• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora Omega Aqua Terra tråden!

Nyinförskaffad
D89BAFB2-5DAF-44DE-83A7-3AFB4A59116E.jpeg

Jag är inne på att köpa min första AT inom kort. Hur är det med boxarna till dessa? Går det att få tag i likadana enkelt i efterhand om de inte medföljer vid köp, och är boxarna på något sätt kopplade till specifika klockor? Min fråga är väl egentligen om det räknas som "full set" om man köpt en box i efterhand (såklart en likadan som skulle hört till klockan från början)?

Jag är inne på att köpa min första AT inom kort. Hur är det med boxarna till dessa? Går det att få tag i likadana enkelt i efterhand om de inte medföljer vid köp, och är boxarna på något sätt kopplade till specifika klockor? Min fråga är väl egentligen om det räknas som "full set" om man köpt en box i efterhand (såklart en likadan som skulle hört till klockan från början)?
Boxarna är inte kopplad till en specifik klocka. Det går att köpa kött begagnade av handlare eller privatperson för x kostnad.
Så länge det är samma modell av box så spelar det 0 roll.

Någon tuff limiterad upplaga kanske har en specifik box med någon cool skrift och serienummer. Möjligtvis. Omega gillar "limiterat".

Varför ska du köpa en klocka utan just boxen?

Edit.
Här har det sålts tre.

Tack för utförligt svar!

Det är inte så att jag är ute efter just en klocka utan box. Köper gärna full set. Däremot har butiken (väl talad om i detta forum) en ny klocka utan box till salu.

Om någon har en hyfsat ny till salu med kaliber 8900 är jag öppen för diskussion! :)

Boxarna är inte kopplad till en specifik klocka. Det går att köpa kött begagnade av handlare eller privatperson för x kostnad.
Så länge det är samma modell av box så spelar det 0 roll.

Någon tuff limiterad upplaga kanske har en specifik box med någon cool skrift och serienummer. Möjligtvis. Omega gillar "limiterat".

Varför ska du köpa en klocka utan just boxen?

Edit.
Här har det sålts tre.
Tack för utförligt svar!

Det är inte så att jag är ute efter just en klocka utan box. Köper gärna full set. Däremot har butiken (väl talad om i detta forum) en ny klocka utan box till salu.

Om någon har en hyfsat ny till salu med kaliber 8900 är jag öppen för diskussion! :)

Citat Svara
Redigera

Kanske blir en direkt catch and release för mig på en blå Aqua Terra 38 mm 220.12.38.20.03.001 på gummiband från 2020 om någon är intresserad (PM:a isåfall). Känner mig väldigt sugen på någon av de nya galnare färgerna, typ röd :p

Har rejäl beslutsångest vad för klocka det blir härnäst. AT/DJ/OP… I alla fall mellan 36-38mm är optimalt för min del.

Omega AT har jag redan haft några stycken i olika utföranden, slutsatsen är egentligen att det är 38mm jag vill ha, samt senast urverk (med stållänk).
Tanken var först vit urtavla, men har nu börjat fundera på ifall svart kanske är mer ”allround”?

Fick även nyss se att Omega uppdaterat dessa ännu en gång (inte särskilt imponerad), samt höjt priset.
Nu börjar det verkligen bli gränsfall ifall det är ”värt” det enligt mig… nästan 80k för en AT.

Har rejäl beslutsångest vad för klocka det blir härnäst. AT/DJ/OP… I alla fall mellan 36-38mm är optimalt för min del.

Omega AT har jag redan haft några stycken i olika utföranden, slutsatsen är egentligen att det är 38mm jag vill ha, samt senast urverk (med stållänk).
Tanken var först vit urtavla, men har nu börjat fundera på ifall svart kanske är mer ”allround”?

Fick även nyss se att Omega uppdaterat dessa ännu en gång (inte särskilt imponerad), samt höjt priset.
Nu börjar det verkligen bli gränsfall ifall det är ”värt” det enligt mig… nästan 80k för en AT.
Dessutom kommer ytterligare en prisökning den 1/6

Jag har gjort precis samma resa som du i valet mellan dessa modeller. Men du har lite olika stuk/profil på dem tycker jag. Omega AT (innan senaste uppgraderingen) har ju en mer sportig framtoning. De andra tycker jag är mer bling bling😁 (fast också väldigt fina)

Jag har gjort precis samma resa som du i valet mellan dessa modeller. Men du har lite olika stuk/profil på dem tycker jag. Omega AT (innan senaste uppgraderingen) har ju en mer sportig framtoning. De andra tycker jag är mer bling bling😁 (fast också väldigt fina)
Håller med dig till fullo!
Lutar mest åt AT nr 4 :) synd bara med avseende på priserna…

Många snygga AT i tråden men jag har inte sett den nya (från 2022) med sunburst-tavla i alla möjliga färger. Tycker de är riktigt läckra, någon som har en?

Många snygga AT i tråden men jag har inte sett den nya (från 2022) med sunburst-tavla i alla möjliga färger. Tycker de är riktigt läckra, någon som har en?
De har knappt kommit ut i butikerna ännu trots att de lanserades förra året. Erikson Urhandel har t.ex. (eller hade åtminstone inte i förra veckan) inte fått några.

Hur petig kan man vara med sin AT när det kommer till visarnas placeringar när klockan är igång? Kan man förvänta sig att minutvisaren ska hamna EXAKT på minutmarkörerna när sekundvisaren kommer till tolvan eller är det jag som är känslig? Tycker den är lite lite off vissa gånger och hamnar rätt först när det gått cirka tio sekunder till. Oftast tycker jag dock det blir helt rätt. 🤔

Senast ändrad:
Hur petig kan man vara med sin AT när det kommer till visarnas placeringar när klockan är igång? Kan man förvänta sig att minutvisaren ska hamna EXAKT på minutmarkörerna när sekundvisaren kommer till tolvan eller är det jag som är känslig? Tycker den är lite lite off vissa gånger och hamnar rätt först när det gått cirka tio sekunder till. Oftast tycker jag dock det blir helt rätt. 🤔
Det justerar du ju själv när du ställer klockan!?

Hur menar du? Det är kanske jag som förklarar lite luddigt:
Säg att jag ställer klockan till 12:00. Samtliga visare står då exakt på tolvan. Jag sätter igång klockan och så säger vi att den sedan ska bli exempelvis 12:20 och då tycker jag att minutvisaren ska stå exakt på fyran när sekundvisaren kommer till tolvan. Minutvisaren kan då ibland vara lite off.

Ser dock att det är fler som har samma fenomen på sina när jag tittar igenom bilderna här så det kanske bara är jag som har lite OCD och retar mig på det.

Kan ta en bild imorgon för att förtydliga vad jag menar.

Hittade en hyfsat tydlig bild på nätet för att illustrera vad jag menar. Sekundvisaren är på tolvan vilket borde innebära att minutvisaren ska stå prick på antingen nionde eller tionde minutindikatorn. Den är istället mittemellan.

Bilagor

• 016DE54A-CA02-460A-8838-3D414EEB3D2C.jpeg
    016DE54A-CA02-460A-8838-3D414EEB3D2C.jpeg
    39.4 KB · Visningar: 14
Tillbaka
Topp