• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora och radiostyrda tråden!

E-Revo är bara tröjor och dekaler. Dyrt och krånglig att skruva..
Kyosho Psycho är grym men jag skulle rådfråga din handlare ang tillgänglighet på reservdelar nu när Kyosho europe har gått i konkurs.
Råder dig att kika på Arrmas sortiment, jag är partisk men bara efter att ha kört Arrma ett par år nu och älskar den mer för varje dag.
Fazon och Nero är fina men även de lite stökiga att skruva med, jag kör Kraton av första gen och skulle jag byta så är det till Kraton V2. Råare och enklare bil finns inte.
Så sant Traxxas går ju bara sönder om man inte byter ut drivlina bärarmar m,m.
Mjo tänkte kolla lite med reservdelsrc hemma hur läget ser ut ang Kruisern med delar.
Arrma har jag kikat en del på i dagarna verkar va riktigt bra byggen.
Blir det Kratorn så givetvis v2 med uppdaterat esc m,m.
Nero verkar ju ball med med ställbara diffar 3st lägen.
 
@Ricrob Feta byggen! Din Kraton lär ju gå utav h*lvete :D

@Nicke75 Funkar kanon i snö och sant men de är stygga mot kopplingen!
Ang. E-Revo VS Pyscho Kruiser lägger jag min röst på Revo. Inte för att det egentligen är en bättre bil per say men det blir mycket mindre huvudvärk och mindre hål i plånboken när du behöver delar till den. Dessutom finns det mer lullull till Traxxas om man känner för det :)

Sen tycker jag revo har lite oförtjänt rykte ändå faktiskt. Kört rätt hårt med den och har liksom bara haft sönder ett par huvuddrev (kostar 40spänn) och en kul-led till hjulet bak (typ 49spänn) samt en slirkoppling (100spänn) och då har jag inte varit snäll mot den heller! Tillägg: satt förvisso traxxas egna stålaxlar på när jag fick bilen, samt att jag faktiskt pajade en diff för typ 170spänn också.

Ang delar till Kyosho så är det ju som Ricrob säger så att kyosho Sverige lagt ner, men Svenska handlarna kan få tag på delar via Kyosho Europa i Frankrike. Blir ju lite längre leveranstid och så numera dock.

Arrma är riktigt fina bilar också, var bra sugen på deras Kraton innan jag bytte till mig Revon!
Nog det märke som egentligen känns mest "bang for the buck" just nu. Har varit liite strul med tillgång på delar till dem bara men verkar vara bättre nu igen :)
 
Ska hem till en bekant någon dag han har 30-talet rc bilar så ska köpa någon av honom:) vill ha en 1:8 som komplement till min 1:16 E:Revo.
 
Jaha, ännu en dag av gas och ras till ända. Krattan funkar iofs fortfarande men utgående lager i frsmdiff är slut.

Speedrun med HPI resulterade i snöpliga 99,9 km/h innan en hub skakade sönder.. 2 B continued.
 
Har problem med att en låsskruv vibrerar loss på drivaxeln till framhjulen på min Kyosho Rage, alltså så drivningen fram försvinner. Blir sjukligt svår att styra med enbart bakhjulsdrift. Vad ska man använda som låsvätska för en liten låsskruv i metall som sitter i en axel av plast? Får inte härda så jag aldrig kan ta bort den igen. Kan det fungera med något svagt CA-lim?
 
Har problem med att en låsskruv vibrerar loss på drivaxeln till framhjulen på min Kyosho Rage, alltså så drivningen fram försvinner. Blir sjukligt svår att styra med enbart bakhjulsdrift. Vad ska man använda som låsvätska för en liten låsskruv i metall som sitter i en axel av plast? Får inte härda så jag aldrig kan ta bort den igen. Kan det fungera med något svagt CA-lim?
Lite liiite ca kan funka, men börja med att testa nån vanlig loctite först ändå
 
Då fick den lilla rackaren nya fetare däck idag :)

IMG_5549.JPG
 
E-Revo är bara tröjor och dekaler. Dyrt och krånglig att skruva..
Kyosho Psycho är grym men jag skulle rådfråga din handlare ang tillgänglighet på reservdelar nu när Kyosho europe har gått i konkurs.
Råder dig att kika på Arrmas sortiment, jag är partisk men bara efter att ha kört Arrma ett par år nu och älskar den mer för varje dag.
Fazon och Nero är fina men även de lite stökiga att skruva med, jag kör Kraton av första gen och skulle jag byta så är det till Kraton V2. Råare och enklare bil finns inte.
Vad tror du om Talion samma pengar som Kraton?
 
Har börjat suga lite för mycket i RC-tarmen så om allt går som planerat blir jag med båt på söndag. Blir min första riktiga RC båt, en Traxxas Spartan på 6S. Bör förhoppningsvis räcka till att leka med ett tag.
Längtar efter att köpa någon rolig bil men har lite ont om plats och bra ställen att köra. Båten kan jag enkelt ha på sommarstället så det är lite smidigare.
 
Vad tror du om Talion samma pengar som Kraton?
Stort sett samma bil men personligen dödar Kraton Talion designmässigt. Sen beror det på var/hur du tänker köra, Kraton har mycket fetare hjul som lämpar sig bättre för bashing.
Har f.ö. en kompis som säljer några av sina bilar, bl.a. en Fazon för 4,5k
 
Ska köra mest i grusgrop o bana hemma.
Fazon kan va intressant om det går att plocka ihop ett paket,skicka gärna Pm med info.
 
Inspirerande tråd! När jag var barn hade storebror att plan men förbränningsmotor. RC bestod av en nylonlina i en vingen :) Finns det RC bilar med förbränningsmotor?
 
Inspirerande tråd! När jag var barn hade storebror att plan men förbränningsmotor. RC bestod av en nylonlina i en vingen :) Finns det RC bilar med förbränningsmotor?
Det finns absolut! :) Elen har dock mer eller mindre tagit över helt och hållet numera, hänt grymt mycket de senaste åren så elen har betydligt mer power och enklare att ha att göra med
 
Har ingen alls, men funderat på att ha något att sladda med i källaren.

Men kanske finns bättre saker än Mini-Z nu för tiden?
Hur gammal är den på ett ungefär? Är den äldre än typ 5år så är det inte senaste, lägg upp en bild på den utan karossen på annars så borde jag kunna identifiera den :)

Nja mini z är fortfarande kul/bra bilar, skulle påstå att det är svårt att hitta något vettigt i den storleken som inte är rena leksaker egentligen. Carisma har förvisso en 1:24 buggy också. Annars finns det ju alltid Scalextric bilbanor
 
Köpte en begagnad summit 1/16 igår. Tänkte skruva isär och gå igenom hela bilen och se så att allt är i bra skick eller om det är dags att byta ut delar. Någon som har bra tips på vad jag skall titta på? Skall även passa på att göra lite service i form av att byta oljor etc. Några tankar och råd där?

Tanken är även att min lillkille skall kunna köra bilen när han blir lite större. Vad finns det för sätt att begränsa effekten, finns det kontroller där detta går att ställa in manuellt och som inte kostar skjortan?
 
Trevlig tråd! Blev ju genast sugen på att köpa en båt som jag och kidsen kan leka med, har ni några bra tips? Gärna både typ/modell och var man köper den till rätt peng.

Mvh
 
Köpte en begagnad summit 1/16 igår. Tänkte skruva isär och gå igenom hela bilen och se så att allt är i bra skick eller om det är dags att byta ut delar. Någon som har bra tips på vad jag skall titta på? Skall även passa på att göra lite service i form av att byta oljor etc. Några tankar och råd där?

Tanken är även att min lillkille skall kunna köra bilen när han blir lite större. Vad finns det för sätt att begränsa effekten, finns det kontroller där detta går att ställa in manuellt och som inte kostar skjortan?

Kul bil det där :)
Det som är en känd weakspot på mini summit och revo är kron/piniondrev i bakdiffen artikelnummer 7079. Annars brukar ofta hjulhubbarna bli utslitna i fästet så hjulen vobblar som tusan, artikelnummer 7034. Värt att även komma så huvudrev och pinjong ser bra ut, har rätt drevspel osv. Om du dessutom ändå ska plocka ner hela bilen så är det aldrig dumt att kolla så alla kullager rullar lätt och fint och byta ut de som börjar ge sig. Sen är originalservot halvkul, sitter plastdrev som ger med sig ganska fort (går dock att byta och kostar somtyp 50spänn) men jag rekommenderar att byta till ett servo från Savöx som heter 0250mg (kostar drygt 350kr) om det väl går sönder. Det är starkare och snabbare.

Oljor osv beror lite på hur du vill ha bilen egentligen. I min mini-revo så har jag kört hårdare fjädrar fram och bak samt tjockare oljor än original för att få lite mindre "svampighet" i fjädringen men Summit kanske du vill ha lite mjukare för att klara terräng bättre och då borde runt 30olja (som det är original) vara lagom men det kan ju ha läckt ut över tid så ändå värt att kolla så det inte är massa luft i stötdämparna. Utvändigt brukar jag rekommendera att egentligen inte smörja in saker då det bara komma fastna ännu mer skit i smörjan, bättre då att bara efter körning gå över med tryckluft eller en gammal tandborste. Invändigt så är det fett original i diffarna men där kan man också labba med olika tröghet på oljor fram och bak men fett funkar fint också.

Gällande att strypa farten: Vilken sändare är det du har till bilen? De nyare Summit VXL (dvs borstlös motor) har så man kan köpa till en blåtandsmodul till den som det går att ställa farten steglöst via en app i telefonen. Denna funkar dock inte till den enklare modellen med borstad motor eller de äldre VXL-bilarna. Dock så finns det så man kan aktivera ett "training" mode via fartreglaget på både verisonerna så bilen i typ halvfart. Ska man byta sändare/mottagare så börjar det runt 500-700 i sverige, för 650 kan man exempelvis få en rätt schysst sändare med display och massa inställningsmöjligheter.

@DavidRobertChristopher Vad tänker du för storlek på båt och ungefärlig budget?
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp