• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora inrednings och designtråden.

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Flyttar strax till en ny lägenhet och behöver lite tips på hur jag kan möblera den. Har egentligen endast 3 huvudsakliga möbler som jag tänkte "grunda" inredningen på - en 120 säng med förvaring under, ett normalstort skrivbord samt en stringhylla med 3st 200cm gavlar och ett ihopfällbart matbord.

Det som knepar till det lite är att väggen längst ner består av endast fönster och element. Uppskattar alla tips och hjälp extremt mycket, andra lägenheten i mitt liv :D
Bofaktablad-215kvm-768x739.jpg
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Flyttar strax till en ny lägenhet och behöver lite tips på hur jag kan möblera den. Har egentligen endast 3 huvudsakliga möbler som jag tänkte "grunda" inredningen på - en 120 säng med förvaring under, ett normalstort skrivbord samt en stringhylla med 3st 200cm gavlar och ett ihopfällbart matbord.

Det som knepar till det lite är att väggen längst ner består av endast fönster och element. Uppskattar alla tips och hjälp extremt mycket, andra lägenheten i mitt liv :D
Bofaktablad-215kvm-768x739.jpg
St Görans? :)

Sammutnyttjande är bra när det är tight, typ skrivbord som dubbar som matbord/ vise versa. Klappstolar du kan hänga upp på väggen, förvaring under sängen etc. finns en massa bra knep. Säng som dubbar som soffa, ha en ”grövre” madrass och stora kuddar så är det bara att dra bort lakan etc.

Beror på förutsättningarna dvs. Kan du skruva och bygga eller bara lösa möbler?
 
D

Deleted member 5780

Guest
Flyttar strax till en ny lägenhet och behöver lite tips på hur jag kan möblera den. Har egentligen endast 3 huvudsakliga möbler som jag tänkte "grunda" inredningen på - en 120 säng med förvaring under, ett normalstort skrivbord samt en stringhylla med 3st 200cm gavlar och ett ihopfällbart matbord.

Det som knepar till det lite är att väggen längst ner består av endast fönster och element. Uppskattar alla tips och hjälp extremt mycket, andra lägenheten i mitt liv :D
Bofaktablad-215kvm-768x739.jpg
Måste du ha ett skrivbord i den där cellen? Jag hade nog klämt in matbord/stringkombo längst upp till höger mot pentrydelen, sen fixat smarta kuddar till sängens långsida för att kunna ha den som soffa.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Flyttar strax till en ny lägenhet och behöver lite tips på hur jag kan möblera den. Har egentligen endast 3 huvudsakliga möbler som jag tänkte "grunda" inredningen på - en 120 säng med förvaring under, ett normalstort skrivbord samt en stringhylla med 3st 200cm gavlar och ett ihopfällbart matbord.

Det som knepar till det lite är att väggen längst ner består av endast fönster och element. Uppskattar alla tips och hjälp extremt mycket, andra lägenheten i mitt liv :D
Bofaktablad-215kvm-768x739.jpg

Jag maxade levnadsytorna i min första ungkarlskvart på Söder med ett sängskåp från Sovcomfort. Gick att pruta rejält :)

A7786F46-BF3C-4726-91A1-BADC17F93A7F.jpeg


Edit: finns som skrivbord i uppfällt läge, eller TV osv...
 

Zingo

Rolex
Flyttar strax till en ny lägenhet och behöver lite tips på hur jag kan möblera den. Har egentligen endast 3 huvudsakliga möbler som jag tänkte "grunda" inredningen på - en 120 säng med förvaring under, ett normalstort skrivbord samt en stringhylla med 3st 200cm gavlar och ett ihopfällbart matbord.

Det som knepar till det lite är att väggen längst ner består av endast fönster och element. Uppskattar alla tips och hjälp extremt mycket, andra lägenheten i mitt liv :D
Bofaktablad-215kvm-768x739.jpg
Hur högt i tak är det i ”våningen”? Är ett loft ett alternativ?
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Måste du ha ett skrivbord i den där cellen? Jag hade nog klämt in matbord/stringkombo längst upp till höger mot pentrydelen, sen fixat smarta kuddar till sängens långsida för att kunna ha den som soffa.
St Görans? :)

Sammutnyttjande är bra när det är tight, typ skrivbord som dubbar som matbord/ vise versa. Klappstolar du kan hänga upp på väggen, förvaring under sängen etc. finns en massa bra knep. Säng som dubbar som soffa, ha en ”grövre” madrass och stora kuddar så är det bara att dra bort lakan etc.

Beror på förutsättningarna dvs. Kan du skruva och bygga eller bara lösa möbler?
Skrivbord köpt sedan tidigare, hade rum med delat kök tidigare. Kan skruva lite som jag vill!
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Skrivbord köpt sedan tidigare, hade rum med delat kök tidigare. Kan skruva lite som jag vill!
Bygg en byrå under sängen, klappstolar som du hänger upp på väggen, köp stora kuddar och en ”Soff madrass” så kan sängen dubba som soffa om man bäddar om osv. :)

Se om du kan få upp förvaring ovanför fönstren med, typ hyllor eller skåp osv. Tänk kubik istället för kvm.

Ett annat alternativ är att börja i andra änden och enbart ha det du verkligen behöver. Leva spartanskt, se dokumentären minimalism för inspo ;)
 

Poppe

Cartier
Hej inrednings-experter. Jag har röjt och gjort plats för ett ev. Matbord i vardagsrummet. Mest för att det är trevligare att sitta där och äta om man är flera. Men vad ska ja ha för typ, priset är inte så intressant, men jag lägger helst inte en månadslön på bord och 4 stolar. Se bilder för att få en hum om hur det ser ut hemma. Dörren går att häkta av och ställa i förrådet om det behövs.
 

Bilagor

  • 20180822_203441.jpg
    20180822_203441.jpg
    197.5 KB · Visningar: 18
  • 20180822_203450.jpg
    20180822_203450.jpg
    142.9 KB · Visningar: 17
Hej inrednings-experter. Jag har röjt och gjort plats för ett ev. Matbord i vardagsrummet. Mest för att det är trevligare att sitta där och äta om man är flera. Men vad ska ja ha för typ, priset är inte så intressant, men jag lägger helst inte en månadslön på bord och 4 stolar. Se bilder för att få en hum om hur det ser ut hemma. Dörren går att häkta av och ställa i förrådet om det behövs.

Svårt att tipsa om något då jag inte vet vad du tjänar, men en medelmånadslön räcker typ inte så långt när det gäller matbord + stolar tyvärr.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Svårt att tipsa om något då jag inte vet vad du tjänar, men en medelmånadslön räcker typ inte så långt när det gäller matbord + stolar tyvärr.
Hur viktigt det är beror ju på exakt hur unik och ömtålig ens designintresserade bakdel är, men jag vill påstå att de allra flesta hushåll sitter på en matgrupp som inte kostar i närheten av vad de tjänar i månaden. De flesta gillar IKEA, Mio och dylika kedjor tillräckligt för att inte vilja skotta loss på ett möblemang med Eames-stolar eller liknande.

Nej, är man skapligt intresserad kan man fynda begagnat.
Jag köpte ett grymt matbord på Blocket, i rökt ek 270*100cm, för 1000:-. Har även köpt y-stolar för kring 2 papp.
 
Hur viktigt det är beror ju på exakt hur unik och ömtålig ens designintresserade bakdel är, men jag vill påstå att de allra flesta hushåll sitter på en matgrupp som inte kostar i närheten av vad de tjänar i månaden. De flesta gillar IKEA, Mio och dylika kedjor tillräckligt för att inte vilja skotta loss på ett möblemang med Eames-stolar eller liknande.
.

Jojo, men Mio/Ikea/Jysk/Rusta/ÖoB är väl inte direkt relevant i den här tråden kan jag tycka?
 

Fabian

Patek
2-Faktor
6st
https://www.nordiskagalleriet.se/ca...MIvumvvZSC3QIVzpztCh3q9Qa7EAQYASABEgIYTfD_BwE


1st
https://www.nordiskagalleriet.se/fritz-hansen/superellips

Summa = 62975:-

Detta får väl anses vara någon form av mittpunkt gällande prisnivå på matbord + stolar? Har man tur kan man hitta motsvarande för typ 45-50 beg om man söker NOS och det är typ vad Löfven har ut netto/mån.

Oklart att länka till nordiska galleriet när min tes var att blocket utan problem kan ge en matgrupp inklusive stolar för ett ok pris.

Du får sjuan-stolar för ca 1000-2000kr st och såväl ett matchande superellips för ca 5k (beroende på storlek). Vill man ha teak får man o-brandade matgrupper från 60-talet för inga pengar alls.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jojo, men Mio/Ikea/Jysk/Rusta/ÖoB är väl inte direkt relevant i den här tråden kan jag tycka?
Jag förstår hur du menar.

Samtidigt kan man väl -för att dra parallellen mot klockor- tänka sig en bondlurk som jag, eller någon med högst begränsade resurser?
Denne frågar "Eh, jag gillar sub, men har verkligen inte råd. Vad kan jag köpa som inte är en trist subkopia, och har god kvalitet?"

I klockdelen kommer denne att få tips om schyssta Seiko, Certina eller Longines.
Här får personenen kanske tips om motsvarande möbler?
Begagnat som @Fabian pratar om, eller kanske nytt med självständig design?
 
Senast ändrad:

frere

Audemars
2-Faktor
Jojo, men Mio/Ikea/Jysk/Rusta/ÖoB är väl inte direkt relevant i den här tråden kan jag tycka?
Upp med handen alla som inte har en enda Ikea-möbel! Tycker det är självklart att man drygar ut heminredningen med en del billiga prylar. Vi har ett bord från Ikea (skulle få krupp om barnen hackade gaffeln i ett sextiotusenkronorsbord) men vettiga stolar. En del av inredningsintresset är ju att kunna mixa, matcha och optimera - att gå in på fina butiken och köpa ett färdigt showroom kan ju vilken bingolottomiljonär som helst.
 
Jag förstår hur du menar.

Samtidigt kan man väl -för att dra parallellen mot klockor- tänka sig en bondlurk som jag, eller någon med högst begränsade resurser?
Denne frågar "Eh, jag gillar sub, men har verkligen inte råd. Vad kan jag köpa som inte är en trist subkopia, och har god kvalitet?"

I klockdelen kommer denne att få tips om schyssta Seiko, Certina eller Longines.
Här får personenen kanske tips om motsvarande möbler?
Begagnat som @Fabian pratar om, eller kanske nytt med självständig design?

Ja visst är det så,

Jag menade bara att i just denna fråga ville han ha tips på en matgrupp för en månadslön, och en nettolön i snitt är väl typ 30-35 i dagens Sverige (har inte kollat ska jag erkänna) och jag tipsade om typ standard 1A matgrupp och konstaterade att den kostar mer än den månadslön jag antog som medel, men att om man kollar på blocket så kan man hitta en motsvarande om man tjänar typ som Löfven. :)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Ja visst är det så,

Jag menade bara att i just denna fråga ville han ha tips på en matgrupp för en månadslön, och en nettolön i snitt är väl typ 30-35 i dagens Sverige (har inte kollat ska jag erkänna) och jag tipsade om typ standard 1A matgrupp och konstaterade att den kostar mer än den månadslön jag antog som medel, men att om man kollar på blocket så kan man hitta en motsvarande om man tjänar typ som Löfven. :)
Mnja, "inte en månadslön" sa han. En medellön i Sverige är (enligt 10 sek googling, så det kan ju vara fel) är 33.700 kr, alltså typ kanske 23k efter skatt, beroende på kommun osv.
Eftersom han uttrycker sig som han gör så tror jag att han tycker att en månadslön är ganska orimligt att lägga, så han kanske tycker att 10K är lagomt?
Det kan man ju köpa en "Miomatgrupp" för, eller beggat "bra design-grupp".

Med det sagt, jag tycker att du har en poäng med att denna tråden har mycket att vinna på lite höjd.
Men, även bra "billiga" alternativ är ju kul?
 

UNO

Panerai
Flyttar strax till en ny lägenhet och behöver lite tips på hur jag kan möblera den. Har egentligen endast 3 huvudsakliga möbler som jag tänkte "grunda" inredningen på - en 120 säng med förvaring under, ett normalstort skrivbord samt en stringhylla med 3st 200cm gavlar och ett ihopfällbart matbord.

Det som knepar till det lite är att väggen längst ner består av endast fönster och element. Uppskattar alla tips och hjälp extremt mycket, andra lägenheten i mitt liv :D
Bofaktablad-215kvm-768x739.jpg
Ta chansen tidigt i livet, samla inte på dig onödiga prylar. Spar pengar till rätt sak och var dessutom iom det som bonus i fas eller till och med lite före din samtid, att backa bandet är svårare.

EED3BE26-C053-4FC1-AC9E-02979C2B9B88.jpeg
CA24B5BD-FD4E-41F0-BA6B-BB33137C2015.jpeg
 
Mnja, "inte en månadslön" sa han. En medellön i Sverige är (enligt 10 sek googling, så det kan ju vara fel) är 33.700 kr, alltså typ kanske 23k efter skatt, beroende på kommun osv.
Eftersom han uttrycker sig som han gör så tror jag att han tycker att en månadslön är ganska orimligt att lägga, så han kanske tycker att 10K är lagomt?
Det kan man ju köpa en "Miomatgrupp" för, eller beggat "bra design-grupp".

Med det sagt, jag tycker att du har en poäng med att denna tråden har mycket att vinna på lite höjd.
Men, även bra "billiga" alternativ är ju kul?

Bra inlägg!
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Samtidigt, helt chokad över att snittlönen i Sverige ligger på typ 20 kakor netto. Hur har folk råd att bo i städer egentligen?? Vilket dom flesta trots allt gör. Borde rimligt sett inte bli över en enda krona till livets godsaker såsom möbler, klockor, bilar, skor och byggmaterial??

Antar att det borde vara en annan tråd, du får starta en typ "Hur fan har folk råd?!"?
Ledtråd (reservation för snabbgoogling):
IMG_9572.PNG
IMG_9573.PNG
 
Topp