• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora inrednings och designtråden.

Arvis

Cartier
2-Faktor
Måste bara hylla svenska mattillverkaren Kasthall. Beställde deras klassiker ”Moss” med en egen färgkombination.
Fick fantastisk service och hjälp med färg och storlek i deras showroom i Stockholm. Rekommenderas varmt om möjligheten ges.
Bild på provtussen.

DFB9DC6D-00D3-4145-9594-1A2EC27BF234.jpeg
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Trä mörknar fort. En månad med ett gäng tidningar liggandes på samma plats på bordet.

F1B83137-8873-4C02-97FD-B8A104C8B506.jpeg
Hm, är det obehandlat trä? Låt naturen ha sin gång och ha bordet rent från grejer. Ta bort hårstrået också så det inte blir en permanent vit linje där. Är det inoljat från början så brukar det oljas in med jämna mellanrum.
 

Martin.

Omega
2-Faktor
Jag är på jakt efter ett soffbord och kört fast lite med inspirationen och tänkte om någon här har tips. Jag/vi vill ha ett glasbord och först tänkte vi oss ett Paolo Piva “Alanda”, sen tänkte vi Metafora Coffee Table. Gillar båda och det sistnämnda skulle stå hos oss om det inte var för priset. Tar emot att betala 40k + för en glasskiva och 4 stenar…

Någon som har något tips? Köper gärna begagnat då jag gillar “jakten” på att hitta produkt X.
Budget? Oklar
IMG_7085.jpg

Foto på "TV-rummet" där bordet ska stå. Fotat med iPhone "fisheye" sa lite skev bild, men på så ser man åtminstone hela rummet. Mattan är 3,5m i diameter för en känsla om storleken.

Tacksam för tips!

Vänligen,
Martin
 

Gnomon

Cartier
Jag är på jakt efter ett soffbord och kört fast lite med inspirationen och tänkte om någon här har tips. Jag/vi vill ha ett glasbord och först tänkte vi oss ett Paolo Piva “Alanda”, sen tänkte vi Metafora Coffee Table. Gillar båda och det sistnämnda skulle stå hos oss om det inte var för priset. Tar emot att betala 40k + för en glasskiva och 4 stenar…

Någon som har något tips? Köper gärna begagnat då jag gillar “jakten” på att hitta produkt X.
Budget? Oklar
IMG_7085.jpg

Foto på "TV-rummet" där bordet ska stå. Fotat med iPhone "fisheye" sa lite skev bild, men på så ser man åtminstone hela rummet. Mattan är 3,5m i diameter för en känsla om storleken.

Tacksam för tips!

Vänligen,
Martin
Kanske något med mer "kropp" än ett glasbord, det finns risk att det drunknar iom att resten av rummet har så mycket karaktär (gillar taket)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag är på jakt efter ett soffbord och kört fast lite med inspirationen och tänkte om någon här har tips. Jag/vi vill ha ett glasbord och först tänkte vi oss ett Paolo Piva “Alanda”, sen tänkte vi Metafora Coffee Table. Gillar båda och det sistnämnda skulle stå hos oss om det inte var för priset. Tar emot att betala 40k + för en glasskiva och 4 stenar…

Någon som har något tips? Köper gärna begagnat då jag gillar “jakten” på att hitta produkt X.
Budget? Oklar
IMG_7085.jpg

Foto på "TV-rummet" där bordet ska stå. Fotat med iPhone "fisheye" sa lite skev bild, men på så ser man åtminstone hela rummet. Mattan är 3,5m i diameter för en känsla om storleken.

Tacksam för tips!

Vänligen,
Martin
Ryamatta och glasbord är ingen bra kombination om man inte vill damma dagligen, men när det är nydammat är det snyggt. Ådrat trä är tåligare på så sätt.
 
Senast ändrad:

EmmiiLL

Cartier
2-Faktor
Jag är på jakt efter ett soffbord och kört fast lite med inspirationen och tänkte om någon här har tips. Jag/vi vill ha ett glasbord och först tänkte vi oss ett Paolo Piva “Alanda”, sen tänkte vi Metafora Coffee Table. Gillar båda och det sistnämnda skulle stå hos oss om det inte var för priset. Tar emot att betala 40k + för en glasskiva och 4 stenar…

Någon som har något tips? Köper gärna begagnat då jag gillar “jakten” på att hitta produkt X.
Budget? Oklar
IMG_7085.jpg

Foto på "TV-rummet" där bordet ska stå. Fotat med iPhone "fisheye" sa lite skev bild, men på så ser man åtminstone hela rummet. Mattan är 3,5m i diameter för en känsla om storleken.

Tacksam för tips!

Vänligen,
Martin
Noguchi Coffee Table?
 

Gnomon

Cartier
Kan man ta det avgörande beslutet i val av stol utefter vilken stol en av ytterst få hjältar i vuxen ålder har hemma? Ja, naturligtvis kan man det :) CH24 it is!

Skärmavbild 2021-05-28 kl. 08.00.51.png
Men glöm inte att Robert Aschberg kallade Breitling för typ "julpyntad stekpanna" i tidningen Z sent 80-tal / tidigt 90-tal.
Klatschig, kul kommentar som jag uppenbarligen minns ännu...

Observera att Robert låter sina designklassiker få lite utrymme, ingen risk att Wegner gnuggar mot en Lamino när man skall tränga sig ner i Howardsoffan
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Men glöm inte att Robert Aschberg kallade Breitling för typ "julpyntad stekpanna" i tidningen Z sent 80-tal / tidigt 90-tal.
Klatschig, kul kommentar som jag uppenbarligen minns ännu...

Observera att Robert låter sina designklassiker få lite utrymme, ingen risk att Wegner gnuggar mot en Lamino när man skall tränga sig ner i Howardsoffan

Det är den framlidne Christopher Hitchens som man ser till vänster i bild :)


 

seikoswede

Panerai
Har ju postat här tidigare om ett loppisfynd som jag köpte för 40 spänn för läääänge sedan. Wegners ikoniska CH-28.
B123ED60-EEA6-4478-A453-495224DCCB8A.jpeg
8041F20E-36AB-428D-A2DB-60E9670B1556.jpeg
191B0FA5-F063-4DBD-AC30-33F21D7CE942.jpeg


Nu hemma igen, efter omklädsel av fantastiska Kristina på K Möbeltapetsering i Östergötland.

Blev en snabb och inte så kul bild men kör ändå.

Tog sin lilla tid men resultatet är värt det alla dagar i veckan!!

Trevlig Helg!!

J
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Har ju postat här tidigare om ett loppisfynd som jag köpte för 40 spänn för läääänge sedan. Wegners ikoniska CH-28.
B123ED60-EEA6-4478-A453-495224DCCB8A.jpeg
8041F20E-36AB-428D-A2DB-60E9670B1556.jpeg
191B0FA5-F063-4DBD-AC30-33F21D7CE942.jpeg


Nu hemma igen, efter omklädsel av fantastiska Kristina på K Möbeltapetsering i Östergötland.

Blev en snabb och inte så kul bild men kör ändå.

Tog sin lilla tid men resultatet är värt det alla dagar i veckan!!

Trevlig Helg!!

J
Vilken skillnad! Värt varenda öre!
 

par

Patek
2-Faktor
Har ju postat här tidigare om ett loppisfynd som jag köpte för 40 spänn för läääänge sedan. Wegners ikoniska CH-28.
B123ED60-EEA6-4478-A453-495224DCCB8A.jpeg
8041F20E-36AB-428D-A2DB-60E9670B1556.jpeg
191B0FA5-F063-4DBD-AC30-33F21D7CE942.jpeg


Nu hemma igen, efter omklädsel av fantastiska Kristina på K Möbeltapetsering i Östergötland.

Blev en snabb och inte så kul bild men kör ändå.

Tog sin lilla tid men resultatet är värt det alla dagar i veckan!!

Trevlig Helg!!

J
Wow!
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Riktig klassiker! Köpte mina på auktion (till överpris) men ändå helt klart värt det :)
1622397967852.jpeg
Jag vet att det finns synpunkter på att de är för klassiska, men det händer ändå något i formerna i jämförelse med ett rektangulärt soffbord. Jag har det lilla med eksarg, längre än så har jag inte kommit. Snyggt och bra val, tycker jag.
 

Marli

Cartier
Originalet:


Danskt alternativ:


Ville bara tacka för tipset, fick leverans fån furnto av dynor, perfekt passform och fin kvalitet på skinn. Rekommenderas!
 

repertoire

Cartier
2-Faktor
Har också jag renoverat en fåtölj/karmstol. Relativt enkel och omärkvärdig modell men blev helt OK tycker jag.
Var från början ljus (bok/björkträ) men slipade ner, betsade i teakfärg och vaxade. Nya dynor o sadelgjord.

P1100019 (2).jpg

P11000261.jpg


Saknar tyvärr före-bild, men tänk er något sånt här fast ytterligare ett snäpp värre :wtf:
380286941.jpg
 
Senast ändrad:

EmmiiLL

Cartier
2-Faktor
Vad tycks om soffor med öppet avslut? Är soffan en möbel där funktion går före form? Tycker sofforna på bilderna nedan ser snygga ut men misstänker att det kanske inte är så bekvämt att sitta ner i delen utan ryggstöd.

124365.jpg

1259875.jpg
 

Barsis10

Omega
Hej!
Har köpt 3st marset aura som jag vill fästa direkt på det nya DCL-uttaget (finns 3 uttag). Nån som har koll på hur man gör? Köpa adapter från uttag till lampa och sen fästa den med dubbelhäftande tejp? Kan ju inte va möjligt att borra i plasten på uttaget.
1624354228475.jpeg

1624354246905.jpeg
 

repertoire

Cartier
2-Faktor
Vad tycks om soffor med öppet avslut? Är soffan en möbel där funktion går före form? Tycker sofforna på bilderna nedan ser snygga ut men misstänker att det kanske inte är så bekvämt att sitta ner i delen utan ryggstöd.

124365.jpg

1259875.jpg
Nog bäst lämpad i större vardagsrum där man kan använda änden som sittplats åt alla håll. Inte lika användbar placerad intill en vägg.
 
Senast ändrad:

Anti

Cartier
Behöver er hjälp! Håller på att renovera en lägenhet och helt kört fast på barstol/barpall. Kommer helst undan med ca 2k/styck. Ska stå i rum med mörkbetsad fiskbensparkett och mörkbetsad bardisk. Ska vara utan rygg, helst rund och snurrbar. Vad har vi för alternativ? Tycker det mesta är i krom och fuskskinn vilket jag inte gillar.
 
Senast ändrad:

OddD

Panerai
2-Faktor
Behöver er hjälp! Håller på att renovera en lägenhet och helt kört fast på barstol/barpall. Kommer helst undan med ca 2k/styck. Ska stå i rum med mörkbetsad fiskbensparkett och mörkbetsad bardisk. Ska vara utan rygg, helst rund och snurrbar. Vad har vi för alternativ? Tycker det mesta är i krom och fuskskinn vilket jag inte gillar.

Vad vill du ha för sitthöjd?
Eller vill du ha höj-o-sänkbara stolar.

Letade på Ikea's hemsida som hastigast och fann Dalfred, dock svart vilket kanske blir murrigt. (Kanske går att måla om den är perfekt för övrigt)
Dessutom lite egen design.

 

Psykel

Patek
Behöver er hjälp! Håller på att renovera en lägenhet och helt kört fast på barstol/barpall. Kommer helst undan med ca 2k/styck. Ska stå i rum med mörkbetsad fiskbensparkett och mörkbetsad bardisk. Ska vara utan rygg, helst rund och snurrbar. Vad har vi för alternativ? Tycker det mesta är i krom och fuskskinn vilket jag inte gillar.
Uppnår kanske inte riktigt dina önskemål, men tycker den här ser riktigt trevlig ut för ca 3000. Finns många alternativ i trä och färger.
10420442r_1.jpg
 

Anti

Cartier
Vad vill du ha för sitthöjd?
Eller vill du ha höj-o-sänkbara stolar.

Letade på Ikea's hemsida som hastigast och fann Dalfred, dock svart vilket kanske blir murrigt. (Kanske går att måla om den är perfekt för övrigt)
Dessutom lite egen design.

Just det, sitthöjd. Bardisken är 100cm hög, så runt 70cm hög behöver den nog vara.

Tror tyvärr det blir lite väl mörkt. Spanat lite på Kartells Ghost, kanske kan poppa lite skoj.
1626425802560.png

Uppnår kanske inte riktigt dina önskemål, men tycker den här ser riktigt trevlig ut för ca 3000. Finns många alternativ i trä och färger.
10420442r_1.jpg

Inte alls ett dumt alternativ!
 

Psykel

Patek
Just det, sitthöjd. Bardisken är 100cm hög, så runt 70cm hög behöver den nog vara.

Tror tyvärr det blir lite väl mörkt. Spanat lite på Kartells Ghost, kanske kan poppa lite skoj.
1626425802560.png



Inte alls ett dumt alternativ!
Har du rummet klart i övrigt och kan lägga upp ett foto, eller har du inte kommit så långt i renoveringen än?
 
Topp