Mysigt tråd! Här är mitt bidrag, vintage så klart: Sekretär ritad av Cees Braakman (1917-1955) tillverkad av Pastoe på 50-talet. Braakman var en mycket skicklig möbeldesigner och bidrog till det typiska formspråket vi idag refererar till 50 och 60-talet, han ritade för Holländska möbeltillverkaren Pastoe som finns än idag. Det är dock en tillverkare som inte är så välkänd här i Sverige, troligen mycket på grund av de starka inhemska (och nordiska) mästarna under tidsperioden men sannolikt har Pastoe heller aldrig haft någon återförsäljare i Sverige utifrån att det inte existerar någon begagnatmarknad bortsett från några exemplar av de klassiska trådstolarna som jag sett säljas på Bukowskis.
Mitt exemplar fungerar idag som spritdagis men gör sig lika bra som mindre skrivplats. När jag köpte den var den i bedrövligt skick men efter en hel del kärlek i form av tvätt, teakolja samt inpassning/skruvning av stommen är den precis så fin som jag vill ha den. Kalasfin faner utan ringar eller fläckar och skönt patinerad laminatskiva som jag valde att inte lacka om.
Handtag på lådfronter och lucka i karakteristisk kantig design typisk för Pastoes japanese series likväl som blandningen av teakfaner och lackade laminatytor samt de nätta metallbenen.
Luckan är byggd för att fungera som skrivbord. Innanför hittar vi ett snyggt och praktiskt hyllsystem med välvda kanter.
Ytterligare en typisk detalj, välvda fanerade insidor av lådorna. Snyggt och lättstädat.