• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora förälder- och barntråden

TomGanks

Panerai
Paneldiskussionen fortsätter...
Nästa barn:
Min 19-åring pluggar upp gymnasiebehörighet på folkhögskola (hoppade av). Bra gjort, och jag har gett henne lite pengar varje månad så hon kan finansiera boendet.
Nu ska hon börja jobba lite extra, timmar med städ, och jag har på sikt tänkt att hon ska försörja sig själv, och att jag alltså ska dra ned på ”underhållet”.

Min tanke är att inte göra det exakt nu, utan låta henne märka hur mycket trevligare det är att få lite mer pengar i månaden, och kanske diskutera det typ efter jul eller så?

Tankar?

Jag tycker det låter mycket klokt. :)
 

Häggvik

Omega
Den här lilla korven blev en del av familjen för 2mån sedan. :woot:
IMG_20191003_144520.jpg
 

Golle_std

Rolex
2-Faktor
Kanske ett långskott men testar här då jag tror att detta forum är ett av de få där det finns vettigt folk. Framhjulen på våran bugaboo har börjat vobbla. Någon som känner igen sig i det? Ser att det finns ”ersättningsset för swivelhjullås” att köpa som sägs lösa problemet. Någon som isf testat att byta dom men godkänt resultat?
 

Lukkan

Cartier
Kanske ett långskott men testar här då jag tror att detta forum är ett av de få där det finns vettigt folk. Framhjulen på våran bugaboo har börjat vobbla. Någon som känner igen sig i det? Ser att det finns ”ersättningsset för swivelhjullås” att köpa som sägs lösa problemet. Någon som isf testat att byta dom men godkänt resultat?
Vilken modell? Sen har du ju 3 eller 5 års garanti på vagnen
 

matalm

Cartier
Kanske ett långskott men testar här då jag tror att detta forum är ett av de få där det finns vettigt folk. Framhjulen på våran bugaboo har börjat vobbla. Någon som känner igen sig i det? Ser att det finns ”ersättningsset för swivelhjullås” att köpa som sägs lösa problemet. Någon som isf testat att byta dom men godkänt resultat?
Hej, det där problemet har vi nog alla som har vagnen, som det verkar. Jag brukar låsa hjulet i fast läge ibland när det är värre än vanligt. Nu händer det inte så ofta längre för jag kör mest i dubbelläge.... Du kan köpa nån o-ring på typ Clas Olsson för en tia. Detta ska fixa problemet.
 

matalm

Cartier
En kompis till mig blev tyvärr nr 400 av 400 när dem förlorade sin dotter dag 11 över tiden. Dag 10 hade dem båda känt rörelse imagen. Fy fan vad tragiskt.
Arvid, som ligger och sover här bredvid, kom 13 dagar över tiden. 6 h innan frun skulle sättas igång. Inga konstigheter annars under de två extra veckorna men psykologiskt jobbiga, främst för mamman. Hon var nog inte extra rädd för fosterdöd, mer för proceduren med att på konstgjord väg framkalla värkar och så.
 

RosaCasio

Cartier
Arvid, som ligger och sover här bredvid, kom 13 dagar över tiden. 6 h innan frun skulle sättas igång. Inga konstigheter annars under de två extra veckorna men psykologiskt jobbiga, främst för mamman. Hon var nog inte extra rädd för fosterdöd, mer för proceduren med att på konstgjord väg framkalla värkar och så.
Vår förstfödde var 15 dagar över tiden innan igångsättning, jag är sjukt glad att jag var ovetandes om denna tragik pga igångsättning kostar mer pengar. I all ärlighet så var jag och frun ensamma i ett rum i 18 timmar innan värkarna satte igång på riktigt och varannan timme fick hon igångsättningsmedel av en sjuksköterska ( tog kanske 90 sekunder ). Hur kan det vara så mycket dyrare ?
 

Number 6

Omega
Vår förstfödde var 15 dagar över tiden innan igångsättning, jag är sjukt glad att jag var ovetandes om denna tragik pga igångsättning kostar mer pengar. I all ärlighet så var jag och frun ensamma i ett rum i 18 timmar innan värkarna satte igång på riktigt och varannan timme fick hon igångsättningsmedel av en sjuksköterska ( tog kanske 90 sekunder ). Hur kan det vara så mycket dyrare ?
Igångsättningar resulterar i fler akuta kejsarsnitt vilket kräver fler OP-team. Dessutom tar inducerade förlossningar längre tid. Ska väl tilläggas att de inte är helt komplikationsfria heller, men iallafall så är risken för fosterdöd mindre.
 
Senast ändrad:

daniel_se

Omega
Kanske ett långskott men testar här då jag tror att detta forum är ett av de få där det finns vettigt folk. Framhjulen på våran bugaboo har börjat vobbla. Någon som känner igen sig i det? Ser att det finns ”ersättningsset för swivelhjullås” att köpa som sägs lösa problemet. Någon som isf testat att byta dom men godkänt resultat?
Vi har bytt. Fick setet på garanti från stället på Norrtullsgatan. Blev bättre men inte helt bra, men inget man stör sig på längre.
 

ikaroess

Cartier
Kanske ett långskott men testar här då jag tror att detta forum är ett av de få där det finns vettigt folk. Framhjulen på våran bugaboo har börjat vobbla. Någon som känner igen sig i det? Ser att det finns ”ersättningsset för swivelhjullås” att köpa som sägs lösa problemet. Någon som isf testat att byta dom men godkänt resultat?
Det där känner man igen... lösningen blev att byta vagn :)
 

wlk

Omega
Igångsättningar resulterar i fler akuta kejsarsnitt vilket kräver fler OP-team. Dessutom tar inducerade förlossningar längre tid. Ska väl tilläggas att de inte är helt komplikationsfria heller, men iallafall så är risken för fosterdöd mindre.
Min tjej blev igångsatt någon dag över tiden p.g.a. att hon fick feber efter att vattnet gick. Var ett sjukt stökigt dygn där inte mycket gick enligt plan (höll på i över ett dygn och många skift) och det slutade i akut kejsarsnitt. Önskar inte det dygnet till min värsta fiende men det var guldmänniskor vi hade att göra med hela vägen.
Nu är vår dotter sex veckor gammal så slutet gott, allting gott och kan skriva in mig i tråden för första gången :)
 

traceour

Omega
Kanske ett långskott men testar här då jag tror att detta forum är ett av de få där det finns vettigt folk. Framhjulen på våran bugaboo har börjat vobbla. Någon som känner igen sig i det? Ser att det finns ”ersättningsset för swivelhjullås” att köpa som sägs lösa problemet. Någon som isf testat att byta dom men godkänt resultat?
Hände direkt på våran britax, ett par vanliga o ringar på vertikala axel för att få dom i samma höjd, samma tryck på marken=inget wobbel.
Sen några låsringar på hjulaxel för att få bort horisontal glappet. Som ny nu. Antar det är liknande!?
 

Golle_std

Rolex
2-Faktor
Hände direkt på våran britax, ett par vanliga o ringar på vertikala axel för att få dom i samma höjd, samma tryck på marken=inget wobbel.
Sen några låsringar på hjulaxel för att få bort horisontal glappet. Som ny nu. Antar det är liknande!?
Ja låter som att det borde funka med något liknande i mitt fall. Detta är ju en vagn som man kan bredda chassit på för att köra två barn så misstänker att det inte riktigt är 100% balans i den.
 

Ekberget

Cartier
Här får ni ett tips ni inte bett om :)
Yoga på Youtube. Mina två ungar knäckte en innan rätt så stark kropp, men yoga 15-30 min framför tvn har hjälpt mig mycket. Sök yoga for beginners eller typ yoga easy poses, yoga for men och sätt igång.
Gah hur gör du? Min naprapat ger mig alltid massa övningar "att göra vid tv.n" men det blir aldrig av. Hemmaträning trodde jag var en myt som ingen någonsin har gjort, förutom du o influencer-tjejerna då. Inga probs o gå till gymmet men hemma finns ju 100 andra grejer som pockar på ens uppmärksamhet ;)
 

RosaCasio

Cartier
Gah hur gör du? Min naprapat ger mig alltid massa övningar "att göra vid tv.n" men det blir aldrig av. Hemmaträning trodde jag var en myt som ingen någonsin har gjort, förutom du o influencer-tjejerna då. Inga probs o gå till gymmet men hemma finns ju 100 andra grejer som pockar på ens uppmärksamhet ;)
Jag tar en kvart till en halvtimme av min dos av tvtittande, lägger mobilen i jackfickan och byter om. Det är ju inte mycket till träning utan mer stretching liksom.
En yogamatta bör ni också köpa, blir liksom mer på riktigt när man rullar ut den, svårt att rulla tillbaka den oanvänd.
Kanske låter fånigt men det funkar för mig med dessa små ritualer för att gå in i yoga-mode.
 
Topp