• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora Omega Aqua Terra tråden!

20180703_183603.jpg

Hej!

Ny på forumet och i klockvärlden.
Har under en längre period fått upp intresset för klockor och är sugen på att skaffa mig en schysst klocka.
Efter lite letande har jag kommit fram till att det är en Omega Seamaster Aqua Terra med blå urtavla jag vill ha.
Hade en första budget runt 30' vilket inte känns orimligt på något vis men så dök jag på denna något äldre och billigare klocka:
https://www.chrono24.se/omega/seamaster-aqua-terra-with-box--id8710456.htm

Min tanke med den är att det kanske är lagom att börja med för att se om man verkligen vill ha den typen av klocka, är det en bra tanke eller tror ni man ångrar sig snabbt?
Om jag har läst rätt så började Aqua Terra tillverkas 2002 och denna klocka är från 2000, vad är förklaringen till det?

Ser fram emot lite feedback ;)

Hej!

Har under en längre period fått upp intresset för klockor och är sugen på att skaffa mig en schysst klocka.
Efter lite letande har jag kommit fram till att det är en Omega Seamaster Aqua Terra med blå urtavla jag vill ha.
Hade en första budget runt 30' vilket inte känns orimligt på något vis men så dök jag på denna något äldre och billigare klocka:

Min tanke med den är att det kanske är lagom att börja med för att se om man verkligen vill ha den typen av klocka, är det en bra tanke eller tror ni man ångrar sig snabbt?
Om jag har läst rätt så började Aqua Terra tillverkas 2002 och denna klocka är från 2000, vad är förklaringen till det?

Många annonsörer på Chrono24 sätter decenniets första år av slapphet eller för att de inte vet det exakta året - dvs 1990 betyder 1990-1999, 2000 betyder 2000-2009, osv.

Jag tycker inte du ska välja denna för att den är billigare om du hellre vill ha en senare modell. Du kommer sannolikt gå runt och fundera på om du skulle köpt den senare modellen - det går sällan bra med sådana strategier. Bättre att lägga pengarna på det som du verkligen vill ha.

Personligen föredrar jag faktiskt den första aqua terra-modellen framför alla senare så jag har väl tur :)

Senast ändrad:
Hej!

Den modellen, du länkar till, är en quartzare bl.a. därav priset. Det är en fin klocka, inte tu tal om det (har haft en själv), risken är nog dock att du till slut vill ha en AT med mekaniskt urverk...
Den tillv. vad jag vet mellan ca. 2000-2009.

Ja, helt rätt, den specifika klockan är en kvartsare - det står fel i annonsen. Men du kan få samma modell i automatisk:

36 mm: ref 2504.80
39 mm: ref 2503.80
42 mm: ref 2502.80

Ligger dock som föregående postare påpekat högre i pris.

Den modellen, du länkar till, är en quartzare bl.a. därav priset. Det är en fin klocka, inte tu tal om det (har haft en själv), risken är nog dock att du till slut vill ha en AT med mekaniskt urverk...
Den tillv. vad jag vet mellan ca. 2000-2009.
Det var en himla tur jag hörde mig för här, quartz vill jag ju inte ha :(

Det var en himla tur jag hörde mig för här, quartz vill jag ju inte ha :(
Ja, så du slipper returnera den (felaktig annons). Håll utkik här, 30K ger en 8500. Finns i två storlekar (38,5 o 41,5), den större dyker väl upp oftare. Tycker den allra senaste är den bästa (den med datum kl 6), sitter bättre och bärs mindre. Dom som kommit upp på KS har väl legat runt 35K.

Ja, så du slipper returnera den (felaktig annons). Håll utkik här, 30K ger en 8500. Finns i två storlekar (38,5 o 41,5), den större dyker väl upp oftare. Tycker den allra senaste är den bästa (den med datum kl 6), sitter bättre och bärs mindre. Dom som kommit upp på KS har väl legat runt 35K.

Jag vill inte ha 41,5 utan det är 38,5 som gäller som max för mig.
Håller med dig och tycker att den senaste som är 38 med datum kl 6 är riktigt fin, finns på ch24 för 35', är det ett "vettigt" köp?

Tillbaka
Topp