• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora inrednings och designtråden.

Erik83

Cartier
Även jag är på jakt efter belysningstips!

Nyss flyttat till modernt radhus med allt i vitt, så även trappan. Högt i tak, går från 4 till 5m över köket där det ska hängas en Sarfatti. Men åter till trappan. Där sitter det ett uttag för en lampa på väggen mitt i kröken , i axelhöjd. Förslag på lampa där? Ska helst täcka uttaget och vill undvika fast installation. Visstja, inte spräcka banken heller, då en massa annat gjort det nu i samband med flytt.. Behöver alltså inte vara nån designklassiker.
Ett alternativ kan ju vara om man kan göra något vettigt av sladden och därmed sätta belysningen lite högre upp.

Tacksam för tips!
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Även jag är på jakt efter belysningstips!

Nyss flyttat till modernt radhus med allt i vitt, så även trappan. Högt i tak, går från 4 till 5m över köket där det ska hängas en Sarfatti. Men åter till trappan. Där sitter det ett uttag för en lampa på väggen mitt i kröken , i axelhöjd. Förslag på lampa där? Ska helst täcka uttaget och vill undvika fast installation. Visstja, inte spräcka banken heller, då en massa annat gjort det nu i samband med flytt.. Behöver alltså inte vara nån designklassiker.
Ett alternativ kan ju vara om man kan göra något vettigt av sladden och därmed sätta belysningen lite högre upp.

Tacksam för tips!
Ta ett par bilder så man får en känsla för vad som kan funka. Cobra från Gubi hade jag själv gärna haft ett par om jag hade haft en trappa.
upload_2019-6-8_22-39-54.jpeg
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Kanske inte riktigt inredning men i nya lgh så är det väldigt varmt så funderar på solfilm/fönsterfilm
Någon som har erfarenhet av det?
Vill ha så genomskinligt som möjligt
Kanske för sent men du är ju också långt ifrån snabb på att svara så ger det en chans, jag kan hjälpa dig med allt vad som gäller film på fönster, bara att höra av dig.
 
Velar lite om den ska stå här eller hitta annan plats åt den tanken är att komplettera med något "insta" standard och klurar då på Songbird i svart från Bojesen eller möjligen två shorebirds från norrman Cph i vitt resp svart.

Någon med förslag....hörnet/tv-bänk kommer flyttas och bytas ut vad det lider, ska bara få ordning på stugan först så blir lite interimlösning nu.
IMG_20190617_220838.jpg
 
Senast ändrad:

Number 6

Omega
Även jag är på jakt efter belysningstips!

Nyss flyttat till modernt radhus med allt i vitt, så även trappan. Högt i tak, går från 4 till 5m över köket där det ska hängas en Sarfatti. Men åter till trappan. Där sitter det ett uttag för en lampa på väggen mitt i kröken , i axelhöjd. Förslag på lampa där? Ska helst täcka uttaget och vill undvika fast installation. Visstja, inte spräcka banken heller, då en massa annat gjort det nu i samband med flytt.. Behöver alltså inte vara nån designklassiker.
Ett alternativ kan ju vara om man kan göra något vettigt av sladden och därmed sätta belysningen lite högre upp.

Tacksam för tips!

Vi hade en liknande utmaning. Vi valde Selettis Monkey Lamp och satte den högre än uttaget. Syftet var, förutom att vi gillade lampan i sig, att få upp lampan lite högre så att den skulle slippa bli nedputtad när ungarna flänger förbi med bandyklubbor etc.. I övriga huset hänger det mer konventionell belysning, men just i trapphuset funkade apan bra ihop med de tavlor som hänger där. Textilsladden hänger lite ledigt till uttaget och blir en del av designen.

En annan trevlig vägglampa är Luceplans Hope (den större modellen, den mindre är tveksam tycker jag). Nackdelen är att den bygger en del i djup. Kanske är den ändå snyggast som taklampa (alternativ till Sarfattin exv) men jag gillar ändå den stora väggvarianten skarpt också.

Belysningsmänniskorna jag frågade tyckte jag skulle sätta en tavla framför uttaget och sen koppla på en tavelbelysning modell modernare, kanske ytterligare ett alternativ att klura på?
 
Senast ändrad:

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Ska inom kort flytta in i ny lägenhet som, trots sin storlek, är något jobbig för placering av säng... Min idé är att ha sängen intill fönstret, vid balkongen, men hade velat ha någon form av väggavskiljare. Någon som har tips på en fin sådan som kan stå på golvet då det är en hyres?
Screenshot 2019-07-16 at 14.18.10.png
 

Knypplarn

Cartier
Ska inom kort flytta in i ny lägenhet som, trots sin storlek, är något jobbig för placering av säng... Min idé är att ha sängen intill fönstret, vid balkongen, men hade velat ha någon form av väggavskiljare. Någon som har tips på en fin sådan som kan stå på golvet då det är en hyres?
Screenshot 2019-07-16 at 14.18.10.png
Ställ sängen i matsalen och ställ en matgrupp i vardagsrummet.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Ska inom kort flytta in i ny lägenhet som, trots sin storlek, är något jobbig för placering av säng... Min idé är att ha sängen intill fönstret, vid balkongen, men hade velat ha någon form av väggavskiljare. Någon som har tips på en fin sådan som kan stå på golvet då det är en hyres?
Screenshot 2019-07-16 at 14.18.10.png
Är det inte enklast med en film att klistra upp på fönstret? Vem har valt namnen matsal och bibliotek? Det kändes lite överambitiöst. Varför inte byta namn på biblioteket och kalla det sovrum? Nu är intre fönstren utmärkta så det är lite svårt att orientera sig, men generellt tycker jag att det är skönt att ha sängen en bit in i rummet.
 

Johanw

Cartier
Ska inom kort flytta in i ny lägenhet som, trots sin storlek, är något jobbig för placering av säng... Min idé är att ha sängen intill fönstret, vid balkongen, men hade velat ha någon form av väggavskiljare. Någon som har tips på en fin sådan som kan stå på golvet då det är en hyres?
Screenshot 2019-07-16 at 14.18.10.png

A
Är det inte enklast med en film att klistra upp på fönstret? Vem har valt namnen matsal och bibliotek? Det kändes lite överambitiöst. Varför inte byta namn på biblioteket och kalla det sovrum? Nu är intre fönstren utmärkta så det är lite svårt att orientera sig, men generellt tycker jag att det är skönt att ha sängen en bit in i rummet.

Tror på samma. Sätt igen dörren/öppningen från hallen mot biblioteket och ha sängen i biblioteket. Möjligen med en rumsavskiljare ut mot vardagsrummet. Kanske i glas?

17.-glass-walls-skandiamaklarna2-700x466.jpg
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Är det inte enklast med en film att klistra upp på fönstret? Vem har valt namnen matsal och bibliotek? Det kändes lite överambitiöst. Varför inte byta namn på biblioteket och kalla det sovrum? Nu är intre fönstren utmärkta så det är lite svårt att orientera sig, men generellt tycker jag att det är skönt att ha sängen en bit in i rummet.
A


Tror på samma. Sätt igen dörren/öppningen från hallen mot biblioteket och ha sängen i biblioteket. Möjligen med en rumsavskiljare ut mot vardagsrummet. Kanske i glas?

17.-glass-walls-skandiamaklarna2-700x466.jpg
Sorry för otydlighet, menade någon sorts rumavskiljare i stil med glasväggar fast som man ej behöver "fästa". Känns som ett något stort projekt att fixa i en hyres. Namnen på rummen är bara utifrån hur det är nu i lägenheten.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Sorry för otydlighet, menade någon sorts rumavskiljare i stil med glasväggar fast som man ej behöver "fästa". Känns som ett något stort projekt att fixa i en hyres. Namnen på rummen är bara utifrån hur det är nu i lägenheten.
Johansw:s höga fönsterparti var riktigt snyggt. Personligen är studsande ljud lika med otrivsel. Då får du slå upp ljudabsorbenter i taket. En mildare variant kan vara att försiktigt spika/skruva träreglar från golv till tak och spänna upp ett gammalt segel med häftpistol. Det går att ta ner när du flyttar utan att det blir alltför mycket synlig åverkan. Segelduk släpper ju igenom ett milt dovt ljus som blir behagligt för ögat. Sen blir det en alldeles utmärkt fotostudio till dina klockor också.
 

Knypplarn

Cartier
Får inte plats, eller sängen kommer iallafall sticka ut något vid dörröppningen (ca 20 cm från dörröppningen vid vardagsrummet till sängen)
Behöver du verkligen två ingångar till sängen? Det mest naturliga hade väl varit att stanna till dörren mellan kök och matsal men det kanske blir smidigare möbleringmässigt att stänga till mot vardagsrummet?

Hur stor är lägenheten? Bodde själv i en liten funkis lägenhet på 46kvm med matrum när jag pluggade. Ställde då sängen i matrummet då jag inte gillar att ha sängen på de sociala ytorna. Trångt? Absolut men inget större problem att ha sängen omsluten av tre väggar så länge man inte delar den med någon på permanent basis.
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Behöver du verkligen två ingångar till sängen? Det mest naturliga hade väl varit att stanna till dörren mellan kök och matsal men det kanske blir smidigare möbleringmässigt att stänga till mot vardagsrummet?

Hur stor är lägenheten? Bodde själv i en liten funkis lägenhet på 46kvm med matrum när jag pluggade. Ställde då sängen i matrummet då jag inte gillar att ha sängen på de sociala ytorna. Trångt? Absolut men inget större problem att ha sängen omsluten av tre väggar så länge man inte delar den med någon på permanent basis.
Behöver inte två ingångar men då vi är två är det minst 140cm säng, dvs den kommer sticka ut i någon av dörröppningarna oavsett hur man placerar sängen. Det är mitt största issue. Tror vi landat i hur vi ska göra iallafall!
 

MAz_666

Rolex
Behöver inte två ingångar men då vi är två är det minst 140cm säng, dvs den kommer sticka ut i någon av dörröppningarna oavsett hur man placerar sängen. Det är mitt största issue. Tror vi landat i hur vi ska göra iallafall!
140-säng på två fungerar endast då ni är nykära.
God sömn kräva minst 160 - men helst 180-säng.
BASTA. :D:D:D
(35 år tillsammans ...)
 
Topp