• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora inrednings och designtråden.

Söker lite tips på takbelysning i kök. Sneglat på Örsjö Star 6 i vitt men inte helt såld riktigt än. Någon som har andra förslag på liknande? Har högt i tak :)

Hangande.jpg
Fagerhult med casambi-styrning varje lampa dimmras och slås på/av individuellt så man behöver inte dela upp matningen på faser och brytare utan det sköter man med trådlös knapp eller i appen, smidigt..

Nån som har erfarenhet av elstore.se? Dom verkar ha samarbete med Svenskt Tenn när det kommer till att renovera deras lampor.
Har ett par 2326 från 60-talet som skulle behöva ny el/jordning och funderar på att ta dom dit. Förslag på annan aktör i Stockholm?

Behöver hjälp att ta beslut! Ska köpa en stringhyllakombination som bokhylla och har två olika alternativ som jag inte riktigt kan bestämma mig för.

1. 2.
Kombination_1.PNG
Kombination_2.PNG

Skillnaden är att 1) är hyllplanen 30 cm djupa och i 2) är dem 20 cm djupa. Det jag velar mellan är att alternativ 1 kanske upplevts som bulkig medan 2 mer luftig. Skåpen är 30cm djupa och tänkte att det blir trevligare djup om det är en skillnad mellan hylla och skåp.

Sen tänkte jag även rådfråga kring färg på vägg- och golvgavlarna. Vad tror ni passar valnöt, är det svart, brun eller kanske någon mer neutral färg som beige eller till och med vit?

Behöver hjälp att ta beslut! Ska köpa en stringhyllakombination som bokhylla och har två olika alternativ som jag inte riktigt kan bestämma mig för.

1. 2.
Kombination_1.PNG
Kombination_2.PNG

Skillnaden är att 1) är hyllplanen 30 cm djupa och i 2) är dem 20 cm djupa. Det jag velar mellan är att alternativ 1 kanske upplevts som bulkig medan 2 mer luftig. Skåpen är 30cm djupa och tänkte att det blir trevligare djup om det är en skillnad mellan hylla och skåp.

Sen tänkte jag även rådfråga kring färg på vägg- och golvgavlarna. Vad tror ni passar valnöt, är det svart, brun eller kanske någon mer neutral färg som beige eller till och med vit?
Ska du använda hyllorna som bokhyllor är 30cm rätt djupt, men med andra saker i tycker jag inte den är bulkig, och tycker det är snyggare när gavlarna hör ihop.
Väggfärg brukar jag alltid föredra grått, passar bra till valnöt med.

1. 2.
Kombination_1.PNG
Kombination_2.PNG

Har valnöt (20cm bredda) & vita gavlar & teak(blandad bredd) med svarta gavlar. Tycker båda funkar men är beroende av väggfärg. Hade först svarta gavlar till valnöt men ändrade till vita.

48BA866E-191B-4E5C-B0BA-89A40121BB27.jpeg
44A68DAD-D6E8-483E-BC48-BE2F2DC84A98.jpeg

1. 2.
Kombination_1.PNG
Kombination_2.PNG

Om man bara jmf bild 1 mot 2 känns ju variant 2 luftigare medan 1:an upplever jag lite som finare "lagerhylla"

Ljusa gavlar ljusar ju upp medans svarta ger murriga feeling sen hänger nog mycket också på väggfärgen.

Tyckte det var fint med vita gavlar som @Johanw visade bild på

Tips till den som ev vill köpa Arne Jacobsens stol ”7:an”.
För bekvämlighetens skull, kolla efter begagnade original från -50/-60-talet,
de är bekvämare på grund av den ”rätta svikten” i ryggstödet.
På senare år har man styvat upp ryggen (tjockare laminat) och de känns stummare = oskönare.
Begagnade original köps billigare än nya, företrädesvis i Danmark.
Själv har jag blott två ärvda 60-talare. Outslitliga!
FE4CA9AF-7894-46CC-BE55-79B216AB8EA5.jpeg

Senast ändrad:

1. 2.
Kombination_1.PNG
Kombination_2.PNG

Alt.1

Tack! Modellen heter Bistro från Ballingslöv. Köpt på Blocket och anpassat efter vårt kök. Under blomkrukan är tex en stomme från Ikea inbyggd.
Bidragande till att det blev skenor var också att jag inte hann bestämma var vi ville ha infällda spottar. Det finns även skenor för infälld montering.

Håller på att planera för hemmakontoret. Det kommer i första hand användas på fritiden (kreativt arbete, korsord osv) och i andra hand användas för jobbet (max nån dag i veckan/månaden). Komfort är ett plus, men är inte intresserad av ståbord och Kinnarpsstol direkt.
Tips på combo skrivbord/stol? Budget kanske omkring 20 000 (kan nog gå upp en bit om det känns rätt), klassisk stil. Tänk typ Mad Men, 60-tal. Det mest uppenbara är såklart att jaga fatt på nåt vintagebord från tiden, men då krävs det ju en del tålamod, kunnande och tur. Nyproducerade alternativ? Samt en stol som kanske både kan passa till nåt nyproducerat men även vintagebord om jag skulle hitta rätt. Har spanat lite på Sjuan, men den kan dra iväg en del i pris. Kan gärna ta emot tips på bra vintagebutiker i Stockholmsområdet som kan tänkas ha fina gamla skrivbord.

Tips till den som ev vill köpa Arne Jacobsens stol ”7:an”.
För bekvämlighetens skull, kolla efter begagnade original från -50/-60-talet,
de är bekvämare på grund av den ”rätta svikten” i ryggstödet.
På senare år har man styvat upp ryggen (tjockare laminat) och de känns stummare = oskönare.
Begagnade original köps billigare än nya, företrädesvis i Danmark.
Själv har jag blott två ärvda 60-talare. Outslitliga!
FE4CA9AF-7894-46CC-BE55-79B216AB8EA5.jpeg
Nåt tips på vart man hittar det i Danmark? Online, alltså... Mycket duktig vovve på bilden också. Uppskattas alltid!

Håller på att planera för hemmakontoret. Det kommer i första hand användas på fritiden (kreativt arbete, korsord osv) och i andra hand användas för jobbet (max nån dag i veckan/månaden). Komfort är ett plus, men är inte intresserad av ståbord och Kinnarpsstol direkt.
Tips på combo skrivbord/stol? Budget kanske omkring 20 000 (kan nog gå upp en bit om det känns rätt), klassisk stil. Tänk typ Mad Men, 60-tal. Det mest uppenbara är såklart att jaga fatt på nåt vintagebord från tiden, men då krävs det ju en del tålamod, kunnande och tur. Nyproducerade alternativ? Samt en stol som kanske både kan passa till nåt nyproducerat men även vintagebord om jag skulle hitta rätt. Har spanat lite på Sjuan, men den kan dra iväg en del i pris. Kan gärna ta emot tips på bra vintagebutiker i Stockholmsområdet som kan tänkas ha fina gamla skrivbord.
Håller också på att bygga hemmakontor. Har en idé att jag ska bygga ett eget skrivbord. Blir ju då förstås inte 60-talskänslan men tanken är att den liksom ska sitta från ena sidan till den andra emot en vägg som är cirka tre meter. Gott om plats för hemmajobb både för mig och sambon, m a o. Till detta är jag galet sugen på en eller två EA119/120 men den plånboken har vi kanske inte riktigt, haha.

Bilagor

• Alu-High-Back-Main.jpeg
    Alu-High-Back-Main.jpeg
    32.3 KB · Visningar: 17
Medan jag ändå är här inne i en riktigt fin KS-tråd skulle jag vilja ha lite hjälp och tips från er!

Vart hittar man snygga, prisvärda, plafonder? Allt ser ju ut som skit men pga dörrar, köksluckor och lågt tak kommer vi behöva fem plafonder i nya huset. De behöver inte nödvändigtvis vara likadana pga olika rum. Som lök på laxen är huset från tidigt 60-tal så det får gärna vara lite tidsenligt om möjligt (inget krav). Alla tips mottages tacksamt!!!

Håller också på att bygga hemmakontor. Har en idé att jag ska bygga ett eget skrivbord. Blir ju då förstås inte 60-talskänslan men tanken är att den liksom ska sitta från ena sidan till den andra emot en vägg som är cirka tre meter. Gott om plats för hemmajobb både för mig och sambon, m a o. Till detta är jag galet sugen på en eller två EA119/120 men den plånboken har vi kanske inte riktigt, haha.
Kul projekt! Just nu tror jag att det lutar mot nåt 50-/60-talsskrivbord och en ny FH Sjuan.

Medan jag ändå är här inne i en riktigt fin KS-tråd skulle jag vilja ha lite hjälp och tips från er!

Vart hittar man snygga, prisvärda, plafonder? Allt ser ju ut som skit men pga dörrar, köksluckor och lågt tak kommer vi behöva fem plafonder i nya huset. De behöver inte nödvändigtvis vara likadana pga olika rum. Som lök på laxen är huset från tidigt 60-tal så det får gärna vara lite tidsenligt om möjligt (inget krav). Alla tips mottages tacksamt!!!

Finns väl 2 sorters plafonder, öppna upp mot taket eller stängda (2 kupolen mot varandra)

I köket sitter originalet sen byggnadsår sent 60 tidigt 70tal. Stängda och med runt mönster.

16479397666866086986728006242362.jpg

16479397949777756984480339314766.jpg

I vardagsrummet kör jag med en gammal Ikea variant typ 15-20år gammal, öppen och med 3 glödlampor vilket har vart perfekt med dimmer.

16479399242404350742296402288473.jpg

Andra varianter är ju moderna silvriga saker, är ju också ganska låga. Finns ju skenvarianter.

I min hall.

16479400072731170173475688777491.jpg

I sovrummet, kanske för hög.

16479400602446077449025958842474.jpg

Vet inte om det blir rätt men här är två förslag beroende på vad du vill ha för stil. Jag gillade båda.

5B49A399-4510-4B70-84CC-12E02CF1A731.png
Googlade på: äldre stuk plafond

Jag renoverade ett 60-tal hus och behövde också plafonder/lampor i 3 rum och det slutade med att vi köpte dessa. Rent designmässigt var vår tanke en modernare version av plafonderna liknande de @OddD postade. Vi har de i 3 mindre rum och de ger ett riktigt behagligt ljus.

IMG_1417.jpg

Vänligen,
Martin

Finns väl 2 sorters plafonder, öppna upp mot taket eller stängda (2 kupolen mot varandra)

I köket sitter originalet sen byggnadsår sent 60 tidigt 70tal. Stängda och med runt mönster.

16479397666866086986728006242362.jpg

16479397949777756984480339314766.jpg

I vardagsrummet kör jag med en gammal Ikea variant typ 15-20år gammal, öppen och med 3 glödlampor vilket har vart perfekt med dimmer.

16479399242404350742296402288473.jpg

Andra varianter är ju moderna silvriga saker, är ju också ganska låga. Finns ju skenvarianter.

I min hall.

16479400072731170173475688777491.jpg

I sovrummet, kanske för hög.

16479400602446077449025958842474.jpg
Yes, jag vet inte riktigt vad det är jag letar efter då jag inte är superförtjust i någon av dessa typer liksom, vilket därmed gör att det inte finns så många övriga alternativ... Men ska spana lite efter en sådan som @Martin. skickade. OCh tack för att du tog dig tid och skickade!

@KleberJohansson
Vid plafondval mellan öppen/stängd så är ju fördelen med den stängda att den är lätt att damma av medans den öppna så hamnar dammet i plafonden vilket betyder att man får lyfta av/ner glaset och torka/dammsuga ur den.

Ett annat alternativ som du troligtvis inte heller vill ha är ju den klassiska veckade (blommiga) plastplafonden som satt i lägenher 80-90tal.

Senast ändrad:
@KleberJohansson
Vid plafondval mellan öppen/stängd så är ju fördelen med den stängda att den är lätt att damma av medans den öppna så hamnar dammet i plafonden vilket betyder att man får lyfta av/ner glaset och torka/dammsuga ur den.

Ett annat alternativ som du troligtvis inte heller vill ha är ju den klassiska veckade (blommiga) plastplafonden som satt i lägenher 80-90tal.

Helt rätt att det inte helelr var en favorit...
Jag lovar att återkomma när jag hittat det jag är ute efter! :)

Dom här är trevliga och lite retro.
1647953284018.png

Jag hittade min EA119, ny på Lauritz för 12K för något år sedan, så går att "fynda" .
Vet inte om den klassas som plafond, men den här åkte upp i vårt tak för någon vecka sedan:

Jag hittade min EA119, ny på Lauritz för 12K för något år sedan, så går att "fynda" .
Vet inte om den klassas som plafond, men den här åkte upp i vårt tak för någon vecka sedan:

Lustigt att du säger Lauritz. Idag köpte jag nämligen en Jetson därifrån för 3 800 kronor – TRODDE jag. Visade sig att jag köpt nytt läder bara... Ett genant ångerrätt-ärende precis efter klubban blev resultatet... Om man ändå hade läst/bemödat sig översätta rubriken innan man trodde sig göra ett megafynd...

Den där "plafonden" var snyggast hittills!

Lustigt att du säger Lauritz. Idag köpte jag nämligen en Jetson därifrån för 3 800 kronor – TRODDE jag. Visade sig att jag köpt nytt läder bara... Ett genant ångerrätt-ärende precis efter klubban blev resultatet... Om man ändå hade läst/bemödat sig översätta rubriken innan man trodde sig göra ett megafynd...

Den där "plafonden" var snyggast hittills!
Finns säkert några bra visdomsord om lathet/lära sig den hårda vägen som man kan stoppa in här. Själv använder jag fördelen av att vara från Skåne, så samma språk…

”plafonden” är ännu snyggare när den är tänd. Är ju inte på något sätt en billig lampa, men tänker att den byts inte särskilt ofta.

Tillbaka
Topp