• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora hundtråden!

gronvit

Panerai
2-Faktor
Hur ser ni på hunduppfostran?

Detta har säkert varit på tapeten 100ggr i tråden. Men hur ser ni på hunduppfostran.
Precis som med barn så går det ju trender och det skiljer sig ganska mycket på förr och nu samt vad syftet med hunden är.
Finns väl en miljard böcker i ämnet och man borde man veta mer om hundar idag än för 20 år sedan.

Men hur ser ni på uppfostran?
Jag tänker att modern uppfostran handlar väldigt mycket om belöning och rätt lite om bestraffning.
Om att avleda uppmärksamheten från "dåliga saker" och leda in på "positiva saker".

Sedan finns det lite mer gamla skolan, man hör exempel om folk som bitit sina hundar i örat för att efterlikna moderns beteende när hunden gjort fel.
Mer fysisk bestraffning (pratar dock inte om misshandel) och fokus på fel beteende som sedan bestraffas.

Konsekvens känns som det är rätt lika, alla är överens om att det är mycket viktigt att göra lika varje gång för att hunden lätt ska kunna förhålla sig till givna regler och ramar.

Personligen känner jag ibland att det man får lära sig på vaplkurs mm idag ibland blir lite förvirrande, om inte för hunden så iaf för mig.

Att t.ex. avleda med godis och inte fya om hunden hoppar upp med frambenen på diskbänken och snor smörgåspålägget blir lite fel tycker jag.
För mig är det en familjemedlem som jag älskar men fortfarande en hund. Jag vill inte ha hunden på köksbänken eller tiggandes runt fötterna, och avleder man i ett sådant läge med godis blir det lite som att belöna ett felaktigt beteende.

Just det exemplet kanske inte är klockrent, men det finns fler situationer som hamnar i gråzon tycker jag.

Så vi har kört en blandning av de två, tanken är att belöna bra beteende, träning och uppmärksamhet och lydnad men tydligt visa när beteendet är oönskvärt och ibland bestraffa/fya.

Men hur gör ni???
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Kanske mest tänkt till jakthundar, men vi kör en tävling på Snacka jakt just nu där man kan vinna lite från Olivers Petfood ☺️

 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Såhär kan man också se ut efter en snabb sväng ute på morgonen. :banghead:
20201215_165718.jpg
 

Bergets

Panerai


Jag kommer att tänka på när jag jobbade som väktare för rätt många år sedan, så stod jag vid resecentrum och pratade med några alkisar som alltid hängde där. Han ena, som såg ut som jultomten hade ett stort hundben nedstoppat i bröstfickan,
jag frågade honom "Jasså har du hund? Vad är det för någon?"
Man såg genast att under skägget formades ett stort leende och så säger han "en Fyllehund" - vi började således alla att asgarva.

ett minne för livet :p
 

Ettåttatvåtre

Cartier
2-Faktor
Definitivt. Jaffa är våran femte, men mellan henne och dom fyra tidigare har det passerat tre irländska settrar och två gordonsettrar (Zooki är 8 nu). Alla som tillhör fågelhundsgruppen brukar vara trevliga. :heart:
Inte illa! Jagar/har du jagat med alla hundar?

Både frugan och jag är uppvuxna med hundar men i våras kom våran första egna hund som blev en jaktlabbe. Helt underbara varelser dom med!
4340C894-8D2F-4ACB-83EF-16CE682D06FD.jpeg
3AD967E6-E06E-49E0-8AB2-1D10A299DFFB.jpeg
E2857CD0-EBE1-40B8-ACBA-4AE1D28351F2.jpeg
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Inte illa! Jagar/har du jagat med alla hundar?

Både frugan och jag är uppvuxna med hundar men i våras kom våran första egna hund som blev en jaktlabbe. Helt underbara varelser dom med!
4340C894-8D2F-4ACB-83EF-16CE682D06FD.jpeg
3AD967E6-E06E-49E0-8AB2-1D10A299DFFB.jpeg
E2857CD0-EBE1-40B8-ACBA-4AE1D28351F2.jpeg

Nix. Min fru har jägarexamen men jagar inte. Hon gick utbildningen mest för att bättre förstå hur hunden samarbetar med jägaren. Samtliga av våra hundar har tränats i apport och spår. Zooki (gordonsettern vi också har) har tre förstapris i spår men på grund av idiotiska rasregler kan hon inte bli en officiell spårchampion, men givetvis är hon en godkänd eftersökshund.
 

roosterman

G-shock
2-Faktor
Yes! Vet inte vem av dom det blir - Hoppas på den hårigare då den gillade oss - Den med mest jaktinstinkt åker till några som ska använda den till jakt :)
Appropå jakt, så sägs det att Softien var en tjuvjakthund i det gamla Storbritannien. En tyst jägare perfekt för dom fattiga bönderna, som inte ville att deras godsherrar skulle veta att dom skaffat mat och ha sin "andel" 😉
 
Topp