• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora Omega Aqua Terra tråden!

Ja den är riktigt fin! :)

E52DF3ED-0861-4FEB-B5A9-E164560964EA.jpeg

Lade dessa bilder i min paketöppningstråd men kom att tänka på att de kanske bör finnas här också för framtida referens.
Viklåset till det nya gummit fungerar alltså med rätt läderband. Bandet på bilderna är ett BOB (finns från Tyskland på Ebay) som är gjort efter samma specar som Omegas original.

08B31E86-F443-4FAE-A65A-7D34D9F440D3.jpeg

CB55AEBD-90D9-4F65-895F-73F143F41935.jpeg

B104ED10-7C16-4AF6-A7FC-5563BA45A4F9.jpeg

Vill inte dissa quartz'arn i sig men det skiljer mer än bara urverket. Quartz'arn är mera budget i detaljer och utförande, det märker du om du jämför dom. Räcker att kolla bilder egentligen. Faktiskt har quartz'arn blivit mer och mer budget för varje version (den sista har väl idag utgått även om man hittar nya i butiker och någon ny AT quartz kommer nog inte?), vill man ha en sådan så skulle jag nog spana efter föregående utgåvor beg.
Kan du ge exempel (eller ännu bättre: punkta) på var det skiljer sig?

Kan du ge exempel (eller ännu bättre: punkta) på var det skiljer sig?
Räcker ju att nämna tavlan med index och logo samt visare. Senaste AT quartz har tavla med tryckta index, logo och teakmönster med noll sunbursteffekt. Visarna skall vara rhodiumpläterade. AT 8500 skall enl Undersköterskan ha visare, index och logo i solitt vitguld. Tavlan har sunbursteffekt och är lackerad. Tidigare AT quartz hade i alla fall applicerade rhodiumpläterade index och logo. Tycker första versionen quartz'arna utan teakmönster är den bästa, ligger en silvertavlad på K&S just nu.
Hela AT-magin i den påkostade versionen som kom med 8500 ligger ju i tavlan med visare och index och den magin finns helt enkelt inte i quartz-versionen även om det är en schysst klocka i sig. Tycker detta räcker som skillnader att peka på.

Har även läst mig till att Omega Calibre 1538 som finns i de äldre har dubbelt så bra batteritid än den som finns i de nya ATQ.

Tack för utförligt svar. Men boett och länk är bekräftat same-same?
Tror det bortsett från ingen PCL på quartz (vilket iofs flera tycker är ett plus) och ingen glasbaksida. Länken väl en ickefråga då det är det minst bra-iga på hela modellen om man säger så (min åsikt). När du säger det så har jag väl också läst att dom prutat och satt in ett billigare quartz-verk i den sista versionen.

Hur är gång reserven på era AT? Jag har den nya 38mm ATn med 8800 urverket, enligt spec ska det ha 55h reserv. Över helgen fick min klocka ligga still från 1800 på fredagen till 0800 nu på måndagen, d.v.s. ca 62h. Gissa om jag blev förvånad när jag öppnade lådan och såg att den fortfarande gick och hade rätt tid! Ngn som har liknande erfarenhet?

Inte för att förstöra stämningen i tråden eller så, men jag tycker till skillnad från föregående postare att AT-tavlan ofta ser rätt billig och risig ut på bild. Med många undantag såklart.
Här i tråden så visas det upp många bilder som visar motsatsen! Är det en svårfotad klocka?
Bli inte arga på mig nu :oops:, jag är själv väldigt sugen på en AT som allround-klocka. :)

Inte för att förstöra stämningen i tråden eller så, men jag tycker till skillnad från föregående postare att AT-tavlan ofta ser rätt billig och risig ut på bild. Med många undantag såklart.
Här i tråden så visas det upp många bilder som visar motsatsen! Är det en svårfotad klocka?
Bli inte arga på mig nu :oops:, jag är själv väldigt sugen på en AT som allround-klocka. :)
Tycker själv att den nya AT:n är ganska svårfotad och ser, precis som du säger, ganska billig ut i vissa vinklar. Har dock fått för mig att den gamla är mer lättfotad än den nya, varför jag har fått för mig det vet jag dock inte.

Tillbaka
Topp