• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora Girard-Perregaux tråden

Två dagar efter köp var den här! Riktigt bra skick, knappt några hairlines och bandet/spännet i mycket gott skick. Första intryck av klockan är att den är mycket gedigen, fina subtila detaljer, kvalitet rakt igenom.

20190910_172503.jpg
20190910_172549.jpg
20190910_172609.jpg

Den är verkligen snygg. Hittade en likadan, fast vitguld på Chrono24 för c:a 22.000kr, skitbilligt för en så snygg klocka, men nu är jag inte likvid så det är bara at hoppas att den blir osåld.

600 kr mer än jag betalade :greedy: verkligen årets kap med tanke på fantastiskt skick/klocka, GP, in house verk, 18k guld. Var förvisso inget box/cert.

Detta är en keeper, har en ny Tank på ingång i stål, kommer bli en bra dressduo.

600 kr mer än jag betalade :greedy: verkligen årets kap med tanke på fantastiskt skick/klocka, GP, in house verk, 18k guld. Var förvisso inget box/cert.

Detta är en keeper, har en ny Tank på ingång i stål, kommer bli en bra dressduo.
Tyckte att som jag skrev att det var skitbilligt, och får gratta dig extra om du t.o.m. hittade din ännu billigare :)

Senast ändrad:
Vitguld är väl dyrare än gult så 600 extra för vitt känns minst sagt rimligt pris
Är det så? Hade jag ingen aning om. Vet du om det gäller även när man sätter guldpris, är det skillnad på gult och vitt i grampris?

Oavsett, vitt eller gult, så var priset för en guldklocka från GP för lite styvt 20.000 prisvärt i mina ögon.

Är det så? Hade jag ingen aning om. Vet du om det gäller även när man sätter guldpris, är det skillnad på gult och vitt i crampris?
Räkna med att vitguld i smycken och liknande kostar ca 50 till 75 kr mer per gram än rött eller gult guld. Det beror på att de metaller man legerar guld med för att få till 18K vitguld (typ pallladium osv) kostar mer än de man legerar med för att få 18K rött/gult guld (koppar).
”Skrotvärdet” är dock lika för VG och RG, eftersom det kostar en peng att utvinna de ”extra” metallerna.

Har inte läst tråden, så tycker ingenting om något annat i tråden.

Edit: fixade en otydlighet.

Senast ändrad:
Räkna med att vitguld i smycken och liknande kostar ca 50 till 75 kr mer per gram än rött eller gult guld. Det beror på att de metaller man legerar guld med för att få till 18K vitguld (typ pallladium osv) kostar mer än de man legerar med för att få 18K rött/gult guld (koppar).
”Skrotvärdet” är dock lika för VG och RG, eftersom det kostar en peng att utvinna de ”extra” metallerna.

Har inte läst tråden, så tycker ingenting om något annat i tråden.

Edit: fixade en otydlighet.

Tack! Kul med en förklaring/information som jag inte hade en aning om innan Tack!

Den är verkligen snygg. Hittade en likadan, fast vitguld på Chrono24 för c:a 22.000kr, skitbilligt för en så snygg klocka, men nu är jag inte likvid så det är bara at hoppas att den blir osåld.
Är det denna vitguladare du menar?
https://www.chrono24.se/girardperregaux/automatic-ultraflat--id5842369.htm

Jag var i kontakt med säljaren själv. Klockan är 34 mm i diameter, samt senast servad för 10 år sen (2009).
@Drencrom är din också 34 mm i diameter? Ser större ut på dina bilder!

Är det denna vitguladare du menar?
https://www.chrono24.se/girardperregaux/automatic-ultraflat--id5842369.htm

Jag var i kontakt med säljaren själv. Klockan är 34 mm i diameter, samt senast servad för 10 år sen (2009).
@Drencrom är din också 34 mm i diameter? Ser större ut på dina bilder!
Japp, det var den jag menade. Från sidan 2 i denna tråd ser du "Spontanklippte precis denna, 34mm, från slutet av -90, GP kaliber 3000. Läste denna tråd imorse och blev inspirerad!" så det ser ut som det är en 34mm. Inte skitstor, men som kostymklocka helt ok

Ingen aning men jag tror att det i dessa modeller sitter ett ETA-verk av något slag, så det borde inte vara så blodigt...
Då undrar jag, går du bara in till närmaste urmakare?
Jag tänker att de flesta märken har väl modifierat verken något, även om det är standardverk i grunden, brukare det inte bli svårt med delar i alla fall då?
Själva servicen kan alla göra, men får de tag i delar?
Jag har ingen erfarenhet, så ärlig fråga, har flera klockor blandade märken men alla med ETA-verk i botten. Att serva min GP hade jag tänkt göra hos GP själva, men jag kan ändra mig:)
I sig är jag dålig på att serva så länge som de går perfekt, rent tidshållningsmässigt och är täta. Kollar täthet hos urmakare ofta, då jag vill kunna duscha/bada med klockan, är det en dykare så ska det gå.

Senast ändrad:
Detta är nästan för sjukt. Jag har letat dressur ganska länge och slog i förra veckan till på en GP efter ett par varv med prutning på Chrono24. "Det måste väl finnas en GP-tråd" tänkte jag. Och vad finner jag? Att någon redan har samma modell (om än i guld) och att just den klocka jag köpte länkats!

Det är inte utan att jag känner mig lite som en bedragare @bjrn . Hoppas att du inte känner att jag snutit dig på konfekten!

IMG_20190925_165321.jpg
IMG_20190925_165307.jpg
IMG_20190925_165258.jpg
IMG_20190925_165253.jpg

Tillbaka
Topp