• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora hundtråden!

Zooki gratulerar Jaffa till dagens förstapris i viltspår. Nu har vi två hundar som är viltspårschampion. :happyhappy:
Zooki & Jaffa 2023-05-29.jpg

”Hon ska inte få va i soffan”
80C725CA-211A-410E-8D9F-413669615003.jpeg

Faktum är att Fröken inte hoppade upp i soffan i natt utan tittade ut från sitt lilla hundhus imorse när jag gick upp strax innan kl 06. Fan va jag gillar den där hunden! Pitbull är en fantastisk ras och jag är glad att jag bor i Sverige där vi är förskonade från förbud gällande vissa raser. Jag har haft den här typen av hund sedan 1993 och för mig fanns det inga andra alternativ. Jag kanske kommer behöva försvara mitt val av ras då och då, men det gör jag med ett leende!

Lilla Bolt börjar bli stor och närmar sig 1-årsdagen med grävande steg ;)

En Staffe!
Lite random fördomar :)

• Ska ni verkligen skaffa en sån ras? Ja, det ska vi.
  • Vi kommer aldrig vara hundvakt när han blir könsmogen. Ok, då kommer inte vi kunna vara hundvakt åt er heller när han blir farlig ;)
  • Staffordshire Bullterrier. jaha, är det en sån där kamphund? Ja, de användes för hundslagsmål och blev fina sällskapsdjur när hundkamp förbjöds.

1 år senare.
  • Bolt är ju inte alls som man har läst, det finns ju inget sånt i han alls.
  • Den som inte skulle vara hundvakt så fort han blev könsmogen säger att nästa hund blir en staffe :)
  • Ja, vi har verkligen fått äta upp våra fördomar säger en del äldre grannar i området.
  • Va! Är det en kamphund? Det kan man inte tro.

Bolt.jpg

En Staffe!

• Vi kommer aldrig vara hundvakt när han blir könsmogen. Ok, då kommer inte vi kunna vara hundvakt åt er heller när han blir farlig ;)
  • Staffordshire Bullterrier. jaha, är det en sån där kamphund? Ja, de användes för hundslagsmål och blev fina sällskapsdjur när hundkamp förbjöds.

1 år senare.
  • Den som inte skulle vara hundvakt så fort han blev könsmogen säger att nästa hund blir en staffe :)
  • Ja, vi har verkligen fått äta upp våra fördomar säger en del äldre grannar i området.

Bolt.jpg
Bästa presentationen av en Staffe är väl nannydog. Dom är ju generellt gudomligt bra med barnen.

En Staffe!

1 år senare.

Bolt.jpg
Insiktsfullt inlägg. Jag tittade runt efter hund och lika gärna som det blev en Pitbull så hade det kunna bli en Staffe el Bullterier el Amerikansk Bulldogg. Jag tror inte att rasförbud är nåt att sträva efter. Det gör folk räddare och mer misstänksamma. Jag är för nån sorts ”körkort” för vissa raser då dom ibland kräver lite mer av dig som ägare. Det man ska ha i åtanke när man hör benämningen ”Kamphund” är att denna kamp var mellan hundar och andra djur. Ägaren skulle obehindrat kunna plocka med hunden och en hund som visade aggressivitet mot människa/ägare gick inte vidare i avel. Pitbullen, som f.ö är ett resultat av gediget avelsarbete med de hundar som engelsmännen tog med sig i slutet av 1800-talet, avlas fortfarande på detta sätt. Då hundkamper fortfarande är en del av vissa kulturer så kommer det att fortsätta. Scenen i Sverige gissar jag är väldigt liten, men USA, Balkan och några andra europeiska länder har tyvärr fortfarande aktörer inom ”sporten”.
Som ägare av en viss ras så tar man på sig ett visst ambassadörskap. Majoriteten av alla Pitbulls används inte i hundkamper, men extremt selektiv avel gör att man bara behöver skrapa lite på ytan för att vissa egenskaper ska blomma ut. Jag måste va lite vaksam när min hund blir könsmogen. Hon kanske inte kommer att visa nåt intresse för att vilja bråka med andra hundar, men hon är avlad för det och det finns en risk att det blir nåt vi behöver jobba med. Är inte det minsta orolig då jag har haft den här typen av hund sen 93.
Jag har dock full respekt för folk som är rädda för den här typen av hund, men varje normalt tänkande människa fattar ju att förbud inte är lösningen.
989D2133-00C8-40D5-8493-67861C4D9783.jpeg

Insiktsfullt inlägg. Jag tittade runt efter hund och lika gärna som det blev en Pitbull så hade det kunna bli en Staffe el Bullterier el Amerikansk Bulldogg. Jag tror inte att rasförbud är nåt att sträva efter. Det gör folk räddare och mer misstänksamma. Jag är för nån sorts ”körkort” för vissa raser då dom ibland kräver lite mer av dig som ägare. Det man ska ha i åtanke när man hör benämningen ”Kamphund” är att denna kamp var mellan hundar och andra djur. Ägaren skulle obehindrat kunna plocka med hunden och en hund som visade aggressivitet mot människa/ägare gick inte vidare i avel. Pitbullen, som f.ö är ett resultat av gediget avelsarbete med de hundar som engelsmännen tog med sig i slutet av 1800-talet, avlas fortfarande på detta sätt. Då hundkamper fortfarande är en del av vissa kulturer så kommer det att fortsätta. Scenen i Sverige gissar jag är väldigt liten, men USA, Balkan och några andra europeiska länder har tyvärr fortfarande aktörer inom ”sporten”.
Som ägare av en viss ras så tar man på sig ett visst ambassadörskap. Majoriteten av alla Pitbulls används inte i hundkamper, men extremt selektiv avel gör att man bara behöver skrapa lite på ytan för att vissa egenskaper ska blomma ut. Jag måste va lite vaksam när min hund blir könsmogen. Hon kanske inte kommer att visa nåt intresse för att vilja bråka med andra hundar, men hon är avlad för det och det finns en risk att det blir nåt vi behöver jobba med. Är inte det minsta orolig då jag har haft den här typen av hund sen 93.
Jag har dock full respekt för folk som är rädda för den här typen av hund, men varje normalt tänkande människa fattar ju att förbud inte är lösningen.
989D2133-00C8-40D5-8493-67861C4D9783.jpeg
Det är bara ett j.a trams det där med förbud för "kamphundar" det är inte hunden som det är fel på, det är oftast fel ägare. De flesta hundar är väldigt sociala och gillar människor. Sen finns det människor som inte gillar något..
Viste ni att den vänliga lilla Bostonterriern från början var en kamphund, å det är den fortfarande, den evig kamp att sno husses handske och komma upp i knä.

Jag och Fröken jobbar med social träning. Vi har åkt pendeltåg och softat i offentliga miljöer. Jag tror och hoppas att all tid vi lägger ner tillsammans ska resultera i en lugn och harmonisk hund som finner sig i de flesta miljöer och situationer.
8AA97136-A536-4B6E-9D88-04296C3FDFBC.jpeg
45C7952B-E0E3-436C-B665-444F6C23EA8A.jpeg

J

Mera goda nyheter angående Zookis tumör i urinblåsan. Vid ett förnyat veterinärbesök idag, där vi hade den goda turen att få en veterinär som var expert på ultraljud, visade det sig att tumören hade minskat i storlek. Dessutom hade den flyttat sig så risken för att den skulle blockera urinvägarna har minskat påtagligt. Han undersökte även alla andra inre organ och kunde inte se någon antydan till metastaser heller. Hon hänger med andra ord med ett tag till ... :heart:

Det fanns ju en liten risk att bilden i föregående post skulle bli den sista på henne, men här kommer en dagsfärsk där Zooki tar igen sig i skuggan efter veterinärbesöket. :happyhappy:
Zooki 2023-06-07.jpg

Senast ändrad:
20230523_124042.jpg

Den här vildingen spetsade sig själv på en pinne för två veckor sen. Efter oändligt många såromläggningar och undersökningar så är jag nöjd med att jag sen dag 1 tränat henne på att bli hanterad av mig och andra. Nu får hon äntligen tacklas med grannboxern igen.

”Hon ska inte få va i soffan”
80C725CA-211A-410E-8D9F-413669615003.jpeg

Faktum är att Fröken inte hoppade upp i soffan i natt utan tittade ut från sitt lilla hundhus imorse när jag gick upp strax innan kl 06. Fan va jag gillar den där hunden! Pitbull är en fantastisk ras och jag är glad att jag bor i Sverige där vi är förskonade från förbud gällande vissa raser. Jag har haft den här typen av hund sedan 1993 och för mig fanns det inga andra alternativ. Jag kanske kommer behöva försvara mitt val av ras då och då, men det gör jag med ett leende!

Min mammas chihuahua har bitit mig flest ggr av alla hundraser jag stött på. Hemsk ras. Söta men hemska.

Veterinärbesök idag med vaccination.
Fröken skötte sig exemplariskt och charmade veterinär och sköterska med sin positiva energi. Hon blir 4 månader om ett par dagar och vägde idag ganska exakt 9kg. Det känns att hon har blivit tyngre de tillfällen när jag lyfter upp henne. Min förhoppning är att hon inte kommer upp i 20kg utan stannar under det strecket. Det är tillräckligt mkt hund och energi att förvalta ändå. Hon förvånar mig varenda dag och jag blir ständigt påmind om att det är en Pitbullterrier och hur urusel en sån är för nån utan hundvana. Jag älskar den jäveln!
4EF06B25-D4D9-4EED-84AC-20DE93DAF472.jpeg
5B12072C-B114-4BD5-AC36-21DF22A84269.jpeg

J

Tillbaka
Topp