• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora inrednings och designtråden.

Norken

Panerai
2-Faktor
Väldigt nöjd med vintage soffbord i teak jag fyndade i veckan. 1950/60-tal. Min kära dam vart mycket nöjd också! 🤓 👍
20240211_112000.jpg
20240211_112053.jpg
Snyggt! Annan fråga, vad är det för taklampa ovanför?
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Letar ny matbord & stolar. Bor modernt, vitt och minimalistiskt med inslag av ek.

Ska stå på vanlig ekparkett och söker nåt som är rekrtangulärt med 6-8 platser.

Gillar Hay Cph med linoleumskiva, typ grått

Någon med tips? Hade ju varit kul med något som kontrasterar lite men ändå håller sig minimalistiskt. Nästan lite för ljust här hemma nu.
 
Senast ändrad:

Arvis

Cartier
2-Faktor
Letar ny matbord & stolar. Bor modernt, vitt och minimalistiskt med inslag av ek.

Ska stå på vanlig ekparkett och söker nåt som är rekrtangulärt med 6-8 platser.

Gillar Hay Cph med linoleumskiva, typ grått

Någon med tips? Hade ju varit kul med något som kontrasterar lite men ändå håller sig minimalistiskt. Nästan lite för ljust här hemma nu.
Det är ett snyggt bord. Kommer ändå hända massor när det dukas upp. Går ju att addera mer kontrast beroende på stolar också.
 

Vincent

Cartier
Letar ny matbord & stolar. Bor modernt, vitt och minimalistiskt med inslag av ek.

Ska stå på vanlig ekparkett och söker nåt som är rekrtangulärt med 6-8 platser.

Gillar Hay Cph med linoleumskiva, typ grått

Någon med tips? Hade ju varit kul med något som kontrasterar lite men ändå håller sig minimalistiskt. Nästan lite för ljust här hemma nu.
inget tips men en lärdom vi skaffade oss. Vi har ett bord men samma typ av ben som Hay cph, något som inte vi tänkte på innan men som vi lärde oss sedan är att med såna bordsben slår man ganska ofta i när man ska sätta sig vid bords eller skjuta in stolar. Inte världens grej kanske men kan bli ett litet irritationsmoment. Det blir viktigare med en mer exakt stolsplacering för att de ska löpa fritt.
 

Tokka

Panerai
2-Faktor
Letar ny matbord & stolar. Bor modernt, vitt och minimalistiskt med inslag av ek.

Ska stå på vanlig ekparkett och söker nåt som är rekrtangulärt med 6-8 platser.

Gillar Hay Cph med linoleumskiva, typ grått

Någon med tips? Hade ju varit kul med något som kontrasterar lite men ändå håller sig minimalistiskt. Nästan lite för ljust här hemma nu.
Vi tittade också på Hay CPH när vi bytte bord i somras. Men landade tillslut i Mavis Höllviken som vi är väldigt nöjda med. Tämligen stramt och gillar att ha det med kontrasterande iläggsskiva.
 
Senast ändrad:

Txistorra

Omega
Letar ny matbord & stolar. Bor modernt, vitt och minimalistiskt med inslag av ek.

Ska stå på vanlig ekparkett och söker nåt som är rekrtangulärt med 6-8 platser.

Gillar Hay Cph med linoleumskiva, typ grått

Någon med tips? Hade ju varit kul med något som kontrasterar lite men ändå håller sig minimalistiskt. Nästan lite för ljust här hemma nu.
Letade motsvarande och landade i detta:
 

Djstrahl

Omega
Letar ny matbord & stolar. Bor modernt, vitt och minimalistiskt med inslag av ek.

Ska stå på vanlig ekparkett och söker nåt som är rekrtangulärt med 6-8 platser.

Gillar Hay Cph med linoleumskiva, typ grått

Någon med tips? Hade ju varit kul med något som kontrasterar lite men ändå håller sig minimalistiskt. Nästan lite för ljust här hemma nu.
Kan rekommendera detta. Vänta gärna tills de har rabatt som de har väldigt ofta.

 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Vi tittade också på Hay CPH när vi bytte bord i somras. Men landade tillslut i Mavis Höllviken som vi är väldigt nöjda med. Tämligen stramt och gillar att ha det med kontrasterande iläggsskiva.
Letade motsvarande och landade i detta:
Kan rekommendera detta. Vänta gärna tills de har rabatt som de har väldigt ofta.

Inte så sugen på kombinationen vanlig ekparkett och bord helt i ek.
 

Kamp

Omega
Är på jakt efter en fönsterlampa att ha hängandes i köksfönstret. Gärna någon klassisk och tidlös - men tycker det är svårt att hitta någon som tilltalar mig.

Någon som har tips eller inspiration från era egna hem?
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
Är på jakt efter en fönsterlampa att ha hängandes i köksfönstret. Gärna någon klassisk och tidlös - men tycker det är svårt att hitta någon som tilltalar mig.

Någon som har tips eller inspiration från era egna hem?
Beror lite på hur djupa fönsternischerna är och hur ”klassiskt” det ska vara men här kommer 3 varianter:
  • PH 2/1
  • Pantons Flowerpot VP1
  • Jonas Bohlins Star 1 för Örsjö

IMG_4560.jpeg

IMG_4562.jpeg

IMG_4561.jpeg
 

Sthlm-Nicklas

Panerai
2-Faktor
Någon som sitter på en eller flera Bohlin Conrete i trä de
vill bli av med? Såg att leveranstiden är 20 veckor när jag
försökte beställa.

Gärna på Östermalm
 

repertoire

Cartier
2-Faktor
Långskott men om någon skulle komma över ett plastraster till en Atelje Lyktan Knubbling bords/golvlampa får man gärna höra av sig. 🙏

table-light--knubbling--atelje-lyktan-MYK9O.jpeg
 

repertoire

Cartier
2-Faktor
Någon som känner till en prisvärd och duktig tapetserare/sömmerska/symaskinsgeni?

Knep en Yrjö Kukkapuro stol på auktion med en risig läderklädsel. (Annan klädsel på bild).
Det är en löstagbar sits/dyna med tre "avdelningar" och hålls på plats med öljetter vid fot och huvudändan.
Endast själva fodralet som behöver sys. Stoppningen/innerkuddarna kan jag nog behålla.

10727024_fullscreen.jpg 10727027_fullscreen.jpg
 
Senast ändrad:

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
Någon som känner till en prisvärd och duktig tapetserare/sömmerska/symaskinsgeni?

Knep en Yrjö Kukkapuro stol på auktion med en risig läderklädsel. (Annan klädsel på bild).
Det är en löstagbar sits/dyna med tre "avdelningar" och hålls på plats med öljetter vid fot och huvudändan.
Endast själva fodralet som behöver sys. Stoppningen/innerkuddarna kan jag nog behålla.

10727024_fullscreen.jpg 10727027_fullscreen.jpg
Vilken stad?
 

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
För ett år sen gick min Flos Taccia sönder. Varken min lokala handlare eller Flos kunde lösa det.
Jag avskyr inbyggd led och att inte ha integrerade lampor med hue.

Här kommer en liten DIY till er som vill modda en Taccia.
Börja med att demontera lampan.
Led dioden sitter på en kylfläns(? Heter det så?)
IMG_4236.png


Hitta en lamphållare med sladd och strömbrytare. Jag hade en för e14 liggandes hemma (rek e14).

IMG_4238.jpeg


Ta med aluminiumflänsen till din lokala smed och få ett hål borrat i rätt dimension.
IMG_4237.png



Jag valde att borra 6mm stort hål för sladden att gå igenom hela flänsen därefter ett hål på 27 mm så att lamphållaren sitter flush med flänsen.

IMG_4239.jpeg


Installera enligt bilden ovan.

IMG_4240.png


Vips så har man en Taccia med Philips hue där man både kan ändra färgtemp och ljusstyrka via både appen och fjärrkontroll.

Sorry för dåliga bilder och beskrivning. Det var inte tänkt att bli en tutorial.
 
Topp