• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora inrednings och designtråden.

Söker svart träram 200x100cm med plexi för inramning av stor poster.
Finns det det ens någon som gör så stora ramar för en rimlig summa?

Någon som känner till Le Corbusier 1? har hittat ett par beg stolar, inhandlade på 90-talet. Enligt säljaren har stolarna inga stämplar. Vad jag har förstått så stämplades alla Le Corbusier möbler som tillverkades utav Cassina. Enligt säljaren är de äkta vara. Någon som är duktig eller möjligtvis har ett par från 90-talet som kan ta en titt?

Någon som känner till Le Corbusier 1? har hittat ett par beg stolar, inhandlade på 90-talet. Enligt säljaren har stolarna inga stämplar. Vad jag har förstått så stämplades alla Le Corbusier möbler som tillverkades utav Cassina. Enligt säljaren är de äkta vara. Någon som är duktig eller möjligtvis har ett par från 90-talet som kan ta en titt?

om de saknar stämplar så är de fake! Som med mycket annat så har det varit piratkopior bland möbler också.

Hade aktat mig.
Tror alla äkta från denna tid är märkta

Instämmer med tidigare talare, Cassina har haft licensen på dom stolarna sen början på 60 talet och har alltid haft minst ett serienummer graverat. 90tal så borde dom nog ha Corbusier signaturen också.
Har lite bevakningar på auktionssidor och det kommer säkert ut 10 kopior / riktig, så det finns otroligt mkt kopior på dom här, med LC1 ser dom oftast rimligt välgjorda ut också, ingen superkomplicerad möbel.

kan du avslöja vem säljaren är så man kan undvika denne?

om de saknar stämplar så är de fake! Som med mycket annat så har det varit piratkopior bland möbler också.
Hade aktat mig.
Tror alla äkta från denna tid är märkta
Instämmer med tidigare talare, Cassina har haft licensen på dom stolarna sen början på 60 talet och har alltid haft minst ett serienummer graverat. 90tal så borde dom nog ha Corbusier signaturen också.
Har lite bevakningar på auktionssidor och det kommer säkert ut 10 kopior / riktig, så det finns otroligt mkt kopior på dom här, med LC1 ser dom oftast rimligt välgjorda ut också, ingen superkomplicerad möbel.

Tack för hjälpen att fatta beslut. Jag har skrivit till säljaren och vi får se om han återkommer.

-Tröttnade på Butterflyen och köpte en ny fåtölj med tillhörande fotpall.
E5502D36-13FE-46D7-9AA7-D08C97FDAEA6.jpeg

Är sugen på det här bordet från Edsbyverken tillverkat 1960, då jag är ute efter ett litet runt matbord och plus att det går att lägga i en iläggsskiva. Köper gärna begagnat och helst vintage. Säljaren begär 2000kr, vad är ett rimligt pris?
Skärmavbild 2020-04-27 kl. 18.31.01.png

Är sugen på det här bordet från Edsbyverken tillverkat 1960, då jag är ute efter ett litet runt matbord och plus att det går att lägga i en iläggsskiva. Köper gärna begagnat och helst vintage. Säljaren begär 2000kr, vad är ett rimligt pris?

håller med om att det låter som ett rimligt pris :)

Tack, någon erfarenhet av deras möbler. Är det ett kvalitetsbord? Något som bör hålla och kännas stabilt och gediget fortfarande om det behandlats väl? :)
Ja, Edsbyverken är erkänt. Känn på det och se att det inte är allt för slitet och kolla efter ev. lagningar, är allt grönt kommer det nog hålla ytterligare minst 30år om det tas om hand om.

Båda skivorna ser bra ut utan fanérskador, om bilden är rätt? Tycker det ser bra ut. 2000 känns inte farligt, men har ingen basis för det annat än att jag nog kunnat tänka mig bordet för det priset, så länge det är helt i övrigt! :)

Nu landade det nya matbordet, väldigt nöjd! Svårt att fota i motljus så får lösa bättre bilder sen. Funderar på vilka stolar bara..

Vitra gueridon i massiv amerikansk valnöt. Urspungligen designat av Jean Prouvé till Paris universitet 1949. Stolen är av Ynske Kooistra för holländska Marko.

2020-04-27 17.58.44.jpg
2020-04-27 17.58.22.jpg
2020-04-27 17.58.02.jpg

Hade det varit upp till mig hade jag bara köpt 3st likadana till och varit helnöjd men det är klätt som gäller här hemma. Funderar på de nedan, någon som har fler tips? Krav är att de ska vara relativt nätta (pga bordet), ljusare än bordet, gärna stålben och helklädda eller snörat. Behöver verkligen inte vara nytt.
Galvanitas S16
Lutar nog emot dessa, ligger bra till i pris och helklädda+ passar bra imo.
DYKE_AND_DEAN_DINING_CHAIR_GALVANITAS_FABRIC_HAY_26943829-0d12-4acc-a3a7-a3bf3bfe7e90_2048x2048.png

Cassina 646 leggera
(Gio Ponti)
Väldigt fina, lite dyra och frågan är om asken kommer att skära sig med valnöten?
10068953_1.jpg

Sjuan
(helklädd)
000013107-chair-series-7-fully-upholstered-chromechr1120png-png.png

Nu landade det nya matbordet, väldigt nöjd! Svårt att fota i motljus så får lösa bättre bilder sen. Funderar på vilka stolar bara..

Vitra gueridon i massiv amerikansk valnöt. Urspungligen designat av Jean Prouvé till Paris universitet 1949. Stolen är av Ynske Kooistra för holländska Marko.

2020-04-27 17.58.44.jpg
2020-04-27 17.58.22.jpg
2020-04-27 17.58.02.jpg

Hade det varit upp till mig hade jag bara köpt 3st likadana till och varit helnöjd men det är klätt som gäller här hemma. Funderar på de nedan, någon som har fler tips? Krav är att de ska vara relativt nätta (pga bordet), ljusare än bordet, gärna stålben och helklädda eller snörat. Behöver verkligen inte vara nytt.
Galvanitas S16
DYKE_AND_DEAN_DINING_CHAIR_GALVANITAS_FABRIC_HAY_26943829-0d12-4acc-a3a7-a3bf3bfe7e90_2048x2048.png

Cassina 646 leggera
(Gio Ponti)
Väldigt fina, lite dyra och frågan är om asken kommer att skära sig med valnöten?
10068953_1.jpg

Sjuan
(helklädd)

Cassina är riktigt sjyssta men som du säger så kan det skära sig mot bordet. Designen på dem är dock riktigt bra!!

2020-04-27 17.58.44.jpg
2020-04-27 17.58.22.jpg
2020-04-27 17.58.02.jpg

Galvanitas S16

Cassina 646 leggera
(Gio Ponti)
10068953_1.jpg

Sjuan
(helklädd)
Snyggt.
Har inte JP gjort några liknande stolar ?

Jag älskar de där stolarna. Hade likadana själv innan frun prompt propsade på ett par zigzagstolar.

Kul att 50/60-tal verkar komma igen. Har känts lite dött senaste åren.

DC5AD546-52BE-4C5E-8723-1F92B1295B05.jpeg
Tycker också det är väldigt stilrena och snygga, dessutom överraskande bekväma. Även fast jag nog tycker Edsbyverkens ”Trisso” är ännu snyggare, hade gärna kommit över 4st såna :)
67425E0E-1A19-45BF-A4BF-3399517AAA63.jpeg

Vad är det för soffbord du har där på bilden?

Tycker också det är väldigt stilrena och snygga, dessutom överraskande bekväma. Även fast jag nog tycker Edsbyverkens ”Trisso” är ännu snyggare, hade gärna kommit över 4st såna :)
67425E0E-1A19-45BF-A4BF-3399517AAA63.jpeg

Vad är det för soffbord du har där på bilden?
Det finns ingen märkning på det. 50-tal teak. Lite högre, hängt med sen ungkarlsåren och var då perfekt för TV-dinner. Numera slitvarg under småbarnsåren. Inväntar att småråttorna ska bli äldre och lära sig att bete sig, då ska jag slipa och olja det :)

Tillbaka
Topp