• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora inrednings och designtråden.

Norrlänningen, spana in Eames EA 117 (låg rygg), Eames EA 119 (hög rygg) och Herman Miller Aeron. Finns nog inget skönare än Aeron men den är kanske inte den skönaste för ögat..

Kan tänka mig att Aeron är skön rent nå jävulskt, men det krävs nog för den framkallar nästan permanenta ögonskador vid endast en anblick.

EA119 sitter som en macka förutsatt att den är hyfsat skön. Mitt jobb är ett övervakningsjobb där man sitter lite tillbakalutad, typ Homer Simpson. :woot:

Men EA219 är nog ännu snyggare.
 

Edin

Panerai
Kan tänka mig att Aeron är skön rent nå jävulskt, men det krävs nog för den framkallar nästan permanenta ögonskador vid endast en anblick.

EA119 sitter som en macka förutsatt att den är hyfsat skön. Mitt jobb är ett övervakningsjobb där man sitter lite tillbakalutad, typ Homer Simpson. :woot:

Är det frun eller barnen du övervakar med tanke på att du är pappaledig om jag förstått det rätt? ;)
 
Är det frun eller barnen du övervakar med tanke på att du är pappaledig om jag förstått det rätt? ;)

Haha,

Nja. Om en månad är pappaledigheten slut och jag börjar jobba igen, och jag tänkte implementera mitt nyfunna intresse på min arbetsplats i lite större utsträckning.

Får dock hålla det relativt diskret, man kan nog snabbt verka lite snobbig och uppmärksamhetssökande om man övergör det.
 

Josa

Omega
2-Faktor
@Norrlänningen Det var där det hårda kom in i bilden, första gången kändes den stenhård och jag börja undra över just den komforten en lång dag.
Dock gick det snabbt över och heldagar i stolen är inget konstigt. Tänker inte ens på det och då är jag en tunn typ utan mycket sittfett.
Kan tänka mig att 219 är snäppet vassare och ännu mer bekväm gällande heldagar. Men jag gillar det strama och stilrena med 119 mer.
Du får ta en tur neråt Stockholm och köra provsittningar.
 
@Norrlänningen Det var där det hårda kom in i bilden, första gången kändes den stenhård och jag börja undra över just den komforten en lång dag.
Dock gick det snabbt över och heldagar i stolen är inget konstigt. Tänker inte ens på det och då är jag en tunn typ utan mycket sittfett.
Kan tänka mig att 219 är snäppet vassare och ännu mer bekväm gällande heldagar. Men jag gillar det strama och stilrena med 119 mer.
Du får ta en tur neråt Stockholm och köra provsittningar.

Tack för att du tog dig tid att skriva ett par rader om stolen, det är väldigt hjälpsamt. :)
 

Psykel

Patek
Nån som kan identifiera lampan?
8D80F156-BA32-40D1-B42E-7C0E0CBCDDEE.jpeg
 

Oew

Rolex
Fortfaret här är fortfarande en av mina favoriter här hemma, och i fantastiskt skick för sin ålder
60545EA1-B209-4D68-99C5-0060D1E608A9.jpeg
 

Psykel

Patek
Panthella av Verner Panthon?

*Ser lite för klumpig ut, kanske någon slags kopia/efterapning?
Som sagt, inte Panthella.
Tack för input. Den tillhörde min morfar och står just nu i familjens stuga. Mor min har dock lovat att jag ska få den (samt lite enat skoj efter min morfar), så ska kolla om det finns några etiketter eller märkningar när jag får hem den. Borde vara 60-tal eller tidigt 70-tal. Min morfar var jetsettare av rang och skulle bara ha det finaste! Han hade dock ingen fäbless för klockor, verkar det som. Om inte min morbror la rabarber på godbitarna!
 

Johanw

Cartier
Tack för input. Den tillhörde min morfar och står just nu i familjens stuga. Mor min har dock lovat att jag ska få den (samt lite enat skoj efter min morfar), så ska kolla om det finns några etiketter eller märkningar när jag får hem den. Borde vara 60-tal eller tidigt 70-tal. Min morfar var jetsettare av rang och skulle bara ha det finaste! Han hade dock ingen fäbless för klockor, verkar det som. Om inte min morbror la rabarber på godbitarna!

Som påpekat innan så ingen Panthella utan någon slags homage? Här är på bild på min som jämförelse.

Panthella.jpg
 

Jooiie

Omega
Behöver lite inspiration till en matgrupp.
Tycker att Superellips (eller bord med spännen öht) är riktigt snyggt och stolsmässigt är Eames Plastic Chair med träben en favorit, däremot är jag inte riktigt i fas att lägga dessa pengarna på en matgrupp just nu.

Är inte på jakt efter fakes eller utan letar efter någonting i liknande men egen stil eller smakfulla tips överlag. Alla tips mottages tacksamt! :)
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Jag har spontanfyndade dessa (6st för 500kr totalt!!), efterapningar av Marcel Breuers Ceska Chair... Tänker använda 4st och saknar nu lämpligt köksbord, tips? Är ingen storfräsare som många av er designintresserade verkar vara ;) Så någorlunda rimlig budget, typ max 5k :)

50A5-(SEAT)_B_FZ.jpg
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Är på jakt efter två st runda budget vardagsrumsbord som matchar varandra, gärna lite olika höjd på de båda. Har spejat Ikea, Mio och auktionshusen utan att hitta något som riktigt matchar. Gärna rätt låga för att matcha soffan.

Färglatt eller helsvart. Gråskala och grönt går bort :) Har någon tips?

Jag föreslog dessa men blev nedröstad hemma
0568691_PE665565_S5.JPG

0551238_PE658474_S5.JPG
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Är på jakt efter två st runda budget vardagsrumsbord som matchar varandra, gärna lite olika höjd på de båda. Har spejat Ikea, Mio och auktionshusen utan att hitta något som riktigt matchar. Gärna rätt låga för att matcha soffan.

Färglatt eller helsvart. Gråskala och grönt går bort :) Har någon tips?

Jag föreslog dessa men blev nedröstad hemma
0568691_PE665565_S5.JPG

0551238_PE658474_S5.JPG
Har inte Muuto det ?
Men är ju inte direkt budget.

Annars dessa ?

https://www.mobelmastarna.se/uppsala/produkt/tanum-5585/

https://www.mobelmastarna.se/uppsala/produkt/weekday-5275/

Mycket budget finns annars på ellos, jotex, åhlens.
 
Senast ändrad:

InFeFe

Cartier
2-Faktor
Jag har spontanfyndade dessa (6st för 500kr totalt!!), efterapningar av Marcel Breuers Ceska Chair... Tänker använda 4st och saknar nu lämpligt köksbord, tips? Är ingen storfräsare som många av er designintresserade verkar vara ;) Så någorlunda rimlig budget, typ max 5k :)

50A5-(SEAT)_B_FZ.jpg


Tänker ett begagnat Bruno mathsson supercirkel typ. Känns som din stil och går lätt inom budget. Skulle nog bli jättefint.
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Tänker ett begagnat Bruno mathsson supercirkel typ. Känns som din stil och går lätt inom budget. Skulle nog bli jättefint.
Gillar dig alltså <3 precis så jag tänkt :D Vilken färg på skivan då? Vit? Något mörkare trä? Har något oklart schackrutigt golv med vita och limegröna :S rutor!
 

InFeFe

Cartier
2-Faktor
Gillar dig alltså <3 precis så jag tänkt :D Vilken färg på skivan då? Vit? Något mörkare trä? Har något oklart schackrutigt golv med vita och limegröna :S rutor!


Tänker med vit skiva samt stålkant runt. Då matchar både benen och kanten på bordet de kromade benen på stolarna.

Låter som ett vågat val av golv! ;)
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Tänker med vit skiva samt stålkant runt. Då matchar både benen och kanten på bordet de kromade benen på stolarna.

Låter som ett vågat val av golv! ;)
Har hittat ett på bukowskis, men utan stålkant runt. Får kika vidare lite, flyttar in om typ 3 veckor! Haha jag är oskyldig till golvvalet! Det låter hemskt, men tro rjag kan överleva det ett tag ;)
 

oystercase

Cartier
Sweeeet,

Enormt habegär på den där!
Hur är den rent sittmässigt för 6-7 timmar per dag?
Jag har kört med EA119 (tyg) som kontorsstol i många år. Tycker den är bekväm. Nackdelen är väl att man inte kan ställa in så mycket och att aluhandtagen blir rätt matta med tiden. Går väl att polera men patinerar inte sp snyggt imho. Med det sagt så klar köprek från mig. Skitsnygga är de med. 119 är mycket bekvämare än 117.
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
Är på jakt efter två st runda budget vardagsrumsbord som matchar varandra, gärna lite olika höjd på de båda. Har spejat Ikea, Mio och auktionshusen utan att hitta något som riktigt matchar. Gärna rätt låga för att matcha soffan.

Färglatt eller helsvart. Gråskala och grönt går bort :) Har någon tips?

Jag föreslog dessa men blev nedröstad hemma
0568691_PE665565_S5.JPG

0551238_PE658474_S5.JPG
Hey DLM.
Finns i olika storlek och ett gäng färger. Dessutom hyfsat vanligt på blocket om beggat är ett budgetalternativ.
93B952C2-E1E6-47C3-8AAF-BF9A84D7F17E.jpeg
 
Topp