Framtidens designtrender
4
Trendscouten Raphael Gielgen om att varumärkeshetsen är på väg att dö ut och att design kommer fungera som ett kulturellt ramverk.
Text:
Gabriella Kvarnlöf - 4 juni 2020
Det schweiziska familjeföretaget Vitra har i över 65 år utvecklat inredning som älskas världen över. I företagets gedigna möbelkollektion finns kända klassiker skapade av bland annat Charles och Ray Eames, Antonio Citterio, Jasper Morrison och Ronan och Erwan Bouroullec.
I sin roll som trendscout och forskningschef på Vitra ägnar Raphael Gielgen dagarna åt att se in i designvärldens spåkula. Genom besök på företag, lusläsning av forskningsrapporter och möten med människor försöker Gielgen ta reda på hur framtidens design kommer att se ut. Vid hans senaste besök i Stockholm fick SvD Magasinet en pratstund med honom kring vilka designtrender vi har att se fram emot.
Miljövänlig agenda
– I framtiden kommer vi att äga färre saker och konsumera betydligt mindre. Vi kommer istället att hyra det vi behöver för stunden. Klimatfrågan kommer att genomsyra allt vare sig designföretag vill eller inte. Deras kunder kommer att göra mycket noggranna val, fråga hur produkten tillverkas och hur långt den färdats, allt för att inte bidra till miljöförstöring. Redan nu satsar många företag stort på hållbarhet; naturmaterial som kork trendar, Adidas gör skor av havsplast och Apple använder sig av 100 procent förnybar energi vid alla sina kontor.
Mindre formella arbetsplatser
– När det gäller design och arbetsplatser kommer framtiden att bjuda på mindre kontroll och mer frihet. Kontorsinredningen kommer att bli mindre formell och ha mer färg. Det är bara att se på barn och unga, de tillbringar flera timmar varje dag i den digitala världen, de kommer inte att vilja vara bundna vid ett kontor när de blir vuxna. De kommer kräva att kunna jobba på distans till stor del. Därför kommer organisationer bli ännu mer platta, utan en tydlig hierarki. Det är vad unga vill ha, frihet under ansvar. Men frihet har en syster som heter samhörighet – folk vill ha frihet, men samtidigt känna att de är en del av ett sammanhang. Det kommer också att bli viktigare i framtiden, företag kommer att få kämpa hårt för att få de anställda att känna att de är en del av helheten.
Eget skapande
– Konsumenterna själva kommer att vilja vara med och designa produkterna framöver. Och genom all teknikutveckling som sker så kommer det att vara möjligt. Det kommer gälla över hela designvärlden, allt från kläder och accessoarer till inredningsprylar och köksdesign. Människor vill helt enkelt välja sin egen design – färg, material och storlek. Vi tenderar också att bli allt mindre varumärkesfokuserade, man vill hellre skapa sitt eget varumärke.
Sakta ner
– Vi lever i ett klick-samhälle. Du kan beställa pizza vi en app, svajpa fram en ny pojkvän på Tinder och låta kemtvätten lämna dina kläder vid ytterdörren. Framöver kommer vi vilja sakta ner. Ta det lugnare, åka på yogaretreats. Människor kommer att söka en religion utan att vara religiösa. Det påverkar designen i våra hem, saker som är producerade lokalt och som är handgjorda med omsorg är det vi vill omge oss med. Det kommer att bli svårt för designföretagen att tillgodose detta.
Känna sig hemma
– Jag läste nyligen en artikel om det ekonomiska värdet av kultur. Tar man hand om kulturen på sin arbetsplats så tjänar man mer pengar. Man måste med hjälp av design skapa ett kulturellt ramverk som gör att de anställda känner sig hemma där. I dag är våra arbetsplatser utformade efter våra skrivbord och stolar, vi är nästan kedjade vid datorerna. Men där kommer det att ske en stor förändring framöver. Folk vill jobba på vackra platser, man blir så otroligt påverkad av sin omgivning och människor kommer ställa högre krav på att kontorsmiljön känns uppdaterad och formad efter människorna som jobbar där. Inte tvärtom.