• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora inrednings och designtråden.

Tokka

Panerai
2-Faktor
Tack för input! Singelhushåll med mindre besök några gånger om året, så inget familjebord som behövs. Har inte heller något jättekök.
Ska nog dra mig en sväng runt inredningsbutikerna i Stockholm och kika runt i helgen. Bäst är väl ändå att se storlekarna i verkligheten?
Tänkte bara slänga ut ett tips att det ligger ett O table på Bukowskis nu om du fortfarande är på jakt.
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Nu är Duxhörnan komplett 😊
IMG_9947.jpeg

Fick leverans av soffan Fredrik i början av veckan
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Har satt igång några av eldstäderna. Bredvid den här inser jag att jag ”behöver” en sittplats. Problemet är att den skulle behöva vara smal och lättflyttad, så jag kan lägga in ved. Måste även ha nackstöd, för det gillar jag.
Funderade på en Jetson-utan-armstöd, men blir lite mycket för en så specifik möbel.
Har någon något bra tips?
IMG_0015.jpeg
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Har satt igång några av eldstäderna. Bredvid den här inser jag att jag ”behöver” en sittplats. Problemet är att den skulle behöva vara smal och lättflyttad, så jag kan lägga in ved. Måste även ha nackstöd, för det gillar jag.
Funderade på en Jetson-utan-armstöd, men blir lite mycket för en så specifik möbel.
Har någon något bra tips?
IMG_0015.jpeg
Kanske leta någon begagnad laminett? *missade nackstödet
 
Senast ändrad:

JakobM

Omega
2-Faktor
Har satt igång några av eldstäderna. Bredvid den här inser jag att jag ”behöver” en sittplats. Problemet är att den skulle behöva vara smal och lättflyttad, så jag kan lägga in ved. Måste även ha nackstöd, för det gillar jag.
Funderade på en Jetson-utan-armstöd, men blir lite mycket för en så specifik möbel.
Har någon något bra tips?
IMG_0015.jpeg
Den här saknar nackstöd men borde i övrigt göra jobbet? Dessutom på kampanj.

 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
swedese-primo-fatolj-hog-rygg-lackad-bok-sadelgjord-natur-4

@Strindberg Swedese Primo med hög rygg, eller Dux Eva hög rygg är båda "lätta" fåtöljer att flytta runt
Mi473-Eva-hog-fatolj-ljus-linnegjord-22030-bok.jpg

Med ett fårskinn eller en filt i botten lär du ha det riktigt mysigt bredvid spisen :)
Primo ligger runt 15 och Eva runt 20 nya, men speciellt Eva brukar gå att hitta begagnad
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Hur är det med möbler som
Le Corbusier LC4, är omärkt och har ju skillnader i detaljerna är det en kopia?

Undrar för att jag har en gammal som skulle säljas, men är det ok?
Skall givetvis vara tydlig med att det är en kopia eller vad man kallar den.

Sikö tog inte emot den därför jag undrar!
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Hur är det med möbler som
Le Corbusier LC4, är omärkt och har ju skillnader i detaljerna är det en kopia?

Undrar för att jag har en gammal som skulle säljas, men är det ok?
Skall givetvis vara tydlig med att det är en kopia eller vad man kallar den.

Sikö tog inte emot den därför jag undrar!
Jag har också en gammal på landet…
IMG_9991.jpeg

Ska du sälja den som kopia och få betalt efter det är det väl ok(ish). Men du kan ju inte sälja den som original om den inte är det… Vet inte om detaljer har ändrats över tid, men det kan du säkert googla info om
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Jag har också en gammal på landet…
IMG_9991.jpeg

Ska du sälja den som kopia och få betalt efter det är det väl ok(ish). Men du kan ju inte sälja den som original om den inte är det… Vet inte om detaljer har ändrats över tid, men det kan du säkert googla info om
Såg att jag skrivit luddigt, skall givetvis skriva att det är kopia!
Men är det ok att det görs kopior? Är väll rätt gammal så att patent eller mönsterskydd har gått ut?

Tillägg: Tyckte det var konstigt att Sikö inte ville ta in den att sälja, såg att de sålt sådana kopior innan. Då jag undra om det är ”olagligt” såvida man skriver tydligt att det ej är original och inte har logga, namn eller typ tag som är falsk!?
 
Senast ändrad:

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Såg att jag skrivit luddigt, skall givetvis skriva att det är kopia!
Men är det ok att det görs kopior? Är väll rätt gammal så att patent eller mönsterskydd har gått ut?

Tillägg: Tyckte det var konstigt att Sikö inte ville ta in den att sälja, såg att de sålt sådana kopior innan. Då jag undra om det är ”olagligt” såvida man skriver tydligt att det ej är original och inte har logga, namn eller typ tag som är falsk!?
Jag tror inte det är olagligt med designkopior (eller ganska säker). Tänk på exempelvis Eames DSW eller Ludwig Mies van der Rohes Barcelona som man ser överallt. Dock utan detaljer som ska göra dom till förfalskningar. Du får fråga SIKÖ om varför dom tackar nej... Har du testat blocket eller någon FB-grupp för möbler?
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Jag tror inte det är olagligt med designkopior (eller ganska säker). Tänk på exempelvis Eames DSW eller Ludwig Mies van der Rohes Barcelona som man ser överallt. Dock utan detaljer som ska göra dom till förfalskningar. Du får fråga SIKÖ om varför dom tackar nej... Har du testat blocket eller någon FB-grupp för möbler?
Tänker som du gör!
Att vi fråga på Sikö är mest att det känns enklare än blocket och fb på vissa sätt och slipper fundera på pris också!
 

Psykel

Patek
Spenderat ett par år med att fundera på vilken fåtölj jag borde ha i läshörnan.
Universum valde åt mig nu när Svenssons hade rätt generöst erbjudande på Lamino i oljad ek och mellanbrunt fårskinn, exakt samma utförande som mina farföräldrar hade och vars överlevande fotpall jag haft i vardagsrummet i tio år.
Kanske inte det mest inspirerande eller spännande valet, men helt klart drypande av sentimentalitet för min del.

512084-01_1_ProductImageMain-37f5c59998.jpeg
 

frere

Audemars
2-Faktor
Spenderat ett par år med att fundera på vilken fåtölj jag borde ha i läshörnan.
Universum valde åt mig nu när Svenssons hade rätt generöst erbjudande på Lamino i oljad ek och mellanbrunt fårskinn, exakt samma utförande som mina farföräldrar hade och vars överlevande fotpall jag haft i vardagsrummet i tio år.
Kanske inte det mest inspirerande eller spännande valet, men helt klart drypande av sentimentalitet för min del.

512084-01_1_ProductImageMain-37f5c59998.jpeg
Äsch, man måste inte vara excentrisk utan det finns ju ibland en anledning till att klassiker är klassiker. Lamino är världens bästa fåtölj tycker jag, har två stycken som kommer att "bli vintage" tillsammans med mig.
 

Psykel

Patek
Äsch, man måste inte vara excentrisk utan det finns ju ibland en anledning till att klassiker är klassiker. Lamino är världens bästa fåtölj tycker jag, har två stycken som kommer att "bli vintage" tillsammans med mig.
Helt rätt inställning! Folk brukar kalla såna här val för "vanilj", men vanilj är min favoritglass, och den passar till allt! :D
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Kanske leta någon begagnad laminett? *missade nackstödet
Funderar på en Lamino. Precis som nu senast i tråden, det är ju inte en superklassiker utan anledning.
Den här saknar nackstöd men borde i övrigt göra jobbet? Dessutom på kampanj.

Låga fåtöljer är inte min stil, men en fällfåtölj hade ju varit supersmart!
swedese-primo-fatolj-hog-rygg-lackad-bok-sadelgjord-natur-4

@Strindberg Swedese Primo med hög rygg, eller Dux Eva hög rygg är båda "lätta" fåtöljer att flytta runt
Mi473-Eva-hog-fatolj-ljus-linnegjord-22030-bok.jpg

Med ett fårskinn eller en filt i botten lär du ha det riktigt mysigt bredvid spisen :)
Primo ligger runt 15 och Eva runt 20 nya, men speciellt Eva brukar gå att hitta begagnad
Det är någonting med de där som ger mig offentlig miljö-vibbar, så det flyger inte för mig.
 

Psykel

Patek
Funderar på en Lamino. Precis som nu senast i tråden, det är ju inte en superklassiker utan anledning.
Det är någonting med de där som ger mig offentlig miljö-vibbar, så det flyger inte för mig.
Finns även en nackkudde till Lamino om ytterligare stöd skulle behövas.
Angående det nedre förslaget, så jobbar jag på kommun och vi har massvis av gamla Eva-fotöljer från 70-talet på kontoret. Känns som dina vibbar stämmer rätt bra. 😬
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Finns även en nackkudde till Lamino om ytterligare stöd skulle behövas.
Angående det nedre förslaget, så jobbar jag på kommun och vi har massvis av gamla Eva-fotöljer från 70-talet på kontoret. Känns som dina vibbar stämmer rätt bra. 😬
En eva med hög rygg och ett fårskinn i är ju slående lik en lamino. Min gamla laminett på bilden ovan är i ek, det är något jag saknar jag med duxfåtöljerna. Alla är i samma björk
 

repertoire

Cartier
2-Faktor
Lamino funkar ju typ jämt. Tips är att kika hos Auktionshus, de går att hitta där i princip vilken dag i veckan till bra priser. Även om den är vettigt prissatt redan från början.
 

Psykel

Patek
En eva med hög rygg och ett fårskinn i är ju slående lik en lamino. Min gamla laminett på bilden ovan är i ek, det är något jag saknar jag med duxfåtöljerna. Alla är i samma björk
Så är det ju helt klart! Men har besökt en del kommunhus byggda under 60- och 70-talet, och finns det originalmöbler kvar är det ofta Eva (gärna i kombination med bordet Annika).
Det är ju bra grejer, så är ju inte så konstigt att dom köptes in back in the day. Var nog inte så långt mellan folkhemmet och den kommunala verksamheten.
 

Hansel

Cartier
När vi nu ändå talar om offentlig sektor-Lamino. Kom över denna som räddats från statligt verk på typ 90-tal. Har skickat ut lite trådar för att få den omklädd, men det var rätt dyrt. Får se vad det blir av den. Får bygga väntrum.
285608A4-76B9-493A-99E4-5EAA57060593.jpeg
Det går att klä om den själv om du har lite tålamod. Personligen har jag svårare för bok(?) än lädret. Jag hade fräschat upp lädret, Lämnat in för lackering och slängt på ett stort långhårigt skinn. Men det är jag. 🤷‍♂️
 

Bilagor

  • Screenshot_20231208-082837_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20231208-082837_Samsung Internet.jpg
    124 KB · Visningar: 17
Senast ändrad:

Kamp

Omega
Hur tänker ni gällande att det är allt vanligare att dyrare designlampor har integrerad LED? Jag och frun har snöat ner oss på lampor och tycker det kan vara värt att lägga en del pengar på vissa klassiker, dels för att de såklart är fina men också för att det känns som något vi kan ha kvar länge och om inte annat sälja när vi blir less och sannolikt göra vinst (även om det inte på något sätt är tanken.

Dock skaver det i mig att köpa en lampa för säg 10 000 med vetskapen om att den har X antal timmar i sig innan den är slut, och det är oavsett om vi pratar 50 000 timmar och 16 års livslängd - faktum kvarstår att den kommer bli obrukbar. Samtidigt har jag förstått att det ska vara möjligt att byta LED-armaturen på vissa lampor efter att ha googlat en del, men av de lampor jag varit intresserad av har jag inte lyckats hitta att de säljer dessa som någon typ av reservdel eller liknande.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Hur tänker ni gällande att det är allt vanligare att dyrare designlampor har integrerad LED? Jag och frun har snöat ner oss på lampor och tycker det kan vara värt att lägga en del pengar på vissa klassiker, dels för att de såklart är fina men också för att det känns som något vi kan ha kvar länge och om inte annat sälja när vi blir less och sannolikt göra vinst (även om det inte på något sätt är tanken.

Dock skaver det i mig att köpa en lampa för säg 10 000 med vetskapen om att den har X antal timmar i sig innan den är slut, och det är oavsett om vi pratar 50 000 timmar och 16 års livslängd - faktum kvarstår att den kommer bli obrukbar. Samtidigt har jag förstått att det ska vara möjligt att byta LED-armaturen på vissa lampor efter att ha googlat en del, men av de lampor jag varit intresserad av har jag inte lyckats hitta att de säljer dessa som någon typ av reservdel eller liknande.

Det finns ett undantag, annars hade jag aldrig någonsin köpt en sådan lampa. Bara tanken av att ha äga en lampa med begränsad livslängd ger mig en känsla av obehag.

Undantaget? Den laddningbara och portabla lampan. Jag äger en själv och trots att jag var tveksam till en början har den hängt med lite överallt i huset (och utanför).

5705385036754_3.jpg
 
Har någon information vad de här barskåpet heter? Och var jag kan hitta ett likadant, har redan kollat Bukowskis.
 

Bilagor

  • 10428489_fullscreen.jpg
    10428489_fullscreen.jpg
    83.4 KB · Visningar: 14
Topp