• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora inrednings och designtråden.

I min mening viktigare med garderober i sovrum än hall men beror ju helt på planlösning etc. Jag är bekväm av mig och vill att kläderna ska vara enkla att nå :)

Priset vi får betala för att installera garderober också i sovrummet är, förutom pengarna, att vi förlorar viss rymd i rummet och att sängen måste placeras på sitt kanske inte mest naturliga ställe. Sovrummet är 10 kvm.
 

OddD

Panerai
2-Faktor
I min 63kvm (bostadsrätt) byggd i slutet av 60talet var det 6st 60cm garderober o 3st 40cm garderober original.
1st 60cm och 2st 40cm har åkt ut och är dataplats nu.
5+1 garderob räcker för mig, räckte även när jag var sambo.
Sen finns ju plastlådor att ha under sängen, förvaring i sittbänkar osv. om man behöver mer utrymme.
I hallen har jag hatthylla och en rejäl 6lådig byrå + en liten sittbänk med förvaring i för väskor.
 
Senast ändrad:
I min 63kvm (bostadsrätt) byggd i slutet av 60talet var det 6st 60cm garderober o 3st 40cm garderober original.
1st 60cm och 2st 40cm har åkt ut och är dataplats nu.
5+1 garderob räcker för mig, räckte även när jag var sambo.
Sen finns ju plastlådor att ha under sängen, förvaring i sittbänkar osv. om man behöver mer utrymme.

Ok men då verkar det inte allt för orimligt med 8 garderober i ett hem på 54 kvm som hushåller två vuxna människor?

4 av dessa (de i sovrummet) kommer vara för att förvara våra kläder. De fyra andra (i hallen) kommer främst vara till för ytterjackor, skor, vin- och ölstash, toapapper och annat som förvisso behöver förvaras men som behöver vara mer lättillgängligt än sådant som kan kastas ner i källaren.
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Ok men då verkar det inte allt för orimligt med 8 garderober i ett hem på 54 kvm som hushåller två vuxna människor?

4 av dessa (de i sovrummet) kommer vara för att förvara våra kläder. De fyra andra (i hallen) kommer främst vara till för ytterjackor, skor, vin- och ölstash, toapapper och annat som förvisso behöver förvaras men som behöver vara mer lättillgängligt än sådant som kan kastas ner i källaren.
Kan ni inte köra lite mindre djupa stommar i sovrummet så? Pax finns i 35 djup som är en nätt historia. Får ni plats med höga och breda sväljer de ändå mycket, även om man inte kan hänga in skjortor på snedden. Det är inte kul att springa till hall eller förråd för att hämta kläder så oavsett om det snor rymd hade jag velat ha garderobsutrymme i sovrummet, men försökt göra det så snyggt som möjligt.
 
Kan ni inte köra lite mindre djupa stommar i sovrummet så? Pax finns i 35 djup som är en nätt historia. Får ni plats med höga och breda sväljer de ändå mycket, även om man inte kan hänga in skjortor på snedden. Det är inte kul att springa till hall eller förråd för att hämta kläder så oavsett om det snor rymd hade jag velat ha garderobsutrymme i sovrummet, men försökt göra det så snyggt som möjligt.

Ja den har vi också tittat på, med skjutdörrar hamnar den på 46 cm, kanske inte så dumt.

Har egentligen svårt att se att för mycket garderober med en genomtänkt placering som inte är "i vägen" skulle uppfattas negativt av en framtida köpare också, håller du med?

I vårt fall blir det på bekostnad av rymd i sovrummet men det kan det kanske vara värt för att slippa ha en byrå och massa ad hov förvaring i lägenheten för att gömma undan saker som är röriga att ha framme.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Gillar gruvlyktor. Allt nytillverkat går bort! Ropade hem den här! Tillverkad av Davis of Derby. Troligen tidigt 1900-tal och i fint mögligt patinerat skick, helt original!
image.jpg
 

repertoire

Cartier
2-Faktor
Har varit på jakt efter en vägghylla lik Paul Cadovius & Frama ett tag men varken lyckats hitta något begagnat eller velat punga ut 10k för en ny. Blev sen påmind om att Ikea hade något liknande fast i hemskt bambuträ. Slog till ändå men ersatte de medföljande hyllplanen med några vita från Bauhaus. Slipade sen väggreglarna och betsade med en blanding av Zar Rosewood & Charcoal. Totalkostnad ca 1500kr. Helnöjd.
hylla_2.JPG

hylla_1.JPG
hylla.JPG
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Har varit på jakt efter en vägghylla lik Paul Cadovius & Frama ett tag men varken lyckats hitta något begagnat eller velat punga ut 10k för en ny. Blev sen påmind om att Ikea hade något liknande fast i hemskt bambuträ. Slog till ändå men ersatte de medföljande hyllplanen med några vita från Bauhaus. Slipade sen väggreglarna och betsade med en blanding av Zar Rosewood & Charcoal. Totalkostnad ca 1500kr. Helnöjd.
hylla_2.JPG

hylla_1.JPG
hylla.JPG
Ser mycket stiligt ut.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Någon som vet hur och med vad för färg det här spacklade hålet kan täckas för utan att synas eller behöva måla om hela väggen?

20200620_132133.jpg
Det går inte att dölja med någon speciell färg. Den enda färg jag kan tänka mig är typen som används i grekiska restauranger. Den färgen har något grovt iblandat. Dessutom används en speciell roller med centimeterstora inbuktningar för att ”dra ut” färgen så det ska bli en knottrig yta. Det blir snygg, men skapar problem för den som senare vill ha en jämn yta. Oavsett om du väljer att stryka på ”knottrig” färg eller bredspackla till en jämn vägg, åker du nog på att göra hela väggen. Möjligen hade en gammal målarmästare kunnat fixa det, men få lever fortfarande.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Funderat på fårskinn till min jetson då dynan har lite skavanker. Ser ut som du fäst den med två skruvar vid nackkudden, hur många fästpunkter har pläden? Vilken färg bör jag i så fall välja till denna i congacsbrunt tycker ni?
IMG_20200607_222437.jpg
Jag hade lämnat in den till en bra lädermakare som fått göra rent skinnet, eventuellt färga om det och sen fetta in det. Sen köpt ett bra vitt fårskinn från gutefår. Det borde bli billigast och den bästa inventeringen för ett bra andrahandsvärde.
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag hade lämnat in den till en bra lädermakare som fått göra rent skinnet, eventuellt färga om det och sen fetta in det. Sen köpt ett bra vitt fårskinn från gutefår. Det borde bli billigast och den bästa inventeringen för ett bra andrahandsvärde.
Har precis rengjort och behandlat med lite gotta åt skinnet men är en del klösmärken från katt i skinnet som jag tror kan bli svårt att åtgärda kanske.. Även för en kunnig. Dessa färgerna hittade jag på en hemsida, vitt kan bli snyggt men något opraktiskt.
1-vert.jpg
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Har precis rengjort och behandlat med lite gotta åt skinnet men är en del klösmärken från katt i skinnet som jag tror kan bli svårt att åtgärda kanske.. Även för en kunnig. Dessa färgerna hittade jag på en hemsida, vitt kan bli snyggt men något opraktiskt.
1-vert.jpg
Då fattar jag. :D Hade en Stressless i mockaskinn som två norska skogskatter gillade att sätta klorna i. Av de färger du la fram, röstar jag på beige till det bruna skinnet. Det ger mjukare kontraster och blir inte lika känsligt som vitt. Vad har Dux för alternativ? Det kanske blir nästan lika dyrt som nytt?
 
Senast ändrad:

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Då fattar jag. :D Hade en i stressless i mockaskinn som två norska skogskatter gillade att sätta klorna i. Av de färger du la fram, röstar jag på beige till det bruna skinnet. Det ger mjukare kontraster och blir inte lika känsligt som vitt. Vad har Dux för alternativ? Det kanske blir nästan lika dyrt som nytt?
Aj aj, den dynan är väl lite knepigare att ersätta med :facepalm:. Ja springer det iväg för mycket så siktar jag nog på en helt ny dyna från Franklin tapetserare eller liknande, tror dom vill ha 5,9k för en i skinn och 3, 7k för en i canvas.
 
Det går inte att dölja med någon speciell färg. Den enda färg jag kan tänka mig är typen som används i grekiska restauranger. Den färgen har något grovt iblandat. Dessutom används en speciell roller med centimeterstora inbuktningar för att ”dra ut” färgen så det ska bli en knottrig yta. Det blir snygg, men skapar problem för den som senare vill ha en jämn yta. Oavsett om du väljer att stryka på ”knottrig” färg eller bredspackla till en jämn vägg, åker du nog på att göra hela väggen. Möjligen hade en gammal målarmästare kunnat fixa det, men få lever fortfarande.

Ska gå till en färgbutik och se om de har någon liknande färg eller om det är metoden på hur man färgar som gör det. Behöver inte vara 100 % resultat, bara så kulören blir detsamma så blir jag nöjd.

Visst bör man slipa med ett lätt sandpapper före färg appliceras?
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Ska gå till en färgbutik och se om de har någon liknande färg eller om det är metoden på hur man färgar som gör det. Behöver inte vara 100 % resultat, bara så kulören blir detsamma så blir jag nöjd.

Visst bör man slipa med ett lätt sandpapper före färg appliceras?
Inget var man har hemma men känner du någon i måleribranschen som kan bistå med en NCS-scanner så får du fram rätt färgkod. Kanske färghandlarn kan scanna ett bra foto på telefonen, vet inte exakt hur en sådan funkar.
 

WHU

Panerai
2-Faktor
Funderat på fårskinn till min jetson då dynan har lite skavanker. Ser ut som du fäst den med två skruvar vid nackkudden, hur många fästpunkter har pläden? Vilken färg bör jag i så fall välja till denna i congacsbrunt tycker ni?
IMG_20200607_222437.jpg
Rekommenderar absolut fårskinn, även på sommaren faktiskt. Köpte skinnet av samma möbelhandlare som jag köpte fåtöljerna av. Den har fyra fästpunkter, precis som din Jetson. Jag var lite slö och drog snöret genom de yttersta och fäste skinnet i de två mittersta. Tror att jag har beige skinn och det är nog det jag skulle rekommendera till din fåtölj också.
FD753505-AA39-4155-8566-3197EB37FA90.jpeg
F8965323-9467-447A-B857-4057CF4287A7.jpeg
 
Topp