Johanw
Silver
Är inte OK med mig. Klassiker med livslängd? Hur ska den hinna bli en klassiker om det är obrukbar innan? Haft samma dilemma då jag har en Pantella (designades 1971) idag men var sugen på den mindre som då är led. Köper bara lampor där man kan byta glödlampan. Kör alla mina med Hue idag, som är dagens teknik. Om 20 år är det kanske något helt annat men förhoppningsvis fortfarande med e14/e27 sockel.Hur tänker ni gällande att det är allt vanligare att dyrare designlampor har integrerad LED? Jag och frun har snöat ner oss på lampor och tycker det kan vara värt att lägga en del pengar på vissa klassiker, dels för att de såklart är fina men också för att det känns som något vi kan ha kvar länge och om inte annat sälja när vi blir less och sannolikt göra vinst (även om det inte på något sätt är tanken.
Dock skaver det i mig att köpa en lampa för säg 10 000 med vetskapen om att den har X antal timmar i sig innan den är slut, och det är oavsett om vi pratar 50 000 timmar och 16 års livslängd - faktum kvarstår att den kommer bli obrukbar. Samtidigt har jag förstått att det ska vara möjligt att byta LED-armaturen på vissa lampor efter att ha googlat en del, men av de lampor jag varit intresserad av har jag inte lyckats hitta att de säljer dessa som någon typ av reservdel eller liknande.