• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora och radiostyrda tråden!

Eftersom det inte rör sig om urmakeri eller liknande, är mitt förslag att du skaffar skruv och mutter på typ biltema :)
Lyckades hitta grejer i gemochtejplådan i köket. Kanske funkar ett tag ;)
20190730_194038.jpg

Sitter och skall mecka ihop en laddkabel som funkar av flera som inte passar. Blir till att köpa en passande laddkabel snart men är så sugen att testa få igång bilen.
20190801_192309.jpg

Tips på lipo 3s, behövs väl ca 5000 mAh? Tar gärna tips på bil till sonen med. Beggat går bra med.

Jag är sjukt sugen på att köpa en crawler och utrusta den med vinschar och annat kul. Försöker få med mig @Morini4E också, men det får lite trögt på den fronten :)

Har span på Land Rover i skala 1/10 för tillfället
https://rconline.se/produkt/bilar/r...le-trail-crawler-land-rover-defender-rtr-rod/
Defender'n (eller plattformen den bygger på) är också riktigt trevlig! Ett tips bara är att den är rätt vältbenägen direkt ur lådan då den har hög tyngdpunkt pga stor kaross och tung "bur" på taket :)

Bra tips, hur sänker jag tyngdpunkten bäst?
Finns lite olika vägar att gå.
Det lättaste (och tråkigaste svaret om det är just defendern du gillar mest) är att Byta till en lättare kaross eller kolla på en variant som har en lättare kaross från början.
Men till just traxxas trx-4 finns hur mycket optiondelar som helst, hela framvagnen går att byta ut till prylar i mässing. Eller fylla hjulen med vikter!

Kör en rejäl bump här då :angel:

Ingen som kör eller har köpt nåt nytt kul?

För egen del blir det mest Crawler (HPI Venture) just nu, men har även skaffat mig en Traxxas Maxx :)
IMG_20200606_133452.jpg

IMG_20200606_133958.jpg

Funderar på en Traxxas Maxx till sonen - tidigare har han kört någon billigare BSD viper tror jag från Hobbex...
Är det stor skillnad att byta upp sig till en Traxxas? Är lite småsugen själv måste jag säga - vad är optimal set-up, en laddare och två batterier typ?P Hur länge kör man innan ett batteri är torsk - hur snabbt laddar batteriet - sorry ifall jag kapar tråden lite :oops:

Funderar på en Traxxas Maxx till sonen - tidigare har han kört någon billigare BSD viper tror jag från Hobbex...
Är det stor skillnad att byta upp sig till en Traxxas? Är lite småsugen själv måste jag säga - vad är optimal set-up, en laddare och två batterier typ?P Hur länge kör man innan ett batteri är torsk - hur snabbt laddar batteriet - sorry ifall jag kapar tråden lite :oops:

Traxxas Maxx är en riktigt bra bil. Jag tror att du kommer att uppleva stor skillnad. Framförallt är den borstlös vilket i sig blir en hysterisk skillnad. Den har dessutom TSM som är ett typ av gyrosystem som gör bilen väldigt lättkörd om man vill. Man ska kanske komplettera med ett wide kit som kör bilen bredare och inte välter lika lätt i snäva kurvor.
2 batterier och laddare är en bra start. Beroende på storlek på batterier och körstil så varierar körtiden, men jag chansar på ett snitt på 20 minuter per batteri. Det tar ca 1 timme att ladda.
Ett prisvärt alternativ är Traxxas Rustler 4x4 vxl, en mindre men jäkligt rolig bil. Billigare bil och billigare batterier.

Allt som @Eurenius skriver stämmer bra!
Jag är mycket nöjd med min Maxx men Rustlern är ett klart mer prisvärt alternativ.

Du kommer framförallt märka att kvalitén på Traxxas kontra BSD är avsevärt mycket bättre. Det känns mer premium på alla plan. Men även att det är mycket mer lättmekat, lättare att få tag på delar osv :)

Allt som @Eurenius skriver stämmer bra!
Jag är mycket nöjd med min Maxx men Rustlern är ett klart mer prisvärt alternativ.

Du kommer framförallt märka att kvalitén på Traxxas kontra BSD är avsevärt mycket bättre. Det känns mer premium på alla plan. Men även att det är mycket mer lättmekat, lättare att få tag på delar osv :)

Precis, för det man ska veta är att det blir ett jäkla skruvande. Jag gillar Rustlern för att det finns mycket option delar.

O ja, sönder går det oavsett hur dyr bilen är. Men skillnaden med en Traxxas är att det inte händer lika ofta, och när det väl händer så finns det ALLTID finns bra sprängskisser på hela bilen (som dessutom alltid går att komma åt på deras hemsida och funkar bra även i mobilen) att tillgå, bra utförliga manualer osv men även sjukt mycket tips och trix på olika forum och Youtube.

Fick monterat på Widemaxx på min Traxxas Maxx. Blev mycket mer hanterbar! Dock glömde dock ta bilder på det, men bjussar på en bild på en lödning jag nästan blev lite stolt över. Traxxas-kontakter och 10awg kabel är inte den roligaste kombon :hungover:

IMG_20200630_224414_404.jpg

Vore väldigt kul att ha en vettig RC men jag är både ointresserad och okunnig på små-mek. Finns ingen vettig där man slipper sånt? Behöver inte vara high-high-performance!

Sonen sparar till en RC bil och jag har noll koll på vad man ska köpa. Han kommer på de flesta underlag förutom asfalt vilket innebär att det får bli en bil som klarar lite stryk.

Budget runt 1500-2000 kr, gärna begagnad. Finns det några bra köp/säljsidor för begagnat och går det att få något som håller i den prisklassen?

Sonen sparar till en RC bil och jag har noll koll på vad man ska köpa. Han kommer på de flesta underlag förutom asfalt vilket innebär att det får bli en bil som klarar lite stryk.

Budget runt 1500-2000 kr, gärna begagnad. Finns det några bra köp/säljsidor för begagnat och går det att få något som håller i den prisklassen?
Nu är jag inte någon RC-expert. Körde en del tävlingar när jag var yngre (30+ år sedan) och kör nu bara för skoj skull. Men en god vän rekommenderade Losi 8 mini, som jag haft mycket roligt med. Har för mig att jag gav ca 2 k för den. Lite mindre, men attan vad den går. Finns gott om reservedelar och en del möjligheter att uppgradera med.
Tror det finns tävlingsklasser med :)
ED9A4D31-3C94-423A-B63A-C718A066A8E3.jpeg
46F1F423-9EDD-440C-993B-93CCF1F9F623.jpeg

Testade svågerns (eller ja, ”svågerns sons”) Traxxas Slash 4x4 OBA TSM VXL (o allt va den heter) i helgen och jäklar det är kul alltså. Blev sugen på att skaffa en själv, men de finns ju inte att uppbringa nånstans... Är det en utgående modell eller köper bara folk mer prylar i sommar?

Testade svågerns (eller ja, ”svågerns sons”) Traxxas Slash 4x4 OBA TSM VXL (o allt va den heter) i helgen och jäklar det är kul alltså. Blev sugen på att skaffa en själv, men de finns ju inte att uppbringa nånstans... Är det en utgående modell eller köper bara folk mer prylar i sommar?

Slash är inte en utgående modell men det finns en uppsjö av varianter.

https://www.kullagergrossisten.se/product/slash-4x4-rtr-tqi-tsm-utan-batt-o-laddare

Här har du en utan OBA, dvs On Board Audio, en funktion med högtalare som gör att bilen får ett "motorljud". Enligt mig en helt onödig funktion som bara drar ström.

Vart i Sverige är du belägen ungefär?

Problemet den här sommaren är att folk handlat mer RC som vanligt och grossisterna har slut på flera av de mest populära modellerna så som Traxxas slash 4x4. Alla svenska handlare går via samma grossist för Traxxas, www.minicars.se

Vill minnas att preliminärt datum för dem att få in Slash (och andra modeller) ska vara slutet på juli men känns som att det kan komma att ändras.

Problemet den här sommaren är att folk handlat mer RC som vanligt och grossisterna har slut på flera av de mest populära modellerna så som Traxxas slash 4x4. Alla svenska handlare går via samma grossist för Traxxas, www.minicars.se

Vill minnas att preliminärt datum för dem att få in Slash (och andra modeller) ska vara slutet på juli men känns som att det kan komma att ändras.

Kullagergrossisten och Rcland har i lager enligt hemsidorna.

Tillbaka
Topp