• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora mattråden

IMG_20140702_020511.JPG
IMG_20140702_020542.JPG

Du lär ha fått fin dricks för det där, förutsatt att det smakar lika bra som det ser ut ;)

Svårt att beskriva :) Morsan gjorde beuf bourgignone förra året och den såg lite småskum ut, jämfört med hennes tidigare och min. Smaken var då inget fel på :)

Men perfekt! Då blir det en Le Creuset, nu gäller det bara att hitta en i bra storlek. Vad tycker ni, en rund eller en oval? :)

Jag har en Le Creuset som jag bland annat använder till BB, och jag instämmer med de andra i kören här som lovordar den. Jag kör Julia Childs recept, men viss modifikation, och det blir ju så gott! Jag har en rund och är lite osäker på vad jag skulle ha en oval till. Fördelen är väl iof att du får plats med en oval i ugnen, vilket ger dig mer volym än bara en rund, men det är aldrig något jag saknat i alla fall.

Jag har en Le Creuset som jag bland annat använder till BB, och jag instämmer med de andra i kören här som lovordar den. Jag kör Julia Childs recept, men viss modifikation, och det blir ju så gott! Jag har en rund och är lite osäker på vad jag skulle ha en oval till. Fördelen är väl iof att du får plats med en oval i ugnen, vilket ger dig mer volym än bara en rund, men det är aldrig något jag saknat i alla fall.

Jag har en "7.25 quart" rund Le Creuset som är c:a 30cm i diameter, passar bra i min ugn. :) Ska köra barbacoa i den imorrn, blir så vansinnigt gott!

Recept på Barbacoan tack :)

Jag brukar nästan aldrig köra rakt av efter ett recept utan kollar igenom ett gäng intressanta och sen plockar ut bitarna jag gillar bäst. :) Men om du tar detta som bas:
http://www.seriouseats.com/recipes/2012/04/tender-beef-barbacoa-chipotle-tacos-recipe.html

Men skippar chipotles i adobo ("4 chipotle chilis packed in adobo, roughly chopped, with 2 tablespoons adobo sauce"), använder dessa torkade chilifrukter istället för de i receptet:
Guajillo
Ancho
Chipotle
samt lägger till en skvätt Worcestershire eller två, så är du i närheten av vad jag gjorde senast.

Körde med nötbog och det funkade bra. Tog runt 3.5 timmar. Hemmagjord salsa och skivade jalapenos, lite lime och lite ruccola och klyftade cherrytomater och barbacoa i tortillas så var det färdigt. :)

Injera heter det. :) Har själv bara ätit etiopisk mat, men brödet/pannkakan är samma för båda länderna om jag inte missminner mig.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Yes och rörorna är identiska de med, skillnaden är namnet på dom bara, brödet heter som sagt injera och heter det i båda länderna.

Uppväxt med eritreaner och även min tjej är eritrean så jag kan det här haha ;)

Smått opepp på att laga mat. Och får dambesök ikväll, så det blir till att laga en enkel lunch. bröd med färskost, ost, bacon och kyckling. Inte helt fel att stoppa i ansiktet!

Skala potatisen och skär små snitt på dem tvärs över. Ca 5mm djupa.

DSC_0876.JPG

Eftersom jag har hungriga ungar som inte pallar med för långa tillagningstider så slänger jag in dessa i micron i 10 min innan de ska in i riktiga ugnen.

DSC_0878.JPG

Under tiden kan ni skiva kasslern och riva ost som vi kommer gratinera kasslern med samt ha i såsen.

DSC_0877.JPG

DSC_0879.JPG

Fixa till kasslern i en ugnsform, salta, peppra och lägg på osten. Salta och peppra vad som ska bli hasselbackspotatis sen strö på ströbröd. Släng in det i ugnen på 220 grader. När det är klart vet jag inte exakt. Jag brukar utgå från att man ser det själv.

DSC_0880.JPG

Under tiden kan du knäppa upp en öl och fixa en schysst sallad.

DSC_0881.JPG

Sen när det där i ugnen börjar bli klart kan ni fixa såsen som är baserad på vetemjöl, mjölk, salt och vitpeppar. Tillsätt en näve champinjoner och lika mycket riven ost och låt såsen tjockna.

DSC_0882.JPG

Sådär nu var det klart.

DSC_0883.JPG

Servera med god sallad och ta en finfin öl och njut.. Smaklig måltid!

DSC_0884.JPG

Tillbaka
Topp