• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora Omega Aqua Terra tråden!

Bazooka-Joe

Breitling
Jag har på senare dagar blivit väldigt sugen på en Omega AT och har några frågor.

Ni som testat båda, upplevs 38.5mm mycket större än 38mm? Mina handleder är rätt tunna och klockor känns lätt stora. Vidare så undrar jag om någon har problem med klockan när man har kostym, går den lätt och smidigt in under skjortärmen? Viktig del för mig då jag har kostym på jobbet nästan varje dag.

Tack på förhand!
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Någon som klämt på AT small seconds IRL ? Mottagandet på ex Omegaforums är rätt ljummet och på KS är den väl knappt kommenterad alls. Efter bl a denna video så börjar den framstå som riktigt jäkla bra och ett lyft designmässigt mot ex lite samma modell med centrumsekund.

Jämfört med denna som jag tidigare ägt.
9E883275-D2E5-4BA7-B151-29771CB011B4.jpeg
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Någon som klämt på AT small seconds IRL ? Mottagandet på ex Omegaforums är rätt ljummet och på KS är den väl knappt kommenterad alls. Efter bl a denna video så börjar den framstå som riktigt jäkla bra och ett lyft designmässigt mot ex lite samma modell med centrumsekund.

Jämfört med denna som jag tidigare ägt.
9E883275-D2E5-4BA7-B151-29771CB011B4.jpeg
Jag tycker att den är skitful tyvärr..Det är heller ingen praktisk komplikation, så det går inte att ge den tröstpoäng för funktionalitet..
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Någon som klämt på AT small seconds IRL ? Mottagandet på ex Omegaforums är rätt ljummet och på KS är den väl knappt kommenterad alls. Efter bl a denna video så börjar den framstå som riktigt jäkla bra och ett lyft designmässigt mot ex lite samma modell med centrumsekund.

Jämfört med denna som jag tidigare ägt.
9E883275-D2E5-4BA7-B151-29771CB011B4.jpeg


Lite inne på samma spår som @Nicbex, inget emot liten sekund i sig men känns som de slarvat med genomförandet här. Vet att andra (tex Patek) bryter sekundtavlan med datumet men tycker inte Omega fått till det med denna.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Någon som klämt på AT small seconds IRL ? Mottagandet på ex Omegaforums är rätt ljummet och på KS är den väl knappt kommenterad alls. Efter bl a denna video så börjar den framstå som riktigt jäkla bra och ett lyft designmässigt mot ex lite samma modell med centrumsekund.

Jämfört med denna som jag tidigare ägt.
9E883275-D2E5-4BA7-B151-29771CB011B4.jpeg
Jag tycker nog inte AT är nog mycket dressare för att klä i subsekund.
På Globemaster hade jag förstått den mer.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Nu när jag tänker på det blockeras ju dessutom sekundvisaren rejält av de köttiga minut- och timvisarna, så att ställa in klockan exakt på sekunden blir besvärligt stundtals under dagen.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Ja, jag hör er (elller rättare sagt läser) @Nicbex , @SpejsMan o @carlmartin . Till att börja med skall man nog inte se det som att subsekund är för att göra den mer dressad utan mer som ett sätt att bryta av linjerna i tavlan på samma sätt som en sportig kronograf. Vi får vänta och se hur jag upplever den IRL. Den här gråblå nyansen är iaf väldigt bra om man vill ha en AT på gummi. Lägger in en riktig (skamlöst snodd) bild också.

1634221770790.png
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Ja, jag hör er (elller rättare sagt läser) @Nicbex , @SpejsMan o @carlmartin . Till att börja med skall man nog inte se det som att subsekund är för att göra den mer dressad utan mer som ett sätt att bryta av linjerna i tavlan på samma sätt som en sportig kronograf. Vi får vänta och se hur jag upplever den IRL. Den här gråblå nyansen är iaf väldigt bra om man vill ha en AT på gummi. Lägger in en riktig (skamlöst snodd) bild också.

1634221770790.png

Ska väl erkänna att jag ändrat mig förr från att ha sett bild till att klämma i verkligheten så kan ju hända att jag älskar den 😁

Förstod det som aatt den gröna skulle komma i 38 nu också så det kan ju vara intressant
 

dempha

Rolex
2-Faktor
Ska väl erkänna att jag ändrat mig förr från att ha sett bild till att klämma i verkligheten så kan ju hända att jag älskar den 😁

Förstod det som aatt den gröna skulle komma i 38 nu också så det kan ju vara intressant
En grön 38a vore ju guld! Är det bara rykten eller har du någon källa på det?
 
Jag är sugen på en ny klocka och tittar närmare på Omega Aqua Terra.
Här är en Omega Aqua Terra ref 2503.34.00 som jag funderar på, har inte sett så många såna:


Och jag undrar om det är en rimlig pris? Klockan är från 2007. Trycktestat den och kontrollerat för gång samt precision, senast utfört service i mitten av 2018 enligt fredmans ur inget service behov de närmaste 3-4 åren. Kommer med Box och certifikat.

Tack på förhand 🙏🏼
 

mace

Cartier
2-Faktor
Jag är sugen på en ny klocka och tittar närmare på Omega Aqua Terra.
Här är en Omega Aqua Terra ref 2503.34.00 som jag funderar på, har inte sett så många såna:


Och jag undrar om det är en rimlig pris? Klockan är från 2007. Trycktestat den och kontrollerat för gång samt precision, senast utfört service i mitten av 2018 enligt fredmans ur inget service behov de närmaste 3-4 åren. Kommer med Box och certifikat.

Tack på förhand 🙏🏼

Tycker spontant att priset är vettigt för att komma från handlare och med box & cert. Den ser ju lite smårepig ut på länken, men det brukar ju blir värre på bild. Har för mig att de tidiga Aqua Terra-verken strulade lite mer, men denna kanske är uppdaterad - tror det gjordes i 3 steg. Men någon som vet bättre får gärna svara.

Tycker personligen att de tidiga modellerna är de renaste och snyggaste. Men de bär också rätt stort. Denna med guldvisare och index är lite ovanligare. Gissar att den kanske också (precis som two tone) är lite mer svårsåld, men om du gillar den: slå till!
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Mace: cal 2500 finns som du skriver i 3 versioner A, B och C men vad jag hört skall A som krånglar i tex tidiga planet ocean inte finnas i Aqua Terra cal 2500 utan man började med B där.( och sedan C)
även B hade i sällsynta fall krångel men i stort sett har det funkar bra .
Grunden i cal 2500 är faktiskt gamla ETA 2892-a2 som funnits i evigheter så för utom de få Co-axial delarna ( nåja, säkert mycket mer uppdaterat också men ,.. ) så är det väl beprövade grejjor oavsett om det är a,b, eller c- versionen
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Mace: cal 2500 finns som du skriver i 3 versioner A, B och C men vad jag hört skall A som krånglar i tex tidiga planet ocean inte finnas i Aqua Terra cal 2500 utan man började med B där.( och sedan C)
även B hade i sällsynta fall krångel men i stort sett har det funkar bra .
Grunden i cal 2500 är faktiskt gamla ETA 2892-a2 som funnits i evigheter så för utom de få Co-axial delarna ( nåja, säkert mycket mer uppdaterat också men ,.. ) så är det väl beprövade grejjor oavsett om det är a,b, eller c- versionen
Finns också en D-version som @Hebbe redogör för här
Men ingen aning om denna version någonsin kom i AT, som synes var året 2011.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Finns också en D-version som @Hebbe redogör för här
Men ingen aning om denna version någonsin kom i AT, som synes var året 2011.
Tror Deville hade A ? Varken PO eller Aqua hade A? Nu behöver vi @Undersköterskan :)
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Precis det jag gillar att den blir diskret blår. Sportig o "dressig" i sina 38 mm. Gillar även gummit till den starkt.
Precis! Placerar sig fint mellan rena dressare och dykare/kronografer.
Gummit kostar ju knark, men blir kanske att komplettera med det till sommaren. Riktigt snyggt är det i vilket fall!
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Ni som kör svart Aqua Terra, är urtavlan roligare än man tror och ljuset spelar härligt på den och skiftar beroende på hur man tittar på klockan, eller är den bara svart och tråkig? Jag gillar generellt färgglada klockor då det är så mycket som ändå är svart, men min dagliga GADA-klocka är en blå Datejust så det känns som att en blå AT hamnar lite väl nära i stilen.

En "död" svart klocka är dock jättetråkigt, om den upplevs så får jag titta efter andra färger. Provade den vita med gråa index hos en handlare för några dagar sen men den kändes lite "meh".
 

Opinioncarb

Cartier
2-Faktor
Ni som kör svart Aqua Terra, är urtavlan roligare än man tror och ljuset spelar härligt på den och skiftar beroende på hur man tittar på klockan, eller är den bara svart och tråkig? Jag gillar generellt färgglada klockor då det är så mycket som ändå är svart, men min dagliga GADA-klocka är en blå Datejust så det känns som att en blå AT hamnar lite väl nära i stilen.

En "död" svart klocka är dock jättetråkigt, om den upplevs så får jag titta efter andra färger. Provade den vita med gråa index hos en handlare för några dagar sen men den kändes lite "meh".
Har kikat på dessa ett bra tag. Tycker precis som du nämner att den svarta bara blir svart.
Blå är toppen och grå är fin.
Däremot den som överraskade mig var vit, blir väldigt fina skuggor/ljusspel på den tavlan med strukturen som är, framförallt i solen.

Släpper dem den olivgröna i 38mm har jag nog svårt att hålla mig.
 
Topp