• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora inrednings och designtråden.

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Slog till på den här stolen idag. Ska få plats i badrummet. Kul fusion Tulip/Eiffel/Sjuan

4241D319-CC8A-4062-BF13-CFDA12539599.jpeg
F75D3D08-71B9-411F-94A7-E798BEB4AC9E.jpeg
 

WHU

Panerai
2-Faktor
Sökte för någon månad sen efter tips på ett matbord och klädda stolar till nya lyan. Efter mycket vånda och lite leveransförseningar, så är de äntligen på plats. Det blev till slut bord och stolsben i mattlackad ek, tyget går i brun/beige även om det var svårt att återge på bilderna. Miss Holly har anlänt och det känns riktigt bra :)

DA7582B7-80BF-4520-A5CB-AABD68EDA50E.jpeg
B7005BEA-E92C-4023-BC4F-C3ABDC57FC0B.jpeg
6101A049-F4F5-4CAE-BAF7-00B46BEA62C1.jpeg
F22A16F5-EB64-4DDB-B20A-2BC40358C9FA.jpeg
D670EB2B-3B13-49A5-95BA-C0AA3B6ECF31.jpeg
 

repertoire

Cartier
2-Faktor
Ren chansning. Men är det någon här som har någon aning om tillverkare på denna fåtölj? Bild från Zara.
Skärmavbild 2020-05-29 kl. 13.30.52.png
 
Senast ändrad:

daniel_se

Omega
Någon som känner igen denna lampa? Skulle vilja ha en till men vet inte var den kommer ifrån.
 

Bilagor

  • 20200530_090553.jpg
    20200530_090553.jpg
    156 KB · Visningar: 8

Norken

Panerai
2-Faktor
Ropade in två köpmansdiskar på auktion. Nu börjar renoveringen, toppskiva ska bytas på ena, tapet bort på andra, lack och gamla etiketter ska bort på båda och sedan ska de oljas in. Får dela slutresultatet sen :)
74D6ACE8-B4BB-4C64-ADFC-C2FB34F703C4.jpeg

43B8438C-3EBF-430D-825C-D900C2DF1776.jpeg

217C6D0B-E7A3-4B23-8F93-24D2238EC0C7.jpeg

A4AAD136-30DF-407A-A819-D5EAD7CBDEE9.jpeg
Nu är de klara! Saknar bara en skruv så ska sista handtaget sättas på plats. Blev nöjd med resultatet. Dock ska jag nog slipa om och betsa den lagade toppskivan. Ville se hur det blev med kontrasten. En av dem kommer nog troligtvis säljas då vi inte har plats. Men det var ett kul projekt!
26D2E79A-BD47-43DA-B487-F3FDDF31597F.jpeg
0E8931CA-5DCB-40FC-BE9A-E15EBB120965.jpeg
 

rdianat

Cartier
2-Faktor
Ca 3.5 mån i home office och jag misstänker att det kommer fortsätta ett bra tag till, så jag beställde till slut en Aeron remastered i färgen "graphite" med alu-detaljer. Jag räknar med ett rejält lyft jämfört med nuvarande setup. :D Har en liten hörna i sovrummet där jag kan ha stolen sen när den här home office perioden är över, men till dess kommer matbordet vara mitt skrivbord.
aeron-stuhl-new-aeron-remastered-aluminium-main.jpg
 
Senast ändrad:

aximand

Panerai
2-Faktor
Ca 3.5 mån i home office och jag misstänker att det kommer fortsätta ett bra tag till, så jag beställde till slut en Aeron remastered i färgen "graphite" med alu-detaljer. Jag räknar med ett rejält lyft jämfört med nuvarande setup. :D Har en liten hörna i sovrummet där jag kan ha stolen sen när den här home office perioden är över, men till dess kommer matbordet vara mitt skrivbord.
aeron-stuhl-new-aeron-remastered-aluminium-main.jpg

Du får återkomma med om du tycker den är bekväm. Skrivbordsstolar känns för mig som en av de absolut svåraste prylar att köpa hem!
 
Vi har gjort misstaget (?) i att köpa matstolar i tvålad bok. Tydligen ska man tvåla dessa enligt skötselråden. Det är dock lite oklart varför? Skapar det bättre skydd mot matfläckar eller vad? Man är smått livrädd över att spilla en droppe på dessa stolar då allt lär suga ut sig. Kaffe, blåbär eller rödvin lär ju vara döden för det här träslaget.

Kan man olja i efterhand eller vad kan man göra för att få ett helt ok skydd utan att behöva vara livrädd vid matbordet?
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
Vi har gjort misstaget (?) i att köpa matstolar i tvålad bok. Tydligen ska man tvåla dessa enligt skötselråden. Det är dock lite oklart varför? Skapar det bättre skydd mot matfläckar eller vad? Man är smått livrädd över att spilla en droppe på dessa stolar då allt lär suga ut sig. Kaffe, blåbär eller rödvin lär ju vara döden för det här träslaget.

Kan man olja i efterhand eller vad kan man göra för att få ett helt ok skydd utan att behöva vara livrädd vid matbordet?
Blev det CH24?
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
Vi har gjort misstaget (?) i att köpa matstolar i tvålad bok. Tydligen ska man tvåla dessa enligt skötselråden. Det är dock lite oklart varför? Skapar det bättre skydd mot matfläckar eller vad? Man är smått livrädd över att spilla en droppe på dessa stolar då allt lär suga ut sig. Kaffe, blåbär eller rödvin lär ju vara döden för det här träslaget.

Kan man olja i efterhand eller vad kan man göra för att få ett helt ok skydd utan att behöva vara livrädd vid matbordet?
Har ingen egen erfarenhet men hittade ganska informativ text på Norrgavels hemsida https://norrgavel.se/skotsel-underhall om underhåll av såpade trämöbler. Bästa verkar vara att såpa på.

25889098-3EC0-43DC-951F-30B58708A8C5.jpeg
 

OddD

Panerai
2-Faktor
Skulle ni säga att garderob/förvaringsyta om 4 kvm är mycket på en lägenhet om totaöt 53 kvm?

Om man räknar en 60cm standard garderob så är ju den 0.36kvm (60cm bredd × 60cm djup)
Så 4kvm är ju 11st 60cm garderober, jag tycker det låter mycket.
Sen beror det ju på var i lght förvaringen finns och vad den ska användas till. Om det är en dålig hall och litet kök t.ex så behövs kanske delar av förvaringen till skor kastruller dammsugare osv.
Minst lika viktigt är vad det finns för förråd till lght och hur lättillgängligt det är.
 
Om man räknar en 60cm standard garderob så är ju den 0.36kvm (60cm bredd × 60cm djup)
Så 4kvm är ju 11st 60cm garderober, jag tycker det låter mycket.
Sen beror det ju på var i lght förvaringen finns och vad den ska användas till. Om det är en dålig hall och litet kök t.ex så behövs kanske delar av förvaringen till skor kastruller dammsugare osv.
Minst lika viktigt är vad det finns för förråd till lght och hur lättillgängligt det är.

Dividerar med tjejen om vad som kan anses vara en rimlig mängd. Det rör sig totalt om 8 st 60 cm garderober i samma storlek som Ikea Pax. Alltså totalt 600 cm x 66 cm, eller 3,96 kvm.

Vi har tänkt att ha fyra av garderoberna i hallen och fyra i sovrummet. Placeringen i hallen är rimlig men i sovrummet kommer den nog döda en del av "rymden". Därutöver har vi en städskrubb och ett förråd, inom rimligt avstånd, på ca 5 kvm.
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Dividerar med tjejen om vad som kan anses vara en rimlig mängd. Det rör sig totalt om 8 st 60 cm garderober i samma storlek som Ikea Pax. Alltså totalt 600 cm x 66 cm, eller 3,96 kvm.

Vi har tänkt att ha fyra av garderoberna i hallen och fyra i sovrummet. Placeringen i hallen är rimlig men i sovrummet kommer den nog döda en del av "rymden". Därutöver har vi en städskrubb och ett förråd, inom rimligt avstånd, på ca 5 kvm.
Antar att förrådet ändå är utanför själva lgh? Fyra i sovrummet, dvs två var låter ganska vettigt om ni inte kan ha viss förvaring i byrå eller liknande. Beror såklart på storlek på rummet. Fundera också över om ni ska ha dörrar eller skjutdörrar. Är det tight kan skjutdörrar vara att föredra.

Fyra stycken i hallen låter lite overkill dock tycker jag. En eller två borde funka om ni har vanlig hatthylla och är duktiga på att flytta till förrådet vartefter säsongerna växlar.

Edit: I sovrummet, så tänk på att ni ska kunna gång dem samtidigt.
Edit 2: Vi hade fyra i sovrummet på vår förra lgh. Dock 50cm bredd, det var ganska perfekt. Såg att ni räknat med 75cm bredd.
 
Antar att förrådet ändå är utanför själva lgh? Fyra i sovrummet, dvs två var låter ganska vettigt om ni inte kan ha viss förvaring i byrå eller liknande. Beror såklart på storlek på rummet. Fundera också över om ni ska ha dörrar eller skjutdörrar. Är det tight kan skjutdörrar vara att föredra.

Fyra stycken i hallen låter lite overkill dock tycker jag. En eller två borde funka om ni har vanlig hatthylla och är duktiga på att flytta till förrådet vartefter säsongerna växlar.

Edit: I sovrummet, så tänk på att ni ska kunna gång dem samtidigt.
Edit 2: Vi hade fyra i sovrummet på vår förra lgh. Dock 50cm bredd, det var ganska perfekt. Såg att ni räknat med 75cm bredd.

Det dumma i hallen är att det redan finns fyra garderober med skjutdörrar som också är för ytterkläder. Blir det då inte lite konstigt att också ha fyra i hallen? Tjejen kommer naturligtvis hitta användningsområden men men.
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Det dumma i hallen är att det redan finns fyra garderober med skjutdörrar som också är för ytterkläder. Blir det då inte lite konstigt att också ha fyra i hallen? Tjejen kommer naturligtvis hitta användningsområden men men.
I min mening viktigare med garderober i sovrum än hall men beror ju helt på planlösning etc. Jag är bekväm av mig och vill att kläderna ska vara enkla att nå :)
 
Topp