Jag tänker inte tala om för någon annan hur dom ska uppfostra sin hund, det har jag inte mandat till.
Men jag har aldrig varken skrikit på eller varit våldsam eller ens hårdhänt med mina hundar.
Bruno får beröm när han gör rätt och ett stilla "nej" när han gör fel följt av anvisning på hur han ska göra rätt. Det fortsätter komma "nej" tills han gör rätt och då får han beröm.
Jag vill inte vara arg på min hund och jag vill inte göra min hund varken rädd eller ledsen. Vi är ju kompisar!
Vi bor och lever tillsammans i princip dygnet runt och det viktigaste för mig är att Bruno känner sig trygg. Känner han sig tryggast i sängen så är det där han får vara.
En hund vill göra rätt och vara husse/matte till lags. En hund gör aldrig något för att jävlas eller för att ställa till det med flit. Om jag skulle hamna i en situation där jag måste brotta ner Bruno för att få kontroll så har det gått snett långt tidigare.
Där har ni mina 2 cent. Ni gör som ni vill och som passar er. Jag tycker att vänlig och tålmodig ger en härligare stämning hemma än motsatsen. Men sen är jag lite känslig i nerverna också...
Hoppas att jag har varit tydlig nog med att jag inte kritiserar någon utan bara ger min syn på hunduppfostran.