• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora inrednings och designtråden.

C8B39C76-3688-40FB-845F-7B19C5EB391B.jpeg
Gör inte String 100centimeters hyllplan får man göra det själv... inte helt lätt att få det rakt när varken beslag, gavlar eller limfogsskiva är raka.. Hyllplanen ska vitvaxas också, vilket säkert kommer göra att dom slår sig. Någon som har gjort det innan och har tips på hur man kan göra på enklaste sätt för att få det rakt?
Jag gjorde det själv med eklimfog eftersom jag inte tyckte Strings fanerade skräp var fina. Bara att köpa rätt skivmaterial, såga rakt och borra rakt så blir det rakt. Sen vattenpass när du hänger upp gavlarna så bör det funka. Gavlarna är ju förvånansvärt bångstyriga innan man fått i ett antal hyllplan.

Oljade och vaxade mina hyllplan. 200*1000mm slår sig inte särskilt.

Sen vattenpass när du hänger upp gavlarna så bör det funka. Gavlarna är ju förvånansvärt bångstyriga innan man fått i ett antal hyllplan.

Vattenpass var nog nyckelordet som jag hoppade över. Mätte istället, väggen var tydligen ganska sned. Man ser det bäst på översta hyllplanet. Skit samma.. blev en 80 procentare..
EBD36E6E-7827-42D2-AA19-E1DFA0F8C5D1.jpeg

Vattenpass var nog nyckelordet som jag hoppade över. Mätte istället, väggen var tydligen ganska sned. Man ser det bäst på översta hyllplanet. Skit samma.. blev en 80 procentare..
EBD36E6E-7827-42D2-AA19-E1DFA0F8C5D1.jpeg
Äh, bara att fylla upp med valfri litteratur och en och annan klockbox så ser man inte det där.

Det finns så klart en massa roliga designers därute men jag har under lång tid haft två riktiga husgudar som jag tycker står för design som är exceptionellt tidlös och genomtänkt, Wegner och Kjaerholm. Senaste åren har dock allt blivit oerhört hypeat och det är svårt att hitta vettigt prissatta originalmöbler i okej skick.

Har dock ständig span efter PK-22, PK-31 och JH-501. Idag lyckades jag iaf landa ett ex av den sistnämnda.

9B5783AC-17CE-4DCF-97C6-4BAEB721DA1D.jpeg

Bra design håller verkligen över tid, att saker är tidlösa tycker jag är den enskilt största faktorn som utmärker att något är väldesignat. Har verkligen svårt att greppa att denna är ritad på 40-talet.

Nu måste jag bara få den tvärs över landet så att jag kan sitta i den också.

Det finns så klart en massa roliga designers därute men jag har under lång tid haft två riktiga husgudar som jag tycker står för design som är exceptionellt tidlös och genomtänkt, Wegner och Kjaerholm. Senaste åren har dock allt blivit oerhört hypeat och det är svårt att hitta vettigt prissatta originalmöbler i okej skick.

Har dock ständig span efter PK-22, PK-31 och JH-501. Idag lyckades jag iaf landa ett ex av den sistnämnda.

Bra design håller verkligen över tid, att saker är tidlösa tycker jag är den enskilt största faktorn som utmärker att något är väldesignat. Har verkligen svårt att greppa att denna är ritad på 40-talet.

Stol-goals ändå. Avis!

Så det är dig jag fightas mot angående PK-31 på blocket bl.a. :D

Njae, tidlöst kan också vara riktigt tråkigt. Men du har en poäng.

Tycker tidlöst är lite överskattat, men det är fascinerande ibland när man inser vilket år vissa saker är ritade.

Agree to disagree. Tycker fortfarande personligen att det är faschinerande, och att det tyder på talang, när saker håller sin grundform, eller sin exakta form, genom årtiondena - exempelvis vissa möbler, eller en Porsche 911 eller en Santos och att de funkar lika bra oavsett omgivning eller tidsepok.

All modern inredning har sin charm :) kan absolut uppskatta tidlösa klassiker men även modern ”international style”. Dvs. Nutida modernt lite mer vågade formgivna möbler men med gedigna material.

Jag har dock lite svårt för plastgrejer typ Kartell även om de har steppat upp sitt game på sistone med ett mer hållbart fokus. Likaså pråligt blingigt krafs typ Luxury living.

Tillbaka
Topp