• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora inrednings och designtråden.

Johanw

Cartier
Hur tänker ni gällande att det är allt vanligare att dyrare designlampor har integrerad LED? Jag och frun har snöat ner oss på lampor och tycker det kan vara värt att lägga en del pengar på vissa klassiker, dels för att de såklart är fina men också för att det känns som något vi kan ha kvar länge och om inte annat sälja när vi blir less och sannolikt göra vinst (även om det inte på något sätt är tanken.

Dock skaver det i mig att köpa en lampa för säg 10 000 med vetskapen om att den har X antal timmar i sig innan den är slut, och det är oavsett om vi pratar 50 000 timmar och 16 års livslängd - faktum kvarstår att den kommer bli obrukbar. Samtidigt har jag förstått att det ska vara möjligt att byta LED-armaturen på vissa lampor efter att ha googlat en del, men av de lampor jag varit intresserad av har jag inte lyckats hitta att de säljer dessa som någon typ av reservdel eller liknande.
Är inte OK med mig. Klassiker med livslängd? Hur ska den hinna bli en klassiker om det är obrukbar innan? Haft samma dilemma då jag har en Pantella (designades 1971) idag men var sugen på den mindre som då är led. Köper bara lampor där man kan byta glödlampan. Kör alla mina med Hue idag, som är dagens teknik. Om 20 år är det kanske något helt annat men förhoppningsvis fortfarande med e14/e27 sockel.
 

Jörgen A

Omega
2-Faktor
Har någon information vad de här barskåpet heter? Och var jag kan hitta ett likadant, har redan kollat Bukowskis.
Konstnären verkar vara Erik Mattsson. Han var konstnärlig ledare på Mjölby Intarsia under många år så det är inte omöjligt att skåpet kommer just från Mjölby Intarsia.
Tyvärr kan jag inte hitta något namn på modellen.
Tycker stilen påminner mycket om det just Mjölby Intarsia gjorde under 1930-40-tal. Kruxet är väl att dessa gjordes i små serier, kanske rentav unika exemplar. Blir ju lätt så med intarsia. Vackert är det i alla fall :)
 
Senast ändrad:
Konstnären verkar vara Erik Mattsson. Han var konstnärlig ledare på Mjölby Intarsia under många år så det är inte omöjligt att skåpet kommer just från Mjölby Intarsia.
Tyvärr kan jag inte hitta något namn på modellen.
Tycker stilen påminner mycket om det just Mjölby Intarsia gjorde under 1930-40-tal. Kruxet är väl att dessa gjordes i små serier, kanske rentav unika exemplar. Blir ju lätt så med intarsia. Vackert är det i alla fall :)
Tusen tack för den informationen, ska leda vidare😊
 

mrt4

Cartier
2-Faktor
Vi flyttade in för ett par månader sen och är hyfsat i ordning. dock har vi en platsbyggd sittbänk som känns lite… tom.

kollade runt lite efter måttbeställda kuddar men det såg ut att landa på tusenlappar.

Är det någon som har något förslag på vad man kan hitta på?

Var inne på att köpa 6 dynor och stapla på hög i hörnet, då kan man ju bara slänga ut några dynor när man ska sätta sig… men jag vet inte…

Idéer?

mvh Robin

2B953900-24E1-4ADE-83A3-BB8B8505A942.jpeg
 

Josa

Omega
2-Faktor
Vi flyttade in för ett par månader sen och är hyfsat i ordning. dock har vi en platsbyggd sittbänk som känns lite… tom.

kollade runt lite efter måttbeställda kuddar men det såg ut att landa på tusenlappar.

Är det någon som har något förslag på vad man kan hitta på?

Var inne på att köpa 6 dynor och stapla på hög i hörnet, då kan man ju bara slänga ut några dynor när man ska sätta sig… men jag vet inte…

Idéer?

mvh Robin

2B953900-24E1-4ADE-83A3-BB8B8505A942.jpeg
Skära ut från lämplig skumgummimadrass från typ Jysk och sen klä in i tyg? Var den enklaste (och billigaste) lösningen vi gjorde på landet för några år sedan.
 

JohanHLM

Rolex
Vi flyttade in för ett par månader sen och är hyfsat i ordning. dock har vi en platsbyggd sittbänk som känns lite… tom.

kollade runt lite efter måttbeställda kuddar men det såg ut att landa på tusenlappar.

Är det någon som har något förslag på vad man kan hitta på?

Var inne på att köpa 6 dynor och stapla på hög i hörnet, då kan man ju bara slänga ut några dynor när man ska sätta sig… men jag vet inte…

Idéer?

mvh Robin

2B953900-24E1-4ADE-83A3-BB8B8505A942.jpeg
Ursäkta röran, har två sittytor i köket.
Är vanlig skumgummimadrass klädda med tyg som påminner om fårull. Är sytt med dragkedja så de är avtagbara för tvätt. Våra hade sett fruktansvärda ut om tyget inte vore avtagbart, har du barn är det ett måste alt. har jag totalt misslyckats med min uppfostran 😊

IMG_1302.jpeg
IMG_1301.jpeg
 

jamesfranco

Audemars
Friends Of KS
Vi flyttade in för ett par månader sen och är hyfsat i ordning. dock har vi en platsbyggd sittbänk som känns lite… tom.

kollade runt lite efter måttbeställda kuddar men det såg ut att landa på tusenlappar.

Är det någon som har något förslag på vad man kan hitta på?

Var inne på att köpa 6 dynor och stapla på hög i hörnet, då kan man ju bara slänga ut några dynor när man ska sätta sig… men jag vet inte…

Idéer?

mvh Robin

2B953900-24E1-4ADE-83A3-BB8B8505A942.jpeg
Hade måttat och låtit en skräddare gjort något med rätt mycket stoppning.
 

Josa

Omega
2-Faktor
Inte alls dumt!

sydde ni eller vek ni bara och sköt med häftpistol?
Med din fråga kom jag på att vi hade en masonitskiva i underkant för att få stadga, så vi kunde skjuta med häftpistol.
Är svärföräldrarnas lantställe så ingen bild tyvärr. La mer på tyget än skumgummit, påminde om vaxduk, så hyfsat lätt att hålla rent.
 

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
Hur tänker ni gällande att det är allt vanligare att dyrare designlampor har integrerad LED? Jag och frun har snöat ner oss på lampor och tycker det kan vara värt att lägga en del pengar på vissa klassiker, dels för att de såklart är fina men också för att det känns som något vi kan ha kvar länge och om inte annat sälja när vi blir less och sannolikt göra vinst (även om det inte på något sätt är tanken.

Dock skaver det i mig att köpa en lampa för säg 10 000 med vetskapen om att den har X antal timmar i sig innan den är slut, och det är oavsett om vi pratar 50 000 timmar och 16 års livslängd - faktum kvarstår att den kommer bli obrukbar. Samtidigt har jag förstått att det ska vara möjligt att byta LED-armaturen på vissa lampor efter att ha googlat en del, men av de lampor jag varit intresserad av har jag inte lyckats hitta att de säljer dessa som någon typ av reservdel eller liknande.
Jag har en Taccia Flos som jag köpte 2019 från Rum21. Inbyggd LED. Denna har nu lagt av. Mailar Flos som säger skicka via återförsäljare för reparation. Pratar med fysisk ÅF som efter många om och men samt dialog med Flos inte kan skicka den. Rum21 vill att jag gör en reklamation. Pallade inte så nu ska den byggas om.
 

Kamp

Omega
Jag har en Taccia Flos som jag köpte 2019 från Rum21. Inbyggd LED. Denna har nu lagt av. Mailar Flos som säger skicka via återförsäljare för reparation. Pratar med fysisk ÅF som efter många om och men samt dialog med Flos inte kan skicka den. Rum21 vill att jag gör en reklamation. Pallade inte så nu ska den byggas om.
Intressant! Bland annat den lampan som frun varit sugen på men som jag är skeptisk till just pga det du nämner.

Hur bygger du om den om man får fråga?
 

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
Intressant! Bland annat den lampan som frun varit sugen på men som jag är skeptisk till just pga det du nämner.

Hur bygger du om den om man får fråga?
Lägger upp en tutorial här såfort det är gjort.
Jag har skruvat loss allt i lampan, det ska vara enkelt att byta ut själva LED chippet men jag tycker det är tråkigt att inte kunna dimma via Philips hue som med min Snoopy.
 

OddD

Panerai
2-Faktor
Vi flyttade in för ett par månader sen och är hyfsat i ordning. dock har vi en platsbyggd sittbänk som känns lite… tom.

kollade runt lite efter måttbeställda kuddar men det såg ut att landa på tusenlappar.

Är det någon som har något förslag på vad man kan hitta på?

Var inne på att köpa 6 dynor och stapla på hög i hörnet, då kan man ju bara slänga ut några dynor när man ska sätta sig… men jag vet inte…

Idéer?

mvh Robin

2B953900-24E1-4ADE-83A3-BB8B8505A942.jpeg


Min lösning är en slaktad gammal fårskinnspäls (ryggstycket) som är grovsydd på befintlig dyna ( tunt skumgummi).
Hålltider i över 20år på bänken i hallen.

Ärmarna blev klippta på längden och blev jul-dukslöpare hos någon av syrrorna.

20231229_101115.jpg


20231229_101124.jpg
 

seppo

Omega
2-Faktor
Dags att uppgradera TV-bänken i vår och har varit lite sugen på IKEAs Stockholm, åt den stilen åtminstone. Finns det andra tips på liknande? Dvs valnöt/ek/mörkare trä med luckor, åtminstone delvis.

1704415891775.jpeg
 

Fernet Branca

Omega
2-Faktor
Ibland har man tur på Blocket! En liten fläck som drog ner priset, men den märks knappt så länge den inte påpekas. Orkar inte göra mig besväret att rulla ut just nu då jag flyttar på torsdag så det får bli några produktbilder istället

GAN Catania Kilim. 3x2 m. Nypris 16 000 kr. Mitt pris? 1700 kr.

fc16d4590ac906b1fab176bf0ce8fb16.jpg
 

Bilagor

  • 1-catania.png
    1-catania.png
    174.4 KB · Visningar: 9
  • DTRMRmgV4AEe_ep.jpg
    DTRMRmgV4AEe_ep.jpg
    89.7 KB · Visningar: 10

repertoire

Cartier
2-Faktor
Uppföljning på ovan. Behöver ytbehandla bordet men vet inte om jag vill olja in det med vanlig möbel/finishingolja.
Björk har ju en tendens att bli sådär tråkigt gult. Är det pigmenterad/matt hårdvaxolja man ska satsa på?
Svårt att bestämma mig för vilket håll jag ska gå. Har nästan uteslutande mörka träslag annars hemma.

bordet.jpg
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Uppföljning på ovan. Behöver ytbehandla bordet men vet inte om jag vill olja in det med vanlig möbel/finishingolja.
Björk har ju en tendens att bli sådär tråkigt gult. Är det pigmenterad/matt hårdvaxolja man ska satsa på?
Svårt att bestämma mig för vilket håll jag ska gå. Har nästan uteslutande mörka träslag annars hemma.

bordet.jpg
Jag körde med vitpigmenterad hårdvaxolja på ett furubord, men tycker det blev på tok för "vitt". Skulle reka neutral hårdvaxolja i sådana fall => slutresultatet med hållbarhet var väldigt god tycker jag, om än något lång härdning.
 

JakobM

Omega
2-Faktor
Uppföljning på ovan. Behöver ytbehandla bordet men vet inte om jag vill olja in det med vanlig möbel/finishingolja.
Björk har ju en tendens att bli sådär tråkigt gult. Är det pigmenterad/matt hårdvaxolja man ska satsa på?
Svårt att bestämma mig för vilket håll jag ska gå. Har nästan uteslutande mörka träslag annars hemma.
Vi har ett Stolab Carl i björk (ljus mattlack) som har hållit sig riktigt bra och inte fått någon gul ton (har haft det i ca 3,5 år). Något liknande kanske kan vara en idé?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Uppföljning på ovan. Behöver ytbehandla bordet men vet inte om jag vill olja in det med vanlig möbel/finishingolja.
Björk har ju en tendens att bli sådär tråkigt gult. Är det pigmenterad/matt hårdvaxolja man ska satsa på?
Svårt att bestämma mig för vilket håll jag ska gå. Har nästan uteslutande mörka träslag annars hemma.

bordet.jpg
Om den är olackad kommer den gulna, speciellt i solljus. Därför är sällan lite vitt pigment fel om man gillar den nyslipade naturliga träfärgen.
 
Vi hade ett Stolab Miss Holly tidigare vitoljad björk. Det gulnade ganska mycket med tiden trots att jag regelbundet körde med vitpigmenterad hårdvaxolja (Osmo). Bytte förra året till ett Stolab Carl i ljus mattlack. Ångrar inte en sekund. Oavsett om man oljar eller vaxar in regelbundet kommer man inte undan vissa fläckar, typ blåbär.
 
Topp