• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora hundtråden!

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Revirshävdande inom en flock är fullt normalt för en hund, framförallt valp. Om du väl tillåter din hund sova i soffan vill denne ju inte ge upp sin plats. Fullt normalt att agera som den gör.
Du får öva byteshandel och bygga upp en ömsesidig respekt. Anledningen till att den försvarar sin plats är för att den inte vill förlora den utan något i utbyte. Jobba med byteshandel, tills tillexempel godis. Höj inte rösten eller försök göra det med hård hand, brukar oftast resultera i en dålig och oömsesidig relation i slutändan.
Tack för de kloka orden, vi vill ju få en hund som respekterar oss för att den ser upp till oss, inte för att vi hotar oss till det! Vi har mycket att lära och hundrasen är bångstyrig som den är. Vi ska jobba vidare och detta ska bli bra tillslut!
 

DrKlocka

Audemars
Tack för de kloka orden, vi vill ju få en hund som respekterar oss för att den ser upp till oss, inte för att vi hotar oss till det! Vi har mycket att lära och hundrasen är bångstyrig som den är. Vi ska jobba vidare och detta ska bli bra tillslut!
Alla hundar i den åldern är mer eller mindre bångstyriga och kan vara tålamodsprövande. Svårt att komma undan det. Gäller att hitta bra sätt att hantera prövningarna.

I ditt fall innan kan ni öva på tex "kom hit" med en godisbit som belöning om ni vill att den ska flytt på sig. Det blir ett trick och ett byte som inte är samma sak som att locka iväg hunden.
 

[Bobo]

Rolex
Det blir ett trick och ett byte som inte är samma sak som att locka iväg hunden.
Det där är min melodi.
Jag brukar alltid försöka få det jag vill att Bruno ska göra att verka roligare eller mer attraktivt för honom än det jag vill stävja.

Det enda jag inte lyckas komma tillrätta med är gräsätandet. Han har slutat stanna för att beta. Nu kniper han ett strå i farten och slutar tugga när jag tittar på honom...:hilarious:

Kan egentligen mest skratta åt det. Han är ju en terrier, så det ingår liksom i yrkesbeskrivningen att inte bara testa en vinkel. "Ok, då provar vi såhär istället!".:D

Men jag har som sagt svårt att lösa det. När jag rättar honom och tar strået ifrån honom rättar jag ju beteendet "ha gräs i munnen". Känns som att det är för sent då. Om jag inte kan ta honom på bar gärning när han tar strået i farten så kommer det nog vara som det är frsm till hösten.:rolleyes:

Har man inte större bekymmer får man kanske vara nöjd ändå...:)
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Man måste ju passa på att fixa färska hundbilder medan jag är hundmorfar. :) Märkligt hur stor han ser ut på bild.
Hur trevligt det än är så ändå lite kluvet.. Jag har honom väldigt gärna men hans besök, både kortare och längre gör att jag saknar min egen, gamla hund, ännu mer.
PSX_20200720_223415.jpg
 

Arsius11

Cartier
2-Faktor
Han får lov att ligga i soffan men inte i sängen. Dessutom ska han gå ner från soffan när vi begär det utan tjafs. Problemet kvarstod idag när vi skulle ta en tur på kvällen. Då lockade jag ner honom från soffan med godis. När vi kom hem hoppade han upp i min säng och vägrade gå ner när vi bad om det, han började till och med bjäfsa. Då jävar böjde jag mig fram och skrek ”nej, gå ner!!!” för full hals mitt framför näsan på honom. Då ryggade han tillbaka och blev spak varpå jag kunde knuffa ner honom från min säng och så gick vovven lydigt till sin säng. Det funkar mycket bättre än att knuffa ner honom utan förvarning för då försvarar han sig. På samma sätt rusade jag emot honom när han stod och schnafsade i sig hästbajs (typ som fermenterad sallad a la sauerkraut för honom men med risk för mask) när han inte ville lyssna på ett civiliserat nej. Då ryggar han tillbaka och så bryter man nonchalansen och man får uppmärksamhet. På måndag ska vi gå på valpkurs och lära oss mer :)
Ser att vi har samma hundras så delar med mig av mina två cent :)
RR svarar väldigt dåligt på "negativ" uppmuntran, dvs när man försöker få dem att göra något annat än det man vill. Bästa i det här fallet är avleda med godis och då hunden flyttat på sig be den sitta och uppmuntra den med glad ton och tillrop och helst ännu mer godis så den förstår. Typexempel på tillfälle att upprepa ett "kommando" som man vill att hunden skall associera med det den gjorde precis.
RR är svåra som valpar och kräver väldigt mycket av sina hussar och mattar som valpar. Kan i vart fall glädja er att det blir lättare med tiden, men är oerhört viktigt att lägga en bra grund. Sista man vill ha är en vovve som gör utfall eller blir rädd.
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Ser att vi har samma hundras så delar med mig av mina två cent :)
RR svarar väldigt dåligt på "negativ" uppmuntran, dvs när man försöker få dem att göra något annat än det man vill. Bästa i det här fallet är avleda med godis och då hunden flyttat på sig be den sitta och uppmuntra den med glad ton och tillrop och helst ännu mer godis så den förstår. Typexempel på tillfälle att upprepa ett "kommando" som man vill att hunden skall associera med det den gjorde precis.
RR är svåra som valpar och kräver väldigt mycket av sina hussar och mattar som valpar. Kan i vart fall glädja er att det blir lättare med tiden, men är oerhört viktigt att lägga en bra grund. Sista man vill ha är en vovve som gör utfall eller blir rädd.
Tack. Det är gött att höra tips från andra RR ägare. Ibland lockar vi ner honom, ibland känner han sig utmanad och flyttar sig och då kan man ta ner honom utan knorr och ibland lyfter man bara ner honom utan att göra en sak av det och då kommer ett snabbt morr sedan är det ok. Ibland får han också ligga kvar i soffan utan att vi bråkar om det. Jag tänker mig att det är skillnad på korrigering och på uppfostran och ibland behövs korrigering utan sura miner. Jag kan rapportera att det går åt rätt håll i alla fall för det är en klipsk rackare vi har att göra med!
 

Arsius11

Cartier
2-Faktor
Tack. Det är gött att höra tips från andra RR ägare. Ibland lockar vi ner honom, ibland känner han sig utmanad och flyttar sig och då kan man ta ner honom utan knorr och ibland lyfter man bara ner honom utan att göra en sak av det och då kommer ett snabbt morr sedan är det ok. Ibland får han också ligga kvar i soffan utan att vi bråkar om det. Jag tänker mig att det är skillnad på korrigering och på uppfostran och ibland behövs korrigering utan sura miner. Jag kan rapportera att det går åt rätt håll i alla fall för det är en klipsk rackare vi har att göra med!
Brukar vara så - de drar sig inte för att visa vad de känner! :)
Våran gör som han blir tillsagd men kan ändå grymta till medan han gör det.
 
Topp