• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora och radiostyrda tråden!

Anno 1685

Omega
Inget liv i denna tråden på ett tag. Kul tråd annars.
Min 80-tals samling. Dock med borstlöst och lipo, och andra däck. Annars är det mesta original, tom de coola kedjorna till 4 hjulsdriften:D
4ACEF059-5382-4684-A0C9-A9F93C8545B9.jpeg
Nu blev jag inspirerad! Sitter med en Rocky 4WD som jag fick ny -87. Fjädringen är nu kass, batteriet och esc:n brunnet, och jag tror även att sändare/mottagare har sett sina bästa dagar. Är det komplicerat att väcka den till liv igen? Är det samma fästen för en borstlös motor som för det gamla originalet, eller behövs någon form av konverteringssats? Vad kan det kosta ungefär att trycka in borstlöst/lipo och en ny radio? Är det värt besväret? Tänker snart börja skylla på sonen för att få sparka igång den igen, men än är han lite ung (sju veckor)...
 

Mattan

Panerai
Nu blev jag inspirerad! Sitter med en Rocky 4WD som jag fick ny -87. Fjädringen är nu kass, batteriet och esc:n brunnet, och jag tror även att sändare/mottagare har sett sina bästa dagar. Är det komplicerat att väcka den till liv igen? Är det samma fästen för en borstlös motor som för det gamla originalet, eller behövs någon form av konverteringssats? Vad kan det kosta ungefär att trycka in borstlöst/lipo och en ny radio? Är det värt besväret? Tänker snart börja skylla på sonen för att få sparka igång den igen, men än är han lite ung (sju veckor)...
Inga problem alls, dagens borstlösa 540 motorer är bara att skruva på. Bra paket inkl esc finns på bukten för några hundringar. Se till att den är för 1/10 bil och 4wd bara.Lägg på ett batteri för et par hundra så skulle jag nog saga att du får igång den för 5-600kr. Självklart kan det bli hur dyrt man vill. Ska du ha en 2 kanals radio också blir det ytterligare 5-600 för en hyfsad.fjädringen är bara att skruva isär och fylla på olja. Finns olja för en hundring.
 

Anno 1685

Omega
Inga problem alls, dagens borstlösa 540 motorer är bara att skruva på. Bra paket inkl esc finns på bukten för några hundringar. Se till att den är för 1/10 bil och 4wd bara.Lägg på ett batteri för et par hundra så skulle jag nog saga att du får igång den för 5-600kr. Självklart kan det bli hur dyrt man vill. Ska du ha en 2 kanals radio också blir det ytterligare 5-600 för en hyfsad.fjädringen är bara att skruva isär och fylla på olja. Finns olja för en hundring.
Glimrande. Blir bara mer och mer lockande. Klart grabben ska ha en bil! :)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Inga problem alls, dagens borstlösa 540 motorer är bara att skruva på. Bra paket inkl esc finns på bukten för några hundringar. Se till att den är för 1/10 bil och 4wd bara.Lägg på ett batteri för et par hundra så skulle jag nog saga att du får igång den för 5-600kr. Självklart kan det bli hur dyrt man vill. Ska du ha en 2 kanals radio också blir det ytterligare 5-600 för en hyfsad.fjädringen är bara att skruva isär och fylla på olja. Finns olja för en hundring.

Blev jäkligt sugen på att göra samma sak (sitter med Kyoshon i mitten på bilden ovan kvar sen ungdomen). Finns det någonstans man kan läsa på vad man borde köpa för delar så att man inte köper på sig fel grejjer?

Skulle ju kunna vara ett kul projekt!
 
Senast ändrad:

-JL-

Rolex
2-Faktor
Trevlig tråd! Blev ju genast sugen på att köpa en båt som jag och kidsen kan leka med, har ni några bra tips? Gärna både typ/modell och var man köper den till rätt peng.

Mvh
Traxxas Spartan med LiPo, går som satan på vattnet.
https://www.hobbex.se/sv/artiklar/spartan-24ghz-tsm.html

Jag köpte denna till grabben till lite humanare pris.. Går riktigt bra och kan vända sig rätt själv om man kör vält. Är riktigt nöjd och kan rekommendera den
https://www.hobbex.se/sv/artiklar/ft009-racing-bat-rtr.html

-JL-
 

Mattan

Panerai
Blev jäkligt sugen på att göra samma sak (sitter med Kyoshon i mitten på bilden ovan kvar sen ungdomen). Finns det någonstans man kan läsa på vad man borde köpa för delar så att man inte köper på sig fel grejjer?

Skulle ju kunna vara ett kul projekt!
Har inte hittat något bra ställe att läsa om denna typ av renoveringar,Jag har provat mig fram,men köper man ett kit som är till för 1/10 modeller och 4wd buggy så kan det nästan inte gå fel. Radio och mottagare brukar heller inte vara några problem. Det finns billiga Futaba kit i Sverige Map radio.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bumpar den här i hopp om hjälp!

Har en 8-årig son som önskar sig en radiostyrd bil i julklapp. Kan noll om detta men begriper så pass mycket att om jag ska köpa en radiostyrd bil så köper jag hellre en som håller någorlunda schysst kvalitet än bränner pengar på något som inte är någorlunda bra och kul.

Så, ni som har koll på detta. Går det att få något vettigt för typ 1000kr (helst mindre)? Vad?

Tack på förhand! :)
 

mega

Rolex
Bumpar den här i hopp om hjälp!

Har en 8-årig son som önskar sig en radiostyrd bil i julklapp. Kan noll om detta men begriper så pass mycket att om jag ska köpa en radiostyrd bil så köper jag hellre en som håller någorlunda schysst kvalitet än bränner pengar på något som inte är någorlunda bra och kul.

Så, ni som har koll på detta. Går det att få något vettigt för typ 1000kr (helst mindre)? Vad?

Tack på förhand! :)
Har inga tips på bil, men tänk på att helst köra på stora ytor, typ parkeringsplatser etc. Speciellt om ni inte kört förut.
Det spelar ingen roll hur bra kvalitet bilen håller, kör man emot trottoarkanter i hög fart kommer saker att gå sönder.
Mina 5 cent, eftersom jag av egen erfarenhet vet hur ivrig man blir att testa när bilen är helt ny (och barnen är på)...
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har inga tips på bil, men tänk på att helst köra på stora ytor, typ parkeringsplatser etc. Speciellt om ni inte kört förut.
Det spelar ingen roll hur bra kvalitet bilen håller, kör man emot trottoarkanter i hög fart kommer saker att gå sönder.
Mina 5 cent, eftersom jag av egen erfarenhet vet hur ivrig man blir att testa när bilen är helt ny (och barnen är på)...

Bra tips! Kan typ denna vara vettig?
https://rcland.se/rc-bilar/tillverkare/wltoys/wltoys-a959-35km-h-rtr-gron-buggy/
 

Skeeter

Panerai
Bumpar den här i hopp om hjälp!

Har en 8-årig son som önskar sig en radiostyrd bil i julklapp. Kan noll om detta men begriper så pass mycket att om jag ska köpa en radiostyrd bil så köper jag hellre en som håller någorlunda schysst kvalitet än bränner pengar på något som inte är någorlunda bra och kul.

Så, ni som har koll på detta. Går det att få något vettigt för typ 1000kr (helst mindre)? Vad?

Tack på förhand! :)
Oavsett vad du köper så kommer grejorna att gå sönder, viktigt då att det är ett någorlunda välkänt märke med bra reservdelsförsörjning...
köp en bil som är vattentät och funkar även på lite sämre underlag. Gärna också en bil som man enkelt kan begränsa hastigheten på lite till en början.

Något sånt här kanske:
https://stockholm.reservdelsrc.com/...uckfs-racing-1-18-brushless-stadium-truck-rtr

Vill man ut och köra på "bana" eller grusgrop om det finns någon i närheten är det nog bra att gå upp till 1:10 skala så att man inte kör fast på minsta knöl
https://stockholm.reservdelsrc.com/product/sst-racing-buggy-truggy-xbd-2-4ghz
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jag är lite sugen på en Traxxas Slash eller Rustler. Jag tänker 4wd.
Är det vettiga alternativ? Jag tycker det verkar lite coolt och bra med deras TSM med mera. Jag gillar också att de verkar tåla vatten hyfsat.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Nu har jag beställt en Rustler från Traxxas. Traxxas är kanske inte det fetaste inom RC men de verkar roliga att köra och verkar tåla en del.
trx67076-4-red_grande.jpg
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Dom tål endel,men va beredd på att skruva o och handla delar :wtf: sen beror det på hur du kör,men man vill ju inte va en fegis :D

Jag kan inte så mycket men den verkar ha fått ganska bra kritik i alla fall.
Jag frågade här i tråden 12 mars men fick inga svar eller tips så det blev såhär. Det kanske var dumt?
 

Nicke75

Patek
2-Faktor
Jag kan inte så mycket men den verkar ha fått ganska bra kritik i alla fall.
Jag frågade här i tråden 12 mars men fick inga svar eller tips så det blev såhär. Det kanske var dumt?
Men dumt är det inte jag har själv en Arrma Kraton men den är en helt annan kostnad och en riktig best.
Ska du köra med Lipo-accar?
 

vonbahr

Har fått baka en pizza på menyn
2-Faktor
Jag har en rustler. Svinbra! En kompromiss mellan värstingar som tex kraton och ”barnbilar” 1:16 typ. Bakhjulsdriven 1:10 med 3s lipo, går som ett skott :)
 
Behöver hjälp!

Jag körde sönder undre bärarmen (i plast...) på höger sida till en av våra RC, en Sandmaster, ni vet den svarta pickupen med neongröna/gula hjul och plastchassi....dålig snörstart etc men charmig, är säkert ca 20-25 år gammal... är det någon som har dessa liggandes som jag kan få köpa? Eller vet var man beställer gamla reservdelar (nya e klart :))
@Ricrob

//N
 

Casual Bum

Panerai
2-Faktor
Köpte en E-Revo i måndags. I går onsdag brann ESCen upp och idag torsdag pajade drivaxeln till bakhjulen efter en vådlig färd där grannen testade att göra bakåtvolter med bilen. Dock blir jag lite glad varje gång någon av bilarna pajar för så får jag skruva och fixa lite :D
98178B00-3EC8-47C5-8FD3-58BB2365A432.jpeg
DBFD027C-30EB-4604-A71A-5ABC7A92A83F.jpeg
 
Senast ändrad:

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Visst är det endast en skruv med bricka som saknas på bilden? Var beställer jag reservdelar lättast till en HPI Bullet ST Flux?

Sonen på 7 år vill köra RC och tänkte han skall få testa denna först för att se om det är något att satsa på.

20190730_184105.jpg
 

vonbahr

Har fått baka en pizza på menyn
2-Faktor
Visst är det endast en skruv med bricka som saknas på bilden? Var beställer jag reservdelar lättast till en HPI Bullet ST Flux?

Sonen på 7 år vill köra RC och tänkte han skall få testa denna först för att se om det är något att satsa på.

20190730_184105.jpg
Eftersom det inte rör sig om urmakeri eller liknande, är mitt förslag att du skaffar skruv och mutter på typ biltema :)
 
Topp