• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora mattråden

Compiss

Patek
2-Faktor
Mycket fint i denna tråden :p som kontrast ska jag nog börja posta mitt studentkäk :) jag kör med devisen "all or nothing". Att laga en fetingkomplicerad 3-rätters som tar hela dagen tycker jag är skitroligt, men allt därimellan känns lite meh... därför blir det ofta färdigkokt burkpotatis och coops köttbullar istället ^^

Bild: Inte lagat, men inte långt ifrån heller :D
mat.JPG
Ja, ni studenter verkar ha för mkt genom CSN;)
Vad är kilopriset på den färdigkokta burkpotatisen....
 

jaqob

Omega

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Lite dålig nattlig aktivitet i denna tråd! För att råda bot på det delar jag med mig av vad jag avnjöt för några minuter sedan:
Högproteinoxfärsbiffar med experimentell quinoablandning innehållandes bl.a bladspenat och körsbärstomater toppat med några klickar (köpe-:bag:)tzatziki.
IMAG2306.jpg



*Semmel- och klockperfektion*


Lookin' good, Jay-Z!
 

UNO

Panerai
Kvällens mat, lasagne! Svårt att misslyckas med och grymt gott. Har dock några små ess i rockärmen!

Du behöver:
Lasagneplattor (helst med ägg)
Nötfärs, hyfsat låg fettprocent
Krossade tomater (i Sverige är Mutti att rekommendera, helt överlägsna!)
En stor gul lök eller två små
En vitlöksklyfta
Tomatpuré
Köttbuljong
Färska tomater
Smör
Ketchup (Ketchupen används som substitut till vitvinsvinäger och socker, man kan såklart göra en egen blandning om man vill)
Rött vin
Soya
Bönor (valfritt)
Linser (valfritt)

Kryddor:
Chili (hade tyvärr ingen färsk)
Svartpeppar
Salt
Franska örter

Ostsåsen blir alltid lite olika varje gång. Men den här gången blev det ca 3,5 dl double cream (48%) och samma mjölk (1,5%), lagrad ost, i detta fallet blev det en vällagrad cheddar. Favoriten är Västerbottensost. Smaka av med salt och peppar och lite muskot.




Gör såhär: Stek finhackad gul lök och vitlök mjukt i smör. Tillsätt färsen och stek igenom.
Tillsätt krossade tomater och rör om. Vänta någon minut och släng i soya, tomatpuré, ketchup, rött vin, örter, chili, buljongtärningar (eller hellre flytande om du har)
Låt puttra lite medans du gör såsen. Riv osten och låt koka upp.



Tillsätt tillbehören, i detta fall, tomater, bönor och linser. Låt gotta till sig i typ en kvart. Smörj formen med smör och varva sedan färs-sås-plattor osv. Sista lagret är med sås och spara lite ost att strö på toppen!

Idag körde jag på 175 grader i ca 70 minuter (varmluftsugn, borde vara ca 55 minuter om man har en "vanlig")

Till detta kan man köra en kryddig historia från Rioja om man vill, exempelvis:


Upplagt och smaklig måltid: (Det är svårt att lägga upp lasagne snyggt har jag märkt) :mrgreen:

Nu är jag långt OT men;
Testa SaltåKvarns hela tomater på burk, bäst kort sagt. Bara att skära bort en liten bit och mosa tomaterna med en gaffel.
 

ErikGBG

Audemars
Screenshot_2014-02-25-21-27-10.png

Ost, krasse, bakad rotselleri och picklade senapsfrön
image-6d343182164a219ec826307e2ebbe918ba65bb6759cd59aa4b491f0e9aac2527-V.jpg

Nudelsoppa med anka( helt jävla.fantastisk)
IMG_20140221_163416.jpg

En riktigt jävla lunchmacka med kyckling, ägg, feta, avokado, rödlök och tabasco
 
  • Like
Reactions: ZQT

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Min matguru Gennaro Contaldo rockar någon form av gammel-Rolle när han lagar mat, är det någon som kan spotta vad det är för någon?

 
Topp