• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora Omega Aqua Terra tråden!

Pere

Breitling
2-Faktor
Undrar lite varför är ev skillnad i nyans viktigt att reda ut för dig?
Egentligen mest för nyfikenhetens skull . Och när det kommer till klockor av samma modell men olika generationer så är skillnaderna kanske små men jag gillar att ha koll på vad som skiljer dem åt.
Naturligtvis så är det ju också att få folk att spamma ner tråden med bilder på nya och gamla AT ;)
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Egentligen mest för nyfikenhetens skull . Och när det kommer till klockor av samma modell men olika generationer så är skillnaderna kanske små men jag gillar att ha koll på vad som skiljer dem åt.
Naturligtvis så är det ju också att få folk att spamma ner tråden med bilder på nya och gamla AT ;)
Absolut, nörderi kallas det :) Tycker mig se en nyansskillnad mellan den första med datumram och efterföljaren utan, i viss elektrisk belysning får efterföljaren (min förra) en lite dragning åt turkos som jag väl inte sett hos den första. @johpe 's nya 38 har också detta på en av bilderna, dom ligger antagligen väldigt nära om inte identiska.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Man ser mer saker om man kollar på bilderna. Datumskivan på den gamla blå ser svart ut. Nu har dom "rätt" färg. Dom nya blir bara bättre och bättre :)

Och då är ändå den ”gamla” rätt bra!;)

7DB97CA0-2A3D-4945-872C-BBBB4BE4FE0A.jpeg
 

INSANE

Panerai
2-Faktor
Är det nån som hunnit testa eller läst nåt på stora webben ifall man kan få det nya gummibandet att funka med äldre AT?
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Absolut, nörderi kallas det :) Tycker mig se en nyansskillnad mellan den första med datumram och efterföljaren utan, i viss elektrisk belysning får efterföljaren (min förra) en lite dragning åt turkos som jag väl inte sett hos den första. @johpe 's nya 38 har också detta på en av bilderna, dom ligger antagligen väldigt nära om inte identiska.
Ja absolut, i vissa ljus är den turkosaktig / havblå/grön. Den med datumram har jag inte sett den dragningen på.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Är det nån som hunnit testa eller läst nåt på stora webben ifall man kan få det nya gummibandet att funka med äldre AT?
Vet inte men klart tveksamt. Boetten är omgjord. Den nya är kortare lug-lug, kanske 1mm. Nya gummit har en ändlänk i stål. Skall vi gissa på en synbar liten glipa på den gamla även om man säkert får på det? Man betalar ju inte dom pengarna om det inte är perfekt passform.
 

Lurrs

Omega
Jag har jagat efter en vit kvartsare på köp & sälj ett tag utan framgång så jag tar mig friheten att skriva här också :)

Jag söker en vit Aqua Terra på länk, klockan är tänkt som present till min flickvän som högst troligt kommer misshandla den en del varför jag inte är intresserad av en automatare:rolleyes:

Allt gott:)
 

Rymdkatten

Panerai
2-Faktor
Hej AT-älskare!

Jag har kärat ner mig i en silvrig AT, nämligen 2503.30. Alltså en äldre modell med slät silvrig urtavla i 39mm. Perfekt! Det ligger några ute på C24. Men det jag undrar är om det finns fler modeller som jag bör hålla ögonen öppna efter? Alltså silver, 39mm, slät urtavla.

soldier-25033000.png
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Fick hem o slängde på ett Camille Fournet struts läder i mörkblått... Vetifan vad jag tycker egentligen.. Ska köra med det i några dagar o se om jag vänjer mig.
20180121_152541.jpg
Svårt att kommentera från bilden. Men jag tycker alla generationer av blåa AT är svåra att matcha med andra band än Omegas original. Har ju köpt originalgummi till min blågrå men det har inte kommit än.
Någon som sitter på info med för/nackdelar med nya AT och modellen innan?
Haft den förra, har den nya. Iofs med en tid emellan. Har faktiskt tänkt ge mig på att skriva en recension när väl gummit anlänt. Men för/nackdelar handlar mest om subjektivt tyckande, skillnaderna är i detaljer då det är en ny version av samma klocka. Eller vad vill du veta?
 

Barricello

Audemars
Svårt att kommentera från bilden. Men jag tycker alla generationer av blåa AT är svåra att matcha med andra band än Omegas original. Har ju köpt originalgummi till min blågrå men det har inte kommit än.

Haft den förra, har den nya. Iofs med en tid emellan. Har faktiskt tänkt ge mig på att skriva en recension när väl gummit anlänt. Men för/nackdelar handlar mest om subjektivt tyckande, skillnaderna är i detaljer då det är en ny version av samma klocka. Eller vad vill du veta?
Ah de e ju sant iof.. Känslan, och kanske länken som jag tycker kan kännas lite "plastig" i upplevelsen.. Vill minnas att jag klämt på en av de gamla och upplevde inte länken så.
Sen ligger ju det mesta i betraktarens ögon, men man kan ju alltid ge sin syn på de hela :)
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Jag gillar verkligen den nya, den symmetriska boetten är snyggare och utöver en halv millimeter mindre skalar de nya ändlänkarna ned klockan ytterligare i positiv bemärkelse. Upplever inte att nya länken känns billigare än den förra. Men sen är omegas länkar generellt inget att hurra över.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Ja, tycker också länkarna är helt likvärdiga med samma plus för den nya som @Nicbex beskriver. Låset omgjort men ingen upplevelseskillnad av det. På vågen så landar nog hela klockan (har ju samma länklängd nu som då) på kanske bortåt 10g mindre än den förra. Kan det ge en subtil upplevelse av smäckigare?
Skall som sagt försöka ge en recension vad det lider men kan kortfattat säga att klockan är bättre på egentligen precis allt. Den enda försämring jag upplevt är att kronan är mindre greppvänlig (men jag gillar dess utseende). Detta är min andra klocka med 8900 METAS, denna och PO 8900 jag hade håller tiden rätt klart bättre än min gamla AT med 8500.
 

SCM

Cartier
2-Faktor
Suktat i 2 år efter denna, provat på olika flygplatser, någon hos AD och funderat på om det verkligen är värt pengen eller inte. Tillslut dök tillfället upp, under en resa till Hong Kong, där jag hittade denna 9 mån begagnade pärla till ett vettigt pris. Sådär, nu ansluter jag mig till klubben av ägare till en av de absolut snyggaste klockorna jag vet! :)

Omega Aqua Terra.jpg


Tacksam för tipsen som fanns på forumet om seriösa andrahandshandlare i HK som underlättade mitt sökande!
 
Senast ändrad:
Topp