• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora inrednings och designtråden.

Scipio

Patek
2-Faktor
Flyttar strax till en ny lägenhet och behöver lite tips på hur jag kan möblera den. Har egentligen endast 3 huvudsakliga möbler som jag tänkte "grunda" inredningen på - en 120 säng med förvaring under, ett normalstort skrivbord samt en stringhylla med 3st 200cm gavlar och ett ihopfällbart matbord.

Det som knepar till det lite är att väggen längst ner består av endast fönster och element. Uppskattar alla tips och hjälp extremt mycket, andra lägenheten i mitt liv :D
Bofaktablad-215kvm-768x739.jpg
Jag hade nog övervägt att bygga en bardisk på båda sidor av entren så det blir en öppning i mitten. Då blir rummet mer fyrkantigt. Jag hade bytt ut 120 cm sängen mot en 90-säng så den blir en soffa med lite kuddar. Möjligen bygga in hyllor i bardisken på varsin sida för böcker och vinflaskor. Jag hade inte tagit in några stolar. Är man ung kan man stå och äta och sätta sig i en skön fåtölj efteråt. Ett mindre bord med nätt stålunderrede skapar känsla av luft. Skrivbord? På bardisken.
 
Senast ändrad:

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Jag hade nog övervägt att bygga en bardisk på båda sidor av entren så det blir en öppning i mitten. Då blir rummet mer fyrkantigt. Jag hade bytt ut 120 cm sängen mot en 90-säng så den blir en soffa med lite kuddar. Möjligen bygga in hyllor i bardisken på varsin sida för böcker och vinflaskor. Jag hade inte tagit in några stolar. Är man ung kan man stå och äta och sätta sig i en skön fåtölj efteråt. Ett mindre bord med nätt stålunderrede skapar känsla av luft. Skrivbord? På bardisken.
Hyresrätt så blir nog knepigt att bygga för mycket. Har som sagt redan möblerna och tänkte inte byta ut dem, utan var mer hur man bör placera dem bäst!
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Hyresrätt så blir nog knepigt att bygga för mycket. Har som sagt redan möblerna och tänkte inte byta ut dem, utan var mer hur man bör placera dem bäst!
Jaha, då faller min idé. Jag har själv en övernattningslägenhet i den storleken, men det är en bostadsrätt och då får man göra lite mer som man vill. Jag hade nog offrat skrivbordet och ställt datorn på matbordet istället, köpt en fåtölj med läslampa vid fönstret. Ställer du sängen på tvären i rummet får du en naturlig gavel av väggen och kommer åt lådorna under från två håll. Det finns ändå 1.2 m tillgodo så du kommer lätt förbi och dessutom upplevs rummet som mer fyrkantigt än om sängen står längs med en väggen.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Samtidigt, helt chokad över att snittlönen i Sverige ligger på typ 20 kakor netto. Hur har folk råd att bo i städer egentligen?? Vilket dom flesta trots allt gör. Borde rimligt sett inte bli över en enda krona till livets godsaker såsom möbler, klockor, bilar, skor och byggmaterial??
Finns tydligen människor där livets godsaker inkluderar en bostad i ett tätbebyggt område.
 

Edin

Panerai
Finns tydligen människor där livets godsaker inkluderar en bostad i ett tätbebyggt område.

Kan inte svara för någon annan än mig själv men många får hjälp av föräldrar när det kommer till bostad. Om det sen är rätt eller fel att föräldrarna går in och finansierar /"deläger" barnens bostad för att de ska flytta hemifrån och då prompt till storstan/innerstan/närområdet vet jag inte. Många verkar dessutom leva helt ur ficka i mun och det är väll största problemet. Har en del kompisar som köpt hela bohagets möbler på avbetalning. Både dom som köpt från fina butiken och Mio. Det om något är ju ett helvette!


Själv sparar jag och köper när jag har möjlighet och ska hämta mitt nya "husdjur" ikväll. :)
21101711.jpg
 
Senast ändrad:

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Jaha, då faller min idé. Jag har själv en övernattningslägenhet i den storleken, men det är en bostadsrätt och då får man göra lite mer som man vill. Jag hade nog offrat skrivbordet och ställt datorn på matbordet istället, köpt en fåtölj med läslampa vid fönstret. Ställer du sängen på tvären i rummet får du en naturlig gavel av väggen och kommer åt lådorna under från två håll. Det finns ändå 1.2 m tillgodo så du kommer lätt förbi och dessutom upplevs rummet som mer fyrkantigt än om sängen står längs med en väggen.
Skrivbordet blir nog svårsålt utan att göra allt för stor förlust, det som är problemet. Matbordet kommer ej vara synligt förutom vid middag, så kommer inte ta någon plats. Tänk ställa sängen på gaveln!
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Samtidigt, helt chokad över att snittlönen i Sverige ligger på typ 20 kakor netto. Hur har folk råd att bo i städer egentligen?? Vilket dom flesta trots allt gör. Borde rimligt sett inte bli över en enda krona till livets godsaker såsom möbler, klockor, bilar, skor och byggmaterial??

Det här har jag funderat mycket på.

Personligen 'har jag inte råd' att bo i Stockholm [läs: jag vill inte lägga 50% av min lön på boende].
 
D

Deleted member 5780

Guest
Samtidigt, helt chokad över att snittlönen i Sverige ligger på typ 20 kakor netto. Hur har folk råd att bo i städer egentligen?? Vilket dom flesta trots allt gör. Borde rimligt sett inte bli över en enda krona till livets godsaker såsom möbler, klockor, bilar, skor och byggmaterial??
"Folk" hänger inte här och diskuterar Rålexreferenser, randsydda engelska herrskor eller designmöbler från 50-talet, det begriper du väl.
"Folk" har råd med livet för att de inte köper Hansen/Hein när en matgrupp till falukorvsinmundigandet ska inhandlas.
"Folk" bor i hyresrätt med plastgolv eller radhus med köksinredning från '92.
Du vet, de där stooooora husen man ser ibland i tätorter, med 5-6 våningar eller mer - de innehåller inte sällan något som kallas "lägenheter". Något så fiffigt som en liten del av ett hus där man kan bo om man tillhör vanligt "folk" men ändå vill ha nära till stadens dekadens och förlustelse.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Nu är det jag som är på jakt efter något för en gångs skull :)

Har någon tips på ett runt/ ovalt soffbord? Budget 5k isch. Gärna stenskiva (marmor, granit tex) och stål underrede eller glasskiva och stenfot. Trä kan funka med. Viktiga är måtten, diam. på 50-60cm~. Soffan är grön, mattan grå och lampan ovan svart.

Har trålat buckan, blocket och funderat på att ev. Plocka en spillbit sten och få en glasmästare att skära till skiva eller svetsa underrede och stenskiva men blir mycket meck känner jag.

Funderar på det röd/svarta BBitalia Button table men ligger lite över budget (inköpspris då)
C818AF78-2707-4D12-8B1B-3FE0A4F74E37.jpeg
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Nu är det jag som är på jakt efter något för en gångs skull :)

Har någon tips på ett runt/ ovalt soffbord? Budget 5k isch. Gärna stenskiva (marmor, granit tex) och stål underrede eller glasskiva och stenfot. Trä kan funka med. Viktiga är måtten, diam. på 50-60cm~. Soffan är grön, mattan grå och lampan ovan svart.

Har trålat buckan, blocket och funderat på att ev. Plocka en spillbit sten och få en glasmästare att skära till skiva eller svetsa underrede och stenskiva men blir mycket meck känner jag.

Funderar på det röd/svarta BBitalia Button table men ligger lite över budget (inköpspris då)
C818AF78-2707-4D12-8B1B-3FE0A4F74E37.jpeg
Lite makabert och långsökt kanske, men säkert lönande, är att fråga någon här som har kontakter med någon firma utanför Stockholm som gör gravstenar. Kommer man utanför storstan bör priserna sjunka. Kanske kan de slipa till en bit marmor åt dig. Problemet är transporten, men fixar du det och underrede hos en smidesfirma har du ett eget och unikt marmorbord.
 
Senast ändrad:

Micke B

Streetracer
2-Faktor
Nu är det jag som är på jakt efter något för en gångs skull :)

Har någon tips på ett runt/ ovalt soffbord? Budget 5k isch. Gärna stenskiva (marmor, granit tex) och stål underrede eller glasskiva och stenfot. Trä kan funka med. Viktiga är måtten, diam. på 50-60cm~. Soffan är grön, mattan grå och lampan ovan svart.

Har trålat buckan, blocket och funderat på att ev. Plocka en spillbit sten och få en glasmästare att skära till skiva eller svetsa underrede och stenskiva men blir mycket meck känner jag.

Funderar på det röd/svarta BBitalia Button table men ligger lite över budget (inköpspris då)
C818AF78-2707-4D12-8B1B-3FE0A4F74E37.jpeg
Ellos? Är ju 80cm i diameter förvisso men det är ju Button table också. En tusing under budget också :)
upload_2018-8-24_0-13-21.jpeg

https://www.ellos.se/ellos-home/soffbord-studio-o-80-cm/1517502-01
 

Johanw

Cartier
Flyttar strax till en ny lägenhet och behöver lite tips på hur jag kan möblera den. Har egentligen endast 3 huvudsakliga möbler som jag tänkte "grunda" inredningen på - en 120 säng med förvaring under, ett normalstort skrivbord samt en stringhylla med 3st 200cm gavlar och ett ihopfällbart matbord.

Det som knepar till det lite är att väggen längst ner består av endast fönster och element. Uppskattar alla tips och hjälp extremt mycket, andra lägenheten i mitt liv :D
Bofaktablad-215kvm-768x739.jpg

 

Arvis

Cartier
2-Faktor
Nu är det jag som är på jakt efter något för en gångs skull :)

Har någon tips på ett runt/ ovalt soffbord? Budget 5k isch. Gärna stenskiva (marmor, granit tex) och stål underrede eller glasskiva och stenfot. Trä kan funka med. Viktiga är måtten, diam. på 50-60cm~. Soffan är grön, mattan grå och lampan ovan svart.

Har trålat buckan, blocket och funderat på att ev. Plocka en spillbit sten och få en glasmästare att skära till skiva eller svetsa underrede och stenskiva men blir mycket meck känner jag.

Funderar på det röd/svarta BBitalia Button table men ligger lite över budget (inköpspris då)
C818AF78-2707-4D12-8B1B-3FE0A4F74E37.jpeg
4B965F27-7324-4F93-B356-38FB3EACEE57.jpeg

Fortsätter lyfta O-table från danska OX. Spec enl ovan kostar 5100:-
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Apropå billig design.
Två Fanett för 300 på loppis.
Lite kärlek till dem så blir de fina, får se hur vintern artar sig, orkar jag ska de nog få svarta ben och rygg också.
Sådant här kräver såklart att man har plats att hålla på, men det har ju jag.
IMG_9592.JPG
 
Topp