• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora inrednings och designtråden.

Måste fråga om smakråd. Kan inte bestämma vilket utförande jag ska gå på. Vad säger ni?
546CBB20-4691-482D-ADE7-4E66C98BEBBE.png
8827EEEC-B1EA-4C6A-99E4-E8A612403D53.png
Hur ser ditt bord ut?

Tips på barstolar önskas!
Jag är mitt uppe i renoverandet utav ett hus, enplans "bungalow" ritat på 60-talet med tydlig Bauhaus inspiration som vi försöker behålla med en personlig touch. Förhoppningen är att bli klar till hösten (senast julafton) och köket är väl de sista som kommer in. Men såhär i karantäntider är jag sugen att gräva mig ner i Ebay/Aktioner/Butiker och hitta den ultimata barstolen. Och där behöver jag tips :)
Har egentligen bara ett krav, den måste vara bekväm. Tanken är att köket ska vara en social plats där man kan dricka en kall med vänner men även dricka morgonkaffet. Utöver det är jag öppen för förslag.

Jag och tjejen kör mycket "på känn" och har inga fancy 3D ritningar, men för att få en känsla så bifogar jag en 3D-rendering vi har fått av de som bygger vårt kök. Det är ett foto utav en utskrift så ursäkta kvalitén. De oranga bakom barstolarna är ej korrekt, något typ av kakel kommer där. Eventuellt gult då vi kommer ha en gul Lacanche spis (bild). 260 x 140 x 95 cm stor är ön.
Taket kommer kläs i trä och industrigolv i någon typ av cement. Skivan på ön är en specialgjord historia, se bild.

001.png
002.png

Tips välkomnas! Nytt är OK men optimalt vill jag hitta något gjort på 60-talet och behöver jag leta för att hitta några är de bara bra - har ingen stress :) Budgeten är redan spräng med husbygget så de behöver vara "billiga".

Vänligen,
Martin

Jag är mitt uppe i renoverandet utav ett hus, enplans "bungalow" ritat på 60-talet med tydlig Bauhaus inspiration som vi försöker behålla med en personlig touch. Förhoppningen är att bli klar till hösten (senast julafton) och köket är väl de sista som kommer in. Men såhär i karantäntider är jag sugen att gräva mig ner i Ebay/Aktioner/Butiker och hitta den ultimata barstolen. Och där behöver jag tips :)
Har egentligen bara ett krav, den måste vara bekväm. Tanken är att köket ska vara en social plats där man kan dricka en kall med vänner men även dricka morgonkaffet. Utöver det är jag öppen för förslag.

Jag och tjejen kör mycket "på känn" och har inga fancy 3D ritningar, men för att få en känsla så bifogar jag en 3D-rendering vi har fått av de som bygger vårt kök. Det är ett foto utav en utskrift så ursäkta kvalitén. De oranga bakom barstolarna är ej korrekt, något typ av kakel kommer där. Eventuellt gult då vi kommer ha en gul Lacanche spis (bild). 260 x 140 x 95 cm stor är ön.
Taket kommer kläs i trä och industrigolv i någon typ av cement. Skivan på ön är en specialgjord historia, se bild.

001.png
002.png

Tips välkomnas! Nytt är OK men optimalt vill jag hitta något gjort på 60-talet och behöver jag leta för att hitta några är de bara bra - har ingen stress :) Budgeten är redan spräng med husbygget så de behöver vara "billiga".

Vänligen,
Martin
Snygg skiva! Har liknande terazzo som golv i köket. Jag skulle slå ett slag aaltos K65. Nästan så att jag bygger en högre disk i mitt hem för att själv få ha dem.
E68BBA6E-BC9D-475A-866E-BC3FE64FE3E6.jpeg

Behöver lite hjälp... Kört fast helt när det kommer till lampa för sovrummet. Har en Eos Fjäderlampa i andra sovrummet så vore roligt med något annat, dock gillar jag designen/mysfaktorn.
Till saken hör att jag har takbjälkar i sovrummet vilket medför att en för "lång" lampa blir mindre snyggt. Budget 1-2k
Något tips :) ?

Efter att ha lånat hem en tvålad ek och en lackerad ek kom jag och frugan fram till att den svarta var snyggare. Tack för era råd även om jag i detta fallet jag imot era råd.

verkar vara något fel så kan inte bifoga bild. Kommer så snart jag löst problemet.

Vad är det för bord och hur stort är det?
Letar efter ett liknande bord med små mått :)
Ser ut att efterlikna ett klassiskt superellips bord från Bruno Mathsson eller Fritz Hansen (lite skillnader beroende på tillverkare).
Finns i ett gäng olika storlekar och med lite olika proportioner. Hyfsat lätt att få tag på om begagnat är ett alternativ.

Ser ut att efterlikna ett klassiskt superellips bord från Bruno Mathsson eller Fritz Hansen (lite skillnader beroende på tillverkare).
Finns i ett gäng olika storlekar och med lite olika proportioner. Hyfsat lätt att få tag på om begagnat är ett alternativ.
Hittar helst beg, de jag sett har dock varit för stora. Räcker att man sitter bra med 4 stolar och så litet som möjligt’

Hittar helst beg, de jag sett har dock varit för stora. Räcker att man sitter bra med 4 stolar och så litet som möjligt’
Som sagt finns en del att välja på.
Dessa storlekar gäller Bruno Mathssons bord. Fritz Hansen har något andra mått. Sedan finns ju Supercirkeln som också är trevlig. Minsta där tror jag ligger på 90 cm i diameter.
EC074AD8-725F-4D4D-94E0-133572BC9AB6.jpeg

001.png
002.png

Vänligen,
Martin

De här är jag uppväxt med så jag har lång erfarenhet. De är sköna.
https://www.rum21.se/k65-barstol-bjorkfaner

Hur känslig är sittytan för spill?

i butiken visade de en stol en av deras kunder hade haft i sitt barndomshem som kunden hade skänkt till butiken. Kan även tillägga att den stolen hade de inte varit rädd om men bara efter att ha putsat på den lite så såg den som ny ut igen. Detta gällande även sitsen som såg bra ut efter att ha fått lite kärlek.

i butiken visade de en stol en av deras kunder hade haft i sitt barndomshem som kunden hade skänkt till butiken. Kan även tillägga att den stolen hade de inte varit rädd om men bara efter att ha putsat på den lite så såg den som ny ut igen. Detta gällande även sitsen som såg bra ut efter att ha fått lite kärlek.
Det låter bra. Jag såg inte vilket material den var gjord av. En del material är känsliga och ska då användas i miljöer där de inte utsätts för kladdrisk. T ex köper inte en barnfamilj en soffa i anilinskinn. Inte i hampa heller. Jag vill bara lyfta frågan om olika materials egenskaper och funktion utöver enbart design.

Det låter bra. Jag såg inte vilket material den var gjord av. En del material är känsliga och ska då användas i miljöer där de inte utsätts för kladdrisk. T ex köper inte en barnfamilj en soffa i anilinskinn. Inte i hampa heller. Jag vill bara lyfta frågan om olika materials egenskaper och funktion utöver enbart design.

Den är i lackerad ek och sedan är sitsen i naturfärgat pappsnöre.

absolut så är det ju självklart. Både bruna fåtöljen och även dessa stolarna är sådant som även används i offentliga miljöer varav de borde hålla ganska bra.

Tillbaka
Topp