en stor hjälp. Vi läser för våra barn varje kväll - även han som snart fyller 11. Det har gjort att de som är i skolåldern läser väldigt bra. Sedan har jag tragglat matte till förbannelse med den äldsta - för drygt ett år sedan släppte det och nu är matte hans favvo-ämne.

Läsning och matte är grundläggande och kan man hjälpa barnen med det så blir det en positiv spiral i skolan.

Att största drömmen sedan är att bli youtuber det får jag jobba på de kommande åren :D
 

Ekberget

Cartier
Om vi ändå är inne på lite tips om arbetstidsförkortning o liknande vill jag vurma för det jag o frugan gjorde när sonen kom till världen. Jag plockade ut alla dagar jag kunde ta ut samtidigt med frugan direkt. Var hemma de 8 första veckorna tillsammans och fixade en hel del rutiner ihop. Tyckte det va helt ovärderligt o kunna hjälpas åt och slippa lämna dem ensamma.
Vill dessutom passa på att gratta @FilPro till faderskapet!
 

Lauda

Patek
2-Faktor
Om vi ändå är inne på lite tips om arbetstidsförkortning o liknande vill jag vurma för det jag o frugan gjorde när sonen kom till världen. Jag plockade ut alla dagar jag kunde ta ut samtidigt med frugan direkt. Var hemma de 8 första veckorna tillsammans och fixade en hel del rutiner ihop. Tyckte det va helt ovärderligt o kunna hjälpas åt och slippa lämna dem ensamma.
Vill dessutom passa på att gratta @FilPro till faderskapet!

-Stort tack!!
 

Callxx

Cartier
2-Faktor
Det finns nog inte några enkla och snabba lösningar som fungerar för alla. Jag tror att en positiv inställning till skolan i tidig ålder är en stor hjälp. Vi läser för våra barn varje kväll - även han som snart fyller 11. Det har gjort att de som är i skolåldern läser väldigt bra. Sedan har jag tragglat matte till förbannelse med den äldsta - för drygt ett år sedan släppte det och nu är matte hans favvo-ämne.

Läsning och matte är grundläggande och kan man hjälpa barnen med det så blir det en positiv spiral i skolan.

Att största drömmen sedan är att bli youtuber det får jag jobba på de kommande åren :D
Haha, min första tanke när jag läste ditt inlägg var: Herregud, människan läser en bok för sin äldsta son varje kväll och sonen som precis tagit juristexamen!

Hjärnan slog knut på sig själv innan jag kunde greppa att Du inte är @Alberget4a ..
 

zeke_varg

Omega
Om vi ändå är inne på lite tips om arbetstidsförkortning o liknande vill jag vurma för det jag o frugan gjorde när sonen kom till världen. Jag plockade ut alla dagar jag kunde ta ut samtidigt med frugan direkt. Var hemma de 8 första veckorna tillsammans och fixade en hel del rutiner ihop. Tyckte det va helt ovärderligt o kunna hjälpas åt och slippa lämna dem ensamma.
Vill dessutom passa på att gratta @FilPro till faderskapet!
Vi har snålat med dagar som satan för att kunna ta ut senare när kidsen har sina sommarlov. Snåla innebär för mig att ta ut 2-3dar ers
Har du nått tips hur du har hjälpt dina barn till deras framgångar? Är du själv akademiker?

Jag är ingen stjärna på området men något jag själv anser viktigt är att hålla tider och ha ett trevligt bemötande. Det bör alla barn ha med sig från tidig ålder.

Även om du är akademiker och saknar ovanstående har du det tuffare att ta dig fram i livet.

Själv är jag förvånad över hur många föräldrar som helt ogenerat kommer in för sent med sina ungar till skolan. Jävligt risig förebild till sina barn.
 
Topp