• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora förälder- och barntråden

nissehult

Patek
2-Faktor
Vänta tills dom kommer in i den förpubertala fasen. Jag har åldern 10, 9, 8 och just nu har 10åringen ett humör som påminner om en vresig gubbe med pmsinslag som skriker orättvis i varannan mening. Syskonen duckar bara dom ser henne och jag fasar inför att dom andra två snart också är där. Men vilken härlig sammanhållning dom haft under åren. De är ett järngäng som leker och slåss från morgon till kväll. Älskar att jag valde att ha barn i nära ålder.

Ska dock tillägga att jag fick mina barn när minsta var 3 år så jag slapp värsta (?) åldern. :D
Mina är 12, 10 och 7. De har väldigt bra sammanhållning. Men var det någon som sa pre-pubertalt humör? (Fast det börjar bli pubertalt-humör på den äldste) Tur att minimannen inte vet hur han skall provocera brorsorna. Eller vänta nu.. :rolleyes:
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Vi har en grabb som fyller två om några veckor och i början av november väntas en lillebror.
Vet inte om jag skall ställa min fundering här eller i biltråden.. Men vad har ni för bil? Jag tänker att vi kommer åka runt med två stora bilbarnstolar i två år, en på passagerarstolen fram och en höger bak. Men de tar ju sån sjuk plats?! Vi är båda två ganska långa jag och sambon, 193 och 181 så benutrymme för oss är också välkommet. Samtidigt åker jag mest själv (pendlar till jobbet) och vill inte köpa en onödigt stor bil och gillar i övrigt vår Mercedes B-klass vi har idag, kanske vi skulle klara oss med den ett år till så länge lillebror bara åker i ett babyskydd. Är väl dock rätt inne på en Skoda Superb redan nu. Dubbelvagn och packning tar ju rätt mycket plats och när i livet vill man ha en stor bil om inte när man har småbarn..?
Vi körde Superb med tre barn. Oslagbart att få in dubbelvagn och matkassar samtidigt i bagaget.
 

erdeljan

Cartier
2-Faktor
Vi har en grabb som fyller två om några veckor och i början av november väntas en lillebror.
Vet inte om jag skall ställa min fundering här eller i biltråden.. Men vad har ni för bil? Jag tänker att vi kommer åka runt med två stora bilbarnstolar i två år, en på passagerarstolen fram och en höger bak. Men de tar ju sån sjuk plats?! Vi är båda två ganska långa jag och sambon, 193 och 181 så benutrymme för oss är också välkommet. Samtidigt åker jag mest själv (pendlar till jobbet) och vill inte köpa en onödigt stor bil och gillar i övrigt vår Mercedes B-klass vi har idag, kanske vi skulle klara oss med den ett år till så länge lillebror bara åker i ett babyskydd. Är väl dock rätt inne på en Skoda Superb redan nu. Dubbelvagn och packning tar ju rätt mycket plats och när i livet vill man ha en stor bil om inte när man har småbarn..?
Superb alla dagar i veckan, inne på mitten av min andra treårsleasing!
 

supreeme

Omega
Det sjuka är ju att om man som jag kikar lite på begagnat så är en Passat 16/17 billigare än en Superb 16/17 trots att Passaten var dyrare ny. Men det är väl tillgången på Passaten som håller nere priserna lite.
Annars lockar Ford S-Max lite, eller Sharan/Alhambra (men lite för dyra och buss-lika), alt VW Touran. Jag vill gärna ha dieselvärmare i nästa bil och då går många bilar bort, ex Renault Espace eller Citroen Grand Picasso.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Tryckte i ungarna varsin spruta mot vattkoppor idag. Får se om man drar det längsta strået. Tydligen kan de få utslag som smittar och då är det 10 dagars vab som gäller :nailbiting:
 

Number 6

Omega
Tänkte kolla med er om ni har någon input på att vaccinera ungarna (3 och 5 år) mot vattkoppor?
Jag har gjort det på #3 och kommer göra det på #4. Ettan och tvåan fick vattkoppor och personligen ser jag ingen anledning till varför man ska låta dem få det. Safetymässigt är väl vaccinet väldokumenterat vad jag vet. Ekonomiskt så kan det bli dyrare att vabba än ta vaccinet, beroende på hur illa de får det. Men framförallt QoL-mässigt för barnen så tycker jag att vattkoppsvaccin hellre borde vara en del av det allmänna programmet än exv rotavirusvaccinet. Men jag är ingen antivaxxer direkt, bara det finns klinisk data av större mängd så tycker jag det är värt. Ingår i många andra länders vaccinprogram.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Vänta tills dom kommer in i den förpubertala fasen. Jag har åldern 10, 9, 8 och just nu har 10åringen ett humör som påminner om en vresig gubbe med pmsinslag som skriker orättvis i varannan mening. Syskonen duckar bara dom ser henne och jag fasar inför att dom andra två snart också är där. Men vilken härlig sammanhållning dom haft under åren. De är ett järngäng som leker och slåss från morgon till kväll. Älskar att jag valde att ha barn i nära ålder.

Ska dock tillägga att jag fick mina barn när minsta var 3 år så jag slapp värsta (?) åldern. :D

Hur gick det förresten med allergimedicinen, fick ni tag i några??
 
Vi har en grabb som fyller två om några veckor och i början av november väntas en lillebror.
Vet inte om jag skall ställa min fundering här eller i biltråden.. Men vad har ni för bil? Jag tänker att vi kommer åka runt med två stora bilbarnstolar i två år, en på passagerarstolen fram och en höger bak. Men de tar ju sån sjuk plats?! Vi är båda två ganska långa jag och sambon, 193 och 181 så benutrymme för oss är också välkommet. Samtidigt åker jag mest själv (pendlar till jobbet) och vill inte köpa en onödigt stor bil och gillar i övrigt vår Mercedes B-klass vi har idag, kanske vi skulle klara oss med den ett år till så länge lillebror bara åker i ett babyskydd. Är väl dock rätt inne på en Skoda Superb redan nu. Dubbelvagn och packning tar ju rätt mycket plats och när i livet vill man ha en stor bil om inte när man har småbarn..?
Skoda Kodiaq?
Vi har en 3-åring och en 1-åring, båda i bakvända stolar. Fullgott om plats för tre vuxna däröver. Går ju att få 7-sitsig eller 5-sitsig. Vi valde det senare då det ger bättre bagageutrymme. Dubbelvagn går definitivt in.
 

supreeme

Omega
Skoda Kodiaq?
Vi har en 3-åring och en 1-åring, båda i bakvända stolar. Fullgott om plats för tre vuxna däröver. Går ju att få 7-sitsig eller 5-sitsig. Vi valde det senare då det ger bättre bagageutrymme. Dubbelvagn går definitivt in.
Den är inte alls så tokig! Men jag hade tänkt hålla igen budgeten lite 200, max 220 kkr, så då blir den för dyr tyvärr.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Slås av att det finns stunder i föräldralivet då allt är helt jäkla harmoniskt. Tog barnen och stack till Göteborg på ett spontandygn och har lyckats ha en förstadag utan större konflikter och med nöjda barn.
PSX_20200813_201925.jpg
 

Limpas

Cartier
Vi har en grabb som fyller två om några veckor och i början av november väntas en lillebror.
Vet inte om jag skall ställa min fundering här eller i biltråden.. Men vad har ni för bil? Jag tänker att vi kommer åka runt med två stora bilbarnstolar i två år, en på passagerarstolen fram och en höger bak. Men de tar ju sån sjuk plats?! Vi är båda två ganska långa jag och sambon, 193 och 181 så benutrymme för oss är också välkommet. Samtidigt åker jag mest själv (pendlar till jobbet) och vill inte köpa en onödigt stor bil och gillar i övrigt vår Mercedes B-klass vi har idag, kanske vi skulle klara oss med den ett år till så länge lillebror bara åker i ett babyskydd. Är väl dock rätt inne på en Skoda Superb redan nu. Dubbelvagn och packning tar ju rätt mycket plats och när i livet vill man ha en stor bil om inte när man har småbarn..?
Vi åker E-klass W212 med barn 4 och 1 år. Inte samma utrymmen i baksätet som Superb men istället större bagage. Superb har ju den där ”avkapade” vinkeln på bakluckan vilket tar bort mycket volym på höjden och försämrar bagaget avsevärt i min mening. Utrymmet i baksätet i E-klassen räcker ändå och då har vi en bakåtvänd och en framåtvänd barnstol där. Tänker att jag hellre tar större bagage än rymligt baksäte sålänge baksätet räcker. Stort bagage ska inte underskattas med barnvagn och den packning som följer med två barn. Så skönt att alltid kunna få med allt utan problem.

Dessutom är E-klassen lite trevligare som bil, tystare och luftfjädring bak tex Nackdel med den är dock att de envisas med sin transponderlösning för barnstol i framsätet vilket i princip betyder att du måste ha en barnstol från Mercedes där.
 

erdeljan

Cartier
2-Faktor
W212 är toppen bil, körde den många mil. Även om bagageluckan på Superb är "kapad" som i V90 t.ex. så finns det dubbelgolv vilket ger ännu mer plats! Provkör eller låna av någon vet jag. Sen om man inte kör mer än 1500mil per år rekommenderar jag faktiskt leasing.
Hur du än väljer, lycka till ;)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Med första barnet åkte jag V70II, med den andra BMW 325 E91. Om man bara står emot att alla mammor MÅSTE ha en Bugaboo Donkey (Som är en helt värdelös vagn. För trång för 2 barn, för 1 barn är den onödigt bred eftersom den har förvaringen på sidan) av nån anledning så kan man i princip åka runt med vad som helst istället. Halva Europa åker VW Golf. Jag förstår inte vad det är alla ska ha med sig hela tiden? Skaffa en mindre liggvagn typ Babyjogger. Barnet kunde inte bry sig mindre. Istället kan man köpa bilen man vill ha och antingen spara pengar eller köpa en kul bil. Glada föräldrar tjänar alla mer på än stor liggvagn.
 
Senast ändrad:

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag känner egentligen att problemet i Passaten är kupéutrymmet. Fick ett till barn nyss, och nu är det i stort sett omöjligt att åka hela familjen i samma bil. Två bakåtvända, en liten och en ”skitstor” (för 3-åring), åsså jag och frun och en 13-åring. Koffertutrymme är ju nice, men ska man långt kan man ha takbox.
 

joca

Patek
2-Faktor
Vad har folk för erfarenheter när det kommer till resevagnar?
Vad köper man om man reser med en sub 1-åring?
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Vad har folk för erfarenheter när det kommer till resevagnar?
Vad köper man om man reser med en sub 1-åring?

Jag är svinnöjd med Babyzen Yoyo.

Köpte den för att den går in som handbagage - inte flugit med den en enda gång.

Använt den från 1 år och upp iof. Men den brukar rekommenderas även till sub 1 år - tycker iof inte att den känns optimal för det men inte heller sett så många bättre alternativ.
 

joca

Patek
2-Faktor
Jag är svinnöjd med Babyzen Yoyo.

Köpte den för att den går in som handbagage - inte flugit med den en enda gång.

Använt den från 1 år och upp iof. Men den brukar rekommenderas även till sub 1 år - tycker iof inte att den känns optimal för det men inte heller sett så många bättre alternativ.
Kollar på den, bugaboo bee samt baby jogger. Tack för tips!
 

Teletomte

Rolex
2-Faktor
Jag är svinnöjd med Babyzen Yoyo.

Köpte den för att den går in som handbagage - inte flugit med den en enda gång.

Använt den från 1 år och upp iof. Men den brukar rekommenderas även till sub 1 år - tycker iof inte att den känns optimal för det men inte heller sett så många bättre alternativ.
Samma här gällande Yoyo! Funkar kanon åtminstone för 1+, även som handbagage! Bugaboo Bee funkar bättre för mindre barn, men den tar så klart mer plats och har lös sittdel.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Vi har en grabb som fyller två om några veckor och i början av november väntas en lillebror.
Vet inte om jag skall ställa min fundering här eller i biltråden.. Men vad har ni för bil? Jag tänker att vi kommer åka runt med två stora bilbarnstolar i två år, en på passagerarstolen fram och en höger bak. Men de tar ju sån sjuk plats?! Vi är båda två ganska långa jag och sambon, 193 och 181 så benutrymme för oss är också välkommet. Samtidigt åker jag mest själv (pendlar till jobbet) och vill inte köpa en onödigt stor bil och gillar i övrigt vår Mercedes B-klass vi har idag, kanske vi skulle klara oss med den ett år till så länge lillebror bara åker i ett babyskydd. Är väl dock rätt inne på en Skoda Superb redan nu. Dubbelvagn och packning tar ju rätt mycket plats och när i livet vill man ha en stor bil om inte när man har småbarn..?

Jag håller hårt i att det är bara latmaskar som "måste" ha kombi.
Jag kör stenhårt på sedan för de är snyggare och tystare i kupén.
Sedan så har det blivit "en grej" då alla jag känner frågar om jag inte ska byta till kombi nu när jag har barn och när jag påtalar att det inte behövs så blir dom nästintill stötta av det.

Så min unge på 1.5 år får åka Lexus GS :)

Frugan köpte en Twistshake vagn. Satan vad smidig sak! Viks ihop till en större portfölj...
 

E.Z.

Panerai
Vi har en grabb som fyller två om några veckor och i början av november väntas en lillebror.
Vet inte om jag skall ställa min fundering här eller i biltråden.. Men vad har ni för bil? Jag tänker att vi kommer åka runt med två stora bilbarnstolar i två år, en på passagerarstolen fram och en höger bak. Men de tar ju sån sjuk plats?! Vi är båda två ganska långa jag och sambon, 193 och 181 så benutrymme för oss är också välkommet. Samtidigt åker jag mest själv (pendlar till jobbet) och vill inte köpa en onödigt stor bil och gillar i övrigt vår Mercedes B-klass vi har idag, kanske vi skulle klara oss med den ett år till så länge lillebror bara åker i ett babyskydd. Är väl dock rätt inne på en Skoda Superb redan nu. Dubbelvagn och packning tar ju rätt mycket plats och när i livet vill man ha en stor bil om inte när man har småbarn..?

Mitt förslag är att göra det enkelt för dig (er) och köp en V70/90, Passat eller liknanade. Osexigt? Ja. Enkelt och praktiskt? Ja.
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Jag håller hårt i att det är bara latmaskar som "måste" ha kombi.
Jag kör stenhårt på sedan för de är snyggare och tystare i kupén.
Sedan så har det blivit "en grej" då alla jag känner frågar om jag inte ska byta till kombi nu när jag har barn och när jag påtalar att det inte behövs så blir dom nästintill stötta av det.

Så min unge på 1.5 år får åka Lexus GS :)

Frugan köpte en Twistshake vagn. Satan vad smidig sak! Viks ihop till en större portfölj...

Jag är rätt säker på att samtliga som följt dig i biltråden bör förstå att du kanske inte ska lämna någon typ av tips på bilar som är de minsta driftsäkra? ;)
 

supreeme

Omega
Vi åker E-klass W212 med barn 4 och 1 år. Inte samma utrymmen i baksätet som Superb men istället större bagage. Superb har ju den där ”avkapade” vinkeln på bakluckan vilket tar bort mycket volym på höjden och försämrar bagaget avsevärt i min mening. Utrymmet i baksätet i E-klassen räcker ändå och då har vi en bakåtvänd och en framåtvänd barnstol där. Tänker att jag hellre tar större bagage än rymligt baksäte sålänge baksätet räcker. Stort bagage ska inte underskattas med barnvagn och den packning som följer med två barn. Så skönt att alltid kunna få med allt utan problem.

Dessutom är E-klassen lite trevligare som bil, tystare och luftfjädring bak tex Nackdel med den är dock att de envisas med sin transponderlösning för barnstol i framsätet vilket i princip betyder att du måste ha en barnstol från Mercedes där.
W212 är med på listan över de jag kikar på. Skall försöka komma iväg och provsitta lite. Har MB för övrigt bakåtvänd stolar med transponder för kids 1-4 år? Babyskydd har jag sett finns med "AKSE".
 

supreeme

Omega
Mitt förslag är att göra det enkelt för dig (er) och köp en V70/90, Passat eller liknanade. Osexigt? Ja. Enkelt och praktiskt? Ja.
Jag är nog rätt osexig, eller praktisk av mig
V70 ryms ju väl inom budget men min upplevelse är att de inte är så stora i kupén, på längden vill säga, för att rymma två barnstolar på rad. Bagaget har ju däremot sina fördelar. V90 är väl på gränsen till lite dyr än så länge med min budget om man inte kan tänka sig det allra mest avskalade exemplaren till salu.
 
Senast ändrad:

Limpas

Cartier
W212 är med på listan över de jag kikar på. Skall försöka komma iväg och provsitta lite. Har MB för övrigt bakåtvänd stolar med transponder för kids 1-4 år? Babyskydd har jag sett finns med "AKSE".
Är inte säker men tror bestämt att de har det. Googla så hittar du säkert. Har för mig att det är en Britax med mercamärke för fem gånger priset i princip :D Dock rätt bra andrahandsvärde på dem skulle jag tro.
 
Topp