• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora inrednings och designtråden.

Var förbi antikmässan idag, blandat högt och lågt men mycket riktigt antikt och småprylar. Lite klockor med vilket var kul :) Stötte på en KSare vid klockhörnan tom.

Bacchus och nordlings hade väldigt fina montrar, fanns fler som jag inte kommer ihåg namnet på. Mycket bra konst med.

Svängde förbi Kungsantik påvägen hem, fin liten butik som drivs av en trevlig dam. Hade en hel del klockor med.
C29B262B-D8D1-47E5-9FA9-BBB92F6C6890.jpeg
F7BD5F07-0178-4FA5-BD0C-424C42F7F8F0.jpeg
D20A79AA-A150-46B3-9AAD-BC416B8A851E.jpeg
47CAE582-7C2F-4CB6-8A07-16B13E68AE10.jpeg
BFC80729-0CA8-45D1-98AF-699D22915AF3.jpeg
EBDECCB4-B4F1-4542-BB69-A0601A07A59A.jpeg

Den är skön att sitta i tycker jag men väldig gubb-varning :) Inget fel med det men så du är medveten om det. Tänk typ TT-datejust med jubilee & GW häng på länken.

Om du har en kontakt i USA är de betydligt billigare där än i Europa då Herman Miller har produktionsrättigheterna, Vitra har det i Europa.
https://store.hermanmiller.com/living/lounge-chairs-and-ottomans/eames-lounge-chair-and-ottoman/5667.html?lang=en_US#q=eames+lounge+chair&lang=en_US&start=1
$5,295.00

https://www.vitra.com/en-gb/product/lounge-chair
£ 7,580.00

Jag är 177cm och har en Miller vintage. Tror den stora tillkommit för att folk i gemen blivit större. Så för min del är den gamla rätt.
Har också länge lekt med tanken att köpa en Miller, mer så när dollarn stått närmare fem än tio... Har oftast strandat i tankar på containerhyra, tull & moms. @oystercase , tog du in din från US själv?
Måste f ö be att få nyansera gubbliknelsen, tycker snarare att den är rasslig sub eller explorer... ;)

Gamla fina kakelugnar, vad har ni för tips på var jag kan hitta det? Jag har självklart googlat och hittat en massa alternativ men tänkte om någon här kanske har något "tips" eller rekommendationer! o_O
Kontakta en kakelugnsmakare. De har ofta lager själva, eller kontakter. Viktigt att de passar storleksmässigt. Bor du i Sthlm kan jag rekommendera Kakelugnsmakaren i Bromma, han har satt upp två ugnar åt mig genom åren, kunnig och engagerad.

Helt ärligt så var min gamla Boliasoffa skit, scandinavia tror jag modellen hette. Kefft tyg, kuddarna blir tråkiga och nersuttna, stommen kändes lätt och ranglig, keff komfort. Bolia har väl också typ alltid 50% på soffor, vilket kanske skvallrar en del om kvalitén...
Blev inga soffor från bolia. Konstaterade krasst att man får jävligt mycket mer soffa för pengarna på Ikea. (Vi föll för en av de billigaste som dessutom var den skönaste) sparade 35k för att lägga dem på att måla om huset istället. Win!

Har också länge lekt med tanken att köpa en Miller, mer så när dollarn stått närmare fem än tio... Har oftast strandat i tankar på containerhyra, tull & moms. @oystercase , tog du in din från US själv?
Måste f ö be att få nyansera gubbliknelsen, tycker snarare att den är rasslig sub eller explorer... ;)
Njae, en kompis till mig som tog hem den. Fast det upptäckte jag inte förrän han lade ut den på blocket :) . Jag köpte den för ganska många år sedan. En kul historia är att min polare köpte den från en känd baseballspelare (jag har glömt vem) som hade satt ut den på typ Craigslist. Min polare blev väldigt förvånad när han skulle hämta den och kom til världens mansion med feta grindar och paradtrappa. Baseballkändisen tyckte tydligen att det var kul att "blocketdeala" och gjorde det bara för skojs skull.
Att sedan kalla den gubbig är lite tramsig, den är en väldigt klassisk Design möbel som absolut inte är gubbig i rätt miljö. Mer vintage 911 än fetlambo. Men var och en till sitt...

Att sedan kalla den gubbig är lite tramsig, den är en väldigt klassisk Design möbel som absolut inte är gubbig i rätt miljö. Mer vintage 911 än fetlambo. Men var och en till sitt...
Datejust är också en klassiker, men många anser ändå att den är lite gubbig. För att utveckla, designen med svart läder och högglansigt formpressat mörkt trä i kombination med en bekväm fotölj och fotpall.

Förtär dock inte att det är en designklassiker och kan fungera väl i rätt miljö.

Datejust är också en klassiker, men många anser ändå att den är lite gubbig. För att utveckla, designen med svart läder och högglansigt formpressat mörkt trä i kombination med en bekväm fotölj och fotpall.

Förtär dock inte att det är en designklassiker och kan fungera väl i rätt miljö.
I en gubbig miljö blir allt gubbig....

Njae, en kompis till mig som tog hem den. Fast det upptäckte jag inte förrän han lade ut den på blocket :) . Jag köpte den för ganska många år sedan. En kul historia är att min polare köpte den från en känd baseballspelare (jag har glömt vem) som hade satt ut den på typ Craigslist. Min polare blev väldigt förvånad när han skulle hämta den och kom til världens mansion med feta grindar och paradtrappa. Baseballkändisen tyckte tydligen att det var kul att "blocketdeala" och gjorde det bara för skojs skull.
Bra story! Säg till om du tröttnar... ;)

Fräckt, har som sagt inte kikat så mycket än.
Låt mig kolla och återkomma.
Undersöker affärsmöjligheterna för varumärket på svenska marknaden atm.
Ett sådant bord skulle hamna på 2468 till 4557 Euro + moms beroende på storlek och material. Kan säkert ordna en del rabatt om det är intressant. Dra ett PM då.

8260675_fullsize.jpg
Själv är jag och frun löjligt förtjusta i Eames lounge chair och går i tankarna om att införskaffa en sådan.
Någon som har en som kan intyga att den är lika skön som den ser ut?

Otroligt snygg och bekväm! Tillverkades dessutom på licens i UK under några år men har glömt bort namnet på tillverkaren.

Finns alternativ om man inte vill spränga banken. Selig och Plycraft i USA tillverkade homager under sent 60- och tidigt 70-tal.

Vår skiljer sig från originalet med bland annat teak istället för rosewood, stolen är fjädrande medan Eames 601 är fast och dessutom är måtten lite annorlunda.

Jim

DFC3CB64-FB65-45C0-93F2-AFD9249515F5.jpeg

Otroligt snygg och bekväm! Tillverkades dessutom på licens i UK under några år men har glömt bort namnet på tillverkaren.

Finns alternativ om man inte vill spränga banken. Selig och Plycraft i USA tillverkade homager under sent 60- och tidigt 70-tal.

Vår skiljer sig från originalet med bland annat teak istället för rosewood, stolen är fjädrande medan Eames 601 är fast och dessutom är måtten lite annorlunda.

Jim

Fin! Tillverkades på licens även av anrika NK verkstäder när det begav sig.

Kollat runt lite efter en ikea dagbädd ”Sinnerlig”
Någon som har en sån? Verkar lite halvsvåra att hitta eller så letar ja dåligt

Skulle behöva lite tips på ett skrivbord som passar in här. Har precis skaffat förvaring under sängen där jag nu lagt alla kläder som tidigare låg i byrån som jag använt som hälften klädförvaring hälften klädskåp. Nu ska den däremot bytas (och skänks gärna till någon KSare mot upphämtning) till ett mer ordentligt skrivbord, som passar in med övriga inredningen. Gillar teak väldigt mycket, men svårt att hitta snyggt och något som passar en CSN- och extrajobbsbudget (helst ett tak kring 3-4k). Tar tacksamt emot alla tips! Bredden är ca 160cm vid väggen. :)
4E4161E4-FC2F-4E56-8941-FA1A766A0FF7.jpeg

94ADED71-E286-44BE-AB56-33A3EF64668B.jpeg
A8256928-EBA5-447B-A678-B3F135ED84D2.jpeg

Skulle behöva lite tips på ett skrivbord som passar in här. Har precis skaffat förvaring under sängen där jag nu lagt alla kläder som tidigare låg i byrån som jag använt som hälften klädförvaring hälften klädskåp. Nu ska den däremot bytas (och skänks gärna till någon KSare mot upphämtning) till ett mer ordentligt skrivbord, som passar in med övriga inredningen. Gillar teak väldigt mycket, men svårt att hitta snyggt och något som passar en CSN- och extrajobbsbudget (helst ett tak kring 3-4k). Tar tacksamt emot alla tips! Bredden är ca 160cm vid väggen. :)

Stringhylla med skrivbord skulle passa där tycker jag. Då får du både en skiva för skärm och dator och lite hyllor vilket du verkar sakna?

Möbel.JPG

Vet att jag har sett något liknande florera tidigare i tråden, men tror då att det var egen design (?). Vet någon var jag kan köpa en 'pelare' så som på bilden?

Elfa / Sparring skenor från golv till tak på väggen mot dörren
Skrivbord / bänkskiva / hyllplan från tex Ikea allt kapas till efter dina behov.
Skrivskivan behöver inte vara lika bred som hyllplanen osv (jag menar bred inte djup).

Jim

Världens snyggaste lampa där... jag har aldrig sett den i krom/silver förut..

Jim

@seikoswede ! Jag blev lite besviken när jag för första gången testade originalet. Tyckte inte jag fick stöd för huvudet som jag trodde! Hur skulle du säga att homagerna är! Är ca 182cm och tyckte inte jag fick stöd varken för benen eller huvudet. Hur är din erfarenhet!

@Fixoflex

Jo det stämmer, Eames 601 är mindre än man tror. Tycker den funkar hyggligt trots mina 193cm och 115 pannor.

Fördelen med vår homage är att basen är fjädrande så man kan hitta rätt läge beroende på om man tex vill läsa eller se på TV. Och ottomanen är ett måste, utan är ingen av dem särskilt bekväm, IMHO.

Men homagerna från Selig och Plycraft är ofta större än originalet. I vissa fall ganska så mycket högre. Kika på länken här så ser du ett exempel bland många: http://manhattan-nest.com/2013/03/25/real-vs-fake-the-eames-lounge/

Men det finns många olika tillverkare och storleken och kvaliteten skiljer sig rätt rejält många gånger.
Vet inte vem som gjort vår då skyltarna med tillverkaruppgifter saknas men metalldelarna är märkta med U.S.

Sök på eames plus plycraft eller selig så hittar du många. Inte så vanliga här dessvärre.

Vår kom, enligt uppgift från en kontakt på Bukkan, från en amerikansk familj som flyttade till Sverige för ett bra tag sedan.

Vi kanske kanske kanske skall kvitta oss med vår men har inte bestämt oss riktigt ännu. Dyker kanske upp här i Lifestyle Köp & Sälj vad det lider?

Hör av dig om det är något mer du undrar över.

Trevlig Kväll!

Jim

@Fixoflex

Jo det stämmer, Eames 601 är mindre än man tror. Tycker den funkar hyggligt trots mina 193cm och 115 pannor.

Fördelen med vår homage är att basen är fjädrande så man kan hitta rätt läge beroende på om man tex vill läsa eller se på TV. Och ottomanen är ett måste, utan är ingen av dem särskilt bekväm, IMHO.

Men homagerna från Selig och Plycraft är ofta större än originalet. I vissa fall ganska så mycket högre. Kika på länken här så ser du ett exempel bland många: http://manhattan-nest.com/2013/03/25/real-vs-fake-the-eames-lounge/

Men det finns många olika tillverkare och storleken och kvaliteten skiljer sig rätt rejält många gånger.
Vet inte vem som gjort vår då skyltarna med tillverkaruppgifter saknas men metalldelarna är märkta med U.S.

Sök på eames plus plycraft eller selig så hittar du många. Inte så vanliga här dessvärre.

Vår kom, enligt uppgift från en kontakt på Bukkan, från en amerikansk familj som flyttade till Sverige för ett bra tag sedan.

Vi kanske kanske kanske skall kvitta oss med vår men har inte bestämt oss riktigt ännu. Dyker kanske upp här i Lifestyle Köp & Sälj vad det lider?

Trevlig Kväll!

Jim
Stort tack för ett utförligt svar! Spännande! Ska hålla utkik! Tack igen!

@seikoswede ! Jag blev lite besviken när jag för första gången testade originalet. Tyckte inte jag fick stöd för huvudet som jag trodde! Hur skulle du säga att homagerna är! Är ca 182cm och tyckte inte jag fick stöd varken för benen eller huvudet. Hur är din erfarenhet!
Håller med, @Fixoflex ! Minns också första gången jag provsatt och insåg att det jag trott var nackstödet istället stöttade skulderbladen. Jag inbillar mig att man kan glida ner i den och få stöd för huvudet samtidigt som man sträcker ut sina gubbvader på fotpallen... :)

@Fixoflex

Trevlig Kväll!

Jim
Intressant, kände inte till de samtida ”kopiorna”! Tack för info, trevlig länk också!

Tillbaka
Topp