• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora Omega Aqua Terra tråden!

dempha

Rolex
2-Faktor
Bestämde mig för att önska mig denna av frun för två år sedan.
Ingen har längtat till 40 som jag!

Magisk tavla, sekundvisaren i bästa stil (som jag f.ö just hyllat i Speedytråden), indexen som blir tjockare i alla ledder utåt, applicerade loggan, koniska kronan, bandhornen. Den bara ger och ger!!
20210911_100955.jpg

Jävligt svårfotat med alla reflektioner dock!
Det var ingen dålig 40-årspresent! Fyller själv 30 om två år och min fru har börjat fråga om det finns någon ”lite billigare” klocka jag skulle kunna tänkas få av henne då. Tankarna går mot en Sjöö Sandström i nuläget men vi får se vad det blir :)
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Det var ingen dålig 40-årspresent! Fyller själv 30 om två år och min fru har börjat fråga om det finns någon ”lite billigare” klocka jag skulle kunna tänkas få av henne då. Tankarna går mot en Sjöö Sandström i nuläget men vi får se vad det blir :)
Nä, det var ordentligt.
Hade nog tänkt mig en begagnad från början då jag normalt inte har något emot det, men just denna kändes som om det vore kul att bara burits av mig.

SS är ju inte illa heller!
Varit nyfiken på dem rätt länge men har ju så mycket att testa😂 Blir nog svårt att få igenom andra klockköp närmaste tiden dock... 😱
 

dempha

Rolex
2-Faktor
Nä, det var ordentligt.
Hade nog tänkt mig en begagnad från början då jag normalt inte har något emot det, men just denna kändes som om det vore kul att bara burits av mig.

SS är ju inte illa heller!
Varit nyfiken på dem rätt länge men har ju så mycket att testa😂 Blir nog svårt att få igenom andra klockköp närmaste tiden dock... 😱
Det förstår jag helt och hållet. Är det en 38mm eller 41mm? :)
Så är det! Har klämt på både worldtimern och royal steelen flera gånger gånger men aldrig kommit till skott :rolleyes: Det låter vettigt, man vill ju inte riskera skilsmässa haha!
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Det förstår jag helt och hållet. Är det en 38mm eller 41mm? :)
Så är det! Har klämt på både worldtimern och royal steelen flera gånger gånger men aldrig kommit till skott :rolleyes: Det låter vettigt, man vill ju inte riskera skilsmässa haha!
Det blev 38an.
Vill ha den som ett lite mer dressat alternativ till tex Speedyn, och då känns 38 mer rätt.
Känns som om det skiljer mer än 2mm från tex min Tudor small rose på 36mm så den upplevs större än 38 tycker jag.
 

dempha

Rolex
2-Faktor
Det blev 38an.
Vill ha den som ett lite mer dressat alternativ till tex Speedyn, och då känns 38 mer rätt.
Känns som om det skiljer mer än 2mm från tex min Tudor small rose på 36mm så den upplevs större än 38 tycker jag.
Ett bra val tycker jag 👍 Ägde själv en 41,5mm som fick gå då jag tyckte den blev lite väl stor. Hade gärna ägt en AT igen men i den mindre modellen då förstås, tycker det är en riktigt bra allround-modell som funkar till det mesta!
 

PARKLIV

Omega
Jag har varit på jakt efter en AT på klocksnack ett tag nu.

Jag har bara handlat klockor för ett mindre värde, men det känns tryggt när man köper av någon på forumet som både har intresset och referenserna.

Jag är egentligen öppen för ett par olika referenser, men jag föredrar storlekarna 38-39.

Min plan är att använda klockan mycket och länge (jag jobbar i en miljö där den kommer att få utstå vatten, stötar och lite magnetism). På grund av detta är en begagnad klocka med lite slitage inget som besvärar mig alltför mycket (så länge den håller tiden bra)

Men.

Efter att ha gått bet på ett par annonser genom att vara långsam och att det därtill inte kommer ut ATs alltför ofta så har jag börjat fundera på att leta på fler platser än här på forumet.

Så jag undrar om någon har bra erfarenhet av någon handlare på c24 eller i Sverige, eller har tips på andra ställen att leta.

Jag var själv med om en felaktigt beskriven AT på pantbanken. Den var quartz. Tur att man inte budade hem den...
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har varit på jakt efter en AT på klocksnack ett tag nu.

Jag har bara handlat klockor för ett mindre värde, men det känns tryggt när man köper av någon på forumet som både har intresset och referenserna.

Jag är egentligen öppen för ett par olika referenser, men jag föredrar storlekarna 38-39.

Min plan är att använda klockan mycket och länge (jag jobbar i en miljö där den kommer att få utstå vatten, stötar och lite magnetism). På grund av detta är en begagnad klocka med lite slitage inget som besvärar mig alltför mycket (så länge den håller tiden bra)

Men.

Efter att ha gått bet på ett par annonser genom att vara långsam och att det därtill inte kommer ut ATs alltför ofta så har jag börjat fundera på att leta på fler platser än här på forumet.

Så jag undrar om någon har bra erfarenhet av någon handlare på c24 eller i Sverige, eller har tips på andra ställen att leta.

Jag var själv med om en felaktigt beskriven AT på pantbanken. Den var quartz. Tur att man inte budade hem den...
Du får den senaste referensen, i 38mm för runt €4200 på Chrono24. Bara handla.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Jag uttryckte nog aldrig att jag hellre lägger runt 30 för någon lite äldre, på grund av en rad anledningar.
Jag har scoutat KS i två år efter blå 38a, och precis som du säger är det inte ofta ATs dyker upp.
För mig blev det nytt för 4200€ som @zippan tipsade om, men jag tror inte man ska vara så rädd för att köpa beggat på C24 från auktoriserade med gott rykte. De är rädda om betygen.
Tänk bara på att det aldrig är fel att bjuda under på C24. Många chansar med ett högt pris och hoppas på napp.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Är det någon som har koll på hur vattentät nya AT är utan inskruvad krona?
Vet att Subben har packningar även innanför kronan.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Är det någon som har koll på hur vattentät nya AT är utan inskruvad krona?
Vet att Subben har packningar även innanför kronan.
Skruvad krona har inget med resistensen mot vatten att göra. Uppfanns till dykare från början för att man inte skulle råka dra ut och stanna tidsvisningen vid dyk av misstag.
Så samma som specifikationen säger.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Skruvad krona har inget med resistensen mot vatten att göra. Uppfanns till dykare från början för att man inte skulle råka dra ut och stanna tidsvisningen vid dyk av misstag.
Så samma som specifikationen säger.
Det låter kanon, men det kan väl inte stämma? Fler packningar måste ju ge bättre vattenresistens?

0BCEC4B0-50A0-446E-8A49-9DE7D54604CE.jpeg
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Det låter kanon, men det kan väl inte stämma? Fler packningar måste ju ge bättre vattenresistens?

0BCEC4B0-50A0-446E-8A49-9DE7D54604CE.jpeg
Vilket kan inte stämma?
Antalet kan jag inte svara på, men förmodligen ja. Packningarna är det som skapar vattenresistens. Inte gängorna när det kommer till kronor på klockor.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Vilket kan inte stämma?
Antalet kan jag inte svara på, men förmodligen ja. Packnignarna är det som skapar vattenresistens. Gängorna i detta fallet om klockor inte alls.
Jo det är jag med på men som i subbens fall så sluter den översta packningen när kronan skrivas in. Funderade på om AT:n kanske bara har den typen av packning?
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Hojtar till om jag får reda på nåt.
Har läst inlägg där folk testat bada med glömd krona och klockan tagit in vatten så det finns ju en risk för det allmänt. Om det gäller just AT vet jag inte, men är med nyfiken. Har svåra tvångstankar och känner på kronan två gånger i minuten när jag badar...
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Läste någonstans att länken kostar $720 och gummit med viklås kostar $760. Det låter helt sinnessjukt men så är Omega bra på att ta överdrivet mycket betalt för sina band så inte helt otroligt. Det iaf första gången jag hört talas om att det skulle vara mer ekonomisk att köpa på gummi och köpa till länken efter?! Någon som kan bekräfta/dementera?

Börjar bli sjukligt sugen på en sådan här, antingen med gummi eller skin, eller med länk och att köpa till antingen gummi eller skin🙈
Screenshot_20210915_124246_com.instagram.android.jpg
Screenshot_20210909_220220_com.instagram.android.jpg
 

dempha

Rolex
2-Faktor
Läste någonstans att länken kostar $720 och gummit med viklås kostar $760. Det låter helt sinnessjukt men så är Omega bra på att ta överdrivet mycket betalt för sina band så inte helt otroligt. Det iaf första gången jag hört talas om att det skulle vara mer ekonomisk att köpa på gummi och köpa till länken efter?! Någon som kan bekräfta/dementera?
Vad länken kostar kan jag inte svara på men när jag frågade om gummi med viklås och ändlänkar som komplement till min AT Skyfall så fick jag till svar "närmre 10k" hos AD. Så skillnaden i pris mellan länk och gummi är nog åtminstone inte speciellt stor (hur sjukt det än kan kännas)
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Läste någonstans att länken kostar $720 och gummit med viklås kostar $760. Det låter helt sinnessjukt men så är Omega bra på att ta överdrivet mycket betalt för sina band så inte helt otroligt. Det iaf första gången jag hört talas om att det skulle vara mer ekonomisk att köpa på gummi och köpa till länken efter?! Någon som kan bekräfta/dementera?
Nu var det inte en fråga jag behövde gå helt till botten med när jag köpte AT i dec -17 men fick fram till att det gick ganska jämt upp. Idag vet jag inte men grejen är att redan då fann jag att den allmänt vedertagna "sanningen" att köpa klockan på länk först var solklart mer ekonomiskt inte stämde. Men AT skiljer väl sig från det mesta annat? Gummit är DYRT helt klart men så blir det med både ändlänkar och viklås jämfört med SMP's som bara har ett C-spänne.

Edit: hittat prisuppgift list jag fick från AD i Dec -17 på 7484:-
 
Senast ändrad:
Topp