• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora inrednings och designtråden.

Nyservad och lätt polerad. Några små dings. Ingår även helt nya ''stift'' till krokarna. Orginal medföljer. Utan bo och papper.

(Den är inte till salu) Har fått en värdering på strax over 2000:- :)
Jag har sett nypriser på skohyllor på 4900:- så 2000:- för en hatthylla kan vara ett bra pris.
268259-9bbb3c8d20304503b99b6a8723c432fb.jpeg
http://www.pekonstruktion.se/product/skostc3a4ll

Nyservad och lätt polerad. Några små dings. Ingår även helt nya ''stift'' till krokarna. Orginal medföljer. Utan bo och papper.

(Den är inte till salu) Har fått en värdering på strax over 2000:- :)
Det finns en hatthylla hos en italiensk handlare på shelf24 för 800, så jag skulle inte tro att du får mer än så. En tusenlapp kanske.

Jag jagar ju skohylla nu, och blir alldeles förskräckt över att det kan vara så sinnesjukt dyrt med några pinnar I antingen stål eller ek, vars enda funktion är att hålla skorna ifrån golvet på ett prydligt sätt.
Det är ju mannens enda sätt att pryda hemmet. Visst kan man ha sina skor på ett iFloor eller en iShelf, men det är ju inte alls samma sak.

Jag håller på och försöker belysa min nya lägenhet, men det är onekligen en djungel.

Till taket i köket har jag tänkt mig en tunn hängande LED-armatur, typ 3-4 cm bred, lite högre och någon meter eller 1,20 lång. Jag tände mig ett plåthölje, helt rakt, gärna svart så det matchar den svarta granitskivan.

Jag hittar dock inget, är det någon som har ett tips med denna knapphändiga information? Helst inte för en månadslön...

Okej, jag ska om några månader flytta in i nya lyan och även om jag gillar teknik och stora TV-appareter vill jag verkligen inte se skiten om den inte används. Jag har eltet lite efter TV möbler likt en skänk som man kan dra ner TVn i då den inte används men utbudet är skralt och lika fult som dyrt. Jag undrar därför om det är någon som har tips på vart man kan vända sig för att hitta något man kan "dölja" en 50-60" tv i så man slipper stirra in i den då den inte används?

Köp valfritt skåp/byrå/sideboard i rätt storlek och sedan köper du till en tv hiss med motor.

Googla på motorstativ tv. Svårt kanske att hitta någon snygg möbel som är tillräckligt stor för att bygga tv bakom men du kan även montera ett motorstativ upp och ned och tex bygga ut en tavla från väggen som tv döljs bakom.

Är det någon som har några connections eller tips på bra handlare av vintagemöbler?

Är så smått på jakt efter:

- PK-22
- Eames EA 219
- Ev. en hög med Y-stolar

Några tips?

Är det någon som har några connections eller tips på bra handlare av vintagemöbler?

Är så smått på jakt efter:

- PK-22
- Eames EA 219
- Ev. en hög med Y-stolar

Några tips?

I Stockholm kan jag tipsa om Thomas Wincent, en inredningsarkitekt som har ett helt bisarrt lager av möbler i en källarlokal i Björknäs som han har samlat på sig efter olika projekt (Bland annat M Wallenberg d.ä. ordförandestol med monogram från SEB, som kuriosa). Han är dock lite egensinnig på så sätt att han egentligen inte vill sälja något av det han har, priserna sätts på plats och därefter. Slå honom en signal, vettja. Du hittar kontaktuppgifter på http://homehome.com/.

I Stockholm kan jag tipsa om Thomas Wincent, en inredningsarkitekt som har ett helt bisarrt lager av möbler i en källarlokal i Björknäs som han har samlat på sig efter olika projekt (Bland annat M Wallenberg d.ä. ordförandestol med monogram från SEB, som kuriosa). Han är dock lite egensinnig på så sätt att han egentligen inte vill sälja något av det han har, priserna sätts på plats och därefter. Slå honom en signal, vettja. Du hittar kontaktuppgifter på http://homehome.com/.

Låter helt livsfarligt och alldeles, alldeles underbart egensinnigt precis som de flesta vintagehandlare i alla branscher! :)

Tack för tips!

Någon som har en snygg dator/kontorsstol över? Något i stil med Eames men är inte jätte sugen på att köpa just en av det märket :)

Mysigt tråd! Här är mitt bidrag, vintage så klart: Sekretär ritad av Cees Braakman (1917-1955) tillverkad av Pastoe på 50-talet. Braakman var en mycket skicklig möbeldesigner och bidrog till det typiska formspråket vi idag refererar till 50 och 60-talet, han ritade för Holländska möbeltillverkaren Pastoe som finns än idag. Det är dock en tillverkare som inte är så välkänd här i Sverige, troligen mycket på grund av de starka inhemska (och nordiska) mästarna under tidsperioden men sannolikt har Pastoe heller aldrig haft någon återförsäljare i Sverige utifrån att det inte existerar någon begagnatmarknad bortsett från några exemplar av de klassiska trådstolarna som jag sett säljas på Bukowskis.

Mitt exemplar fungerar idag som spritdagis men gör sig lika bra som mindre skrivplats. När jag köpte den var den i bedrövligt skick men efter en hel del kärlek i form av tvätt, teakolja samt inpassning/skruvning av stommen är den precis så fin som jag vill ha den. Kalasfin faner utan ringar eller fläckar och skönt patinerad laminatskiva som jag valde att inte lacka om.

DSC_0428.jpg

Handtag på lådfronter och lucka i karakteristisk kantig design typisk för Pastoes japanese series likväl som blandningen av teakfaner och lackade laminatytor samt de nätta metallbenen.

DSC_0434.JPG

Luckan är byggd för att fungera som skrivbord. Innanför hittar vi ett snyggt och praktiskt hyllsystem med välvda kanter.

DSC_0436.jpg

Ytterligare en typisk detalj, välvda fanerade insidor av lådorna. Snyggt och lättstädat.

Mysigt tråd! Här är mitt bidrag, vintage så klart: Sekretär ritad av Cees Braakman (1917-1955) tillverkad av Pastoe på 50-talet. Braakman var en mycket skicklig möbeldesigner och bidrog till det typiska formspråket vi idag refererar till 50 och 60-talet, han ritade för Holländska möbeltillverkaren Pastoe som finns än idag. Det är dock en tillverkare som inte är så välkänd här i Sverige, troligen mycket på grund av de starka inhemska (och nordiska) mästarna under tidsperioden men sannolikt har Pastoe heller aldrig haft någon återförsäljare i Sverige utifrån att det inte existerar någon begagnatmarknad bortsett från några exemplar av de klassiska trådstolarna som jag sett säljas på Bukowskis.

Mitt exemplar fungerar idag som spritdagis men gör sig lika bra som mindre skrivplats. När jag köpte den var den i bedrövligt skick men efter en hel del kärlek i form av tvätt, teakolja samt inpassning/skruvning av stommen är den precis så fin som jag vill ha den. Kalasfin faner utan ringar eller fläckar och skönt patinerad laminatskiva som jag valde att inte lacka om.

DSC_0428.jpg

Handtag på lådfronter och lucka i karakteristisk kantig design typisk för Pastoes japanese series likväl som blandningen av teakfaner och lackade laminatytor samt de nätta metallbenen.

DSC_0434.JPG

Luckan är byggd för att fungera som skrivbord. Innanför hittar vi ett snyggt och praktiskt hyllsystem med välvda kanter.

DSC_0436.jpg

Ytterligare en typisk detalj, välvda fanerade insidor av lådorna. Snyggt och lättstädat.

Oj! Den där var fin och ovanlig! Grattis!

Pastoe och Braakman är ju stora på kontinenten men svåra att hitta här.

Sweet!

Jim

Tillbaka
Topp