• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora Girard-Perregaux tråden

Olipheus

Rolex
2-Faktor
En annan sak, står det OR N och sedan en siffra på din boett? Min har siffan 268, antar att det är det tillverkade exet? Och hur var det med glasen, var de repiga, känns väl onödigt att byta annars?
Jag tror man byter för vattentäthet. Jag har inget sådant nummer på min! Glaset bak var konstigt nog lite repigt, så kanske bytte man därför. Jag har blivit lovad en liten servicerapport.
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Ett tips är att jobba med olika kontraster, vitt guld med vit bakgrund lyfter inte direkt fram klockan på bästa sätt. Du får nog köra lite andra färger och kanske ha något i för/bakgrunden. Samma tanke gäller kläder till klockan, det behövs en skjorta/tröja/blazer som ger en kontrast så klockan framträder på bästa sätt.

Ser fram emot att du dundrar på med bilder, det där är en skönhet.

Tack för tipsen! Visst är det en underbar klocka, inget snack om saken. Men jag undrar om jag inte hellre hade haft en i gulguld om jag ska vara riktigt ärlig. Det känns dressigare på något sätt. :pompus:
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Kronan känns ju onödig att byta, ingen klocka som ska vara i närheten av vatten ändå. Behövde glaset verkligen bytas? Om de nu är en GP-dealer vore det såklart kul att höra vad som gjorts med urverket, du borde mejla och fråga!

Jag har lagt ett litet mail, så får vi se!

Nu har jag fått två svar. Det första beskrev bara hur en service går till (de tar isär hela klockan och rengör med ultraljud, sätter ihop, smörjer delar och byter det som är trasigt, sedan testar de klockan 48 timmar), vilket inte var så intressant. Jag återkopplade och bad om detaljer och vad som bytts och fick svaret direkt från ansvarig urmakare att klockan, urverket och alla komponenter var i mycket gott skick och att de bara behövde byta mainspring.

Så det var roligt att höra att den är vid god vigör! 2 års garanti lämnar de.
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Solen tittar fram för första gången på veckor och ger lite fotoljus :)
_DSC2600.JPG
 

Flerro

Omega
2-Faktor
En av mina favoriter. Reverse panda och GPs snyggaste länk med dolt dubbelt viklås.
Kaliber 2280, med kronografens sekund- och minutvisare på stora tavlan.
20191130_145927.jpg
 
Senast ändrad:

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Ni som har en vintage laureato, vad tycker ni om borstningen på dem? Många ser mjuka ut på bild men såg en som såg grövre ut på bild idag. Glömde gvs att spara. Hade varit aktuellt att köpa om borstningen är mer åt det grövre hållet likt overseas och royal oak.
Hittade bild på vad jag menade.
Grövre:
Screenshot_20191204-175754_Instagram.jpg
Girard-Perregaux_Laureato_Equation_1984.jpg

Så som jag är van att se dem
50C49A14-64A5-49C8-9641-C5EF60605F31.jpeg.jpg

Hade gärna ägt den på bild 2
 

Drencrom

Omega
Ni som har en vintage laureato, vad tycker ni om borstningen på dem? Många ser mjuka ut på bild men såg en som såg grövre ut på bild idag. Glömde gvs att spara. Hade varit aktuellt att köpa om borstningen är mer åt det grövre hållet likt overseas och royal oak.
Hittade bild på vad jag menade.
Grövre:
Screenshot_20191204-175754_Instagram.jpg
Girard-Perregaux_Laureato_Equation_1984.jpg

Så som jag är van att se dem
50C49A14-64A5-49C8-9641-C5EF60605F31.jpeg.jpg

Hade gärna ägt den på bild 2
Förstår vad du menar, kan ju vara sämre polering/slitage som gjort att vissa ser "mjuka" ut. En i mint eller med bra polering känns intressant även här, förutsatt att de såg ut så en gång i tiden.
 

Portofino

Panerai
Slänger upp denna. Übercool column wheel chrono de släppte 2013. Finns tyvärr inte kvar i sortimentet.
(Ursäkta bildkvaliteten. Tagen med mobilkamera under mässan 2013 och då var de inte vad de är idag...)
76BF6EA0-AFFC-44B3-8ECA-CFE8141C12E5.jpeg
 

linus84

Omega
Har idag varit och kollat på girard perregaux laureato 42mm. Kollat in Patek 5711 tidigare i veckan och måste säga att girarden känns minst lika fin i finish osv,sitter riktigt bra på handleden och upplevs bra mkt mindre än 42mm om man jämför med tex AP royal oak som känns betydligt större. Mao grymt imponerad av denna klocka. Tänkte kolla med er om nån har koll på om klockarna är billigare i tex Asien? Kollade på Fredmans ur och där ligger dom på 127tkr eller om det var 137tkr. Kanske finns bra gråhandlare som nån vet om?
Några saker att tänka på ang laureaton förutom att den har ett jobbigt namn?
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Har idag varit och kollat på girard perregaux laureato 42mm. Kollat in Patek 5711 tidigare i veckan och måste säga att girarden känns minst lika fin i finish osv,sitter riktigt bra på handleden och upplevs bra mkt mindre än 42mm om man jämför med tex AP royal oak som känns betydligt större. Mao grymt imponerad av denna klocka. Tänkte kolla med er om nån har koll på om klockarna är billigare i tex Asien? Kollade på Fredmans ur och där ligger dom på 127tkr eller om det var 137tkr. Kanske finns bra gråhandlare som nån vet om?
Några saker att tänka på ang laureaton förutom att den har ett jobbigt namn?
Måste väl finnas hos gråhandlare inom EU. Annars bör du kunna förhandla dig till en hyfsat bra rabatt hos Fredmans eller annan AD i nåt närliggande land.
 

Norrland

Vacheron
2-Faktor
Satte min GP på svart band med gummerad undersida, vilket gör bandet lite tjockare. Då bandhornen på SeaHawken är långa, tyckte jag det blev bra att bandet följer hornen. 22 mm band, nertryckt till 21 mm för övrigt.
Sista bilden på oranga strutslädret är för att illustrera hur det se ut om bandet är ”normaltjockt”. Funkar bra det med, men som ni ser är bandhornen ovanför lädret.

Länk till svarta bandet som kan rekommenderas, och är ett bra alternativ till Hirsch performance.
https://www.watch-band-center.com/watchstrap-p32705h158s367-Watch-strap-Belize-2.html
91A9E516-F134-47B6-9349-E40EC177F48B.jpeg

4E587F57-465D-422D-8BE3-531ABD057D1F.jpeg

3A0E6462-0F13-4AEC-A20F-B02EB18CD95B.jpeg
Jag bar den här klockan 24/7 i nästan 5år, sålde den för drygt ett år sedan... Saknad ibland, otroligt gedigen klocka.
Resized_20181031_195150_500875059081936.jpeg
Resized_20181031_195246_500876148271551.jpeg
 

JonathanR

Panerai
2-Faktor
Plockade upp denna igår som jag tänkt ge till tjejen när vi gifter oss till sommaren och tänkte att det kanske finns en tråd och det gjorde det! :)
Dock ingen aning när den är ifrån och den är för fint inslagen från butik för att jag ska öppna paketet....någon här som har någon aning om ungefär när deden kan vara tillverkad? :angel:
1451917324x1399xc2621d-2.jpg
1451917332x4863x47b8f5-2.jpg
1451917329x7616x1bd79f-2.jpg
1451917326x2753xe45da4-2.jpg
 
Topp