• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora och radiostyrda tråden!

God (h)jul på er!
20211224_213240.jpg

Ingen som varit ute och kört under julledigheten? Eller skruvat något? 😀

Jodå plockade fram gamla Peden
4x4 VXL med lite mods
MIP axlar runt pm
Robinson Racing race koppling ink härdade metalldrev
Tekno RC kardanaxel
Alu motorfäste
Fläkt+kylfläns
Extraljus
Ford F250 kaross
Kör 2S sålänge men drivlinan känns preppad för 3S
Mm,,😎
70A6908F-E2C0-4F35-B75B-67C0E6D2B8E7.jpeg
Var ute och ”brakade loss” i ordentligt med tung snö idag och efter nån stund slutade styrservot svara på tal..stendött låter ingenting. Sitter orginal 2075 servo på den och bilen är generellt lite och försiktigt körd. Är det nån som har tips på var man klokast börjar felsöka och vad felorsaken kan vara...? 😊

@Jonire Den där var ju riktigt ball! Måste vara grymt skoj i snön dessutom 😀

Just 2075 är, ursäkta språket, ett skitservo egentligen och en sån där typisk sak där Traxxas valt att spara in pengar på.
Mest troligt är att som du säger att det är dött. Du har inget annat liggandes, eller någon bekant som har? I så fall kan du bara koppla ur det gamla och in det nya utan att montera det i bilen för att se om det funkar så att säga.

Om du behöver ett nytt hade jag inte gått på ett nytt likadant. Detta är exempelvis starkare, snabbare, har metalldrev och är billigare än originalet.

Har kört det själv ett par år i min ena crawler och där har det funkat klockrent 🙂

@Jonire Den där var ju riktigt ball! Måste vara grymt skoj i snön dessutom 😀

Just 2075 är, ursäkta språket, ett skitservo egentligen och en sån där typisk sak där Traxxas valt att spara in pengar på.
Mest troligt är att som du säger att det är dött. Du har inget annat liggandes, eller någon bekant som har? I så fall kan du bara koppla ur det gamla och in det nya utan att montera det i bilen för att se om det funkar så att säga.

Om du behöver ett nytt hade jag inte gått på ett nytt likadant. Detta är exempelvis starkare, snabbare, har metalldrev och är billigare än originalet.

Har kört det själv ett par år i min ena crawler och där har det funkat klockrent 🙂
Tack för återkoppling och tips båda! Ja misstänker det är kört som ni är inne på. Är på resande fot nu så får uppgradera hemma. Komiska är jag satt och kikade på Trx 2050/55 igår. Ska kolla på det ni tipsade om har Savox och SRT på ett par andra byggen. Misstänker orginal 2075 9kg får det svettigt med paddelhjul och massor med packad snö på bilen. Bara MIPs axlarna ökar väl bilvikten med ett halft kilo om jag inte minns fel😊

Sådär som vanligt blir det djupa (men roliga) hål i plånkan…blev ett Traxxas 2255 servo, passade även på att beställa GTR dämpare och XO-1 diffkit så man har lite pyssel i mörka och kalla januari.
Grymt, hoppas du blir nöjd! 🙂 Just pysslandet är ju som sagt halva nöjet!

@hammersmashed Skoj med fler som kommer igång! Är det några fel på den eller ska den bara "väckas"? 🙂

Såg förövrigt den här bilden i en grupp på FB tidigare, kan ju till viss del känna igen mig 😅
received_697665647869992.jpeg

Grymt, hoppas du blir nöjd! 🙂 Just pysslandet är ju som sagt halva nöjet!

@hammersmashed Skoj med fler som kommer igång! Är det några fel på den eller ska den bara "väckas"? 🙂

Såg förövrigt den här bilden i en grupp på FB tidigare, kan ju till viss del känna igen mig 😅
received_697665647869992.jpeg
Tror det kallas adjusting the slipper clutch, skulle gjort det för några år sedan men det blev aldrig av. Hade glömt hur kul det är att skruva!🤣
AC9FB331-EB15-49EC-8392-32108407732C.jpeg

Ser bra ut! Skulle rekommendera typ bärarmar från RPM och Robinson racing-kopplingen som även @Jonire har i sin för att göra den mer hållbar! 😀
Såg att även Traxxas nu kommit med HD-bärarmar. Minns inte de fanns för ett par år sen.

”Tyvärr” hittade jag denna länk😊

Är det någon som kör Tamiya?

Typ aldrig sett en på riktigt och förstår inte om det ät ’leksaker’ eller inte. Har inte skruvat med en RC-bil på 25 år - lite sugen på att damma av min gamla Kyosho men samtidigt upptäckt att Tamiya framförallt har några roliga karosser som det vore skoj att lägga lite fritid på för pysslandets skull vid tillfälle…

Såg att även Traxxas nu kommit med HD-bärarmar. Minns inte de fanns för ett par år sen.

”Tyvärr” hittade jag denna länk😊
Finns så brutalt mycket skoj till Traxxas. För 6 år sedan när jag hade en Stanpede 4x4 var det poppis med 1:8 buggy delar.

Hade stötdämpare, motorkombo och däck från en 1:8 buggy.

Stående bakåtvolter på 4s och typ oförstörbar 🔥😎

Typ aldrig sett en på riktigt och förstår inte om det ät ’leksaker’ eller inte. Har inte skruvat med en RC-bil på 25 år - lite sugen på att damma av min gamla Kyosho men samtidigt upptäckt att Tamiya framförallt har några roliga karosser som det vore skoj att lägga lite fritid på för pysslandets skull vid tillfälle…
Jag byggde ihop denna för 5 år sedan. Ville ha den när jag var liten men jag fick en Midnight Pumpkin ist så jag köpte denna när den släpptes igen 2015. Har kört 2ggr ute men den känns skör så den står och samlar damm i sonens rum. Men den var kul att bygga! Det finns många roliga äldre modeller från både Tamiya och Kyosho som väcker lite begär.
C5CF6043-3AA2-4FD3-A299-CB6E78331B7C.jpeg

Jag byggde ihop denna för 5 år sedan. Ville ha den när jag var liten men jag fick en Midnight Pumpkin ist så jag köpte denna när den släpptes igen 2015. Har kört 2ggr ute men den känns skör så den står och samlar damm i sonens rum. Men den var kul att bygga! Det finns många roliga äldre modeller från både Tamiya och Kyosho som väcker lite begär.
C5CF6043-3AA2-4FD3-A299-CB6E78331B7C.jpeg
Riktigt fin! är sugen jag också på en av de gamla klassikerna

Om det är pysslandet som lockar mer än körandet så kan en Tamiya vara kul och helt ok!

Men ska du en "bus-bil" som håller och är lätt att få tag på delar till idag (och options för den delen) så är det Arrma eller Traxxas som gäller.

Kyosho gör fortfarande många fina och trevliga modeller, men de har likt Tamiya (som nästan mest känns som att de lever på nostalgin och deras lastbilar numera) hängt med på marknaden när det gäller "bashing-bilar" idag riktigt.

Tänk också på när det gäller gamla bilar (över 10år är gammalt inom denna hobby om det inte är en modell som fortfarande tillverkas) att det kan vara helt kört att hitta reservdelar om du kraschar. Elektronik är inga problem, men typ bärarmar osv, om man inte lyckas hitta dyrt på exempelvis ebay.

Min första riktiga RC var förövrigt såklart även det en Kyosho. En Mantis FF jag fick julen 97..! Det var alltså en framhjulsdriven touringbil med en Volvo S40 kaross 😀

Lite snö-åkning i trädgårdens rabatter innan de blir off-limits till våren :D

PXL_20220106_134512599.PORTRAIT.jpg
Snygg! Är sugen på crawla men har inte tagit mig ut vet inte riktigt var man ska börja…ni som kör går ni bara ut i skogen ”på måfå” och startar eller bygger ni upp nån slags bana?

Snygg! Är sugen på crawla men har inte tagit mig ut vet inte riktigt var man ska börja…ni som kör går ni bara ut i skogen ”på måfå” och startar eller bygger ni upp nån slags bana?
Än så länge bara ut i skogen :) Men har funderingar på att bygga ihop nån bana på min extratomt som jag köpte för några år sen (köptes inte bara för det ändamålet iofs) 👍

Har fått hem och börjat montera ”nya kylflänsen och fläkten” för 3500:an.
Upptäckte rost på dreven vid slirkopplingen (Robinson racing). Vad säger panelen ska man ha på lite olja eller fett? Kommer det in på slirlamellerna så är den väl körd tänker jag… annat ”anti rost” tips mottages tacksamt. Kanske bara är att köra bort sk-ten
😊
C63CA88D-4A3B-46E6-9514-1BF74C73AAEC.jpeg

Jag köpte ju min på Black Friday så jag har inte haft den under crawler-säsong ännu. Jag är osäker hur jag kommer att göra. Men kanske går det att kombinera med min andra skogshobby - mountainbiking, annars får jag köra sönder min frus trädgårdsarrangemang här hemma :D

Tillbaka
Topp