• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora hundtråden!

Vilken härlig tråd! Har två vovvar själv (Staffar) som ligger och myser framför brasan på landet. De kostar som en Rolex i kostnader varje år, men är värda varenda öre. Älskar de mer än livet självt.

Måste köpa en hundbur. Is this da shit? Voriocage SXL. Schäferhund hane på 40 kg.
image.jpeg
Utan tvekan. Ett jla åbäke att släpa in och ur bilen (om man av någon anledning måste göra det) men klart mest stabila och (iaf 2012) bästa hundburen. Vår gick att anpassa lätt när vi bytte bil. Stort plus med rejält lås, hel botten och nödluckan. De har säkert utvecklat den sen 2012. Jag har även haft måttanpassade Alftaburar, ett plus med heltäckande plåt en bit upp på sidorna för smuts och hår. Alfta har samma krockskydd osv men är inte ihopfällbar vid krock och du får använda dig av hänglås. Säkert någon mer detalj som skiljer dom åt.

Utan tvekan. Ett jla åbäke att släpa in och ur bilen (om man av någon anledning måste göra det) men klart mest stabila och (iaf 2012) bästa hundburen. Vår gick att anpassa lätt när vi bytte bil. Stort plus med rejält lås, hel botten och nödluckan. De har säkert utvecklat den sen 2012. Jag har även haft måttanpassade Alftaburar, ett plus med heltäckande plåt en bit upp på sidorna för smuts och hår. Alfta har samma krockskydd osv men är inte ihopfällbar vid krock och du får använda dig av hänglås. Säkert någon mer detalj som skiljer dom åt.
Provade den i veckan. Fick in en XL-bur. Blev lite trång i bagaget bara. Fick skjuta fram baksätet också. Ska nog gå bra. En ungjävel får det lite trång bakom pappas förarsäte bara. Blir att köpa större bil snart.

Är i farten att bli med hund för första gången och det är ett otroligt svårt beslut och ett dagligt velande mellan raser. Tror jag har ändrat mig fyra, fem gånger efter att ha läst på mer ingående om olika raser och pratat med uppfödare. Tanken är nog att gå via en kennel som rekommenderas från de olika rasklubbarna, men jag tittar även på Blocket.

Där slås man av hur otroligt många annonser som handlar om omplaceringar. Det skär verkligen i hjärtat att se dessa stackars hundar som inte längre passar in för att det inte var så kul längre eller att de råkade bli lite större än vad man tänkt sig. Och så den vanligaste ursäkten...tiden räcker inte till. Det kanske är något man borde ha funderat på innan man gick och köpte en valp, hur bedårande de än är när de är små. Tror iofs att det är ett svepskäl för att det ska låta lite "bättre" än att man har tröttnat eller att rasen man köpte krävde mer jobb än vad man hade tänkt.

Tyvärr tror jag att det inte alltid räcker med en massa kärlek och uppmärksamhet, utan att det krävs erfarenhet och genuin kunskap för att få dessa hundar att må bra igen. Jag vet att det finns folk här inne som har tagit hand om bortvalda hundar och all heder och respekt till er.

Tack @JaTack för svar på mina PM, och jag hoppas snart att jag får vara med och posta bilder i den här tråden på min blivande hund :)

Är i farten att bli med hund för första gången och det är ett otroligt svårt beslut och ett dagligt velande mellan raser. Tror jag har ändrat mig fyra, fem gånger efter att ha läst på mer ingående om olika raser och pratat med uppfödare. Tanken är nog att gå via en kennel som rekommenderas från de olika rasklubbarna, men jag tittar även på Blocket.

Där slås man av hur otroligt många annonser som handlar om omplaceringar. Det skär verkligen i hjärtat att se dessa stackars hundar som inte längre passar in för att det inte var så kul längre eller att de råkade bli lite större än vad man tänkt sig. Och så den vanligaste ursäkten...tiden räcker inte till. Det kanske är något man borde ha funderat på innan man gick och köpte en valp, hur bedårande de än är när de är små. Tror iofs att det är ett svepskäl för att det ska låta lite "bättre" än att man har tröttnat eller att rasen man köpte krävde mer jobb än vad man hade tänkt.

Tyvärr tror jag att det inte alltid räcker med en massa kärlek och uppmärksamhet, utan att det krävs erfarenhet och genuin kunskap för att få dessa hundar att må bra igen. Jag vet att det finns folk här inne som har tagit hand om bortvalda hundar och all heder och respekt till er.

Tack @JaTack för svar på mina PM, och jag hoppas snart att jag får vara med och posta bilder i den här tråden på min blivande hund :)
Jag ser fram emot dina bilder, tycker det är bra att du gör din hemläxa ordentligt :)

Vi har tagit två omplaceringar för att de varit avelshundar som blivit för gamla och behövde en familj. Har också tagit hand om en pojke som var rädd för nästan allting när han kom till oss 19 månader gammal. Världens snällaste hund och min bästa kompis i 10 år. Mamma och pappa har också en omplaceringshund även min svägerska har haft en. Kan vara väldigt mycket jobb med dem, men oftast är de snälla och redan uppfostrade. De har i flera fall en jobbig bakgrund så då vill de bara ha trygghet, ger man dem det så har man en lojal vän för resten av livet.

Så jag kan rekommendera adoption av äldre vovve, då slipper man dessutom torka en massa pölar på golvet ;)

Lite hastigt så blev jag jourhavande kompis till en labradortjej. Kan bli så att hon kommer vara kvar hos mig någon vecka. Det är så galet mysigt och hon är verkligen kontaktsökande...jag tror hon fått för sig att hon är en knähund :)

image.jpeg
Så härligt, då är det bara att ge henne en massa kärlek :) Vi har samma "problem" med vår hane, sitter mer än gärna i knäet på en. Underskattar helt sin storlek ;)

Tillbaka
Topp