• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora förälder- och barntråden

nissehult

Patek
2-Faktor
Alltså... HÖSTBLÅSOR!
Bägge tjejerna ((snart) 3 resp. 1,5 år) åkte på skiten förra veckan. Trodde jag hade hygglig koll men hade ingen aning om Höstblåsor.
Över 39 graders feber på bägge och blåsor i munnen. Matvägran, dryckesvägran, extrem smärta vid minsta munberöring, konstant skrik och gråt. Tre år med barn och detta var överlägset värsta sjukan.. Ingen medicin hjälper, utan det måste väntas ut. Det enda man kan ge är tex flytande Alvedon, vilket är sådär kul när de varannan gång vägrar att ta (även när man blandar ner det i något snaskigt).. Gaaaahhhh

Så, var tvungen att skriva av mig och också skrämma upp er stackare som ännu inte genomlidit Höstblåsor med era barn ;)
Inget kul, och smittsamt också. För 1,5-åringen så borde det väl gå att köra med suppar?

Det finns även något som heter höftsnuva (jorå så heter det). Min grabb fick det för några år sedan. Tydligen kan förkylning dra sig ner till höften och bilda en ansamling av vätska vid höftkulan. Gör bevisligen skitont. Min grabb kräktes av smärtan och jag fick bära honom till akuten. Smärtan gick över under dagen.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Inget kul, och smittsamt också. För 1,5-åringen så borde det väl gå att köra med suppar?

Det finns även något som heter höftsnuva (jorå så heter det). Min grabb fick det för några år sedan. Tydligen kan förkylning dra sig ner till höften och bilda en ansamling av vätska vid höftkulan. Gör bevisligen skitont. Min grabb kräktes av smärtan och jag fick bära honom till akuten. Smärtan gick över under dagen.
Mm, suppar är så klart ett alternativ för henne; vi ville dock köra tricket att ge henne flytande Alvedon i lite ovispad grädde. Medicinen lägger sig tydligen då delvis som en hinna i munnen och bidrar till att lindra bättre (på temat fiffiga föräldratips ;))..

Edit: har bekanta vars son drabbades av höftsnuva.. Det var verkligen allt annat än kul för den lille gossen och föräldrarna..
 

Cliff

Panerai
2-Faktor
Först ut stort grattis, att bli förälder är mäktigt.
Bara att köra på med blöjbyten. Har aldrig reflekterat över vilken klocka jag har haft på när jr "fyllt" brevlådan.
Kan tillägga att jag inte råkat ut för några goldens.
Det enda jag kan komma på så här ang klocka så är det en skön bonus med bra lume eller upplysning, kan bli ett och annat nattvak.
Sömn är guld värd, alltid.
Bästa tipset - ta hand om tjejen.
Hon som gjort grovjobbet. "Curla" henne, mycket. Laga mat, städa, låt henne sova lite extra, köp något hon gillar osv osv
En start så här på rak arm.
Yes..lycklig (utsövd) mamma ger lyckligt liv.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Alltså... HÖSTBLÅSOR!
Bägge tjejerna ((snart) 3 resp. 1,5 år) åkte på skiten förra veckan. Trodde jag hade hygglig koll men hade ingen aning om Höstblåsor.
Över 39 graders feber på bägge och blåsor i munnen. Matvägran, dryckesvägran, extrem smärta vid minsta munberöring, konstant skrik och gråt. Tre år med barn och detta var överlägset värsta sjukan.. Ingen medicin hjälper, utan det måste väntas ut. Det enda man kan ge är tex flytande Alvedon, vilket är sådär kul när de varannan gång vägrar att ta (även när man blandar ner det i något snaskigt).. Gaaaahhhh

Så, var tvungen att skriva av mig och också skrämma upp er stackare som ännu inte genomlidit Höstblåsor med era barn ;)
Fy fan, jag lider med dig (och kidsen). Vi har också gått igenom det där och det är synd om de små liven på riktigt.
 

MariaE

Panerai
Tjejer?
Min 6-åriga grabb är 135 cm på sina 29 kg. Magrutor och ser senig ut.
Lillbrorsan är 4 och är 119/21...
Lustigt nog är varken jag eller frugan några jättar.
Pojke 13 kg och 5 år. Flicka 14 kg och 6,5 år. Föräldrarna (biologiska) är 155 och 185 så de är hyfsat normalkorta.
Min pojk ser ut som han har ölmage medans tösen ser ut som en senig tvättbräda.
 

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
Nä. Det gör inte jag heller. Jag tror hon inte själv hade nån vidare koll på vad hon egentligen sa.
Min 5-åring kom hem häromdagen och berättade att de sprungit barnlopp på dagis och alla vann men hon kom nästan först. Då fick jag förklara för henne att det var inte så en tävling gick till och hon hade inte alls vunnit även om hon fick en fin medalj. Så snart hon lär sig engelska ska jag berätta att second place is first loser.
Och det gäller allt i livet. Lika bra de lär sig det med en gång, de små liven. Och det tycker jag att du kan hälsa förskoleläraren. ;)
(Men jag sa inte så till mitt barn på riktigt. Självklart gladdes jag med henne. För att hon kom nästan först...)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Min 5-åring kom hem häromdagen och berättade att de sprungit barnlopp på dagis och alla vann men hon kom nästan först. Då fick jag förklara för henne att det var inte så en tävling gick till och hon hade inte alls vunnit även om hon fick en fin medalj. Så snart hon lär sig engelska ska jag berätta att second place is first loser.
Och det gäller allt i livet. Lika bra de lär sig det med en gång, de små liven. Och det tycker jag att du kan hälsa förskoleläraren. ;)
(Men jag sa inte så till mitt barn på riktigt. Självklart gladdes jag med henne. För att hon kom nästan först...)
Och jag upptäckte när min grabb var på skolavslutningen i juni (gick ut ettan) att en massa barn i lågstadiet fick medalj av föräldrarna. Märkligt, snart skall de väl åka på ett pyntat lastbilsflak och sjunga "fyfan vad vi är bra, fyfan vad vi är bra, för vi har klarat av tvåan, fyfan vad vi är bra." :-/
 

JohnDoe

Rolex
o_OMina barn är ca 110 cm och väger 13 och 14 kg. Dom är 5 och 6 år gamla.
Ja de växer fort de rackarna, min äldsta är 181 cm lång och vikten har jag ingen koll på. Nåja, han är stor nog för att övningsköra med bil. Yngsta grabben fick till sitt moppekort och idag var vi o hämtade en traktorreggad ATV som jag beställde förra veckan. Lyckligtvis spärrad vid 40 km/h. Fick med en plog så även pappa kan leka.
IMG_9641.JPG
 

MariaE

Panerai
Ja de växer fort de rackarna, min äldsta är 181 cm lång och vikten har jag ingen koll på. Nåja, han är stor nog för att övningsköra med bil. Yngsta grabben fick till sitt moppekort och idag var vi o hämtade en traktorreggad ATV som jag beställde förra veckan. Lyckligtvis spärrad vid 40 km/h. Fick med en plog så även pappa kan leka.
IMG_9641.JPG
Vår äldsta tog körkort för 2 år sen och ska flytta hemifrån 4 november! :nailbiting::arghh:
Skräckblandad förtjusning.
Min mycket kloka mamma skrev dessa lugnande ord till mig...:hungover:
Screenshot_20160922-085931.png
 

JohnDoe

Rolex
Vår äldsta tog körkort för 2 år sen och ska flytta hemifrån 4 november! :nailbiting::arghh:
Skräckblandad förtjusning.
Min mycket kloka mamma skrev dessa lugnande ord till mig...:hungover:
Screenshot_20160922-085931.png
Ja det är sjukt hur mycket man kan oroa sig för. Fattar inte att man ens fick lämna hemmet när man var liten. Fast det mesta verkade vara ofarligt på det glada 60-70 talet. Inga bilbälten, alla rökte, inga mobiler, inget internet, bara en kanal osv. Dock var det rätt grinigt när vi lekte isflaksjumping på våren.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Någon som har tips inför långflygning med grabben? Ska åka typ så långt man kan i november (Australien). Han är då 11 månader. När han var 8 månader flög vi till NYC och det flöt på hur bra som helst. Denna flygning är dock 3 ggr så lång så kommer förmodligen inte bli någon riktig pangupplevelse.

Förutom standardpaketet att dela ut till resenärer som sitter nära med öronproppar och choklad så har ni några andra tips?

Läste om en som slog in typ 10 olika paket som barnet fick öppna med några timmars mellanrum. Kanske kan vara något.

Finns det några sköna hörlurar till kids i den storleken? Han dimmar bort rätt fint till Five little ducks etc som jag dragit hem i offline mode på Youtube:
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Någon som har tips inför långflygning med grabben? Ska åka typ så långt man kan i november (Australien). Han är då 11 månader. När han var 8 månader flög vi till NYC och det flöt på hur bra som helst. Denna flygning är dock 3 ggr så lång så kommer förmodligen inte bli någon riktig pangupplevelse.

Förutom standardpaketet att dela ut till resenärer som sitter nära med öronproppar och choklad så har ni några andra tips?

Läste om en som slog in typ 10 olika paket som barnet fick öppna med några timmars mellanrum. Kanske kan vara något.

Finns det några sköna hörlurar till kids i den storleken? Han dimmar bort rätt fint till Five little ducks etc som jag dragit hem i offline mode på Youtube:

Babblarna, Daniel tiger, baby bum (tror jag det är) Talking watches, finger family :)
 
Topp