• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora inrednings och designtråden.

Grymt sugen på att byta ut mitt gamla rektangulära Ikea-matbord mot nåt skoj runt.
Dock knepigt att hitta ett som matchar mina krav: Omkring 100cm (absolut max 110, sen blir det nog trångt i köket) och på fot, inte ben.
Några tips i tråden? Öppen för förslag rörande material, och priset tänker jag upp till kanske 15 (med utrymme uppåt om jag blir helt förälskad).
Inspiration: Steve Martins köksbord i Only Murders in the Building. Nån som har koll på vad det kan vara för nåt?
Mabel-Oliver-and-Charles-eating-dip.jpg

(Hela hans kök är förövrigt drömmen, men det får komma senare.)
Vi hade tidigare Torkelsson Miles bord, ett bra budget alternativ som passade oss väldigt bra då.

Ett roligare alternativ är ju Ox Denmark Dining O Table. Sen är det väl gränsland mellan fot och ben. Har själv vardagsrumsbord i samma serie och andra möbler från dom och är väldigt nöjd.
 
Vi hade tidigare Torkelsson Miles bord, ett bra budget alternativ som passade oss väldigt bra då.

Ett roligare alternativ är ju Ox Denmark Dining O Table. Sen är det väl gränsland mellan fot och ben. Har själv vardagsrumsbord i samma serie och andra möbler från dom och är väldigt nöjd.
O Table har jag spanat på också. Finns i 100cm. Har även tänkt mig Eames side chair med underrede i stål, som jag tror skulle kunna passa ihop.
Vore ju dock trevligt att kunna provsitta bordet innan köp, och frågan är hur fyra stolar lirar med tre "ben". Har inte sett bordet i nån fysisk butik.
 
Grymt sugen på att byta ut mitt gamla rektangulära Ikea-matbord mot nåt skoj runt.
Dock knepigt att hitta ett som matchar mina krav: Omkring 100cm (absolut max 110, sen blir det nog trångt i köket) och på fot, inte ben.
Några tips i tråden? Öppen för förslag rörande material, och priset tänker jag upp till kanske 15 (med utrymme uppåt om jag blir helt förälskad).
Inspiration: Steve Martins köksbord i Only Murders in the Building. Nån som har koll på vad det kan vara för nåt?
Mabel-Oliver-and-Charles-eating-dip.jpg

(Hela hans kök är förövrigt drömmen, men det får komma senare.)
Jag klippte ett på auktion, brukar finnas lite olika storlekar!
IMG_9097.png
 
Det här såg ju riktigt bra ut! Cap från Karl Andersson & Söner. Verkar inte finnas i nån butik, dock...
1063_31.jpg
 
Grymt sugen på att byta ut mitt gamla rektangulära Ikea-matbord mot nåt skoj runt.
Dock knepigt att hitta ett som matchar mina krav: Omkring 100cm (absolut max 110, sen blir det nog trångt i köket) och på fot, inte ben.
Några tips i tråden? Öppen för förslag rörande material, och priset tänker jag upp till kanske 15 (med utrymme uppåt om jag blir helt förälskad).
Inspiration: Steve Martins köksbord i Only Murders in the Building. Nån som har koll på vad det kan vara för nåt?
Mabel-Oliver-and-Charles-eating-dip.jpg

(Hela hans kök är förövrigt drömmen, men det får komma senare.)
Kör själv ett underrede från Fritz Hansen med ”no name” marmorskiva. Dessa ben kommer då och då ut på blocket för en bra peng och kan egentligen passas ihop med vilken typ av skiva som helst.

IMG_5173.jpeg
 
Grymt sugen på att byta ut mitt gamla rektangulära Ikea-matbord mot nåt skoj runt.
Dock knepigt att hitta ett som matchar mina krav: Omkring 100cm (absolut max 110, sen blir det nog trångt i köket) och på fot, inte ben.
Några tips i tråden? Öppen för förslag rörande material, och priset tänker jag upp till kanske 15 (med utrymme uppåt om jag blir helt förälskad).
Inspiration: Steve Martins köksbord i Only Murders in the Building. Nån som har koll på vad det kan vara för nåt?
Mabel-Oliver-and-Charles-eating-dip.jpg

(Hela hans kök är förövrigt drömmen, men det får komma senare.)
Detta begagnade bord på mjuk har liknande stil: https://www.mjukhome.com/sv-se/product/91904/viccabre-burin-bord-150-cm-svart
 
O Table har jag spanat på också. Finns i 100cm. Har även tänkt mig Eames side chair med underrede i stål, som jag tror skulle kunna passa ihop.
Vore ju dock trevligt att kunna provsitta bordet innan köp, och frågan är hur fyra stolar lirar med tre "ben". Har inte sett bordet i nån fysisk butik.
Gör det inte! Tre ben är oftast jättestörigt med fyra stolar. Stämmer såklart inte för alla bord men det är vanligt att benen är i vägen då.
 
Gör det inte! Tre ben är oftast jättestörigt med fyra stolar. Stämmer såklart inte för alla bord men det är vanligt att benen är i vägen då.
Nä, har insett det också. Speciellt med mitt något begränsade utrymme så blir det extra knepigt med det.
Just nu är jag nog mest sugen på detta från Karl Andersson som jag postade några inlägg upp, men verkar knepigt att få tag på. Får nog maila och fråga.
1063_31.jpg
 
Har ett från Skovby. Något mer än 100 cm när runt. Det bästa med det är dock att det är enkelt att fälla ut och göra större, tycker också det ser coolare ut med iläggsskivorna så det blir mer triangulärt.

1720774777070.jpeg
 
The Modern House är också en klar favorit. En fastighetsmäklare i Storbritannien som även gjort en del videoreportage.

Deras arkiv med tidigare sålda objekt är också väl värd att kika igenom. Så många fantastiska bostäder. Skulle ljuga om jag sa att jag inte trålat igenom samtliga..
Disclaimer: Det är mycket Mid-Century.
 
Senast ändrad:
The Modern House är också en klar favorit. En fastighetsmäklare i Storbritannien som även gjort en del videoreportage.

Deras arkiv med tidigare sålda objekt är också väl värd att kika igenom. Så många fantastiska bostäder. Skulle ljuga om jag sa att jag inte trålat igenom samtliga..
Disclaimer: Det är mycket Mid-Century.
Tack!
 
Röjer ut min gamla mammas lägenhet.
Hon har en gammal (60-70 tals) bokhylla som tydligen skall vara någonting extra. Skall vara av en (då) mkt känd Dansk designer.
Är här någon i tråden som har en gissning på vad detta är, och vad den kan ha för värde, och ev en bra plats att avyttra den.
Med alla delar är den ca 400cm bred, två skåp, ett vitrinskåp och en låg lådhurts.
IMG_1623.jpeg

IMG_1624.jpeg
 
Röjer ut min gamla mammas lägenhet.
Hon har en gammal (60-70 tals) bokhylla som tydligen skall vara någonting extra. Skall vara av en (då) mkt känd Dansk designer.
Är här någon i tråden som har en gissning på vad detta är, och vad den kan ha för värde, och ev en bra plats att avyttra den.
Med alla delar är den ca 400cm bred, två skåp, ett vitrinskåp och en låg lådhurts.
IMG_1623.jpeg

IMG_1624.jpeg
Ser ut att vara Poul Cadovius. Jag hade låtit Bukowskis ta hand om det, svårt att gissa på såna system men verkar kunna gå för mellan 5-10000
 
Röjer ut min gamla mammas lägenhet.
Hon har en gammal (60-70 tals) bokhylla som tydligen skall vara någonting extra. Skall vara av en (då) mkt känd Dansk designer.
Är här någon i tråden som har en gissning på vad detta är, och vad den kan ha för värde, och ev en bra plats att avyttra den.
Med alla delar är den ca 400cm bred, två skåp, ett vitrinskåp och en låg lådhurts.
IMG_1623.jpeg

IMG_1624.jpeg

Instämmer, ser ut att vara Poul Cadovius. Se länk ovan.
 

Instämmer, ser ut att vara Poul Cadovius. Se länk ovan.
Tusen tack för hjälpen.
 
Fint! Poul Cado som nämnts ovan. Nog bäst lycka om du säljer till en Auctionet-kopplad Auktionsfirma, eller typ Bukowskis. Alternativt direkt till en handlare för vintagemöbler. Vad du kan få varierar såklart beroende på timing och vad som finns på marknaden samtidigt. Sen provision osv.
 
Någon som har bra koll på trä som material? Noterar att mer eller mindre regelmässigt så är det mycket dyrare att köpa oljad ek än tex såpad ek. Men såpad ek är väl bara ytbehandlad med att man strukigt på helt vanlig såpa, finns det något som hindrar/gör det till en dålig idé att bara köpa såpat och sen olja in det istället? För att spara rätt många tusen dvs.

Eftersom olja är en betydligt bättre och beständigare ytbehandling så föredrar jag det nämligen.
 
Tillbaka
Topp