• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora förälder- och barntråden

Precis, ett tag var det lite mer Koas, de bad föräldrar som kunde ha sina barn hemma... vem kan egentligen det när man jobbar?
Ett tag ville dem att de som var föräldralediga med ett barn att ha de andra barnen som går på dagis hemma också...
Nu verkar de inte bry sig längre...

Ok. Jag vobbar hela denna veckan... Igår grät jag nästan när frun kom hem... Av lättnad...:). Imorgon "får" jag gå till jobbet dock (gy-lärare).

Ok. Jag vobbar hela denna veckan... Igår grät jag nästan när frun kom hem... Av lättnad...:). Imorgon "får" jag gå till jobbet dock (gy-lärare).
4åringen hostar en del nattetid, annars inget. 1,5 åringen helt frisk. Båda hemma... Tror inte de ändrat policyn att alla barn ska vara hemma om ett är "sjukt"

Ja, de är hemskt när ett man är hemma med kidsen när de inte får vara på dagis men ändå har energi att springa runt där hemma hela dagen.

Ja, de är hemskt när ett man är hemma med kidsen när de inte får vara på dagis men ändå har energi att springa runt där hemma hela dagen.
Ja, som alla som är föräldrar vet, så här man ju (oftast) skaffat dem med mening, och älskar dem över allt annat, men det kan vara lite... intensivt...ibland...

Frågan kanske har avhandlats tidigare, men visste inte riktigt hur jag skulle söka.

Kombi för 2 vuxna och 2 barn (3 och 5), är en begagnad Skoda Octavia något att ha.
Vi bryr oss inte alls om hästkrafter eller skrytfaktor utan bara en arbetshäst som ska ta oss från A-B hyffsat säkert.

Frågan kanske har avhandlats tidigare, men visste inte riktigt hur jag skulle söka.

Kombi för 2 vuxna och 2 barn (3 och 5), är en begagnad Skoda Octavia något att ha.
Vi bryr oss inte alls om hästkrafter eller skrytfaktor utan bara en arbetshäst som ska ta oss från A-B hyffsat säkert.
Känns spontant inte som en särkilt stor kombi. Ta er till en handlare och packa in er i en för att se så att ni får plats. Kia ceed är ett alternativ i samma storlek. Behövs större får ni kanske kolla in Skoda superb? Ford mondeo är oxå en större kombi som finns begagnad för schysst peng.

Volvo V70 alt xc70, bra storlek både i kupé och bagage.

Vi har en Kia Ceed, 2kids (2 och 5) funkar bra, kostar inte skjortan heller, har inte haft något större problem...
Köptes dagen efter vi kom hem från sjukhuset med förstfödda då vi behövde en lite större säkrare bil :)

När barnen är i den åldern så har man inte lika mycket skrot att släpa runt så en Octavia borde funka bra tycker jag.
Här är en jämförelse mellan Octavia från 2016 och Passat från 2014
https://www.automaniac.org/compare/...di-combi-VS-volkswagen-passat-1.6-tdi-variant

Octavian beskrivs som en stor kombi, precis som Passaten men det kan ju bero på årsmodell. Kia Ceed har jag ingen erfarenhet av men är nog ett bra alternativ.
For the record kör jag själv Passat och körde tidigare en Golv mk7 när vi bara hade ett barn vilket funkade bra då.
Nu är vi två vuxna med två barn 5 & 1,5 år. Det är otroligt skönt med så mycket utrymme och jag har bara haft bra erfarenheter av VW men alla har inte samma erfarenheter såklart. Vi skulle nog kunna åka bekvämt och få plats med allt som behövs för t.ex en bilsemester även i en Golf kombi, men det är som sagt skönt att känna att vi har utrymme för att ta med lite mer prylar om vi skulle behöva.
Skulle dock föreslå att ni testar bilen med hela familjen om möjligt.

Jag har en Kia Ceed 2019 och hade en Octavia 2005 innan dess. Jag upplever dem som lika stora, både i kupén och i bagageutrymmet. Nästa bil kommer dock vara en storleksklass uppåt. Passat eller ännu hellre Superb. Vi har barn med bakåtvänd stol fortfarande och de tar ju som bekant väldigt stor plats, vilket gör att det inte blir mycket utrymmer för den som sitter framför. Jag är dessutom rätt lång och gillar sitta långt bak med förarstolen. Kontentan är att jag tycker att man ska ta i lite extra när det gäller storlek och köpa en storleksklass över det man tror man behöver. Det är så jäkla tråkigt att åka/packa trångt och riktigt gött att känna att man alltid har plats.

.

Vi har en SEAT Leon kombi, samma storlek. Fungerar kanon med två vuxna, två barn och barnvagn. Vi är dock inte så långa.

Vi har en Subaru outback-15 med bra utrymmen, bra säkerhet, skön lite högre bil. Gott om plats. Octavia och superb är ju också kända för bäst utrymme.

Om man har bakåtvända stolar lär du ju ta klassen över octavia. Jag är medellång(179) och får inte plats i förarstolen med stol bakom. Vi har precis bytt upp från golf kombi till passat.

Om man har bakåtvända stolar lär du ju ta klassen över octavia. Jag är medellång(179) och får inte plats i förarstolen med stol bakom. Vi har precis bytt upp från golf kombi till passat.
Just det där upplever nog de flesta som det mest kritiska med barn i bil. Vagnar och packning får alltid plats. Hade a4 med ett barn och benutrymmet var värdelöst. Vid 2a barnet köpte vi Outbacken.

Just det där upplever nog de flesta som det mest kritiska med barn i bil. Vagnar och packning får alltid plats. Hade a4 med ett barn och benutrymmet var värdelöst. Vid 2a barnet köpte vi Outbacken.
Ja bagageutrymmet är det verkligen inget fel på. Jag är allergisk mot mini-vans men vi får se hur det blir. Måste ju kunna köra bilen...

Springmask. Nån med erfarenheter? Frågar åt en kompis...
Vanquin är vanligast och receptfritt. Däremot så är det restnoterat "hos leverantör" pga brist på en viktig beståndsdel. Och har varit så i kanske två år. Det märkliga är att det går att köpa i andra länder.. Foliehatt på.

Vermox är en receptbelagd variant. Besök VC och förklara läget. Hela familjen bör ta dosen.

Vanquin är vanligast och receptfritt. Däremot så är det restnoterat "hos leverantör" pga brist på en viktig beståndsdel. Och har varit så i kanske två år. Det märkliga är att det går att köpa i andra länder.. Foliehatt på.

Vermox är en receptbelagd variant. Besök VC och förklara läget. Hela familjen bör ta dosen.
Kry är nog att föredra före VC just nu. De är snabba på att skriva ut Vermox och då slipper man hela Corona-protokollet på en VC.

Tillbaka
Topp