• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora inrednings och designtråden.

IMG_20210307_124221.jpg

Ett alternativ med soffan på snedden, inte lika optimalt för tv-tittande men du kan samtala med någon i köket från soffan. tror ett konsolskrivbord kan bli bra där man bygger upp på höjden med hyllor. Alternativt något djupt skrivbord med hyllor ovanför för att det inte ska kännas lika inklämt. Oavsett rekommenderar jag att montera teven på väggen för att ta mindre plats och kunna välja en mindre tv-bänk.
Lutar åt att det blir såhär, kom fram till samma sak när jag ritade lite. Tror det blir ett Rail Desk med två mindre hyllor ovanför.

Screenshot_20210307-151410.jpg

Ingen aning faktiskt.

Chansköp på distans. Saknar klistermärken och signaturen är inte lika distinkt som på din. Så jag vet inte.

Efter lite googlade skulle jag tippa på att den om något är en tidig produktion, har sett lite olika signaturer och utföranden på ben på auktionsobjekt.

Hur som är den charmig och jag gillar formen på dessa ben bäst.

Ingen aning faktiskt.

Chansköp på distans. Saknar klistermärken och signaturen är inte lika distinkt som på din. Så jag vet inte.

Efter lite googlade skulle jag tippa på att den om något är en tidig produktion, har sett lite olika signaturer och utföranden på ben på auktionsobjekt.

Hur som är den charmig och jag gillar formen på dessa ben bäst.
Ok!

såhär ser hela min ut.

21C0DC09-BE09-4215-961C-372137B0C4A3.jpeg

Framtidens designtrender​

e9c72895-7de0-409a-8fc8-a38ca8c22081

4
Trendscouten Raphael Gielgen om att varumärkeshetsen är på väg att dö ut och att design kommer fungera som ett kulturellt ramverk.
Text: Gabriella Kvarnlöf - 4 juni 2020

59ce2db8-e9b8-4a04-aadb-7077fe8a20fd

3bb27def-70df-4b7e-a8be-3b343eae3cfb

0e632c64-ad1a-47df-8ff8-b39177ccc14a

0862b6fa-bfe4-437d-abb8-8314a19bbd6e

457f789a-77d1-46b1-9811-5bd27c0d660b

Det schweiziska familjeföretaget Vitra har i över 65 år utvecklat inredning som älskas världen över. I företagets gedigna möbelkollektion finns kända klassiker skapade av bland annat Charles och Ray Eames, Antonio Citterio, Jasper Morrison och Ronan och Erwan Bouroullec.
I sin roll som trendscout och forskningschef på Vitra ägnar Raphael Gielgen dagarna åt att se in i designvärldens spåkula. Genom besök på företag, lusläsning av forskningsrapporter och möten med människor försöker Gielgen ta reda på hur framtidens design kommer att se ut. Vid hans senaste besök i Stockholm fick SvD Magasinet en pratstund med honom kring vilka designtrender vi har att se fram emot.

Miljövänlig agenda​

59ce2db8-e9b8-4a04-aadb-7077fe8a20fd

– I framtiden kommer vi att äga färre saker och konsumera betydligt mindre. Vi kommer istället att hyra det vi behöver för stunden. Klimatfrågan kommer att genomsyra allt vare sig designföretag vill eller inte. Deras kunder kommer att göra mycket noggranna val, fråga hur produkten tillverkas och hur långt den färdats, allt för att inte bidra till miljöförstöring. Redan nu satsar många företag stort på hållbarhet; naturmaterial som kork trendar, Adidas gör skor av havsplast och Apple använder sig av 100 procent förnybar energi vid alla sina kontor.

Mindre formella arbetsplatser​

3bb27def-70df-4b7e-a8be-3b343eae3cfb

– När det gäller design och arbetsplatser kommer framtiden att bjuda på mindre kontroll och mer frihet. Kontorsinredningen kommer att bli mindre formell och ha mer färg. Det är bara att se på barn och unga, de tillbringar flera timmar varje dag i den digitala världen, de kommer inte att vilja vara bundna vid ett kontor när de blir vuxna. De kommer kräva att kunna jobba på distans till stor del. Därför kommer organisationer bli ännu mer platta, utan en tydlig hierarki. Det är vad unga vill ha, frihet under ansvar. Men frihet har en syster som heter samhörighet – folk vill ha frihet, men samtidigt känna att de är en del av ett sammanhang. Det kommer också att bli viktigare i framtiden, företag kommer att få kämpa hårt för att få de anställda att känna att de är en del av helheten.

Eget skapande​

0e632c64-ad1a-47df-8ff8-b39177ccc14a

– Konsumenterna själva kommer att vilja vara med och designa produkterna framöver. Och genom all teknikutveckling som sker så kommer det att vara möjligt. Det kommer gälla över hela designvärlden, allt från kläder och accessoarer till inredningsprylar och köksdesign. Människor vill helt enkelt välja sin egen design – färg, material och storlek. Vi tenderar också att bli allt mindre varumärkesfokuserade, man vill hellre skapa sitt eget varumärke.

Sakta ner​

0862b6fa-bfe4-437d-abb8-8314a19bbd6e

– Vi lever i ett klick-samhälle. Du kan beställa pizza vi en app, svajpa fram en ny pojkvän på Tinder och låta kemtvätten lämna dina kläder vid ytterdörren. Framöver kommer vi vilja sakta ner. Ta det lugnare, åka på yogaretreats. Människor kommer att söka en religion utan att vara religiösa. Det påverkar designen i våra hem, saker som är producerade lokalt och som är handgjorda med omsorg är det vi vill omge oss med. Det kommer att bli svårt för designföretagen att tillgodose detta.

Känna sig hemma​

457f789a-77d1-46b1-9811-5bd27c0d660b

– Jag läste nyligen en artikel om det ekonomiska värdet av kultur. Tar man hand om kulturen på sin arbetsplats så tjänar man mer pengar. Man måste med hjälp av design skapa ett kulturellt ramverk som gör att de anställda känner sig hemma där. I dag är våra arbetsplatser utformade efter våra skrivbord och stolar, vi är nästan kedjade vid datorerna. Men där kommer det att ske en stor förändring framöver. Folk vill jobba på vackra platser, man blir så otroligt påverkad av sin omgivning och människor kommer ställa högre krav på att kontorsmiljön känns uppdaterad och formad efter människorna som jobbar där. Inte tvärtom.

Nytt matbord här hemma - Klassiskt Venus bordsstativ från Johansson design som jag parat ihop med en dekton stenskiva. Riktigt smutt att ha en bord som är nästintill oförstörbart 👍🏻 Stekpanna rakt från spisen på bordet och det blir inte ett märke, bara torka av efteråt.
012211A2-5A48-40DF-A830-90CD8AAA464F.jpeg

Någon här som har / har haft en Vauni eldstad? Om så, gillar ni den?

Den verkar vara det de skriver, en stämningshöjare och inredningsdetalj. Kanske är det det du söker, annars är det mer viktigt med hur mycket värme den ger, speciellt efter att den slocknat. Tulikivi håller värmen bra och länge, men dyrare så klart.

Den verkar vara det de skriver, en stämningshöjare och inredningsdetalj. Kanske är det det du söker, annars är det mer viktigt med hur mycket värme den ger, speciellt efter att den slocknat. Tulikivi håller värmen bra och länge, men dyrare så klart.
Ja precis det är det jag är ute efter, den ska sitta i en lägenhet så någon riktig kamin går inte att få till (tyvärr). Har inte sett den in action så att säga, bara "avstängd"

Jag har en globe. Den ger ca 2kw när den brinner och håller inte kvar någon värme alls när den är släckt.
Mer inredningspryl än nyttoföremål.
Ångrar inte för en sekund att jag har den, kul, udda pryl som inte alla har.
20210318_200610.jpg

Jag har en globe. Den ger ca 2kw när den brinner och håller inte kvar någon värme alls när den är släckt.
Mer inredningspryl än nyttoföremål.
Ångrar inte för en sekund att jag har den, kul, udda pryl som inte alla har.
20210318_200610.jpg
Nice, hur hög blir lågan och går den att justera? I någon video jag sett så är den rätt ”låg” 5-6cm kanske.

Nice, hur hög blir lågan och går den att justera? I någon video jag sett så är den rätt ”låg” 5-6cm kanske.
Lågan är ganska levande och skiftar mellan 5 och 15 cm kanske. Ingen justering, bara ett lock att kväva den med.
Kanske är olika låga beroende på vilken sprit man använder, öb och biltema är dom jag provat och dom är likvärdiga.
20210318_210922.jpg

Bilagor

• 20210318_210922.jpg
    20210318_210922.jpg
    227.3 KB · Visningar: 8
Behöver lite hjälp. Sugen på Y-stolen men tycker att den är alldeles för vanlig. Är ute efter något med rena linjer, skandinaviskt i trä. Det kan vara en designklassiker men måste inte vara det.

Vilka köksstolar gillar ni?

Behöver lite hjälp. Sugen på Y-stolen men tycker att den är alldeles för vanlig. Är ute efter något med rena linjer, skandinaviskt i trä. Det kan vara en designklassiker men måste inte vara det.

Ja, Y stolen är ju lite uttjatad..
Karmstolar kan vara lite för stora och otympliga i köket, men jag gillar Itcha, jag köpte in ett gäng till kontoret.

01D204C1-A315-4D86-BBDF-7B50FDB33FF9.jpeg

Ja, Y stolen är ju lite uttjatad..
Karmstolar kan vara lite för stora och otympliga i köket, men jag gillar Itcha, jag köpte in ett gäng till kontoret.

01D204C1-A315-4D86-BBDF-7B50FDB33FF9.jpeg
Schyssta, särskilt i rött. Kanske lite för utsvävande i designen.

Skedblad av Carl Malmsten stycker jag är snygg, men passar inte i alla hem.

Jag har precis bokat en CH20 och det blir min start i resan mot att byta vår köksgrupp. Det som tilltalar mig är formen, storlek och läderdynan som lär åldras trevligt.

stol-ch20-carlhansen-miljo-1.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp