• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora inrednings och designtråden.

Derix

Patek
2-Faktor
Snyggt inrett! Som småbarnsfar vill jag lägga till dynorna på stolarna, allt på bordet samt gardiner som hänger ända ner till golvet på listan över saker som man kan ge upp.
 

Pictor

Audemars
När flygentusiasten bygger sin stol och kopierar Ägget, då blir det fräckt…
Tillika bättre sittkomfort, det originalt enligt mig inte har.
Men ikoner är ikoner !
54F35FFE-374C-4120-B4B1-8706C100B947.jpeg
 
Någon i den här delen av forumet som har porslin från serien "by mutti" hemma?
 

Bilagor

  • tumblr_lqujpeDDim1r2xymoo1_640.png
    tumblr_lqujpeDDim1r2xymoo1_640.png
    198.5 KB · Visningar: 20

OskiP

Cartier
2-Faktor
För mer specifika tips skulle det hjälpt om du beskriver/visar rummet som soffan är tänkt att vara i. Färger på väggarna, typ av möblering osv…
Du kan kika exempelvis Sofacompany, Posh Living, Bolia, Jotex för lite olika modeller och sådär

Jag och sambon köpte denna soffa för snart ett år sen och jag måste säga att den är smutt. Både skön att sitta och sova(!!) i. Finns i ett antal olika klädslar
4371FDD1-6F11-4B6F-A34A-595352841620.png
@North hur är soffan nu när det gått nästan ett år till? Fortfarande nöjda?
 

Sicko

Cartier
Är på jakt efter matstolar där komfort och design är viktigt. Vill kunna sitta långa middagar utan att vara obekväm. Har provat CH24 men tycker inte att den är bekväm i ryggen, annars kanonstol! Tar tacksamt emot tips :)
 

repertoire

Cartier
2-Faktor
Har slipat en gammal dansk sideboard ner till faneret och oljat. Vill återskapa en mer hållbar, men helst osynlig finish på ovansidan och sidorna och har kikat på olika alternativ men är osäker på vad som skulle passa bäst.

Hårdvaxolja? Polyuretan? Någon som har tips på produkt?

osmo-hardvaxolja-originalet-3032.jpeg
Skärmavbild 2022-06-15 kl. 14.47.08.png
 

JesperF

Omega
2-Faktor
Har slipat en gammal dansk sideboard ner till faneret och oljat. Vill återskapa en mer hållbar, men helst osynlig finish på ovansidan och sidorna och har kikat på olika alternativ men är osäker på vad som skulle passa bäst.

Hårdvaxolja? Polyuretan? Någon som har tips på produkt?

osmo-hardvaxolja-originalet-3032.jpeg
Skärmavbild 2022-06-15 kl. 14.47.08.png
Har tyvärr inte svar på din fråga, men har ett par frågor till dig. Har tänkt slipa ned och olja in ett sideboard jag med, men lyckas inte riktigt lista ut vilken produkt jag bör använda. Vad använde du för olja och hur blev resultatet färgmässigt? Mitt är mer åt det ljusa gul/orangea hållet i nuläget och helst av allt skulle jag vilja att det blev mer mörkbrunt.
 

Calle

Omega
Har slipat en gammal dansk sideboard ner till faneret och oljat. Vill återskapa en mer hållbar, men helst osynlig finish på ovansidan och sidorna och har kikat på olika alternativ men är osäker på vad som skulle passa bäst.

Hårdvaxolja? Polyuretan? Någon som har tips på produkt?

osmo-hardvaxolja-originalet-3032.jpeg
Skärmavbild 2022-06-15 kl. 14.47.08.png
Vad är det för träslag?
Jag har använt hårdvaxolja med mycket gott resultat på bänkskivor av ek. Betydligt bättre hållbarhet och egenskaper än olja för det ändamålet tycker jag.
 

repertoire

Cartier
2-Faktor
Har tyvärr inte svar på din fråga, men har ett par frågor till dig. Har tänkt slipa ned och olja in ett sideboard jag med, men lyckas inte riktigt lista ut vilken produkt jag bör använda. Vad använde du för olja och hur blev resultatet färgmässigt? Mitt är mer åt det ljusa gul/orangea hållet i nuläget och helst av allt skulle jag vilja att det blev mer mörkbrunt.
Zar träbets funkar fint för sånt. Viktigt är att du verkligen slipat ner till träet då så att det inte ligger kvar någon lack eller liknande som inte suger åt sig, så att det inte blir fläckigt. Applicera med en trasa och torka av med en annan. Resultatet varierar såklart beroende på träslag, om det finns skarvar och ojämnheter i träet osv.
 
Senast ändrad:

repertoire

Cartier
2-Faktor
Vad är det för träslag?
Jag har använt hårdvaxolja med mycket gott resultat på bänkskivor av ek. Betydligt bättre hållbarhet och egenskaper än olja för det ändamålet tycker jag.

Teak. Jag har iof. vax som man applicerar med trasa. Aldrig använt på en såhär pass stor yta dock. Vill främst skydda lite mot vattenringar och jämna ut ytan lite. Rädd att en polyuretanlack kommer kännas plastig.

Blir nog vax. Redan oljat med teakolja.

Typ sådan:
Skärmavbild 2022-06-15 kl. 17.15.42.png
 
Senast ändrad:

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Har slipat en gammal dansk sideboard ner till faneret och oljat. Vill återskapa en mer hållbar, men helst osynlig finish på ovansidan och sidorna och har kikat på olika alternativ men är osäker på vad som skulle passa bäst.

Hårdvaxolja? Polyuretan? Någon som har tips på produkt?

osmo-hardvaxolja-originalet-3032.jpeg
Skärmavbild 2022-06-15 kl. 14.47.08.png

Tycker Osmo varit grymt på det jag använt det till. Främst ek.
 

nobblan

Omega
Tips på fåtöljer som är både sköna nog att spela tv-spel i men som är snygga nog att inte skämmas över? Budget 10-15 tusen.
 

JakobM

Omega
2-Faktor
Senast ändrad:
Några tips, både estetisk tilltalande flaskor till vagnen, samt var man kan hitta äldre drinkvagnar, tänker mer 60-80-tal! Osäker på den modellen jag har idag!
289001534_362302919339369_2236714530327787341_n.jpg
 

OddD

Panerai
2-Faktor
Åhléns (iallafall Uppsala c) har 70% rea på utvalda prydnadskuddar och mattor, om någon behöver typ till studentrum/stuga liknande.
 
Topp