• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora Omega Aqua Terra tråden!

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Hittade en för 6000 euro hos en ÅF i Kroatien, skulle få 10%'s rabatt på den också. Det skulle få den till liknande priser av en Skyfall som jag sett på Chrono 24, av de få som finns. Jag har inte hittat någon blå någonstans inom EU på Chrono 24 för under 50 heller, men det kanske är jag som inte filtrerat rätt? Inte så vidare vass på hur man ska söka efter klockaffärer ännu 😬
Jag är absolut villig att lägga mer pengar ifall det bara är en klocka i fint skick med handlingar och potential till utveckling eller åtminstone bibehållet värder. Var väl mest därför jag kollade på Skyfall, roligt med en liten specialmodell samt kanske mer lättsåld ifall att det någonsin skulle behövas.
Som vän av ordning (eller mest för att jag stör mig på att det hela tiden används fel) så var Skyfall en specifik modell av Aqua Terra på den tiden då teakmönstret var annorlunda och datumfönstret hade en silvrig ram. Är det inte den modellen (231.10.39.21.03.001) så är det alltså enbart en blå Aqua Terra och inte en Skyfall. Men det kanske du visste och det är den riktiga Skyfallen som du letar :)
 
Som vän av ordning (eller mest för att jag stör mig på att det hela tiden används fel) så var Skyfall en specifik modell av Aqua Terra på den tiden då teakmönstret var annorlunda och datumfönstret hade en silvrig ram. Är det inte den modellen (231.10.39.21.03.001) så är det alltså enbart en blå Aqua Terra och inte en Skyfall. Men det kanske du visste och det är den riktiga Skyfallen som du letar :)
Det har jag koll på tack vare alla erfarna kommentarer i tråden här! Är på din sida med ordning och reda här, såg en annons som hade nämnt att det var en skyfall men dock en 41mm och därmed började min forskning..


Instämmer med Nicbex, Skyfall är en specifik model och referens.

Med det sagt, så har du en 38,5 mm version av generationen efter Skyfall för 55’ här.

Tack för tipset! Jag tror dock att jag helst vill ha en riktig skyfall faktiskt, speciellt ifall det inte skiljer sig mer än någon tusenlapp till en "vanlig". Gillar dessutom den lilla silvriga ramen runt datumfönstret! Kan jag inte få tag i en sån lutar det mer mot en 41mm, förhoppningsvis någon slant billigare än en riktig skyfall då också.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Det har jag koll på tack vare alla erfarna kommentarer i tråden här! Är på din sida med ordning och reda här, såg en annons som hade nämnt att det var en skyfall men dock en 41mm och därmed började min forskning..



Tack för tipset! Jag tror dock att jag helst vill ha en riktig skyfall faktiskt, speciellt ifall det inte skiljer sig mer än någon tusenlapp till en "vanlig". Gillar dessutom den lilla silvriga ramen runt datumfönstret! Kan jag inte få tag i en sån lutar det mer mot en 41mm, förhoppningsvis någon slant billigare än en riktig skyfall då också.
Snyggt, det gläder mig :) hoppas att du lyckas hitta en i fint skick!
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Som vän av ordning (eller mest för att jag stör mig på att det hela tiden används fel) så var Skyfall en specifik modell av Aqua Terra på den tiden då teakmönstret var annorlunda och datumfönstret hade en silvrig ram. Är det inte den modellen (231.10.39.21.03.001) så är det alltså enbart en blå Aqua Terra och inte en Skyfall. Men det kanske du visste och det är den riktiga Skyfallen som du letar :)
Det stämmer bra det. Men Skyfall är väl egentligen enbart en blå Aqua Terra som fick det smeknamnet efter att den kom med i filmen? Dvs var inte på något sätt en specialutgåva. Missförstå inte, modellen var väldigt lyckad och tycker att den försämrades med PCL och att ta bort datumramen (känns som dom ändrade den blå nyansen något då också). Lätt att förstå att den är eftertraktad, lycka till @Crystaline med att finna en !
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Det stämmer bra det. Men Skyfall är väl egentligen enbart en blå Aqua Terra som fick det smeknamnet efter att den kom med i filmen? Dvs var inte på något sätt en specialutgåva. Missförstå inte, modellen var väldigt lyckad och tycker att den försämrades med PCL och att ta bort datumramen (känns som dom ändrade den blå nyansen något då också). Lätt att förstå att den är eftertraktad, lycka till @Crystaline med att finna en !
Om man Googlar Omega Aqua Terra Skyfall så är länknamnet på Omegas egna hemsida SKYFALL, men det framgår inte på själva sidan. Men det är riktigt att det inte var någon officiell brandad Bond-version. Tycker också att det är den bästa Aqua Terran, lite jobbig att få tag på i bra skick idag bara. Iom. alla blanka delar så åldras inte AT sådär värst bra, oftast ser det ut som att den dragits i grus trots att den sannolikt bara skrivbordsdykt.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Om man Googlar Omega Aqua Terra Skyfall så är länknamnet på Omegas egna hemsida SKYFALL, men det framgår inte på själva sidan. Men det är riktigt att det inte var någon officiell brandad Bond-version. Tycker också att det är den bästa Aqua Terran, lite jobbig att få tag på i bra skick idag bara. Iom. alla blanka delar så åldras inte AT sådär värst bra, oftast ser det ut som att den dragits i grus trots att den sannolikt bara skrivbordsdykt.
Har inte hittat något exakt releasedatum för modellen men det verkar ha varit samma år och nästan i samma veva som filmen Skyfall hade premiär (Okt 2012). Då inspelningen av en Bond-film väl pågår under rätt lång tid så känns det ändå som att Omega inte hade släppt den ännu vid tidpunkten när den satt där på Craigs arm. Här är iaf en artikel om klockan som jag hittat:
 

SCM

Cartier
2-Faktor
Bilder är aldrig fel, här kommer en på min Skyfall!

IMG_8715.jpeg


It’s a keeper! 👌
 

Kakerolf

Omega
Vet någon om länken till den gamla 38,5 mm-modellen passar den nyare 38 mm-modellen (med teakmönstret, inte sunburst)?

Jag hittade en länk till 38,5 mm-modellen på Blocket, det lilla jag lyckades googla fram antydde att den inte passar på den nyare versionen (m.a.p. hålen till stiften), men säljaren säger sig vara ganska säker på att det ska gå.

Ber om ursäkt om detta har frågats förut, jag kunde inte hitta något när jag sökte i tråden.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Vet någon om länken till den gamla 38,5 mm-modellen passar den nyare 38 mm-modellen (med teakmönstret, inte sunburst)?

Jag hittade en länk till 38,5 mm-modellen på Blocket, det lilla jag lyckades googla fram antydde att den inte passar på den nyare versionen (m.a.p. hålen till stiften), men säljaren säger sig vara ganska säker på att det ska gå.

Ber om ursäkt om detta har frågats förut, jag kunde inte hitta något när jag sökte i tråden.
Beotten är omgjord. Det kommer nog att se lika fel ut som på denna 41mm med (troligen) länk från 41,5mm. Köp den inte är mitt råd.
 

Kakerolf

Omega
Beotten är omgjord. Det kommer nog att se lika fel ut som på denna 41mm med (troligen) länk från 41,5mm. Köp den inte är mitt råd.
Ja, jag misstänkte att så var fallet, då får jag skippa den!
 

Lobos98

Breitling
Jag ska sälja min AT nu då jag ska köpa en annan klocka. Vad skulle ni säga är ett rimligt pris? Fått erbjudande ifrån luxurywatches på 40k.
Har följande:
Fullset
Lådan jag fick boxen i
Kvitto från rydbergsur
Cert
Köptes till min examen förra året :)
IMG_3838.jpeg
 

silverjonsson

Omega
2-Faktor
Aqua Terra (220.12.38.20.02.001) med custom alligator-strap från Genteel Handmade, kan verkligen rekommendera Genteel.
 

Bilagor

  • 2023-09-04__0475__FUJIFILM-X-E4__OmegaAquaTerra.JPG
    2023-09-04__0475__FUJIFILM-X-E4__OmegaAquaTerra.JPG
    349.6 KB · Visningar: 16
  • 2023-09-04__0476__FUJIFILM-X-E4__OmegaAquaTerra.JPG
    2023-09-04__0476__FUJIFILM-X-E4__OmegaAquaTerra.JPG
    280 KB · Visningar: 16

Lobos98

Breitling
Verkligen nöjd med min Aqua Terra men nu börja tankar snurra om en till :cool: Någon som har en Aqua Terra med blå elle svart tavla till salu?
IMG_0542.jpeg
Jag har en till salu just nu, har inte tillräckligt mycket inlägg så kan inte lägga ut på köp och sälj här på forumet men har den ute på blocket. Jag bistår mer än gärna med bilder, info och andra frågor :)
IMG_3892.jpeg
IMG_3892.jpeg
 

silverjonsson

Omega
2-Faktor
Jag ska sälja min AT nu då jag ska köpa en annan klocka. Vad skulle ni säga är ett rimligt pris? Fått erbjudande ifrån luxurywatches på 40k.
Har följande:
Fullset
Lådan jag fick boxen i
Kvitto från rydbergsur
Cert
Köptes till min examen förra året :)
IMG_3838.jpeg
Ska du verkligen sälja din examensklocka? Kommer du inte ångra det om 10 år?
 

Bjjorn

Omega
Jag har en till salu just nu, har inte tillräckligt mycket inlägg så kan inte lägga ut på köp och sälj här på forumet men har den ute på blocket. Jag bistår mer än gärna med bilder, info och andra frågor :)
IMG_3892.jpeg
IMG_3892.jpeg
Riktigt fin! Jag har precis köpt en annan Aqua Terra här på Klocksnack! Bilder kommer då jag fått hem den ;-)
 
Topp